Řízení a kontrola ve veřejné správě

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Zavedení vnitřního kontrolního systému v příspěvkových organizacích zřizovaných krajem Vysočina Pravidla kraje Vysočina.
Advertisements

INTERNÍ AUDIT (Prezentace vytvořena s přispěním studentů kurzu 1FU505 a diplomantů KFUA)
Možnosti a limity kontroly obcí
Plánování auditu 3. cvičení.
Veřejná správa 5RE901Teorie a management veřejné správy Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání.
Rozšíření kompetencí NKÚ jako nástroj boje proti korupci CELOSTÁTNÍ FINANČNÍ KONFERENCE SMO ČR Dopady reforem na hospodaření obcí a měst Stanislav.
Základy veřejné správy
Alena Paulová.  Předpis č. 420/2004 Sb.  Obsah  § 1 – předmět úpravy  § 2 – předmět přezkoumání  § 3 – hlediska přezkoumání  Postup při přezkoumání.
Řízení rizik ve veřejné správě legislativní rámec
Činnost veřejné správy
7. zasedání pracovní skupiny interních auditorů kraje Vysočina
Veřejná správa – úvod.
Zkušenosti s reformou účetnictví státu při kontrolách hospodaření INSTITUT CERTIFIKACE ÚČETNÍCH Ing. Tomáš Bartoš ATLAS AUDIT s.r.o.
Interní audit a finanční kontrola ve veřejné správě
LIDSKÉ ZDROJE A KVALITA Národní konference kvality ve veřejné správě Simeona Zikmundová Brno
Auditorské postupy Činnosti před uzavřením smlouvy
Vymezení pojmu kvality a její vnímání Projekt OP LZZ CZ 1.04/ / PRAHA 17. – Ing. Zuzana Freibergová Tento.
Audit seminář CGI duben 2014.
Audit systému jakosti Ing. Zdeněk Aleš, Ph.D.
Statistika RF, výroční zpráva, kontrola plnění RF Vít RICHTER Národní knihovna ČR 23. dubna 2002 Brno.
Regulace auditingu – 2.část Právní úprava v ČR Směrnice o povinném auditu ročních a konsolidovaných účetních závěrek (pokračování)
Sekce 05 - Odbor Účetnictví a audit
Hodnocení a kontrola veřejné správy
Rozpočty územních samosprávných celků
Jako součást informačního systému podniku
Územní samospráva Kraje
Obecní zřízení N SP1 Přednáška M. Horáková. Rozsah problematiky 1/2 Základní právní úprava Obec Druhy obcí Základ obce Působnost obcí Oprávnění obce vydávat.
Finanční kontroly ve veřejné správě IT podpora kontrolovaných procesů při správě prostředků SR a EU Konference ISSS Hradec Králové, březen 2004 RNDr. Zdeněk.
1 NÁKLADOVÉ ÚČETNICTVÍ (MU_305). 2 Ing. Jaroslav Wagner, PhD. Katedra manažerského účetnictví Místnost: 285 NB KH: Pondělí 15,00 – 17,00 hod.
Proces řízení kvality projektu Jaromír Štůsek
Charakteristika správní vědy Přednáška SV č.1 M. Horáková.
Základy účetnictví 1. přednáška.
Přezkoumání hospodaření územních samosprávných celků a dobrovolných svazků obcí Ing. Pavla Kvapilová
