Sociologie B2 Úvodní přednáška v akademickém roce 2011/2012

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Cíle a postupy empirického výzkumu
Advertisements

METODY A TECHNIKY VÝZKUMU
Vstup absolventů středních škol na trh práce
Sociologie – metody a techniky sociologického výzkumu
Zpracování seminárních a kvalifikačních prací
Metody psychologie PhDr. Eva Tomešová, PhD.. Jak psychologové dospějí k závěrům o neznámém?  Používají VĚDECKOU METODU: IDENTIFIKACE VĚDECKÉ OTÁZKY FORMULACE.
Výzkum (pedagogického zhodnocení) volného času
Etapy práce na sociologickém výzkumu. 2 I. Formulace problému II. Rozhodnutí o populaci a vzorku III. Pilotní studie IV. Rozhodnutí o technice sběru dat.
Bakalářský seminář Úvod BP Závěr BP.
Mgr. Alena Lukáčová, Ph.D., Dr. Ján Šugár, CSc.
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Hypotézy ve výzkumu.
Didaktické prostředky
Předmět sociologie Věda společenská a behaviorální
Postup výzkumného šetření v projektové fázi I. V projektové části směřují výzkumné práce k přípravě výzkumného šetření pro získání empirických informací.
Sociologický výzkum.
Jak jste dopadli? Kvaliťák nebo kvantiťák? Kreativec nebo analytik?
Sociologie B2 AR 2012/2013 Mgr. Ondřej Roubal, Ph.D. Fakulta sociálních studií katedra sociologie.
KVANTITATIVNÍ NEBO KVALITATIVNÍ VÝZKUM?
Organizace empirického výzkumu Etapy výzkumu: 1.Přípravná – definice problému, určení cíle výzkumu, zajištění dostupných již existujících informací o problému,
Tazatelská síť.
Metody sociálního výzkumu 2. Ročník LS 2010 Jabok, ETF 2. výukový blok.
VY_32_INOVACE_EKO_06 MARKETINGOVÝ VÝZKUM I. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova:
Sociologie C 2. cvičení Základní informace k organizaci výuky, obsah a průběh cvičení, požadavky k plnění studijních povinností, literatura Vstup do problematiky.
- Pojmy - SPSS Statistické zpracování kvantitativních šetření.
DKV část 31 Design kvantitativního výzkumu 4. část ( ) Jiří Šafr UK FHS Historická sociologie (LS 2010)
Fakulta sociálních studií
Skupinové interview (Focus group)
Sociologie C 3. cvičení Tematická rekapitulace 2. cvičení - pojem paradigma a výzkumná paradigmata v sociologii – kvantitativní a kvalitativní metoda.
Definování cíle a hypotézy
Diplomový seminář I – 3. hodina Kontrola domácích úkolů – Úvod do DP 2. Návrh výzkumu: Cíle výzkumné práce a formulace výzkumných otázek.
1 Tazatelé a dotazovací situace Jan Hartl. 2 CO a JAK?
doc. Ing. Cyril Klimeš, CSc. prof. Ing. Radim Farana, CSc.
TECHNIKY SBĚRU DAT KVANTITATIVNÍ KVALITATIVNÍ VÝZKUM VÝZKUM
Kvantitativní metody výzkumu v praxi
Výzkum veřejného mínění a jeho realizace
Biostatistika 1. přednáška Aneta Hybšová
Marketingový průzkum Milan Mrázek Matematika & Business
1.1. Sociologie C Úvodní cvičení v akademickém roce 20011/2012 Vyučující : Mgr. Ondřej Roubal, Ph.D. Fakulta sociálních studií - katedra sociologie.
Základy pedagogické metodologie
Metody sociálního výzkumu Kombinované studium ZS 2009.
Základy pedagogické metodologie
Případová studie Seminář 2014.
1.1. Sociologie B2 Úvodní přednáška v akademickém roce 2011/2012 Vyučující : Mgr. Ondřej Roubal, Ph.D. Fakulta sociálních studií - katedra sociologie.
Struktura bakalářské práce
METODY STŘEDNĚDOBÉHO PROGNÓZOVÁNÍ SURO jaro 2010.
Základy pedagogické metodologie Mgr. Zdeněk Hromádka, Ph.D.
Základy pedagogické metodologie; seminář Mgr. Zdeněk Hromádka
Postup při empirickém kvantitativním výzkumu
Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu
DIPLOMOVÝ SEMINÁŘ Definování cíle a hypotézy. P ROCES PSANÍ DP Vlastní profesionální a osobní znalosti a dovednosti Odborné znalosti: - Teorie - Modely.
Typy výzkumu  Kvantitativní  Kvalitativní  Smíšený  První zkoumá kolik lidí si co myslí atd …  Druhý co přesně si lidé myslí  Třetí je kombinací.
HYPOTÉZY „Hypotéza není ničím jiným než podmíněným výrokem o vztazích mezi dvěma nebo více proměnnými. Na rozdíl od problému, který je formulován v.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Metody sociálního výzkumu 3. blok Denní studium LS 2008/ blok.
Měření v sociálních vědách „Měřit všechno, co je měřitelné, a snažit se učitnit měřitelným vše, co dosud měřitelné není“. (Galileo Galilei)
Základy pedagogické metodologie Kateřina Vlčková Katedra pedagogiky PdF MU PS 2015.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Výzkum veřejného mínění
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Kritéria kvality metod a výzkumného šetření
Didaktické prostředky
Úvod do kvalitativního výzkumu
KVALITATIVNÍ VÝZKUM - ÚVOD
Sociologický výzkum II.
Úvod do psychologie II. přednáška
Metody a techniky výzkumu II.
Statistika a výpočetní technika
MARKETING Přednáška P
Metody pedagogiky.
Transkript prezentace:

Sociologie B2 Úvodní přednáška v akademickém roce 2011/2012 Vyučující : Mgr. Ondřej Roubal, Ph.D. Fakulta sociálních studií - katedra sociologie

Základní informace k organizaci výuky 2. Požadavky k plnění studijních povinností - zadání zápočtového projektu 3. Literatura

Základní informace k výuce Sociologie B2 : 1/1 Forma ukončení předmětu: zápočet/Zkouška Požadavky na ukončení předmětu Poskytování studijních materiálů

Tematická struktura Základní terminologie – věda, výzkum, sociologický výzkum. Význam a funkce sociologického poznání. Předmět sociologického výzkumu a výzkumná paradigmata. Příklady sociologických výzkumů. Empirický sociologický výzkum a jeho etapy. Projekt sociologického výzkumu. Kvantitativní sociologický výzkum. Vztah statistiky a sociologického poznání. Statistický soubor, statistická jednotka, druhy statistických znaků. Pojmy hypotéza, operacionalizace, dekompozice. Techniky sběru dat. Dotazník, rozhovor, pozorování, anketa, studium písemných pramenů. Základní pravidla tvorby dotazníku, formulace otázek. Druhy pozorování a typy rozhovorů. Okolnosti realizace anket. Statistická procedura a její použití v sociologickém výzkumu. Základní a výběrový soubor, vyčerpávající a výběrová šetření. Výběrový soubor a problém reprezentativnosti. Základní podmínky reprezentativnosti výběrových šetření. Variabilita, výběrový chyba, spolehlivost. Reprezentativní, kvazi-reprezentativní a nereprezentativní výběrové postupy.

Tematická struktura 5. Zpracování dat, ověřování hypotéz, závěrečná zpráva, prezentace výsledků. Postup zpracování empirických dat. Kódování a kódový klíč. Třídění empirických dat: třídění prvého a druhého stupně. Popis třídění prvého stupně: relativní četnosti, variační rozpětí, modus, medián. Kontingenční tabulka a zjišťování souvislostí proměnných. Testování nulové hypotézy. 6. Kvalitativní výzkum a jeho role v sociologickém poznání. Výhody, nevýhody, možnosti a omezení. Techniky kvalitativního výzkumu. Využití biografické metody v kvalitativním výzkumu.

