Hodnocení firem, aneb co je to úspěšná firma. Obsah Metoda Balanced Scorecard Metoda EFQM (Evropský model podnkatelské úspěšnosti)

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Genderový audit nástroj pro vyhodnocování prosazování genderové rovnosti na úrovni organizace orientován spíše na organizaci jako takovou než na dopady.
Advertisements

P r o s t ě j o v v datech Olomoucký kraj obyvatel
KONTROLA zpracovala: Ing. Jaroslava Teuberová Náchod, dne
Balance Score Card (BSC) v řízení dodavatelských systémů
Firma a jejich cíle.
Vize, Strategie, Cíle.
Zefektivňování, zvyšování výkonnosti a kvality Kaizen.
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Vzdělávání, kvalifikace, rozvoj
IS V EKONOMICKÝCH SUBJEKTECH Ing. Jiří Šilhán. IS IS – data+lidi+HW, prvky + relace mezi uživateli, které splňují nějaké cílové chování – tak aby byly.
Seminář ředitelů ZZ února III. pracovní seminář ředitelů nemocnic a zdravotnických zařízení Martin Zeman Masarykova nemocnice v Ústí nad Labem,
Benchmarking Benchmarking je metoda řízení kvality, která zapojené
 Jeho principy začala uplatňovat M. Thatcherová v reakci na zvyšující se tlak veřejnosti na politiky v 70. letech 20. století ve Velké Británii.  Veřejnost.
12. OPERATIVNÍ MANAGEMENT
Inovace výuky ve vazbě na požadavky Mezinárodních výukových standardů doc. Ing. Marie Pospíšilová,CSc. SVŠES.
- manažerská práce je závislá na lidských zdrojích - manažeři uskutečňují cíle podniku prostřednictvím svých spolupracovníků - personální management se.
© GI, konzultační a vzdělávací skupina OLOMOUC Vyhodnocení a zefektivnění procesů plánování sociálních.
Bankovní služby pro malé a střední podniky Autor:Ladislav Mach Vedoucí práce:Ing. Olga Šeflová Oponent práce: Eva Faměrová.
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
Jaromír Skorkovský ESF MU KAMI
PROINCOR – Inovační audit. ProIncor Inovační audit ProIncor Inovační audit analyzuje, hodnotí a stimuluje inovační proces a inovační prostředí v malých.
ITIL Information Technology Infrastructure Library.
Systém managementu jakosti QMS
P3 - Marketingový plán „Jsou tři typy firem: ty, které předvídají, ty které reagují na podněty, a ty, které se diví tomu, co se stalo.“ Které jsou nejúspěšnější?
Předmět: Řízení podniku 1
1 Kriteria hodnocení simulace – Balanced Scorecard (BSC) Toto metoda může být s úspěchem využita i pro stanovování cílů konkrétních projektů. Detailně.
Analýza vlastního podniku
Reinženýring cesta ke zvyšování výkonnosti státní správy s využitím procesního řízení Ing. Martin Čulík Notes CS a.s. Konference ISSS 2003 Hradec Králové.
1 NÁSTROJE V OBLASTI ŘÍZENÍ ANEB ÚSPĚŠNOST BEZ NÁSTROJŮ ? ÚSPĚŠNOST S NÁSTROJI ? Ing. Pavel Sladký M: Semináře, konzultace, motivační a certifikační.
Konkrétní změny v české verzi CAF 2013 oproti CAF CZ 2009 Pavel Kajml Unie zaměstnavatelských svazů ČR.
Strategické plánování. Management rozhoduje o: Předmětu podnikání Jeho cíli Způsobu, jak k tomu cíli dospět STRATEGICKÉ PLÁNOVÁNÍ.
Finanční analýza.
1. Úvod do problematiky Pojmy a definice Podnik v dynamickém prostředí
Management jakosti jako úhelný kámen provozu klinické laboratoře
Inovace (v) Modelu Excelence EFQM
Prosperita organizace
RNDr. Jana Sýkorová SOŠ a SOU technické, Třemošnice, Sportovní 322
EKO VY_32_INOVACE_EKO_12 MARKETINGOVÉ ŘÍZENÍ. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova:
marketingové poradenství
Lenka Zahradníčková
1 Regionální inovační strategie RIS. 2 O Regionálních inovačních strategiích Projekty RIS mají za cíl podporu rozvoje regionálních inovačních strategií,
Proces řízení kvality projektu Jaromír Štůsek
Prof. Molnár1 Podnikové informační systémy Outsourcing IS/IT a ASP Prof. Ing. Zdeněk Molnár, CSc Ústav řízení a ekonomiky podniku
Analýza konkurence Harry Löwit 2009/2010
Balanced Scorecard (vyvážený soubor měřítek)
BSC - Metoda Balanced Scorecard
MPO Konzultace: po 16,00 – 17,00 č.dv. B 427 a
IMPLEMENTACE, HODNOCENÍ, OPAKOVÁNÍ
ZÁKLADY SYSTÉMŮ MANAGEMENTU 1. ČÁST
Generátory tvorby hodnoty
6. Profesní kompetence jako pracovní způsobilost Dagmar Svobodová.
Vybrané manažerské metody: Balanced Scorecard, EFQM
BSC 1992 Robert S. Kaplan a David P. Norton článek navrhující měření výkonnosti organizací – BSC – Vyrovnaný přehled výsledků kniha The Balanced.
Efektivní řízení lidských zdrojů a zavádění moderních metod řízení na Městském úřadu Bruntál CZ.1.04/4.1.01/
Základy marketingu třetí přednáška Ing. Nina Kudláčková, Ph.D.
Důvody sestavování podnikatelského piánu Struktura podnikatelského plánu poskytuje podnikateli užitečný kontrolní prostředek pro zpracování informací.
Přednáška č. 5 Identifikace klíčových faktorů ovlivňujících výkonnost podniku.
Zlepšení podmínek pro vzdělávání na středních školách Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název a adresa školy: Integrovaná střední.
Vypracováno kolektivem autorů České společnosti pro technickou normalizaci Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví
PODNIKOVÉ ČINNOSTI Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Alena Hůrková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Téma 13: Finanční plánování
Přednáška Akce: Přednášející: Ing. Zdeněk Čežík | Konzultant managementu a podnikových procesů | TFM Výzvy Facility managera.
Model struktury strategického managementu
Ohlédnutí za deseti lety řízení kvality na Městském úřadě Kopřivnice
Systém managementu jakosti
Podklady pro zpracování semestrální práce
Osobní management – modul č.4
Ekonomika malých a středních podniků
Ekonomika podniku STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
Ekonomika malých a středních podniků
Ekonomika provozu a podnikání Ekonomika podnikání
Transkript prezentace:

Hodnocení firem, aneb co je to úspěšná firma

Obsah Metoda Balanced Scorecard Metoda EFQM (Evropský model podnkatelské úspěšnosti)

Propojení finančních a nefinančních ukazatelů – Balanced Scorecard BSC je systémem, který splňuje agregaci finančních a nefinančních ukazatelů BSC představil R. Kaplan a D. Norton v roce 1992 Jedná se o aplikaci takového systému řízení v konkrétním podniku, který zabezpečuje efektivní využití zdrojů za účelem trvalého zhodnocení majetku akcionářů

Priority dlouhodobého a krátkodobého růstu v systému BSC „Růst podnikání“ Marže na nově vznikajících trzích Ziskový růst na nových trzích Uznávaný člen společenství Dosažení provozní excelence Zvýšení hodnoty pro zákazníky Tvorba výsadního postavení „Růst zaostření na zákazníky“ Excelentní služby Řešení zvyšující hodnotu „Bezpečná základna“ Řízení aktiv/investic pro zlepšení CF Efektivní správa „Důvěra veřejnosti“ Udržování veřejné podpory Podle takto strukturovaných procesů může vedení společnosti využívat a kombinovat nehmotná a hmotná aktiva v interních procesech tak, aby byly zajištěny požadované hmotné a finanční výstupy pro zákazníky a vlastníky (akcionáře).

- Finančními a zákaznickými cíli jsou požadované výsledky, které však explicitně neudávají, jak je dosáhnout. - Interní podnikatelské procesy definují aktivity potřebné k vytvoření požadované hodnoty pro zákazníky, odlišení se od konkurence a požadované finanční výstupy. - Hledisko znalostí a růstu zakládá schopnost řídit interní procesy novým či odlišným způsobem, obsahuje rozvoj infrastruktury společnosti, technologií, dovedností a způsobilostí zaměstnanců a prostředí, ve kterém jsou využívány. Podnikatelské hlediska v systému BSC

- Tvorba výsadní postavení - zde je inkorporována dlouhodobost tvorby hodnoty, rozvíjení nových produktů a služeb, průnik na nové trhy a zákaznické segmenty. - Zvýšení hodnoty pro zákazníky - rozšíření, prohloubení nebo redefinice vztahů se stávajícími zákazníky prostřednictvím opakovaných prodejních cyklů. - Dosažení provozní excelence - tvoří krátkodobou složku tvorby hodnoty pomocí řízení vnitřní produktivity a dodavatelského řetězce, která umožní provádět účinně, bezporuchově a včas výrobu a dodávku stávajících produktů a služeb zákazníkům. Do této skupiny patří též řízení využití kapacit a zdrojů. - Stát se uznávaným členem společenství - znamená věnovat se řízení vztahů s vnějšími legitimními vlivnými subjekty, zvláště v regulovaných odvětvích a v odvětvích s bezpečnostními či enviromentálními riziky. Podnikové procesy