Ministerstvo financí je ústředním orgánem státní správy pro –státní rozpočet republiky, –státní závěrečný účet republiky, –státní pokladnu České republiky,
Ekonomické aspekty veřejné správy
Audit nevýdělečných organizací (Auditovaná) výroční zpráva jako zprostředkovatel informací mezi neziskovou organizací a zainteresovanou veřejností.  nástroj.
Územní samospráva Obce
HACCP.
Hodnocení kvality a bezpečí zdravotních služeb
Postavení Nejvyššího kontrolního úřadu v rámci systému státní správy České republiky Jeho význam, fungování a systém kontrol.
Kontrola veřejné správy - Nejvyšším kontrolním úřadem - orgány státního zastupitelství - soudy (přehled) Olga Pouperová.
Úvod k účetnictví ÚSC.
Akreditace laboratoří podle revidované ČSN EN ISO/IEC 17025:2005 Ing. Martin Matušů, CSc.
Připravované změny ve VaVaI. Obsah prezentace Posuzování výzkumných organizací Novela zákona č. 130/2002 Sb.
Působnost Ministerstva spravedlnosti a správa státního zastupitelství JUDr. Jaroslav Picha.
Kontrolní poznatky z výkonu veřejnosprávních kontrol OKP KrÚ JMK Pracovní schůzka s ekonomy neškolských PO –
Ekonomické otázky funkčního komunitního systému sociálních a zdravotních služeb v obcích PRAHA 17. dubna 2015.
RNDr. Ivana Havlíková Ing. Jiří Štochel. STAVEBNÍ ZÁKON - STARÝ.
Systémová podpora procesů transformace systému péče o ohrožené děti a rodiny Klíčové aktivity realizované v Pardubickém kraji Pardubice, dne
Aktuálně z řídicího a kontrolního systému Setkání auditorů průmyslu Ing. Petr Kheil, úsek interní audit, Česká spořitelna, a.s. Český institut.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Informace o konkrétních nedostatcích zjištěných MF při kontrolách hospodaření PO v rámci přezkoumání hospodaření JMK Pracovní schůzka s ekonomy neškolských.
Publikace vydané RVDA Martina Smetanová.
Systém managementu jakosti
Rozkrývání vlastnických struktur a skutečných majitelů
Kontroly na místě a nesrovnalosti projektů realizovaných v OP LZZ
Obsah veřejných rozpočtů III
Interní postupy MAS Brdy
Kontrola. Kontrola Kontrola Kontrola je proces sledování reality, zjišťování, zda se vyvíjí žádoucím směrem, rozbor příčin případných odchylek a přijetí.
SCHVALOVÁNÍ ÚČETNÍCH ZÁVĚREK
Audit administrativních procesů
Výbor pro audit ing. Bohuslav Poduška, CIA, CRMA
Systém kontroly ÚSC Šumperk
Finanční kontrola v příspěvkových organizacích kraje
Ekonomické aspekty veřejné správy
AUTOEVALUACE CESTA KE KVALITĚ
Centrum pro regionální rozvoj České republiky Územní odbor IROP pro Kraj Vysočina prezentace v rámci semináře „Dotační příležitosti pro obce na rok.
Dozorové postupy a následky porušení finančního práva
Odbor ekonomický KÚPK Ing. Karel Hladký.
Obsah veřejných rozpočtů III
Transkript prezentace:

Řízení a kontrola ve veřejné správě Interní audit Řízení a kontrola ve veřejné správě

Geneze úlohy interního auditu Historie auditu je prastará a úzce souvisí s rozvojem účetnictví Obě metody používali italští kupci a obchodníci pro evidování majetku ochranu před zcizením, a to zejména na základě podvodů a omylů v nesprávné evidenci

Význam slova audit v latině v angličtině Lawrenc B. Sawyer slyšení, poslouchání, dozvídání se auditoři informovali ve starém Římě senát o výši státního majetku v angličtině revize, kontrola účtů Lawrenc B. Sawyer audit je v podstatě kritická analýza, která umožňuje ověřovat informace dodané podnikem a hodnotit operativní činnosti a systémy při jejich předávání

Rozvoj účetnictví vs. rozvoj auditu základ povinného auditu ověření rozvahy již ke konci 19. století v Anglii (externě) rostoucí velikost podniků znamenala zvýšené riziko omylů a podvodů a vyžadovala, aby správnost účetnictví byla posuzována interními pracovníky – auditory již před 2. světovou válkou vyvstala nutnost posunout službu interního auditu k zvláštnímu typu podpory řízení podniku

Institucionalizace interního auditu 1941 založen v New Yorku Institut interních auditorů od této doby stoupá význam i postavení interního auditu v rámci organizační struktury své místo nachází vedle nejvyšší řídící úrovně s cílem sloužit stále lépe vedení podniku jako nástroj pro dosažení efektivnosti řízení podniku toto postavení zaručuje internímu auditu nezávislost a zároveň ho vystavuje velké nedůvěře do ČR dorazil audit s 40letým zpožděním (ČIIA)

Tradiční definice auditu Interní audit je nezávislá vyhodnocovací funkce zřízená v organizaci pro zkoumání a vyhodnocování její činnosti jako služba organizaci hlavním cílem je napomáhat členům organizace při efektivním plnění jejich úkolů pro tento účel jim audit poskytuje analýzy, hodnocení, doporučení, konzultace a informace o posuzovaných činnostech podpora kontrolní činnosti v mezích rozumných nákladů

Moderní pojetí interního auditu Interní audit nezávislá, objektivní, ujišťovací a konzultační činnost zaměřená na přidanou hodnotu a zlepšení provozu organizace pomáhá organizaci dosáhnout její cíle zavádí systematický metodický přístup k hodnocení a zlepšení efektivnosti řízení rizik, řídících a kontrolních procesů

Principy auditu nezávislost objektivnost ujištění nikoli sledování, jak se druzí dopouštějí chyb, ale vnitřní přístup nikoli konfrontace, ale podpora nikoli náprava provedených chyb, ale účast objektivnost nutnost, vnitřní přístup založený na schopnostech ujištění interní auditor je profesionál, managementu předkládá názor na obecnou či specifickou složku řídícího systému

Principy auditu poradenství přidání hodnoty nestačí pouze změřit velikost mezery v systému, ale navrhnout, jak ji překlenout nebo příště předejít jejímu vzniku budováním řídícího kontrolního systému přidání hodnoty organizace existují proto, aby vytvářely hodnotu nebo užitek vlastníkům, klientům nebo ostatním toto pojetí zakládá účel jejich existence interní auditoři mohou ve formě konzultace, doporučení, auditorské zprávy nebo v jiných produktech poskytnout informace pro pochopení a zhodnocení rizika

Principy auditu řízení rizika, přispění k efektivnosti řízení a kontroly procesy „řízení rizika“ zavádí management při těchto strategiích je interní auditor na straně konzultanta a „pomáhá“ řídící a kontrolní procesy pak mají zajišťovat, aby byla rizika v toleranci interní auditor monitoruje a vyhodnocuje vnitřní kontrolní systém tak přispívá k efektivnosti řízení a kontroly

EU a interní audit a finanční kontrola ve veřejné správě Dokument o strategii a zpráva Evropské komise o pokroku, jehož na cestě k přistoupení dosáhly jednotlivé kandidátské země

Požadavky Evropské komise V oblasti finanční kontroly, kde sbližování legislativy ve většině zemí výrazně pokročilo musí kandidáti své snahy zaměřit na zavedení adekvátních systémů interní kontroly a veřejných auditů aby bylo možné získat unijní prostředky musí být zajištěn kvalitní systém jejich řízení a kontroly země musí posílit administrativní struktury na ochranu finančních zájmů Společenství

Standardy interního auditu SPPIA INTOSAI GAGAS

SPPIA Standards for the Professional Practice of Internal Auditing Standardy pro profesionální praxi interního auditu Auditor znalosti, dovednosti a další schopnosti potřebné pro plnění svých úkolů provádět s náležitou profesionální péčí nevyžaduje splnění specifických nároků na vzdělání jako po externích auditorech možnost získat diplom CIA

Principy SPPIA Představenstvo a vrcholný management poslání a cíle Vrcholný management Řízení dalších úrovní managementu Auditor interní součástí subjektu Auditor smí radit, ale ne utvářet Auditor je nezávislý