Povinná a doporučená literatura Zich, F. (2010): Úvod do sociologického výzkumu. Praha. VŠFS: EUPRESS. Disman, M. (2002): Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Karolinum. Reichel, J. (2009): Kapitoly metodologie sociálních výzkumů. Praha: Grada. Mišovič, J. a kol. (2010): Od A do Z ve výzkumech veřejného mínění. Těšín: Orego. Hendl, J. (2005): Kvalitativní výzkum – základní metody a aplikace. Praha: Portál. Hendl, J. (2004): Přehled statistických metod zpracování dat. Praha: Portál.

Úvodem k sociologickému výzkumu – smysl lidského poznání

O poznávání světa, o tom laickém i vědeckém Svět lze poznávat perspektivou běžného každodenního prožívání – role informací, zkušeností, intuice, hodnot, subjektivity – v tomto případě jde o laické poznání. Je takové poznání dostačující? Jaká jsou jeho omezení? Poznávací proces světa lze systematizovat a organizovat s využitím exaktních metod a postupů – v tomto případě jde o vědecké poznání. Rozdíly každodenního a vědeckého poznání: Jazyk blízký skutečnosti x abstraktní jazyk Vyhýbání se pochybnostem x systematizace pochybností Rutinní jednání x reflektované metodické jednání Neorganizované poznávání x organizované poznávání

Sociologie a výzkum Vědu poznáváme nejdříve v podobě jejího praktického užití (aplikaci) – výjimkou může být matematika (je matematika vědou?) Možná nemá svůj specifický předmět, není matematika spíše nástrojem a jazykem vědy obecně? Věda v praktickém životě – co víme o autě ve kterém jezdíme, co víme o složení léků, které užíváme, co víme o mechanice pračky, kterou pereme,…….? Čím složitější je společnost v níž žijeme, tím méně je srozumitelná pro lidi Nesrozumitelnost a nesamozřejmost, naši závislost na technice si uvědomíme až tehdy, narazíme-li na problém Zamýšlené a nezamýšlené efekty vědy pro společnost Sociologie se objevuje veřejnosti nejprve ve svých praktických aplikacích – výzkumy veřejného mínění, výsledky výzkumů, anket

Co už možná o praktických aplikací sociologie víme? Sociologie a výzkum Co už možná o praktických aplikací sociologie víme? Víme, že prováděné výzkumy prakticky působí (ovlivňují) veřejnost Výzkumy volebního chování a princip reflexivity Výzkumy volebního chování působí zejména na „nerozhodnuté“ voliče – jak velký podíl elektorátu tvoří „nerozhodnutí“? Závažná otázka zní: nemůže zveřejnění výsledků o volebních preferencích ovlivnit tuto nerozhodnutou skupinu voličů a vychýlit tak možný výsledek voleb? R. K. Merton (1910-2002): existuje rozpor mezi tím, jak by věci vypadaly, kdyby všechno šlo „svou cestou“, a jak probíhají, když se lidé dozvědí, že by „nějak“ probíhat mohli Princip sebenaplňujícího se proroctví – jde o předpověď, která se naplní nikoli proto, že „objektivní stav věcí“ vede k určitému výsledku, ale proto, že je vyslovena a ovlivní jednání lidí

Odhad volebních preferencí a spirála mlčení Sociologie a výzkum Odhad volebních preferencí a spirála mlčení Proč některé předpovědi volebních výsledků selhávají? Společnost hrozí jedincům, kteří se názorově příliš odlišují, izolací. Jednotlivci pociťují z možné izolace strach Strach z izolace vede jedince k tomu, že se snaží vyhodnocovat názorové klima ve svém okolí, aby zjistili, co si myslí většina Lidé se tedy snaží být konformní, být v souladu s většinovým názorem a skrývat názory, které jsou v menšině – vzniká spirála mlčení: názory vnímané jako dominantní získávají silnější pozice, menšinové názory ustupují

Stručný historický exkurz Sociologie a výzkum Stručný historický exkurz Standardní sociologický výzkum se objevuje až ve 20. letech 20. století, pokusy prozkoumat reálnou situací lidí a skupin se objevují na počátku 19. století V první polovině 19. století byla provedena řada studií mapujících sociální problémy – těžiště bylo v nově vznikající dělnické třídě a jejich přizpůsobování novým životním podmínkám (problém maladaptace) Využívali se zejména techniky rozhovoru a pozorování, zřídka dotazníku (proč?) Dnes se těmto typům výzkumů říká survey (přehledová studie) Charles Booth vydal v letech 1889-1903 dílo Život a práce obyvatel Londýna

