Dopplerův jev a vzduchová dráha Jan Bednařík Gymnázium Šternberk Jan Tomášek SŠ aplikované kybernetiky Hradec Králové.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
GRAVITAČNÍ POLE Základní pojmy Newtonův gravitační zákon
Advertisements

Název úlohy: 2.4 II. Newtonův zákon
ENERGIE CO VŠECHNO SKRÝVÁ….
Co to je STR? STR je fyzikální teorie publikovaná r Albertem Einsteinem Nahrazuje Newtonovy představy o prostoru a čase Nazývá se speciální, protože.
Vlny ČVUT FEL, Praha Katedra fyziky.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Ultrazvuk a Dopplerův jev
Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o.
Vztah mezi energií a hmotností. Klasická dynamika říká:  mezi energií tělesa E a jeho setrvačnou hmotností m 0 není žádný obecně platný vztah  těleso.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registra č ní č íslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Š ablona III/2VY_32_INOVACE_668.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Vzájemné působení těles
Vlnění Obsah: ► Co je vlnění ► Popis vlnění ► Druhy vlnění
nastává při vzájemném pohybu zdroje zvuku a pozorovatele pozorovatel slyší jinou frekvenci než zdroj vydává CHRISTIAN JOHANN DOPPLER ( ) –rakouský.
Jiný pohled - práce a energie
Dvouštěrbinový experiment
Vlastnosti elektromagnetického vlnění
Jméno autora: Mgr. Zdeněk Chalupský Datum vytvoření:
PRÁCE , VÝKON VY_32_INOVACE_01 - PRÁCE, VÝKON.
4.Dynamika.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Vlny Přenos informace? HRW kap. 17, 18.
Modernizace výuky na ZŠ Česká Lípa Tyršova VY_52_INOVACE_174_čas-výpočet Vytvořil: Jana Slaboňová Základní škola Dr. Miroslava Tyrše, Česká Lípa, Mánesova.
Experimentální fyzika I. 2
Datová fúze satelitní navigace a kompasu
9. VZTAH MEZI ENERGIÍ A HMOTNOSTÍ
Měření rychlosti světla Foucaultovou metodou
Skládání kmitů.
Millikanův pokus Supervisor: ing. Jan Dostál
Tomáš Markovič, Jan Hirschner. Oči fyzika  “ Vidí to, co je lidským očím odepřeno “ Teplota, osvětlení, zvuková intenzita Vzdálenost, rychlost Zrychlení.
Tento materiál byl vytvořen jako učební dokument projektu inovace výuky v rámci OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost VY_32_INOVACE_B3 – 02.
ROVNOMĚRNÝ PŘÍMOČARÝ POHYB  Rovnoměrný pohyb je pohyb, při kterém hmotný bod urazí ve zvolených stejných časových intervalech stejné dráhy.
Demonstrace hybnosti fotonu (anebo ne?)
Měření rychlosti světla
Modernizace výuky na ZŠ Česká Lípa Tyršova VY_52_INOVACE_172_rychlost-výpočet Vytvořil: Jana Slaboňová Základní škola Dr. Miroslava Tyrše, Česká Lípa,
Studium ultrazvukových vln
Demonstrační experimenty ve výuce kursu obecné fyziky
M. Cetkovský, Gymnázium Zlín, V. Cupal, Gymnázium Jeseník, M. Raja, Gymnázium Hostinné, E. Šoltísová,
Měření rychlosti světla Foucaultovou metodou
Dopplerův jev a vzduchová dráha
Dopplerův jev a jeho využití v medicíně
Dopplerův jev a vzduchová dráha
Metody měření rychlosti
Fyzikální týden 2006, ČVUT v Praze, FJFI Cavendishův experiment J.Macháček - Gymnázium Jeseník J.Nowaková - Gymnázium Třinec Z.Mouchová - Gymnázium Václava.
Název školy:Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu:Moderní škola Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
D OPPLERŮV JEV Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby.
Zákon zachování energie Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Radim Frič. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
Zpracování výsledků měření Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Radim Frič. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
Gymnázium Jakuba Škody Septima A 2011/2012.  Cílem tohoto matematicko-fyzikálního projektu byla ukázka využití vektorů v praxi.  Základním úkolem projektu.
Rychlost, měření rychlosti. Rychlost je charakteristika pohybu, která nám sděluje, jakým způsobem se mění polohu hmotného bodu vektorová fyzikální veličina.
Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Portál eVIM Impuls síly.
Fyzika I-2016, přednáška Dynamika hmotného bodu … Newtonovy zákony Použití druhého pohybového zákona Práce, výkon Kinetická energie Zákon zachování.
1 Dopplerův jev H.Lancová 1,M.Strachota 2, M.Holeček 3 1 – MOG Bruntál, 2 – Gymn. Zábřeh, 3 – Jiráskovo g. Náchod.
Mechanické kmitání - test z teorie Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastFYZIKA - Kmitání, vlnění a elektřina.
Přenos informace? HRW2 kap. 16, 17 HRW kap. 17, 18.
Vlnění Obsah: ► Co je vlnění ► Popis vlnění ► Druhy vlnění
Rovnoměrný pohyb po kružnici a otáčivý pohyb
SŠ-COPT Uherský Brod Mgr. Jordánová Marcela 14. Mechanické vlnění
Dopplerův jev Christian Doppler, Praha 1842 pohybující se zdroj vlnění
Michelsonův interferometr
Průměrná rychlost ZŠ Velké Březno.
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Ultrazvuk cév, rychlost pulzové vlny
Mgr. Jan Ptáčník - GJVJ - 2. ročník - Fyzika
Vlny Přenos informace? HRW2 kap. 16, 17 HRW kap. 17, 18.
Dopplerův jev a jeho využití v medicíně
Vlnění šíření vzruchu nebo oscilací příčné vlnění vlna: podélné vlnění.
e/m měření měrného náboje elektronu
Transkript prezentace:

Dopplerův jev a vzduchová dráha Jan Bednařík Gymnázium Šternberk Jan Tomášek SŠ aplikované kybernetiky Hradec Králové

Byli k nám pánové Newton a Doppler upřímní?

Všeobecná fakta Ch.A.Doppler byl rozený Rakušan, později učil na české škole.Ch.A.Doppler byl rozený Rakušan, později učil na české škole. Dopplerův jev popisuje změnu frekvence při pohybu zdroje vlnění a příjmače vlněníDopplerův jev popisuje změnu frekvence při pohybu zdroje vlnění a příjmače vlnění

Dopplerův jev v praxi

→ v

→ v

Náš experiment

vysílač přijímač

měřič frekvence

měřič a vozíček

akční foto

Naše výpočty …po tvrdé práci

ERROR !!

Vzorec Vzorec pro výpočet frekvence na přijímači.

Závěr Potvrdili jsme funkci Dopplerova efektu. Nedokonalé vybavení místních laboratoří nám neumožnilo vyvinout rychlost světla.

Vzduchová dráha

Obecné informace Vzduchová dráha vytvoří prostředí s velmi nízkým třením. Vzduch je do vzduchové dráhy vháněn kompresorem s nastavitelnou rychlostí

Schéma dráhy

Naše výpočty …opět po tvrdé práci

? ? ?

Závěr Dokázali jsme platnost II. NPZ Malé odchylky mezi výpočty a měřeními jsou způsobeny třením mezi vozíkem a dráhou… …nebo někde Newton udělal chybu

Důkaz ZZE E [J] t [s]

Závěr Dokázali jsme, že i ZZE opravdu platí. Potenciální E se při pohybu směrem dolů mění na kinetickou E a opačně.

Absolutní závěr Bednařík s Tomáškem potvrdili teorie Newtona a Dopplera.

Děkujeme za pozornost! Děkujeme milým organizátorům a vedení fyzikálního týdne za to, že nám umožnili pracovat v profesionálním prostředí s profesionálním vybavením a mezi profesionály.