PSYCHOLOGIE UMĚNÍ (první blok)

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Chcete studovat kulturu jinak? Chcete studovat kulturu?
Advertisements

Co je estetika?  věda o podstatě a formách tvorby podle zákonů krásy  základ osvojení světa jako tvůrčí,cílevědomé činnosti lidí-estetické osvojování.
Kultura Zabývající vědy jsou etnografie, antropologie, kulturologie.
Literární věda.
Žádoucí těla, Leni Riefenstahlová a vizuální sociologie
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
Chcete studovat kulturu jinak? Chcete studovat média?
DĚJINY a etika. Dějiny nejsou  prostým sledem událostí  řetězcem důsledků v sobě uzavřených kauzalit  objektivní daností  změnou.
Obecné poučení o literatuře
Textová média v DV AR 2013/2014.
Metodologie historického výzkumu volného času
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
Přijímací řízení 2006/20007 Obor: Studium humanitní vzdělanosti.
Vybrané typy verbální komunikace Robin Šimek Ondřej Kašpar.
Psychologie sportu stolního tenisu a tenisu obzvlášť Vojtěch Kaplan O4A.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze š
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Metody zaměřené na autory a jejich svět Historicko-kritická metoda Textová kritika Literární kritika Dějiny podání Kritika redakce sociologie Dějiny formy.
Obsah předmětu Základní pojmy Umělecké styly
Vymezení, funkce, zdroje
1 Práva související s právem autorským  Práva výkonného umělce (tvůrčí, § 67 a násl AutZ )  Právo výrobce zvukového záznamu (netvůrčí, § 75 a násl. )
Motivační témata a životní příběhy
v pedagogické diagnostice
Sebepoznání klientů KBT v porovnání s dalšími terapeutickými směry Mgr. David Kuneš Psychologický ústav FF MU v Brně.
Obecné poučení o literatuře
Motivační témata a životní příběhy
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
26. července26. července 1875 – 6. června června1961 Byl švýcarský lékař a psychoterapeut, zakladatel analytické psychologie. Jeho přínos psychologii.
Poezie ve světové literatuře
Inovace filologických studijních oborů v souladu s potřebami na trhu práce Reg. č.: CZ.1.07/2.2.00/
Poznáváme antickou kulturu „ „Vzdělanost má trpké kořínky, ale sladké plody“ Aristoteles.
Sociologická imaginace.Praha: SLON, 2002; kapitola Příslib, str
PSYCHOLOGIE JAKO VĚDA PSYCHOLOGICKÉ TEORIE. PSYCHOLOGIE PŘEDMĚT SYSTÉM METODOLOGIE METODY PSYCHOLOGIE JAKO VĚDA POZNAT - VYSVĚTLIT - OVLIVNIT - PREDIKOVAT.
Technika mluveného projevu Přednáška: pondělí 16:40–18:15 (6 týdnů) Seminář: pátek (2 skupiny) Zápočet: aktivní práce v semináři.
Surrealismus.
Výtvarné směry 2. poloviny 20. století
Sociální psychologie se zaměřením na sport
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Úvod do psychologie Kostovčíková Petra Cumminsová: Záhady experimentální psychologie.
Život v rodině Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Motivace praktické výuky uměním, společenskými a přírodními.
Specifika dětské literatury. Žánrová a tematická struktura LPDM
Vliv společenského prostředí na utváření osobnosti, sociální prostředí, komunikace a socializace.
S OCIÁLNÍ PSYCHOLOGIE Mgr. Vladimír Velešík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_1.SV.18.
Mgr. Vladimíra Brčáková. Návrh na didaktickou interpretaci Kainarovy básně Vlak s vězni ze sbírky Nové mýty  při práci s textem je nutné zohlednit věk.
Rozdělení hudební vědy Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastKomunikace hudebního umění se znakovými systémy.
Uměleckonaučná literatura
UMĚNÍ, VÍRA A NÁBOŽENSTVÍ
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Sociologie pro SPP/SPR
VIRTUÁLNÍ HOSPITACE DĚJEPIS Úvod do tématu ŠOA Gymnázium Nové Strašecí
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Co se dá změřit v psychologii a pedagogice?
Virtuální výtvarné světy a materiálovost ve výtvarném projevu mládeže.
Úvod do kvalitativního výzkumu
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
I. Výzkum sociálních struktur a genderová diferenciace
Karolína Hejduková GP3MP_MGP Metodika galerijní pedagogiky 2013
KVALITATIVNÍ VÝZKUM - ÚVOD
Sociální psychologie.
Pedagogika a psychologie
Česká meziválečná poezie
Nevědomí.
Témata kognitivní psychologie
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Základní filozofické otázky
Transkript prezentace:

PSYCHOLOGIE UMĚNÍ (první blok)

Psychologie umění Psychologie? Umění? Spíše PSYCHOSÉMIOTIKA „psýché jako dílo obrazotvornosti“ utváření významu prostřednictvím symbolů, metafor, příběhů, dialogů ad. Spíše než jen umění v úzkém slova smyslu – zaměření na širší oblast ARTEFAKTŮ, DĚL, „PRODUKTŮ MYSLI“ A „PRODUKTŮ PRO MYSL“

Zkouška z PU Interpretovat zvolené dílo, artefakt jako „produkt pro mysl“ Krátký pohovor nad touto interpretací (sepsanou do podoby seminární práce) Nejspíš provedeme společně v posledním bloku (nebo nějak jinak)

Zdroje Přednášky Dokumenty, které vám dám v elektronické podobě Jako doplňující: Jiří Kulka: „Psychologie umění“

Jak může vypadat osnova PU Osobnost tvůrce. Biografie tvůrčích osobností Psychologie a tvůrčí akt. Umění a sebevyjádření Dílo a jeho psychologická struktura Recepce uměleckého díla. Estetické vnímání Exprese jako hraniční pojem psychologie a uměnověd Dílo a znak. Jazyky umění. Psychosémiotika umění

Jak může vypadat osnova PU Literatura. Výtvarné umění. Hudba. Film. Divadlo. Symbol, metafora a metonymie. Příběh a mýtus. Dialog a dramatická hra. Žánr a styl. Vybrané přístupy v psychologii umění. Co děláme, když interpretujeme (v psychologii umění)? Možnosti psychologické interpretace: ukázky na vybraných dílech a autorech.

PU – zaměření na tvorbu/tvůrce Psychologie tvůrčího procesu (výpovědi tvůrců, Poe, Majakovský, Nezval, Kolář, Hrabal, Kundera ad.)

Tvůrčí proces

PU – zaměření na tvorbu/tvůrce Osobnost tvůrce. Biografie. Studie a portréty tvůrčích osobností (studie psychologů, ale i uměnovědců či umělců (Šalda, Chalupecký, Freud, Neumann ad.)

Tvůrčí osobnosti

PU – zaměření na tvorbu/tvůrce Zkoumání zaměřující se na jedinečný rukopis (signaturu) autorského stylu (Lynch, Trier, Tarantino – Čapek, Šíma ad.)

Autorský styl

PU – zaměření na recepci díla Podobně jako v případě tvorby/tvůrce se zkoumání může zaměřit buď na aktuální, reálné recipienty (včetně sebe sama), nebo na potenciální recepci či recipienty, což nějak obsaženo v konstrukci díla samého („implicitní“ či „modelový“ recipient) př.: filmové žánry jako „kalkuly“ s ohledem na recepci: horror ad. / seminární práce!!!

Tvorba díla jako „kalkul“ s ohledem na jeho recepci E. A. Poe: „Filosofie básnické skladby“

Struktura předmětu Různé psychologické přístupy (psychoanalýza, archetypová psychologie, narativní psychologie) Díla (artefakty) z různých oblastí (literatura, výtvarné umění, divadlo, reklama, PC hry) Pojmy ze sémiotiky a uměnověd (metafora, vyprávění, žánr, styl, lyrika, drama, dialog)

Struktura předmětu tvorba – DÍLO – recepce důraz bude položen na interpretaci DÍLA, ARTEFAKTU (jakožto „produktu pro mysl“) dílo či artefakt v širokém slova smyslu: vtip, sen, člověk oblečený v „emo“ či „gothic“ stylu, báseň, obraz, film, divadlo, videoklip, reklama, počítačová hra ad.