Klasický BSC pracuje se strategií „příčina-důsledek“. Pokud budeme mít např. dostatečně vzdělané zaměstnance, pak budeme moci vytvářet kvalitnější produkty či služby a zákazníci budou více spokojeni. Z hlediska obratu bude BSC postaven např. podle teze – budeme-li mít určitou úroveň obratu, pak také budeme dosahovat zisk Pokud budeme mít např. dostatečně vzdělané zaměstnance, pak budeme moci vytvářet kvalitnější produkty či služby a zákazníci budou více spokojeni. Z hlediska obratu bude BSC postaven např. podle teze – budeme-li mít určitou úroveň obratu, pak také budeme dosahovat zisk

Příklad BSC

BSC má za cíl vytvářet předpoklady pro jednoznačnou formulaci strategie a její shodné vnímání v celé společnosti, průhledně a jasně propojit dlouhodobé strategické cíle a způsob jejich zabezpečení v podnikatelském plánu.

Evropský model podnikatelské úspěšnosti (EFQM) jako nástroj komplexního hodnocení společnosti Vznikl jako model pro úspěšné řízení firem a jeho prostřednictvím dochází rovněž k cílenému a systematickému uspokojování potřeb zákazníků společnosti. Princip hodnocení a příslušná kritéria vypracovala Evropská nadace pro management kvality. Model EFQM má devět oblastí neboli hlavních kritérií. Prvních pět vytváří předpoklady pro to, aby společnost byla úspěšná, ve zbylých čtyřech se firma hodnotí z hlediska výsledků nebo cílů, jichž chtěla dosáhnout

Model EFQM Vůdcovství 100 bodů (10%) Personální řízení 90 bodů (9%) Politika a strategie 80 bodů (8%) Zdroje a partnerství 90 bodů (9%) Procesy 140 bodů (14%) Spokojenost zaměstnanců 90 bodů (9%) Spokojenost zákazníků 200 bodů (20%) Vliv na společnost 60 bodů (6%) Měření výkonnosti společnosti 150 bodů (15%) Předpoklady 500 bodů (50%) Výsledky 500 bodů (50%) Inovace a vzdělávání se Uvedená čísla udávají váhu každého kritéria v celkovém modelu a stanovují tak maximálně dosažitelné bodové hodnocení při dosažení 100% hodnocení v daném kritériu

Předpoklady Kritérium – Vedení Hodnotí jak chování a činnosti vrcholového vedení a všech ostatních vedoucích pracovníků, inspiruje, podporuje a prosazuje kulturu komplexního managementu jakosti. Kritérium - Řízení pracovníků Hodnotí jak organizace využívá celkový potenciál lidských zdrojů. Kritérium - Strategie a plánování Hodnotí jak organizace formuluje, rozšiřuje, přezkoumává a převádí své strategie do plánů a aktivit. Kritérium - Zdroje Hodnotí jak efektivně a účinně organizace řídí svoje zdroje (např. finanční, informační, subdodavatelské apod.). Kritérium - Systém řízení a procesy Hodnotí jak management systému jakosti a procesů pomáhá uspokojovat své zákazníky.

Výsledky Kritérium - Spokojenost pracovníků Hodnotí jakých výsledků organizace dosahuje ve vztahu ke spokojenosti vlastních pracovníků. Kritérium - Spokojenost zákazníků Hodnotí jakých výsledků organizace dosahuje ve vztahu ke spokojenosti externích zákazníků. Kritérium - Odpovědnost vůči společnosti Hodnotí jakých výsledků organizace dosahuje v uspokojování potřeb a očekávání regionu, ve kterém je situována. Kritérium - Výsledky podnikání Hodnotí jakých výsledků organizace dosahuje ve vztahu k plánovaným podnikatelským cílům a při uspokojování potřeb a očekávání každého, kdo má na organizaci finanční zájem.

Výsledky dosahované při hodnocení pouze 6% hodnocených dosahuje výsledku bodů (nejlepší výsledky), pouze 11% hodnocených dosahuje bodů, celkový výsledek nad 500 bodů lze považovat za „uspokojivý“ a signalizuje už určitou úroveň řízení s předpoklady dalšího možného zlepšování. K hodnocení v modelu EFQM se používají dvě základní metody: - sebehodnocení uvnitř firmy, a to jak předpokladů, tak výsledků, - srovnání své úrovně s okolím (benchmarking).

Závěr Model úspěšnosti EFQM je často pouze spojován s Cenou ČR za jakost. Však koncepční přístup k hodnocení úspěšnosti organizace dle tohoto modelu lze použít nejen v případě společnosti, která chce pouze mít průběžnou objektivní představu o svém skutečném stavu systému řízení a jeho uplatňování, ale i v případě potřeby získání důležitých podkladů pro hodnocení přínosů při realizaci rozvojových/změnových projektů. Realizace tohoto hodnocení je v principu finančně i technicky náročná a její závěry i pro samotný management často překvapující.