Stručný historický exkurz Sociologie a výzkum Stručný historický exkurz Obrovský rozmach empirického výzkumu se objevuje ve spojení s tzv. chicágskou školou (R. E. Park; E. W. Burgess) Chicago se stalo laboratoří sociologických výzkumů – sociologický výzkum se silněji opíral o přímý kontakt s respondenty – vzniká metoda případových studií tzv. case study Otevírá se řada nových témat: studium tuláků, ghetto ve velkoměstě, gang mladých delikventů, gambleři, obyvatelé slumů V dalších letech se sociologie soustředí na výzkum masové komunikace Dnes vedle sebe existují „průmysl zábavy a informací“ a „průmysl analýzy informací“ V posledních letech se stále silněji prosazuje kvalitativní přístup – narativní sociologie

Věda, teorie, výzkum Věda představuje: a) soubor utříděných poznatků b) proces vytváření těchto poznatků Základní cíle vědy jsou teorie Teorie jsou systémem pojmů a tvrzení, umožňujícím porozumět fenoménům světa, vysvětlovat, předpovídat, kritizovat Vědecký výzkum slouží vědě k získávání nových poznatků a prověřování dílčích částí teorie Výzkum je systematické, kontrolované , empirické a kritické zkoumání hypotetických výroků o předpokládaných vztazích mezi přirozenými jevy Sociologický výzkum – zahrnuje systematické šetření, popis, analýzu a výklad společenských jevů založených na sběru informací o konkrétním předmětu sociologického zájmu

Funkce výzkumu Vědecká Explikační Utilitární Humanizační Edukační Propagační - marketingová

Funkce výzkumu - Propagační (marketingová) Výzkum sociálního profilu studentů/absolventů VŠFS VŠFS znamená kvalitní vzdělání – to si myslí po prvních dvou semestrech studia na VŠFS 92,7 % oslovených posluchačů (z celkového počtu 701 respondentů). Právě přesvědčení, že VŠFS poskytuje kvalitní vzdělání a vysokou odbornou úroveň pedagogů je jedním z hlavních důvodů k zahájení studia na VŠFS. Opět bych si vybral VŠFS – pokud by se naši studenti po zkušenostech s prvním rokem studia na VŠFS měli rozhodovat pro studium na vysoké škole, opět by se pro VŠFS rozhodlo celkem 83,4 % našich posluchačů. Po tříleté zkušenosti se studiem na VŠFS by tato škola zůstala první volbou vysokoškolských studií pro 82,2 % posluchačů.

Funkce výzkumu - Propagační (marketingová) Výzkum sociálního profilu studentů/absolventů VŠFS Podmínky studia na VŠFS – naši studenti hodnotili na konci prvního ročníku celkové podmínky studia na VŠFS na škále 1-5 (1 – nejlepší; 5- nejhorší). Celkový průměr tohoto kritéria dosáhl podle  odpovědí velmi pozitivního průměru 1,92. Před studiem na VŠFS zkušenosti s jinou VŠ – celkem 24,3 % současných posluchačů bakalářského studia na VŠFS má zkušenost s předchozím studiem na jiné vysoké škole. Tento podíl studentů srovnával a hodnotil na škále 1-5 (1 – nejlepší; 5- nejhorší) různé oblasti na VŠFS a předchozí VŠ. Podle odpovědí je hodnocen přístup pedagogů ke studentům na VŠFS celkovým průměrem 1,99, zatímco stejná oblast na předcházející VŠ výrazně méně příznivěji, a to průměrem 3,24. Práce studijního oddělení dosahuje na VŠFS podle odpovědí průměru 1,71, oproti průměru 3,03 na ostatních školách.

Funkce výzkumu - Propagační (marketingová) Výzkum sociálního profilu studentů/absolventů VŠFS Absolventi jsou rádi, že studovali VŠFS – význam absolvování VŠFS manifestuje celkem 82,4 % všech držitelů akademických titulů z VŠFS Absolventi VŠFS mají práci - zkušenosti se získáním zaměstnání absolventů VŠFS jsou příznivé. Celkem 57 % našich absolventů pracovalo již během studia, každý třetí našel po absolutoriu VŠFS zaměstnání bez větších problému (10 % zcela bez problémů).  