Společný jmenovatel disciplín, jako je psychologie či divadelní věda že v nich INTERPRETUJEME stojí tedy za to kultivovat něco jako „disciplínu interpretace“ tj. reflektovat „co děláme, když interpretujeme“

Co je to interpretace? Když začneme zkoumat, „jak něco dává smysl“, „co to znamená“ nebo „jak je utvářen význam“ je to interpretace

Co děláme, když interpretujeme Kde interpretujeme? interpretující humanitní /sociální vědy procesy utváření významu

Témata/otázky – týkající se procesů utváření významu Projektivní metody Práce se sny Narativní rozhovory Aktivní imaginace (symboly, metafory, příběhy) v psychoterapii Dětská mimetická hra („fort-da“)

Témata/otázky – týkající se procesů utváření významu K čemu jsou dětem pohádky? Co je tak přitažlivého na fantasy žánru (ve filmu, v PC hrách, v RPG)? Na čem je založena atraktivita žánrů jako jsou horror, konspirační thriller či melodrama? Jaká je funkce metafor v politice či v reklamě?

Jakým způsobem zkoumáme „procesy utváření významu“? Tím, že INTERPRETUJEME

Seminární práce Interpretace vybraného díla / artefaktu Jako „produktu pro mysl“ podle určitých pravidel spolu s reflexí toho, „do dělám, když interpretuji“

Co je to interpretace? Co děláme, když interpretujeme?

Kdo (co) je to Golem?

Kdo (co) je Golem?

Tři typy odpovědí: deskripce explicitního „vkládání“ konceptu Na základě explicitního (co je vidět na obrázku) dochází k „explikaci implicitního“ často za pomoci výkladového konceptu

Interpretace (výklad, vykládání) se pohybuje mezi dvěma krajnostmi mezi vkládáním konceptu zvnějšku setrváním na povrchu explicitního

Utváření významu - interpretace Jakým způsobem zkoumáme procesy utváření významu? – Tím že interpretujeme. Interpretace – explikace implicitního v utváření významu

Interpretace jako explikace utváření významu Rozlišení mezi: ars intelligendi (porozumění) ars explicandi (interpretace)

David Bordwell: 4 typy konstrukce významu (jak divák či kritik dávají význam filmu) referenční explicitní implicitní symptomatický

Otázky interpretační praxe Jaké inference (úsudky) činíme? Z jakých nápovědí? Na základě jakých schémat a konvencí? V jakém sociálně-institucionálním rámci?

Příklady interpretační praxe Čtverý význam písma (Origenes, Dante) Postupy v interpretaci snů (Freud, Jung) Interpretační perspektivy v literární, filmové či divadelní vědě

Interpretace jako: explikace implicitního v utváření významu činění inferencí (úsudků) na základě explicitních dat a exemplifikujících konceptů

Interpretace jako explikace a exemplifikace koncepty a teorie /exemplifikace/ INTERPRETACE /explikace/ data: texty, artefakty, rozhovory, ad.

Interpretace jako explikace a exemplifikace

Kdo je to ten vlk?

Kdo (co) je to ten vlk? Nejde tu o nějakou „metafyziku vlka“ Ale o pojmenování implicitní složky v utváření významu vlka z Karkulky v dětské (nevědomé) mysli Tj. interpretujeme díla ne „samy o sobě“, ale jako „produkty pro mysl“ (či „produkty mysli“)

Freud – dětská hra „fort-da“ („Mimo princip slasti“)

Interpretace jako explikace a exemplifikace Pět různých interpretací: Freud Lacan kognitivní psychologie narativní psychologie Jakobson (znak typu „artifice“)

