Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. SKUPENSTVÍ LÁTEK Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
V jaké podobě můžeš najít vodu? VODA PÁRA LED Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Pro jednotlivé podoby látek užíváme pojem Co je to voda, pára, led? Pro jednotlivé podoby látek užíváme pojem SKUPENSTVÍ. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Látky mohou být ve skupenství: pevném, kapalném, plynném. Druhy skupenství Látky mohou být ve skupenství: pevném, kapalném, plynném. KAPALNÉ voda PEVNÉ led PLYNNÉ pára Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Jak se mění podoby vody? VODA LED při zvýšení teploty PÁRA při snížení teploty PÁRA (vypařování) VODA (tání) LED (tuhnutí) (kondenzování) VODA Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. TÁNÍ Zahříváme-li těleso z pevné krystalické látky (led, krystalky sody, kov apod.), zvyšuje se jeho teplota a po dosažení teploty tání se tato pevná látka mění na kapalinu. Hovoříme o tání. Například tání ledu na jaře. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. TUHNUTÍ Chladíme-li kapalinu, která vznikla táním krystalické látky, mění se při teplotě tuhnutí v pevné těleso. Hovoříme o tuhnutí látky. Například želatina na dortu nebo láva ze sopky. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. VYPAŘOVÁNÍ Ze zkušeností víme, že objem kapaliny v otevřené nádobě se s časem zmenšuje, neboť část kapaliny se mění v páru. Tento děj se nazývá vypařování. Na rozdíl od tání probíhá vypařování z volného povrchu kapaliny za každé teploty. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. VYPAŘOVÁNÍ Různé kapaliny se vypařují různě rychle. Nejrychleji se vypařuje například éter, líh, voda a rtuť. Rychlost vypařování se zvýší odsáváním, foukáním, větrem apod. Například sušení ovoce nebo mokrého prádla. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. SRÁŽENÍ PÁRY Když dorazí v zimě vodní pára z našeho dechu ke studenému oknu, mění se v drobounké kapičky vody. Říká se tomu kondenzace, neboli sražení páry. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
SUBLIMACE A DESUBLIMACE Někdy se vodní pára může přeměnit rovnou v krystalky ledu – jinovatku nebo vločky – a obráceně. Fyzikové těmto přeměnám říkají desublimace a sublimace. Kdykoli budeš pomáhat odmrazovat doma chladničku, připomeň si, že led na výparníku namrzl přímo z vodní páry. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Zapamatuj si: PEVNÉ LÁTKY tání sublimace desublimace tuhnutí srážení páry KAPALNÉ LÁTKY PLYNNÉ LÁTKY Co ti tento obrázek připomíná? vypařování Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Koloběh vody v přírodě Dokážeš popsat, co se na obrázku děje? Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Voda není výjimka To, že voda může existovat ve třech tak odlišných podobách, není její výjimečnou vlastností. Dokážou to i jiné látky. Věděl bys, které to jsou? Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Příklady látek, které znáš v jejich různých podobách (skupenstvích). Železo, zlato – pevné skupenství. Chceme-li je tvarovat, zvýšíme teplotu (ve vysokých pecích) – kapalné. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Příklady látek, které znáš v jejich různých podobách (skupenstvích). Parafín – svíčka v pevném skupenství; taje při hoření. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Všechny uveřejněné odkazy [cit.2009-12-9]dostupné pod licencí Creative Commons – na http://www.clker.com a na http://www.wikimedia.org snímek 1 [cit.2009-12-9]dostupné na http://www.clker.com/clipart-15350.html [cit.2009-12-9]dostupné na http://www.clker.com/clipart-1996.html [cit.2009-12-9]dostupné na http://www.clker.com/clipart-10571.html snímek 2 [cit.2009-12-9]dostupné na http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Steam_denver_market_street.jpg [cit.2009-12-9]dostupné na http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:SnowflakesWilsonBentley.jpg [cit.2009-12-9]dostupné na http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Stilles_Mineralwasser.jpg snímek 4 [cit.2009-12-9]dostupné na http://commons.wikimedia.org/wiki/File:PeritoMoreno011.jpg [cit.2009-12-9]dostupné na http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Modrava,_%C5%99eka.JPG [cit.2009-12-9]dostupné na http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Heralec-mraky.jpg snímek 6 [cit.2009-12-9]dostupné na http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Ice.JPG snímek 7 [cit.2009-12-9]dostupné na http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Grass_Jelly.JPG [cit.2009-12-9]dostupné na http://commons.wikimedia.org/wiki/File:P%C4%81hoehoe_Lava_flow.JPG snímek 8 [cit.2009-12-9]dostupné pod licencí Clker com. na http://www.clker.com/clipart-10749.html snímek 9 [cit.2009-12-9]dostupné pod licencí Clker com. na http://www.clker.com/clipart-26503.html [cit.2009-12-9]dostupné na http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Susicka_ovoce.jpg snímek 10 [cit.2009-12-9]dostupné na http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Dew_001.JPG snímek 11 [cit.2009-12-9]dostupné na http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Jinovatka_na_vetvi_t%C5%99e%C5%A1n%C4%9B.jpg [cit.2009-12-9]dostupné na http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Freezer_Bananas.jpg snímek 13 Autor obrázku © Jarmila Hájková snímek 15 [cit.2009-12-9]dostupné na http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Iron_lamp.jpg [cit.2009-12-9]dostupné na http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Lava_forms.jpg snímek 16 [cit.2009-12-9]dostupné na http://commons.wikimedia.org/wiki/File:String_wax_making_5.jpeg [cit.2009-12-9]dostupné na http://commons.wikimedia.org/wiki/File:String_wax_making_4.jpeg Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.