Funkce výzkumu - Propagační (marketingová) Výzkum studentů vysokých škol v ČR Studium na VŠFS je dobrou přípravou na povolání – podle výzkumu studentů českých vysokých škol 79 % studentů VŠFS považuje své studium za dobrou přípravu na povolání, v tomto hodnocení se neliší od studentů veřejných vysokých škol s ekonomickým a sociálně-vědním zaměřením ani od svého největšího konkurenta mezi veřejnými vysokými školami. VŠFS naplňuje očekávání studentů i pokud jde o osobní rozvoj –studenti VŠFS se od studentů veřejných vysokých škol i svého největšího konkurenta mezi veřejnými vysokými školami neliší ani v hodnocení studia z hlediska naplnění jejich očekávaní týkajících se osobního rozvoje.

Funkce výzkumu - Propagační (marketingová) Výzkum studentů vysokých škol v ČR Studenti VŠFS pozitivně hodnotí své učitele – 95 % studentů VŠFS se domnívá, že na jejich škole převažují komunikativní a dostupní učitelé. V tomto ohledu vidí podmínky pro studium jako příznivější než studenti na veřejných vysokých školách podobného zaměření (93 %), zejména pak ve srovnání se studenty navštěvujícími školu, která je největším konkurentem VŠFS mezi veřejnými vysokými školami (91 %). Studenti VŠFS se setkávají s arogantními, přezíravými a neosobními učiteli v mnohem menší míře než studenti na jiných školách – 29 % studentů VŠFS se nikdy nesetkalo arogantním, přezíravým a neosobním učitelem a dalších 64 % se s takovými učiteli setkává jen občas. Studenti na veřejných vysokých školách podobného zaměření jsou na tom hůře: s arogantním, přezíravým a neosobním učitelem se nikdy nesetkalo jen 18 % studentů a občas se s takovými učiteli setkává 70 % studentů (velmi často dokonce téměř 10 %). Ještě hůře jsou na tom studenti navštěvující školu, která je největším konkurentem VŠFS: s arogantním, přezíravým a neosobním učitelem se nikdy nesetkalo jen 8 % studentů, občas se takovými učiteli setkává 76 % studentů, velmi často dokonce 14 % studentů).

Funkce výzkumu - Propagační (marketingová) Výzkum studentů vysokých škol v ČR VŠFS je studenty vnímána jako škola poskytující konkurenceschopné vzdělání - v komplexním hodnocení školy ze strany studentů si VŠFS vede stejně dobře jako veřejné vysoké školy s podobným zaměřením, ale výrazně lépe než hlavní konkurent VŠFS mezi veřejnými vysokými školami. Ještě lépe si VŠFS vede v hodnocení studia z hlediska přípravy na povolání, osobního rozvoje a přístupu učitelů - z tohoto hlediska je svými studenty VŠFS hodnocena lépe než veřejné vysoké školy. Studenti VŠFS očekávají ve srovnání se studenty veřejných vysokých škol podobného zaměření vyšší příjmy – obecně platí, že studenti soukromých vysokých škol očekávají ve srovnání se studenty veřejných vysokých škol vyšší příjmy; to platí i pro studenty VŠFS, kteří očekávají tři roky po absolvování školy významně vyšší příjmy než studenti veřejných vysokých škol s ekonomickým a sociálně-vědním zaměřením.

Funkce výzkumu - Propagační (marketingová) Mezinárodní srovnávací výzkum studentů v EU – Trendence 2011 Studenti VŠFS se každoročně zúčastňují šetření, které ve 24 zemích Evropy organizuje německý institut Trendence. Výsledky z roku 2011 opakovaně ukazují, že studenti VŠFS si vybírají tuto školu, protože očekávají vysokou kvalitu a praktickou orientaci výuky. Po zkušenostech ze studia pak 68, 1 % studentů VŠFS označuje úroveň výuky jako vysokou, zatímco studenti ostatních škol v ČR takto hodnotí své školy jen z 64,1% Podle názoru studentů VŠFS poskytuje nezbytné znalosti pro uplatnění na pracovním trhu – tento názor sdílí 60,4 % studentů VŠFS, což je na Evropské úrovni a výše než uvádějí studenti ostatních škol v ČR .

