T R O P Y.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
SLOVNÍ DRUHY Mgr. Michal Oblouk.
Advertisements

SLOVA JEDNOZNAČNÁ SLOVA MNOHOZNAČNÁ
VÝZNAM SLOVA Mgr. Michal Oblouk.
Název projektu: Moderní škola
Má láska význam? Nic nedělej, jen vyčkej…
Všechno se to začalo odehrávat už hodně, hodně dávno, kdy nebylo nic. Jen černo černá tma, která obklopovala velký vesmír. A pak se to stalo! Narazili.
ÚVOD DO STUDIA LITERATURY
Literární teorie I III/2-CJ1/1.20/Šv.
VY_32_INOVACE_Čj-Li 6.,7.06 Anotace: Prezentace obsahuje stručnou definici literárních pojmů, které jsou vysvětleny na příkladech. Vzdělávací oblast: český.
STRUKTURA A JAZYK LITERÁRNÍHO DÍLA
Světem běžím 1. Světem běžím dál jen s Tebou, věčný Pane můj, na cestu mi svítí slovo Tvé. Pokrm můj, můj nápoj je vždy konat vůli Tvou, zbraní mou je.
Básnické tropy a figury
Struktura literárního díla
Poezie z řeckého poiésis – tvorba
PŘÍSLOVÍ, POŘEKADLO, RČENÍ, PRANOSTIKA Mgr. Michal Oblouk
Jen tak, pro radost, Ti posílám jednu malou vločku
VY_32_INOVACE_05_02 CZECH SALES ACADEMY Trutnov – střední odborná škola s.r.o. EU PENÍZE ŠKOLÁM CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_05_02 Zpracovala:Mgr.
SEN NewFoton.
Tropy II Marcela Jurková.
NAUKA O SLOVĚ Význam slov 7. ročník.
P u s i n k y Jednej se mnou laskavě, můj pane. Žádné srdce na světě není vděčnější za laskavost než moje milující srdce.
Amore amore .... Amore amore ... Ode dne, co Tě znám, divný pocit v srdci mám Ode dne, co Tě znám, divný pocit v srdci mám. Sám sebe ptám.
1. Duše moje chválu stále zpívá o veliké lásce tvé, duše moje chválu stále zpívá a o veliké té lásce tvé. Já radost mám, že zpívat smím, že jsi, Jezu,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Přes hory stráně úbočí, Tvá řeka lásky pramení, chci srdce své ji otevřít a přijmout osvobození. Přes hory stráně úbočí, Tvá řeka lásky pramení, chci srdce.
1. Chci věrný být, | jen tebe svým chci zváti! | Byť nouze zlá mne svírala | ni svět ni smrt ni tma | mne neodvrátí. | Já v tobě zůstanu | a k vůdci svému.
SLOVNÍ DRUHY OHEBNÉ x NEOHEBNÉ
Já zpívám o svém Ježíši 1. Já zpívám o svém Ježíši, aby věděl svět, že je můj Pán nejdražší, všem chci povědět. Modlitbu mou vyslyšel, ke mně na zem sám.
1. Jsem bouří žití znaven, ty při mně stůj: přístavem buď mi, hradem sám, Pane, můj. Když loďka žití mého už marně hledá cíl, ty pomoz rukou svojí, v přístav.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
1. Drž ruku mou! Ó Pane, já jsem bídný | a nemohu ni krok jít bez tebe. | Drž ruku mou! A pak, ó milý Jezu, | směle za tebou půjdu do nebe.
1. Spasiteli vyvýšený, | pane přesvatý, | v roucho slávy přioděný, | světlem objatý! | Za tebou jen kráčet smíme, | však již zde ti náležíme, | v životě.
BÁSNICKÁ POJMENOVÁNÍ 1 TROPY
BÁSNICKÁ POJMENOVÁNÍ 2 FIGURY
BÁSNICKÁ POJMENOVÁNÍ 1 TROPY
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_13_08 Název materiáluSlova jednoznačná.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Kateřina Polívková BÁSNICKÉ PROSTŘEDKY Abeceda (Pantomima) - VÍTĚZSLAV NEZVAL A nazváno.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám.
ROZBOR DÍLA ROZBOR DÍLA MÍSTO DĚJE krajina u Doks bez bližšího časového vymezení noc před Vilémovou popravou a ráno závěr po sedmi letech.
Využití ICT pro rozvoj klíčových kompetencí CZ.1.07/1.5.00/ Střední odborná škola elektrotechnická, Centrum odborné přípravy Zvolenovská 537, Hluboká.
Básnické umělecké prostředky OB21-VVP-HUM-CJL-BUJ-L
Obrazná pojmenování Zpracovala: Mgr. Martina Kadlčková Duben 2012 Výukový materiál je určen pro ž áky 7. ročníku. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_CJ_1_1E_SEI_FIGURY.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Mgr. Daniela Vlčková Název materiálu: VY_12_INOVACE_ Cj.8.Vc. 25_liceni Datum:
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_CJ_1_1E_SEI_TROPY.
LITERÁRNÍ POJMY STATISTIKA Jakub Kunt 8.D Jan Chlachula 8.D Matěj Rachůnek 8.D.
Základní jazykové prostředky výstavby uměleckých textů
VY_32_INOVACE_ČJ.3.01 Tato prezentace je vytvořena výuku literatury.
Subjektivně zabarvený popis - líčení
POPIS Mgr. Michal Oblouk.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Kmentová Název materiálu:
Autor: Naděžda Ružičková ČÍSLO DUM VY_32_INOVACE_CJL_1,2,4_75
CHARAKTERISTIKA VNĚJŠÍ – vystihuje vzhled, zevnějšek
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
SUBJEKTIVNĚ ZABARVENÝ POPIS
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o.
Já zpívám o svém Ježíši 1. Já zpívám o svém Ježíši, aby věděl svět, že je můj Pán nejdražší, všem chci povědět. Modlitbu mou vyslyšel, ke mně na zem sám.
Já zpívám o svém Ježíši 1. Já zpívám o svém Ježíši, aby věděl svět, že je můj Pán nejdražší, všem chci povědět. Modlitbu mou vyslyšel, ke mně na zem sám.
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Významové vztahy mezi slovy - synonyma, antonyma, homonyma
Struktura literárního díla
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Opakujeme základní pojmy
CHARAKTERISTIKA Aneta Bartošová. CHARAKTERISTIKA VNĚJŠÍ – VZHLED POSTAVA.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
SLOHOVÉ ÚTVARY očekávané pro zadání maturitní písemné práce
NÁZEV ŠKOLY: 2. základní škola, Rakovník, Husovo náměstí 3
Transkript prezentace:

T R O P Y

nepřímá, obrazná pojmenování založeny na přenášení významu slov

M E T A F O R A přenesení významu na základě vnější podobnosti klade vedle sebe dva jevy spjaté určitým rysem Nad zpěvem blázna ustal říční vítr tichý, nad opilcem se vítr cuká smíchy, když zpitý uléhám k sosně pod bambusy, pod hlavou zemi mám a nebe přetáhnu si. Společný rys nemusí být podstatný, ani na první pohled zjevný- metafora ho nepopisuje, ale nachází, vyvolává,, objevuje Druhý z jevů není s prvním jevem synonymní, naopak původní význam rozšiřuje, obohacuje Li Po, přeložil Oldřich Král Hana Šikolová JISKŘENÍ Mezi náma to zajiskřilo - takovejch dvě stě dvacet Jenže co bylo, prostě BYLO a nejde to vracet Protože přes to napětí musím podotknout než napočítals do pěti tak zase vypli proud

M E T O N Y M I E přenášení významu na základě věcné vnitřní souvislosti dvou jevů A proto odpouští má láska mému koni na cestě od tebe tu jeho loudavost Na břehu moře do tmy maják hoří W. Shakespeare láska = vypravěč lyrického textu (přeložil Jan Vladislav)

P E R S O N I F I K A C E druh metafory zosobnění přisuzuje lidské vlastnosti a schopnosti zvířatům, rostlinám, neživým věcem často v lidové poezii Jazyk se mi podlomí, jemný oheň rozběhne se pojednou pod mou koží Sapfó, přeložil Ferdinand Stiebitz

