8. Marketing
SPOTŘEBA JE HLAVNÍM DŮVODEM PROČ VYRÁBĚT Adam Smith, 1776
Co je to marketing Marketing zahrnuje všechny činnosti počínaje zjištěním, jaký výrobek nebo služba na trhu schází až po jejich prodej zákazníkům. Marketing je společenský a řídící proces, kterým jednotlivci a skupiny získávají to, co potřebují a požadují prostřednictvím tvorby, nabídky a směny výrobků a hodnot s ostatními. (Philip Kotler) Jednorázový prodej Udržení zákazníka
Analýza trhu nazývá se též segmentací Trh lze rozdělit na: 1. spotřebitelský a dále členit dle kritérií: - geografických - demografických - psychografických - chování 2. organizací a dále členit dle hledisek: - velikosti firmy - kritérií provozu - kritérií nákupu
Marketingový mix – „4P“ PRODUCT PRICE PLACE - nové výrobky, vyřazení výrobků, změny v balení, designu, aj. PRICE - cenová úroveň, slevy, bonusy, ceny konkurence, aj. PLACE - způsob prodeje, kde, jakou cestou dostat zboží k zákazníkovi PROMOTION (podpora prodeje) - reklama, podpora prodeje, public relations
Produkt sortiment výrobků image ochranná známka design obal záruky navazující služby
Price cenová politika, rozhodování o cenách, slevách, bonusech a dalšími výhodami cílem může být zajištění věrnosti zákazníka analýza trhu – poptávky, konkurence, cena není určována podle nákladů, ale snahou je snížit náklady, aby bylo možné prodávat za konkurenceschopné ceny V dopravě a telekomunikacích: - železniční doprava – kilometrická banka, zpáteční jízdenky, skupinové jízdenky, jízdenky SONE - integrované dopravní systémy - letecká doprava – nízkonákladové letecké společnosti - mobilní operátoři
Place – distribuce výrobku nacházení místa, kde bude zboží prodáno a cesty (způsobu), jak se na toto místo dostane musí vycházet z analýzy chování zákazníků To může být provedeno: - přímým prodejem uživateli (jednotlivci nebo podniku - prodejem přes velkoobchod - prodejem přes prodejce Moderním prostředkem pro prodej je internet.
Promotion, podpora prodeje Zahrnuje: reklamu sponzorství přímou komunikaci osobní prodej product placement - cílené umístění značkového výrobku za úplatu zájemci o propagaci podporu prodeje vztahy s veřejností image firmy – logo úroveň interní komunikace (podnikovou kulturu)
Program „4C“ Každému z uvedených 4P je možno přiřadit hledisko kupujícího, označené jako „4C“. Produktu – hodnotu z hlediska zákazníka (Customer Value) Ceně – náklady pro zákazníka (Cost to the Customer) Místu – pohodlí pro zákazníka (Convemence) Propagaci – komunikaci (Communication)
Životní cyklus výrobku ustálení ústup pronikání rozšiřování tržby zisk t
Strategický marketing Zahrnuje analýzy a vypracování: - faktorů vnitřních podmínek a stránek podniku, vnějších příležitostí a ohrožení (analýza SWOT) - faktorů konkurence - marketingových strategií, které vedou k dosažení podnikových cílů a následně jejich volbou - realizace a kontroly marketingového procesu - komplexní řízení marketingového procesu