Koření.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
1.Význam kosmetického účinku šamponu
Advertisements

Nápoje Člověk potřebuje denně asi 3 litry vody, z toho nejméně 1 litr v nápojích. Nedostatek tekutin se projevuje bolestmi hlavy, suchou pletí a tvorbou.
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,
KARBOXYLOVÉ KYSELINY Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a.
Rostliny a člověk – vybrané druhy koření
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_VEJPA_POTRAVINY1_17
Integrovaná střední škola, Hlaváčkovo nám. 673, Slaný
Těstoviny Charakteristika
Integrovaná střední škola, Hlaváčkovo nám. 673, Slaný
Potraviny rostlinného původu
Digitalizace výuky Příjemce
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
P O C H U T I N Y ČAJ Čaj jsou upravené lístky čajovníku, z nichž je možno připravit chutný aromatický nálevový nápoj. Čaj se pěstuje v Indii, na Srí Lance.
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_VEJPA_POTRAVINY1_19
Předběžná příprava potravin a surovin
Název školy Střední odborná škola Luhačovice
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,
Hospodářsky významné rostliny - koření
Vzdělávací oblast: Odborné vzdělávání Tematická oblast:
Omáčky Základy omáček Zahuštění omáček Ochucení omáček
KOŘENÍ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Bc.Lada Marholdová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 
KOŘENÍ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Bc. Lada Marholdová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 
Významné karboxylové kyseliny
Koření a další dochucovadla
Káva.
Omáčky.
Vzdělávací oblast: Odborné vzdělávání Tematická oblast:
Vzdělávací oblast: Odborné vzdělávání Tematická oblast:
ČAJ o Čaj je zpracovaná nadzemní část rostlin – listy, plody, květy Rozdělení čaje 1. Čaj pravý – černý, zelený, žlutý, bílý, matcha 2. Čaj ovocný.
Koření  Koření patří mezi pochutiny  Většinou jsou to produkty rostlinného původu  Mezi koření můžeme řadit i některé druhy zeleniny  Působí příznivě.
ČAJ Předmět: Potraviny a výživa pro obor Kuchař – číšník druhý ročník Klíčová slova: čaj, charakteristika, složení, dělení, zpracování, druhy, skladování.
ŠkolaSOU a ZŠ Planá Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá PředmětPotraviny a výživa Tematický okruhPotraviny.
POCHUTINY Předmět: Potraviny a výživa pro obor Kuchař – číšník druhý ročník Klíčová slova: pochutiny, charakteristika, dělení, koření Autor:
Koření a dochucovací prostředky Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Dana Vinterová. Dostupné z Metodického portálu
Zlepšování podmínek pro výuku technických oborů a řemesel Švehlovy střední školy polytechnické Prostějov registrační číslo : CZ.1.07/1.1.26/
KOŘENÍ PRAVÉ Předmět: Potraviny a výživa pro obor Kuchař – číšník druhý ročník Klíčová slova: koření pravé, listů, oddenků,kůry, semen, plodů Klíčová slova:
Nealkoholické nápoje. Sodová voda uměle tvořená kyselina Výroba nezávadná voda + hydrogen uhličitan sodný + malé množství kuchyňské soli Sytí se pod tlakem.
Zelenina Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Dana Vinterová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: Provozuje.
Název školyStřední škola hotelová a služeb Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Autor Mgr. Věra Tupá Název šablonyVY 32. INOVACE PoV Název DUMuPoV K.
Kvalitní potraviny - kvalitní život CZ.1.07/1.1.00/
S TŘEDNÍ PRŮMYSLOVÁ ŠKOLA A S TŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA GASTRONOMIE A SLUŽEB, M OST, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Kakao o Kakao se vyrábí úpravou semen stromu kakaovníku pravého o Plody obsahují semena – tzv. kakaové boby, které mají ledvinovitý tvar o Největší.
S TŘEDNÍ PRŮMYSLOVÁ ŠKOLA A S TŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA GASTRONOMIE A SLUŽEB, M OST, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Zlepšování podmínek pro výuku technických oborů a řemesel Švehlovy střední školy polytechnické Prostějov registrační číslo: CZ.1.07/1.1.26/
Název školyStřední škola hotelová a služeb Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Autor Mgr. Věra Tupá Název šablonyVY 32. INOVACE PoV Název DUMuPoV K.
Potraviny a výživa 1. ročník – kuchař, číšník, servírka
ŘEMESLO - TRADICE A BUDOUCNOST
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Technologie přípravy pokrmů 1. ročník – hotelnictví
DOCHUCOVACÍ PROSTŘEDKY
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
AROMKA BRNO tradice od roku 1829 od roku 2009 jako AROMKA BRNO,s.r.o.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Potravinářské zbožíznalství
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Potraviny a výživa 2. ročník – kuchař, číšník, servírka
KOŘENÍ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Bc. Lada Marholdová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Chemie 8. roč.
OMÁČKY Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Eva Pospíšilová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  Provozuje.
Vzdělávací oblast: Odborné vzdělávání Tematická oblast:
Vzdělávací oblast: Odborné vzdělávání Tematická oblast:
Nikola Pučejdlová VII. E
Potraviny a výživa 1. ročník – kuchař, číšník, servírka
Potravinářské zbožíznalství
Potraviny a výživa 1. ročník – kuchař, číšník, servírka
Koření P. Pechová, 2012.
Transkript prezentace:

Koření

Koření – jsou různé části rostlin /převážně tropických, méně domácích/, které svými silicemi dodávají pokrmům a CV kořeněnou vůni a chuť. Prodávájí se různě konzervované, nejčastěji sušené. Výživová hodnota koření je nepatrná.

Význam koření Dodává pokrmům výraznou příjemnou vůni a chuť. Povzbuzuje činnost trávicího a nervového ústrojí. Zvyšuje chuť k jídlu. Usnadňuje trávení

Z hlediska výživy se koření dělí: Prospěšné – různé čerstvé nebo sušené natě Neškodné – neobsahuje dráždivé látky a nemá BH. Je aromatické a chuťově výrazné /vanilka a skořice/. Silně dráždivé – obsahuje silně dráždivé alkaloidy /pepř, pálivá paprika/

Rozdělení koření podle použité části rostlin Z podzemních částí rostlin – zázvor, kurkuma, Z kůry – skořice Z listů a celých rostlin – bobkový list, majoránka, tymián, šalvěj, estragon Z květů a květních součástí – hřebíček, kapary, šafrán Z plodů a semen – vanilka, paprika, pepř, kmín, fenykl, kardamom, nové koření, muškátový květ a oříšek, jalovec, koriandr

Přehled koření str. 205 - 210 Koření z podzemních částí rostlin – zázvor, kurkuma Koření z kůry - skořice Koření z listů – citronela /citronová tráva/ Koření z květů – hřebíček, šafrán Koření z plodů a semen – vanilka, muškátový květ, kmín, nové koření, fenykl, anýz, badyán, kardamom

Vady koření V CV se používá převážně mleté koření /stejnoměrně aromatizuje/. Hrubost Plesnivost – zatuchlost Zvětrání Živočišní škůdci /moli/

Skladování koření V chladu /18°C, 65% RV/ Sklad má být temný, čistý, dobře větratelný, bez cizích pachů Koření skladujeme odděleně od ostatních surovin

Ostatní pochutiny Tresti a aromata – jsou složité organické látky se silnými aromatickými vlastnostmi. Dávkování provádět opatrně, aby nedošlo k nežádoucímu přechucení. Připravují se z přírodních látek nebo ze synteticky vyrobených látek.

Druhy - podle zpracovaných surovin Připravené z přírodních aromatických surovin – různé maceráty /výluhy/, např. z citronové nebo pomerančové kůry, z koření a různé oleje. Získané mícháním přírodních aromatických látek s různými bylinnými extrakty nebo ovocnými šťávami.

Vyrobené synteticky – bývá to směs různých esterů, alkoholu, aromatických látek, patří sem tzv. umělé tresti používané při výrobě konzumních lihovin.

Nejpoužívanější tresti Rumová tresť – v CV nejpoužívanější Citronová tresť Griotte tresť Brandy tresť Kromě trestí se používají také výtažky, které mají menší chuťovou účinnost.

Ocet Je zředěný roztok kyseliny octové – vyrábí se zředěním kyseliny octové na 4 až 10% roztok vinný ocet se vyrábí z horších druhů vín, obsahuje vedle kyseliny octové kyselinu vinnou a vonné látky z vína

Druhy octa Kvasný lihový – vyrobený z lihového roztoku s přídavkem pravého vinného octa /4 : 1/ Vinný – směs lihového octa a vinného octa /1 :1/ Ovocný – vyrobený z ovocných vín Ochucený – estragonový ocet

Použití octa V konzervárenském průmyslu /konzervační látka k přípravě různých druhů zeleniny a salátů/ V CV se používá při výrobě listového těsta /k mírnému bobtnání lepku okyselováním/

Sůl Kuchyňská sůl je téměř čistý chlorid sodný. Získávání soli : dolováním a následným drcením, mletím a tříděním - sůl kamenná odpařováním mořské soli – mořská sůl z přírodních solanek odpařováním vody ve vakuových odparkách – vakuová sůl

Jakost a skladování Kvalitní sůl je čistě bílá, bez zápachu a suchá. Je silně hygroskopická, proto se musí skladovat v suchých skladech s nízkou vzdušnou vlhkostí.