1. Přednáška - teze 1) Smysl lidského poznání – laické a vědecké poznání reality 2) Věda v praktickém životě – každodenní zkušenost s aplikací vědy 3) Sociologie v praktickém životě – zkušenosti s aplikací sociologie 4) Výzkumy volebního chování – princip reflexivity a spirála mlčení 5) Sociologie a výzkum – stručný historický exkurz 6) Pojmy věda, teorie a výzkum Funkce výzkumu Funkce propagační-marketingová

Sociologie B2 Etapy sociologického výzkumu 2. Přednáška Etapy sociologického výzkumu Vyučující : Mgr. Ondřej Roubal, Ph.D. Fakulta sociálních studií - katedra sociologie

Typy výzkumů v sociologii – základní vymezení pojmů Základní výzkum (řeší se teoretické otázky, předpoklady pro budoucí výzkum, probíhá laboratorně – př. koncept vzdělanostní společnosti) – jde o vytváření základních poznatků Aplikovaný výzkum (řeší praktické otázky, cílem je návrh opatření, intervencí, programů, probíhá v přirozeném prostředí – př. jak zlepšit pedagogický proces na vybrané vysoké škole?) – praktické problémy a aplikace Akční výzkum (usiluje o změnu stavu, má politické pozadí, není hodnotově neutrální – př. feministický výzkum) – řešení lokálních praktických problémů Evaluační výzkum (hodnotové posouzení intervencí na základě empirické evidence - př. zavádění E learningu na VŠ) – určení hodnoty, kvality a významu intervence Kritický výzkum (cílem je kritika stávajících společenských nerovností – př. otázky nerovného přístupu k VŠ vzdělání) – osvětlení a změna sociálních nerovností Průzkum Výzkumná sonda Šetření Anketa

Výzkumná paradigmata v sociologii - kvantitativní a kvalitativní přístupy výzkumu Kvantitativní výzkum (pozitivistické paradigma) jako snaha vysvětlit – cílem je testování hypotéz logika je deduktivní omezený rozsah informací o velkém počtu jedinců redukce počtu pozorovaných proměnných a redukce počtu sledovaných vztahů mezi proměnnými snadná generalizace poznatků na populaci vyžaduje silnou standardizaci – vysoká reliabilita, nízká validita Kvalitativní výzkum (interpretativní paradigma) jako snaha porozumět – cílem je vytváření nových hypotéz, nové teorie logika je induktivní mnoho informací o malém počtu jedinců silná redukce počtu sledovaných jedinců problematická reprezentativnost slabá standardizace – vysoká validita, nízká reliabilita

Výzkumná specifika v sociologickém (sociálním) výzkumu – iluze dokonalosti vědeckého poznání v sociálních vědách 1) Předmět poznání – sociální jev - zkoumáme vždy v redukované podobě – sociální svět je proměnlivý a složitý 2) Empirické údaje jsou poznamenány vysokou mírou nepřesnosti – faktor subjektivity (výzkumník x respondent) – Thomasův teorém definice situace 3) Výzkumné závěry v sociálních vědách mohou mít jen pravděpodobnostní charakter – přiznejme si, že vědecké výsledky v exaktních oborech jsou přesnější, spolehlivější, mají univerzálnější platnost, produkují nálezy determinisitického charakteru

Etapy výzkumného procesu - obecně 1. Přípravná fáze(volba výzkumného tématu, oblast výzkumu, vymezení problému, účel výzkumu, výzkumné otázky, metoda, hypotézy) Plán výzkumu (návrh celého výzkumu, úvaha o výběru zkoumaných objektů, kdy a kde se výzkum povede, časový a finanční plán, obsah se diskutuje s oponenty) Pilotáž 2. Realizační fáze (sběr dat, základní práce s daty) 3. Vyhodnocovací fáze (analýza a interpretace dat, uveřejnění výsledků) Shrnuto: Vědecká otázka – proč Návrh teorie – naše řešení Identifikace proměnných – co sledovat Určení hypotéz – očekávání Plán výzkumu – jak Sběr dat, testování hypotéz – shromažďování/analýza dat Vyhodnocení výsledků – co to znamená Kritické shrnutí – jaký to má význam

