INTEGROVANÁ VÝUKA Z POHLEDU BIOLOGIE.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Environmentální výchova pro základní školu
Advertisements

PT – obecná charakteristika
RVP a jejich transformace do školních vzdělávacích programů
Kurikulární reforma Únor 2008 PhDr. Maria Bezchlebová
Didaktika fyziky jako vědecká disciplína
Vzdělávání a jeho kategorie
Kurikulární projekty Učitelství praktického vyučování a odborného výcviku Bc. Studium kombinované 2010.
Dosavadní možnost studia učitelství Mgr. - odborné (s možností učitelské způsobilosti) – FF - učitelství (PdF, FTK, PřF)
Evaluace ŠVP Ing. Libuše Burešová Únor 2011, Litvínov - Hamr.
Škola pro udržitelný život 2010 Plánovací procesy ve škole a vzdělávání Jiří Kulich, Michal Veselý.
POLYTECHNICKÁ VÝCHOVA A VZDĚLÁVÁNÍ V MŠ
Vzájemná hospitační činnost
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř. 17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
ZVYŠOVÁNÍ KVALITY VZDĚLÁVÁNÍ MIMOŘÁDNĚ NADANÝCH DĚTÍ NA 1. STUPNI ZŠ
RYTMUS, o.p.s – od klienta k občanovi
Didaktické prostředky
Rozvoj Národní soustavy kvalifikací podporující propojení počátečního a dalšího vzdělávání Systémový projekt (NSK – Národní Soustava Kvalifikací)
Kurikulární reforma a pedagogický sbor ZŠ Vrané nad Vltavou.
KLÍČOVÉ KOMPETENCE Lucie Hučínová Výzkumný ústav pedagogický v Praze
Výstupy z Úvodního semináře
Školní výchova ke zdravým stravovacím návykům dětí
Projekt Zkvalitnění vzdělávání pedagogických pracovníků v oblasti udržitelného rozvoje na školách Jihočeského kraje RČ: CZ.1.07/1.3.06/
SETKÁNÍ S ŘEDITELI STŘEDOČESKÉHO KRAJE květen 2011
Návrh a realizace modulového systému dalšího vzdělávání učitelů v MSK Magdalena Chmelařová Opava 2008.
Zdravá škola.
UČENÍ = PROCES JEHOŽ VÝSLEDKEM JE ZMĚNA PSYCHICKÝCH JEVŮ, DISPOZIC K NIM A JEJICH VNĚJŠÍCH PROJEVŮ.
Zpracovala: Simona Hyková
Průřezová témata.
Účel a cíle zřízení TPS z pohledu MZe Praha Ing. Pavel Sekáč, Ministerstvo zemědělství Evropský zemědělský fond pro rozvoj venkova: Evropa investuje.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
PLÁNOVÁNÍ CELOROČNÍ VÝUKOVÉ AKTIVITY UČITELE EKONOMICKÝCH PŘEDMĚTŮ
Projektová výuka. Úspěch projektu je závislý na dobrém naplánování a dobrém řízení v poměru 8:2.
Základní norma zdravotnických znalostí pro pedagogické pracovníky
PaedDr. Jana Škrabánková, Ph.D.
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 4 didaktických pojmů + 2 otázky.
RVP ZV a tvorba ŠVP Jak dojít k cíli : zpracovat efektivní
Rámcové a školní vzdělávací programy
Projektová výuka na školách HEURÉKA CZ, spol. s r.o vzdělávací společnost pro podporu a rozvoj efektivity a adaptability lidských zdrojů a mezilidských.
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
6. Dítě jako subjekt vzdělávání
Faktory ovlivňující rozvoj pedagogických dovedností studentů Jana Stávková.
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Mgr. Katarína Nemčíková, VÚP Praha Změny v kurikulárních dokumentech základního vzdělávání.
ASISTENT PEDAGOGA NA ZÁKLADNÍ ŠKOLE CHRASTAVA. ZÁKLADNÍ ŠKOLA CHRASTAVA, náměstí 1.máje 228, okres Liberec – příspěvková organizace 25 tříd, 590 žáků.
ZŠ ZACHAR, Kroměříž Z D R A V Á Š K O L A.  Prostředí školy  Věcné  Sociální  Organizační  Zdravé učení  Smysluplnost  Možnost výběru, přiměřenost.
Přechod žáka ze ZŠ na SŠ SPŠ Ostrov Stručný program setkání 7:30-8:30  příprava ve třídách (otázky pro diskusi, vyzvednutí prac.oděvů, poučení.
Projektová výuka. Historie projektové výuky První známky – 17. a 18. století – Itálie a Francie – součást závěrečných zkoušek 18. a 19. století - Killpatrick.
Předškolní vzdělávání.  Rámcový vzdělávací program vymezuje hlavní požadavky, podmínky a pravidla.  Školní vzdělávací program vytváří každá mateřská.
„Multimediální vybavení ZŠ Dvorského“ Datum zahájení projektu: Datum ukončení projektu: Doba trvání projektu: 21,4 měsíce Celkové.
1. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání Zásady předškolního vzdělávání Cíle vzdělávání Podmínky vzdělávání Obsah vzdělávání Autoevaluace.
Reforma školství, kurikula a systém kurikulárních dokumentů Lukáš Wodecki
 Závazný dokument pro předškolní pedagogy (mateřské školy, přípravné třídy základních škol) a pro zřizovatele vzdělávacích institucí (od )
Didaktika odborných předmětů jako vědní disciplína
EKOLOGICKÁ VÝCHOVA V PRAXI UČITELE
Požadavky RVP PV Úloha diagnostiky při sledování
Didaktické prostředky
Reforma školství, kurikula a systém kurikulárních dokumentů
1. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání
CLIL v ČR a v zahraničí Content and Language Integrated Learning
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ A/ B/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
EKOLOGICKÁ VÝCHOVA V PRAXI UČITELE
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 6 didaktických pojmů + zodpovědět 2 otázky.
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Neživá příroda ve výuce přírodopisu
Systém podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů (SYPO) Celostátní seminář ředitelů středních průmyslových škol.
Kurikulum: obsah školní edukace
KURIKULUM V SOUČASNÉ ŠKOLE
KMT/DIZ1 Příprava na vyučování Příprava na vyučovací hodinu
Příprava pěstounů a sociální zabezpečení
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