INTOSAI International Organization of Supreme Audit Institutions Mezinárodní organizace nejvyšších kontrolních institucí

Cíle INTOSAI Účetnictví a odborné standardy Zajistit silné, nezávislé a multidisciplinární nejvyšší kontrolní úřady Vytvořit institucionální kapacity Vzájemné sdílení znalostí a služeb Modelování systému s regionálními odlištnostmi

GAGAS Generally Accepted Government Auditing Standards Governmnet Auditing Standards Yellow Book Obecně platné standardy pro auditing ve veřejné správě

Interní audit podle zákona § 28 až 31 Z ustanovení § 25 odst. 1 a 2 zákona je vedoucí orgánu veřejné správy povinen zavést a udržovat vnitřní kontrolní systém, který zahrnuje kromě řídící kontroly také interní audit Interní audit je nezávislé a objektivní přezkoumávání a vyhodnocování operací a vnitřního kontrolního systému orgánu veřejné správy

Interní audit podle zákona § 28 až 31 Interní audit zajišťuje organizační útvar zaměstnanec, pověřený výkonem interního auditu Základní požadavky na postavení IA přímé podřízení orgánu veřejné správy funkční nezávislost (na činnosti, které audituje) vyloučit pravomoc a odpovědnost za auditovanou oblast organizační oddělení od výkonných a řídících struktur

Interní audit podle zákona § 28 až 31 zákon připouští výjimku z povinnosti vytvořit interní audit u subjektů, kde existuje malá pravděpodobnost výskytu nepřiměřených rizik při hospodaření s veřejnými prostředky + stupeň obtížnosti a struktura vnitřního řízení, povaha zajišťovaných úkolů u obcí, majících méně jak 15 000 obyvatel (jsou povinny zajistit funkci IA přijetím jiných dostatečných opatření – nejsou blíže specifikována)

Interní audit podle zákona § 28 až 31 plánování interního auditu střednědobý (3-5 let, aktualizovaný) východiska stanovení auditorských oblastí stanovení oblastí prioritního významu na základě analýzy rizik roční kapacitní východiska na jednotlivé akce rozpis plánovaných auditorských akcí rozpis metodické činnosti a ostatních aktivit

Interní audit podle zákona § 28 až 31 podávání zpráv o svých zjištěních z provedených auditů s doporučením k přijetí opatření k nápravě k předcházení nebo zmírnění rizik ke zdokonalování kvality vnitřního kontrolního systému roční zprávu o činnosti interního auditu se zhodnocením úrovně vnitřního kontrolního systému

Stručný obsah zákona o přezkumu zákon č. 420/2004 Sb. stanoví předmět, hlediska, postup a pravidla uplatňovaná při přezkoumání hospodaření stanovuje práva a povinnosti jak kontrolorů, tak i práva a povinnosti ÚSC předmět přezkoumání oblasti dotýkající se plnění příjmů a výdajů rozpočtu náklady a výnosy podnikatelské činnosti hospodaření a nakládání s prostředky poskytovanými z Národního fondu prostředky ze zahraničí vyúčtování a vypořádání finančních vztahů ke státnímu rozpočtu a k rozpočtům krajů další důležité oblasti podléhající přezkoumání hospodaření nakládání s majetkem ve vlastnictví územního celku nakládání a hospodaření s majetkem státu zadávání a uskutečňování veřejných zakázek stav pohledávek a závazků a nakládání s nimi zastavování movitých a nemovitých věcí ve prospěch třetích osob účetnictví vedené územním celkem oblasti přezkoumání se ověřují z hlediska dodržování povinností stanovených zvláštními právními předpisy, zejména předpisy o finančním hospodaření územních celků o hospodaření s jejich majetkem o účetnictví a o odměňování ověření souladu hospodaření s finančními prostředky ve srovnání s rozpočtem dodržení účelu poskytnuté dotace nebo návratné finanční výpomoci věcná a formální správnost dokladů o přezkoumávaných operacích