S Y N E S T E Z I E záměna počitků různých smyslů při pojmenování určitého jevu A čerň, E běl, I nach, O modř, U zeleň hlásek, já jednou vypovím váš různý vznik a druh. A, černý korzet, plný rudých much, jež bzučí kolem páchnoucích a krutých pasek Arthur Rimbaud: Samohlásky, překlad V. Nezval

Z V U K O M A L B A napodobení zvuku slovy a na topole podle skal, zelený mužík zatleskal K.J. Erben - Vodník

E P I T E T O N básnický přívlastek Konstans – označuje stálou vlastnost ornans – ozdobný, vlastnost vyjadřuje ozdobným způsobem stříbrný vítr bouřlivý rok azurové nebe smaragdová tráva

O X Y M Ó R O N spojení dvou jevů, které se vzájemně v doslovném významu vylučují spojení slov protichůdného významu zdánlivě nelogické spojení slov slouží k výraznému zesílení příslušného znaku hluboká mělčina černé světlo květy zla

P Ř I R O V N Á N Í příměr zvýšení názornosti tři části: - pojmenování přirovnávaného jevu - gramatické vyjádření srovnání - pojmenování jevu, k němuž se přirovnává obvykle oba jevy spojeny slovem „jako“ Krásná jako kvítka na modřanském džbánku je ta země, která vlastí je ti, krásná jako kvítka na modřanském džbánku, sladká jako střída dalamánku, do nějž nůž jsi vnořil k rukojeti. Jaroslav Seifert: Píseň o rodné zemi

S Y N E K D O C H A básnický opis pro vystižení určitého jevu nebo děje pomocí typických znaků metonymická záměna pojmenování často kvantitativní spojitost  část označena celkem a naopak živit pět krků přišlo tam celé město Jsou duše drsné, co samy šly žitím. Petr Bezruč: Červený květ – duše jsou metonymií slova člověk, je vyjádřen podstatnou složkou své existence - duší

H Y P E R B O L A nadsázka zveličení užití nadsazeného až nereálného kvantitativního pojmenování odpovídajícího skutečnosti Sto roků v šachtě žil, mlčel jsem, sto roků kopal jsem uhlí, za sto let v rameni bezmasém svaly mi v železo ztuhly. les komínů tisíckrát Vás líbám není větší než prášek krupice Petr Bezruč: Ostrava

L I T O T E S opak hyperboly usiluje o oslabení představy tím, že místo kladného vyjádření použije dva zápory místo myšleného pojmu popře pojem opačný nejsem s vámi nespokojen není zrovna hloupý nemohu popřít

P E R I F R Á Z E vyjádření opisem pomocí typických znaků Za trochu lásky šel bych světa kraj, jak ten, kdo zpívá u dveří a prosí. Nenadála jsem se, že se tak brzy u vás budou péci svatební koláče. Jaroslav Vrchlický Vojtěch Martínek

E U F E M I S M U S zjemnění směřuje k zeslabení intenzity pojmenování zjemňuje výrazy, které pro nás znamenají drsné nebo nepříjemné představy opustil nás navždy nevidomý je při těle zeslabení se realizuje v kvalitativní rovině a směřuje k nahrazení obvyklého pojmenování pro málo příjemný jev pojmenováním, které se jeví jako přijatelnější

I R O N I E jemný výsměšek zlehčujícím tónem něco napodobuje využití slov v opačném významu oslí uši právě dobře ke koruně sluší K.H.Borovský: Král Lávra

S A R K A S M U S zesílená ironie V tom je právě nádherná živelnost vůdcova hnutí, že nadšení pro svatou věc strhuje členy vlády do jedné křižácké výpravy s kasařem, penězokazem a pasákem a pochodují spolu do kroku. Potom že nacismus není lidový!

A L E G O R I E jinotaj utajení skutečného obsahu Je to ženská postava, má splývavé roucho, zavázané oči, v jedné ruce drží meč a v druhé váhy Spravedlnost: zavázané oči = nestrannost; v ruce meč = trestá; váhy = hodnotí objektivně