INTEGROVANÁ VÝUKA Z POHLEDU BIOLOGIE

Integrovaná výuka je významný vývojový trend našeho vzdělávání Integrovaná výuka je významný vývojový trend našeho vzdělávání. Praktické zavádění a širší využívání integrované výuky a integrovaných učebních předmětů na 2. stupni ZŠ je spojeno s řadou problémů, nedůvěrou k takto strukturované výuce a k podstatě integrovaného kurikula, umožňuje však ucelený pohled na vymezenou problematiku.

Integrovaná tématická výuka a RVP: Předmět může vzniknout z jednoho vzdělávacího oboru nebo integrací vzdělávacího obsahu více vzdělávacích oborů. RVP umožňuje integraci na úrovni témat, tématických okruhů i vzdělávacího obsahu celých vzdělávacích oborů.

Pozitiva předmět studia žáků tvoří jeden celek a jednotlivé části učiva vzájemně úzce souvisejí vede k odpoutání se od jednooborových učebnic, podporuje práci s jinými učebními texty zavádění interdisciplinárních témat činnostní učení a rozvoj životních dovedností

začlenění žáků, kteří nevyhovují představě běžné třídy

Negativa: neexistence učebních textů, jejichž koncepce by vycházela z integrovaného kurikula a zásad integrované výuky nepřipravenost vyučujících k integrované výuce nedůvěra odborníků, vyučujících a širší veřejnosti (rodičů … )

malá propracovanost řešení problematiky didaktické transformace vědních poznatků na didaktizované poznatky pro integrovanou výuku

Hledisko žáka: ohleduplnost dokončování úcta tvořivost – vidět nové způsoby jak řešit problémy plánování řízení i podřízení se Společné téma se prolíná všemi vyučovacími předměty – ucelený pohled na danou problematiku

Co musí ITV splnit: smysluplný obsah přiměřený čas spolupráce obohacené prostředí možnost výběru okamžitá zpětná vazba dokonalé zvládnutí

Jak vytvořit tématickou ITV: určete téma a logická základ promyslete klíčové učivo a aplikační úkoly vytvořte časovou rozvahu – stanovte milníky zajistěte potřebnou podporu

Téma by mělo: mít obsah i použití související se skutečným světem být přiměřené věku mít k dispozici vhodné prostředky být plynulé být zajímavé mít vztah k učivu, které na ZŠ probíráte

Klíčové učivo by mělo: obsahovat podstatné jádro vědomostí a dovedností tvořit poznatky, které obsahově přispívají k pojmu,ke kterému se vztahují obsahovat takové aplikační úkoly, ve kterých žáci využijí dosažené dovednosti

Časová rozvaha: dílčí úkoly by měly mít přiměřený časový prostor – splňte stanovené milníky dílčí úkoly musí stát za čas, který jim věnujete běžný časový harmonogram pro přípravu ITV je 3-5 hodin

Podpora by měla být zajištěna: materiálně ze strany státních institucí ze strany školy a rodičů

Fáze: Přípravná Realizační Hodnocení

Hodnocení ITV: Dodržení harmonogramu Zvládnutí dílčích cílů Zvládnutí tématu Reflexe Hodnocení ITV známkou je sporné Proč?