„fort-da“ – 5 různých interpretací Každá z těchto interpretací: exemplifikuje (tj. ukazuje data jako „ilustrující příklady“) jiné koncepty a teorie, explikuje (vykládá) tak jiné aspekty procesů utváření významu

Prostor možných výkladových schémat která explikují/exemplifikují procesy utváření významu: dimenze: mentalismus versus kulturalismus dimenze: hermeneutika podezření versus hermeneutika důvěry

Prostor možných výkladových schémat kulturalismus hermeneutika hermeneutika podezření důvěry mentalismus

Prostor možných výkladových schémat sociální konstruktivismus ideologická kritika mytologická kritika psychoanalýza archetyp. psychologie kognitivní psychologie

mentalismus - kulturalismus Dvojí směr, kterým se pohybuje explikace procesů utváření významu směrem od dat k exemplifikačním schématům Pohyb směrem k mysli, či ke kultuře (předpoklad: kultura utvářená myslí, či mysl utvářená kulturou) Př: filmové žánry: „mentální modely“ či „imaginární řešení sociálních konfliktů“

Filmové žánry jako mentální modely Interpretujeme, tj. explikujeme určité vzorce přání, přesvědčení a záměrů Paranoidní (konspirační) thriller: nikomu nelze věřit / svět plný náznaků, že druzí na nás něco chystají Melodrama: dojetí nad ušlechtilostí, lítost nad ztrátou / pasivní princip: „být přemožen“ / idealizace, „zušlechťování“ lidských záměrů, přání a přesvědčení

Paranoidní thriller: Maratonec

Melodrama: Titanic

Filmové žánry jako „sociodramata“ Interpretujeme tj. explikujeme sociální konflikty, které žánr rituálně „řeší“ Př. western (osobní kód morálky – versus legalizovaný, morální kód institucí zákona) Př. klasický muzikál (individuální výraz touhy – versus společenská potřeba její domestikace v instituci manželství)

hermeneutika podezření versus hermeneutika důvěry obecné předpoklady týkající se utváření významu a možností jeho explikace povaha explicitního (vodítek): maskování, zašifrování na jedné straně a zjevování, ukazování na straně druhé

Konflikt interpretací (Ricoeur) Postoj podezření vůči „lstím“ různého druhu, demaskování iluzí Postoj důvěry v zjevování smyslu, který se obrací na člověka hermeneutika důvěry s určitou nutností spěje k zvěcnění a odcizení, zde pak nastupuje hermeneutika podezření, která zase vede k redukci obě hermeneutiky se navzájem potřebují (tak jako obě oči) abychom vnímali hloubku skutečnosti

Hermeneutika podezření a důvěry Freud Lacan Althusser Žižek Jung Hillman Frye Eliade

Freud: „Výklad snů“ Podezření vůči snové imaginaci Identifikovány „mechanismy snové práce“ (zhuštění, přesunutí, druhotné zpracování ad.), tj. procesy utváření významu, jimiž dochází k zamaskované representaci vytěsněných obsahů Interpretace je explikací spočívající v demaskování těchto „mechanismů“

Jung: „Snové symboly individuačního procesu“ Důvěra vůči imaginaci Individuace jako proces utváření významu, ve kterém se skrze symbolickou imaginaci hlásí o slovo celek psychického Interpretace jakožto „amplifikace“ je explikací („rozvinutím“) symbolického potenciálu imaginativních výtvorů

Ideologie a mytologie v „Pánovi prstenů“

Ideologie a mytologie v „Pánovi prstenů“ Ideologická kritika: explikace ideologické konstrukce (systému hodnot a přesvědčení, které se halí do hávu přirozenosti - Althusser) Mytologická kritika: explikace mytologické konstrukce (arché, eschatos, primární lidské zájmy, metaforický přesah - Frye)

Interpretace dává smysl pouze v kontextu nějaké otázky, problému, např. když něco nehraje atd. Příklady: čtverý význam písma, výklad snů, interpretace symptomů ad.