Dílčí přezkoumání zvýšení účinnosti kontroly územních celků zaveden novou právní úpravou s cílem zvýšení účinnosti kontroly územních celků zvýšení efektivnosti jejího výkonu další role v principu předcházení a vyvarování se chyb a nedostatků zjišťovaných při přezkoumání hospodaření možnost územním celkům zjištěné chyby a nedostatky odstranit do konce roku tak, aby již nemusely být řešeny při konečném přezkoumání dílčí přezkoumání lze provést u všech územních celků povinné je pouze u obcí nad 800 obyvatel obcí, které vykonávají tzv. hospodářskou činnost u dobrovolných svazků obcí

Závěr zprávy o výsledku přezkoumání hospodaření musí obsahovat vyjádření, zda při přezkoumání nebyly zjištěny chyby a nedostatky (závěr A) byly zjištěny chyby a nedostatky, které nemají závažnost nedostatků uvedených v § 10 odst. 3 písm. c) zákona o přezkoumávání hospodaření (závěr B) byly zjištěny nedostatky, spočívající v porušení rozpočtové kázně (závěr C1) v neúplnosti, nesprávnosti nebo neprůkaznosti vedení účetnictví (závěr C2) v pozměňování záznamů nebo dokladů v rozporu se zvláštními právními předpisy (závěr C3) v porušení povinností nebo překročení působnosti územního celku stanovených zvláštními předpisy (závěr C4) v neodstranění nedostatků zjištěných při dílčím přezkoumání nebo při přezkoumání za předcházející roky (závěr C5) nevytvoření podmínek pro přezkoumání (závěr C6)

Audit Finanční audit výsledkem je auditorská zpráva je nad rámec požadavků zákona o obcích a o přezkumu hospodaření je zaměřen na ověření věrného zobrazení stavu majetku a závazků finanční situace výsledku hospodaření a účetnictví Výkonnostní audit zaměřuje na ukazatele, které v podnikatelské oblasti měří zisk, tedy hospodárnost, účelnost a efektivitu je nad rámec požadavků zákona o obcích audit peněžně vyjádřených hodnototvorných činností value-form-money audit = performance audit cílem tohoto auditu je porovnání vybraných ukazatelů se standardy provádí se tehdy, přeje-li si obec demonstrovat občanům Účelné Hospodárné efektivní využívání veřejných prostředků provádí se na základě existujících měřítek nebo kritérií výkonnosti

Účetní jednotky, které mají povinnost auditu ze zákona

Zákon o auditorech Zákon 93/2009 Sb., o auditorech a změně některých zákonů (zákon o auditorech) upravuje postavení a činnost statutárních auditorů auditorských společností asistentů auditora působnost Komory auditorů ČR Rady pro veřejný dohled nad auditem

Vydávání auditorského oprávnění Magisterské nebo bakalářské vysokoškolské vzdělání Způsobilost k právním úkonům Bezúhonnost 3 roky praxe na pozici asistenta auditora Nesmí vykonávat podnikatelskou činnost

Auditorská zkouška všeobecná účetní teorie a zásady právní požadavky a standardy vztahující se k přípravě účetní závěrky a konsolidované účetní závěrky mezinárodní účetní standardy finanční analýza nákladové a manažerské účetnictví řízení rizik a vnitřní kontrola provádění povinného auditu a profesní znalosti právní požadavky a profesní standardy vztahující se k povinnému auditu a statutárním auditorům mezinárodní auditorské standardy, případně další auditorské standardy vydané Komorou, profesní etika a nezávislost

Orgány Komory sněm výkonný výbor a prezident Komory dozorčí komise kárná komise

Rada pro veřejný dohled nad auditem vykonává veřejný dohled nad výkonem auditorské činnosti a činností Komory v rozsahu stanoveném tímto zákonem rozhoduje o právech, právem chráněných zájmech a povinnostech PO a FO, pokud tak stanoví tento zákon