Etapy sociologického výzkumu Přípravná (teoretická) etapa Způsob zadání (zakázka, grantový úkol) b) Výzkumné téma – problém (výzkumný zájem, nevyjasněná sporná či neřešená situace) c) Stav řešené problematiky (podrobná literární rešerše, studium dostupných materiálů, zhodnocení aktuálního stavu poznání) d) Cíle výzkumu a výzkumné otázky e) Hypotézy f) Metoda a technika výzkumu Projekt (plán) výzkumu – část teoretická, metodická a organizační

Projekt výzkumu – konkretizace aspektů a kroků výzkumu Etapy sociologického výzkumu Projekt výzkumu – konkretizace aspektů a kroků výzkumu 1) Teoretická část - aktuální stav řešené problematiky, vymezení a formulace problému vlastního výzkumu, definice cílů výzkumu, stanovení hypotéz 2) Metodická část - technika sběru empirických dat, vymezení souboru objektu zkoumání, výběr respondentů, metoda analýzy dat 3) Plán výzkumu- (časový, finanční plán, výstupy – publikace, konference, semináře)

Projekt sociologického výzkumu – zadání struktury a předpokládaného obsahu prezentace Teoretická část a) Téma projektu – stručná charakteristika, aktuálnost, společenský význam b) Aktuální stav řešené problematiky – kdo, kde a jak se tématu v odborné literatuře věnoval? Stručná literární rešerše a zhodnocení literatury (empirických výzkumů) c) Formulace problému – co chci řešit, v čem vidím problém. d) Definice cílů – co chci zjistit, čeho chci dosáhnout? e) Hypotézy – jaké předpoklady budu testovat, co chci ověřit?

Metodická část Metoda – jakou metodu – výzkumné postupy budu aplikovat při řešení problému? b)Charakteristika použité techniky sběru dat. c) Vymezení souboru objektu zkoumání - výběr respondentů. Koho se budu ptát? d) Způsob zpracování dat.

Plán výzkumu řešitelé výzkumu – kdo bude výzkum realizovat? časový plán – v jakých časových etapách bude výzkum realizován finanční plán – kolik a za co budu platit výstupy – prezentace výsledků a jejich využití, publikace, konference, semináře

Nedůsledná příprava nástroje sběru empirických dat Etapy sociologického výzkumu Pozor na chyby! Nedostatečné seznámení výzkumníka s aktuálním stavem poznání – „objevuje se objevené“ Nedůsledná příprava nástroje sběru empirických dat

Etapy sociologického výzkumu Fáze sběru dat Čím začít? Pilotáž - předvýzkum – řešení problému transformace informací Srozumitelnost otázek, použitelnost nástroje sběru dat Ochota respondentů odpovídat, podmínky dotazování Povaha odpovědí Jsou získaná data kvalitní? Validita dat. Reliabilita dat. Co dál? Příprava tazatelů Výběr respondentů Vlastní terénní dotazování Kontrola práce tazatelů Kontrola úplnosti a správnosti dotazníků

Nepřipravení tazatelé!!! Etapy sociologického výzkumu Pozor na chyby! Nepřipravení tazatelé!!!

Etapy sociologického výzkumu Fáze zpracování dat Analýza a interpretace empirických dat - záleží vždy na povaze výzkumu, použité metodě a technice V případě dotazníkového výzkumu: kontrola úplnosti dat – kontrola dotazníků kódování otevřených otázek – vytváření kódového klíče přenos dat do počítače – vytváření systémového souboru třídění dat – první stupeň třídění druhého a vyššího stupně, testování hypotéz interpretace dat závěrečná zpráva – prezentace výsledků

Etapy sociologického výzkumu Pozor na chyby! Nevhodně připravený kódový klíč, příliš detailů a nepodstatných postřehů ve výzkumné zprávě.