Metody: Veškeré aktivizující metody Metody slovní Metody objevné

Formy: Skupinové, individuální Bloková výuka, moduly

Historie: Model integrované tematické výuky (dále jen ITV) vytvořila a ve své knize z roku 1993 popsala Američanka Susan Kovaliková. Vycházela ze své praxe při práci s nadanými dětmi a z nejnovějších výzkumů o činnosti lidského mozku. Později však pochopila, že tento model by bylo možné, ne-li přímo nutné, využít i pro ostatní děti. Proč by měly mít nárok na zajímavou a podnětnou výuku s nadšenými učiteli pouze děti mimořádně nadané? Všechny děti jsou rády motivovány a budou se rády zapojovat do činností, které je budou zajímat a ve kterých se budou cítit oceněné a úspěšné.

ITV v praxi: Celoroční téma: Biologie člověka Podtémata: Voda, vzduch, půda… Tématické části: ……. Názvy témat: …… Klíčové učivo Aplikační úkoly

Základní pojmy: vzduch, voda, půda člověk a biota člověk a zdraví krajina, ekosystémy a životní prostředí suroviny, energie, potraviny informace a komunikace

Vzduch a možnosti aplikace pojmu při výuce biologie člověka: dýchací soustava přenos kyslíku krví a buněčné dýchání emise, imise, kyselé deště, vliv na zdraví člověka onemocnění přenosná vzduchem vzduch v každodenním životě …

Voda a možnosti aplikace pojmu při výuce biologie člověka: oběhová soustava trávicí soustava- vstřebávání vody vylučovací soustava- pitný režim problematika vod rekreace a voda …

Půda a možnosti aplikace pojmu při výuce biologie člověka: vznik a vývoj člověka- zemědělství půdní klima demografie ochrana půdního fondu …

Vaše návrhy k integraci tématu biologie člověka: Vytvoř myšlenkovou mapu na téma BIOLOGIE ČLOVĚKA A BIOTA

Biota a možnosti aplikace pojmu při výuce biologie člověka: vznik a vývoj člověka biota a nutnost ochrany životního prostředí biota jako zdroj potravin,surovin …

Zdraví a možnosti aplikace pojmu při výuce biologie člověka: všechny tématické okruhy biologie člověka tělesná kondice, kostra a svaly zdravotní rizika moderní a přírodní lékařství zdraví a výživa znečištění prostředí a vliv na zdraví …

Krajina a možnosti aplikace pojmu při výuce biologie člověka: vliv člověka na krajinu v průběhu historického vývoje vliv znečištění ovzduší odpady a nakládání s nimi demografie nutnost ochrany krajiny …

Životní prostředí a možnosti aplikace pojmu při výuce biologie člověka: působení člověka v průběhu historického vývoje soustavy- dýchací, kožní… znečištění, ochrana demografie …

Suroviny a možnosti aplikace pojmu při výuce biologie člověka: využití surovin a fylogeneze člověka závislost člověka na surovinových zdrojích ochrana vyčerpatelných zdrojů surovin …

Energie a možnosti aplikace pojmu při výuce biologie člověka: energie a vývoj člověka metabolismus člověka ochrana před UV zářením energetické zdroje vliv člověka na životní prostředí …

Potrava a možnosti aplikace pojmu při výuce biologie člověka: trávicí soustava,metabolismus vylučovací soustava složení potravy zdravá strava příjem a výdej energie- děti, sportovci… …

Komunikace a možnosti aplikace pojmu při výuce biologie člověka: smyslové soustavy nervová soustava, hormonální soustava komunikace mezi lidmi, zvířaty učení zvuk- vznik a šíření řeč- hlasivky využití komunikačních zařízení …

Informace a možnosti aplikace pojmu při výuce biologie člověka: Navrhněte několik možností aplikace pojmu informace při výuce biologie člověka.

ITV: Ucelená témata Syntéza učiva Uspořádání učiva do logického celku „Aha – efekt“

Projekt: Projekt vychází z potřeb a zájmů dítěte. Umožňuje uspokojit jeho potřebu získávat nové zkušenosti, být odpovědný za svou činnost. Projekt vychází z konkrétní a aktuální situace. Neomezuje se na prostor školy, ale mohou se do něj zapojit i rodiče a širší okolí. Projekt je interdisciplinární. Projekt je především podnikem žáka. Práce žáků v projektu přinese konkrétní produkt. Pokud je to možné, je průběh a výsledek zdokumentován. Vznikne výstup, kterým se účastníci projektu prezentují ve škole nebo mimo školu. Projekt se zpravidla uskutečňuje ve skupině. Sociální psychologie druhé poloviny minulého století prokázala, že učení ve skupině je významné nejen pro rozvoj osobnosti žáka, ale zvyšuje i efektivitu procesu učení. Projekt spojuje školu s širším okolím. Umožňuje začlenění školy do života obce nebo širší společnosti.

Literatura: Učitelské listy: červen 2007 Učitelské noviny: únor 2007 Susan Kovaliková: Integrovaná tématická výuka. Spirála, Kroměříž 1995 Geoffrey Petty: Moderní vyučování.Praha, portál 1996 RVP ZV

Konec Přeji mnoho úspěchů při vytváření tématických okruhů pro integrovanou výuku. Děkuji za pozornost