Seminární práce Interpretovat zvolené dílo či artefakt Jako „produkt pro mysl“ podle určitých pravidel spolu s reflexí toho, „do dělám, když interpretuji“

Doporučuji: Vybrat si „něco malého“ Jako vhodnější vidím interpretaci díla jako „produktu pro mysl“

Produkt pro mysl - fotografie

Produkt pro mysl - fotografie

Produkt pro mysl - pohádka

Emo – „produkt mysli“ i „produkt pro mysl“

„Gothic – „produkt mysli“ i „produkt pro mysl“

Styl jako „produkt pro mysl“ Jak je možné, že na první pohled poznáme styl (toto je David Lynch, toto je Josef Šíma, toto je impresionismus, toto je expresionismus, toto je surrealismus atd.)

Produkt pro mysl – film

Produkt pro mysl – TV seriál

Produkt pro mysl - videoklip

Produkt pro mysl – vládní kampaň

Produkt pro mysl – PC/video hra

Produkt pro mysl - reklama

Na čem „se veze“ tato značka jako „produkt pro mysl“

Nejen obrazová díla Báseň jako „produkt pro mysl“ Píseň jako „produkt pro mysl“ Vtip jako „produkt pro mysl“ atd.

Co s divadlem jako „produktem pro mysl“? (coby tématem seminár. práce) Zdá se mi, že vám by prospělo, interpretovat si „něco menšího“, elementárnějšího, třeba i díla „mimo-umělecká“ (jako je reklama), kde je často utváření významu krystalicky průhledné Na druhou stranu, mé orientaci v oblasti divadla by prospělo, kdyby si aspoň někteří z vás vybrali „něco menšího z divadla“

Co by mohlo být „něco menšího z divadla“? Čím jsou jiné divadelní metafory (jako „produkty pro mysl“ diváků) než filmové? (ukázat na jednom dvou příkladech) Divadelní technika „zcizování“ jako psychologický problém Dramatizace jako psychologický problém (vždy ukázat na příkladech) Atd.

Úkol ke zkoušce Interpretace procesu, ve kterém naše mysl v odpověď na nápovědi určitého artefaktu vykonává určitou „práci utváření významu“ Podle čtyřčlenného schématu: 1) NÁPOVĚDI 2) POROZUMĚNÍ 3) INTERPRETACE 4) CO DĚLÁME, KDYŽ INTERPRETUJEME

Úkol ke zkoušce Proces utváření významu interpretovaný podle určitého návodu (4-členné schéma pro interpretaci a 8 otázek pro reflexi toho, „co děláme, když interpretujeme“) 1) odevzdat písemně 2) ústně presentovat a společně diskutovat na posledním bloku

Artefakt: inscenovaná fotografie

Schéma č.1 pro interpretaci Nápovědi Porozumění Interpretace Co děláme, když interpretujeme

Odbočka k jednodušší ilustraci (čtyřčlenného schématu) HÁDANKY jejich uhodnutí spočívá v práci naší mysli vykonané v odpověď na určité nápovědi PŘÍKLADY: Co chodí ráno po čtyřech, v poledne po dvou a večer po čtyřech Bez klíče a víka schránka pokladní, a přece je zlaty poklad v ní

Nápovědi

Porozumění

Interpretace

Co děláme, když interpretujeme

Schéma č. 2 Otázky k bodu 4: (Co děláme, když interpretujeme) Co jsou explicitní data? K jakým implicitním strukturám se pohybujeme? Na základě jakých výkladových schémat? Mentalistická či kulturalistická interpretace?

Schéma č. 2: Co děláme, když interpretujeme: Hermeneutika podezření či důvěry? Vycházíme z částí či celku? Zaměřujeme se na obsah či formu? Akcentujeme strukturu (text) či funkci (kontext)?

Ilustrující příklad: Co dělá psychoanalytik Bruno Bettelheim, když interpretuje např. „Perníkovou chaloupku“ – odpovídaje tak na otázku „jaký význam má pro děti vyprávění pohádek“?

Perníková chaloupka

Alfred Kubin „Das Pendel“

F. Kupka „Počátek života“

R. Laurent: TAS, Societé generale