Kvantifikace a měření vlastností sociálních jevů

Přednosti a nevýhody kvantitativního výzkumu Lze zobecnit na populaci Relativně rychlý a přímočarý sběr dat Poskytuje přesná, numerická data Relativně rychlá analýza dat Výsledky jsou relativně nezávislé na výzkumníkovi Je užitečný při zkoumání velkých skupin Získaná znalost může být příliš abstraktní a obecná pro přímou aplikaci v místních podmínkách Výzkumník je omezen reduktivním způsobem získávání dat Výzkumník se orientuje pouze na určitou teorii a její testování a ne na rozvoj teorie

Kvantifikací sociálních jevů se snažíme získat exaktní vědecké poznatky Čísla nám napomáhají zbavit se nejednoznačnosti slov Můžeme se vyhnout chybám a nepřesnostem, který přináší kvalitativní popis jevu Získáváme poznatky v koncentrované a přehledné podobě Nemůžeme nikdy vyloučit slovní popis (kvantitativní dimenze jevu vždy závisí i na její kvalitativní dimenzi Čísla jsou příliš abstraktní, stupeň poznání je redukován na čísla. Přesnost čísel závisí na přesnosti měřící metody.

Předmětem kvantifikace jsou sociální jevy a jejich vlastnosti Sociální jev (sociální objekt)--------Vlastnost 1, 2, 3, 4 ..........................X Vlastností máme na mysli dílčí část (kvalitu) sociálního jevu Každá vlastnost má kvalitativní a kvantitativní dimenzi

Vlastnosti, které chceme kvantifikovat (měřit) jsou zpravidla složité, a je třeba je rozložit do složek Sociální jev (sociální objekt)--------Vlastnost -----Složka 1,2,3,4........X Jde o rozklad pojmu na několik složek – desegregace (dekompozice) pojmu

Složky vlastností zjišťujeme (měříme) pomocí znaků Sociální jev (sociální objekt)--------Vlastnost -----Složka----------Znak Vazba mezi složkou vlastnosti a znakem označujeme jako operacionalizaci

Znak vyjadřuje měřenou vlastnost sociálního jevu – hodnota znaku je zjištěná hodnota Sociální jev (sociální objekt)--------Vlastnost -----Složka----------Znak------Hodnota znaku

Příklad d) nestabilita sociálního postavení e)...................... Sociální jev (sociální objekt)--------Vlastnost -----Složka----------Znak------Hodnota znaku Sociální jev - Posluchač 1.r. bc. studia VŠFS oboru MK Vlastnost – vědomí nejistoty Složka vlastnosti – a) jakákoli problémová sociální situace b) ztížený přístup k příjmu, práci a vzdělání c) hrozba, že situace se bude do budoucna zhoršovat d) nestabilita sociálního postavení e)...................... f)....................... Znak – „V mém životě převažují pocity nejistoty v důsledku obav o stabilitu sociálního postavení „ (Vyjádřete míru souhlasu s následujícími tvrzeními na škále 1-10 (1- zcela nesouhlasím – 10 zcela souhlasím) – odpověď prosím zakroužkujte 1---2---3---4---5---6---7---8---9---10

Znak a jeho typy Znak nominální 2. Znak ordinální 3. Znak kardinální Příklad Znak a jeho typy Znak nominální 2. Znak ordinální 3. Znak kardinální

Etapy sociologického výzkumu Okruhy možných otázek – etapy sociologického výzkumu Vyjmenujte a charakterizujte etapy sociologického výzkumu? Jaké jsou hlavní činnosti přípravné fáze výzkumu? Jaké jsou náležitosti projektu výzkumu? Jak formulovat hypotézy? V čem spočívají výhody, nevýhody, přednosti a omezení kvantitativního a kvalitativního přístupu? Jakou roli v rámci výzkumů (šetření, průzkumů) představují tazatelé? Jaký je vztah mezi kvalitou dat a prací tazatelů? Co je to validita a reliabilita? Může být měření, které je nevalidní přesto reliabilní? Jaké nástroje slouží k získávání empirických dat? Jak se empirický materiál zpracovává? Co je kódový klíč a kódování? Co je třídění prvého a druhého (vyššího) stupně?