Materiály jsou určeny pro výuku matematiky: 3. ročník, Ekonomické lyceum Učivo v elektronické podobě zpracovala Mgr. Iva Vrbová.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
GONIOMETRICKÝ TVAR KOMPLEXNÍHO ČÍSLA
Advertisements

Algebraické výrazy: lomené výrazy
Množiny Přirozená čísla Celá čísla Racionální čísla Komplexní čísla
Komplexní čísla. Komplexní číslo je uspořádaná dvojice [x, y], kde číslo x představuje reálnou část a číslo y imaginární část. Pokud je reálná část nulová,
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_65.
Lomené výrazy – tvar zlomku, ve jmenovateli je proměnná
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Nový Jičín, Komenského 66, p. o
Algebraické výrazy: lomené výrazy
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_62.
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
Základní číselné množiny
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Lineární rovnice Kvadratické rovnice Soustavy rovnic
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_75.
Komplexní čísla goniometrický tvar Vypracoval: Mgr. Lukáš Bičík
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_83.
MATEMATIKA I.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti
Zlomky – souhrn VY_32_INOVACE_11
Číselné obory Podmínky používání prezentace © RNDr. Jiří Kocourek 2013
Komplexní čísla.
Číselným oborem rozumíme číselnou množinu, na které jsou definovány bez omezení početní operace sčítání a násobení, tj. číselný obor je vzhledem k těmto.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_68.
Zobrazení v jednotkové kružnici Vlastnosti goniometrických funkcí
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Miluše Nováková. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
Název školy Střední škola hotelnictví, gastronomie a služeb, Dlouhá 6, Litoměřice AutorMgr. Milena Procházková PředmětMatematika Tematický celekKomplexní.
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČESKÉ REPUBLIKY Vypracoval: Mgr. Lukáš Bičík Komplexní čísla algebraický.
Název školy Střední škola hotelnictví, gastronomie a služeb, Dlouhá 6, Litoměřice AutorMgr. Milena Procházková PředmětMatematika Tematický celekKomplexní.
* Číselné výrazy Matematika – 8. ročník *
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_78.
Komplexní čísla - 3  Zobrazení komplexních čísel  Základní pojmy VY_32_INOVACE_20-03.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_76.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_64.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_63.
tj.: odstranění odmocniny ze jmenovatele zlomku
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_79.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_71.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_61.
Racionální čísla.
Materiály jsou určeny pro výuku matematiky: 3. ročník Učivo v elektronické podobě zpracovala Mgr. Iva Vrbová.
Materiály jsou určeny pro výuku matematiky:
MATEMATICKÝ KVÍZ – ČÍSELNÉ OBORY Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kateřina Linková. Dostupné z Metodického portálu
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_66.
Materiály jsou určeny pro výuku matematiky: 3. ročník, Ekonomické lyceum Učivo v elektronické podobě zpracovala Mgr. Iva Vrbová.
Rozklad mnohočlenů na součin
Materiály jsou určeny pro výuku matematiky: 3. ročník, Ekonomické lyceum Učivo v elektronické podobě zpracovala Mgr. Iva Vrbová 1.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_42_INOVACE_12_18 Název materiáluČíselné.
MATEMATIKA Kvadratická rovnice. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT.
R OVNICE A NEROVNICE Kvadratické rovnice – Algebraické způsoby řešení I. VY_32_INOVACE_M1r0108 Mgr. Jakub Němec.
Název a adresa školy Střední škola zemědělská a přírodovědná Rožnov pod Radhoštěm nábřeží Dukelských hrdinů Rožnov pod Radhoštěm Název operačního.
Úvod. Porovnávání celých čísel.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Úvod. Porovnávání celých čísel.
KOMPLEXNÍ ČÍSLA Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Kamila Kočová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 1802–4785,
Úvod. Porovnávání celých čísel.
* Dělení zlomků Matematika – 7. ročník *
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
I. Podmínky existence výrazu
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
SLOŽENÝ ZLOMEK.
GONIOMETRICKÝ TVAR KOMPLEXNÍHO ČÍSLA
Autor: Předmět: Ročník: Název: Označení: DUM vytvořen:
Početní výkony s celými čísly: sčítání a odčítání
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
Matematický žebřík – komplexní čísla
Algebraické výrazy: lomené výrazy
Transkript prezentace:

Materiály jsou určeny pro výuku matematiky: 3. ročník, Ekonomické lyceum Učivo v elektronické podobě zpracovala Mgr. Iva Vrbová

KOMPLEXNÍ ČÍSLA Číselný obor, který se označuje C Mocniny, dělení, absolutní hodnota

Početní operace (úkony) s KČ: Mocnina KČ ( včetně mocnin imaginární jednotky ) Podíl KČ Absolutní hodnota KČ

Mocniny imaginárního KČ Užíváme algebraické vzorce známé již ze ZŠ Příklad: Vypočtěte –9

Příklad: Určete a) reálnou, b) imaginární část KČ.

Mocniny imaginární jednotky Mocniny imaginární jednotky nabývají pouze čtyři různé hodnoty, které se opakují stále ve stejném pořadí: + 1, + i, –1, – i. Pro úpravu lze užít dva postupy. Zvažte, který je pro vás jednodušší a ten si zapište.

Mocniny i:a)c) b) d)

i 123 =i 217 = i 85 =i 323 = i 140 =i 196 = i 254 =i 286 = i 60 =i 405 = i 135 =i 27 = i 99 =i 132 = i 182 =i 180 = i 77 =i 65 = i 200 =i 18 = – i+ i + i– i+ 1 – 1– i – i – i + 1 – i + 1 – 1 Příklad: Určete mocniny.

= – i + i – i + i – i i 3 + i 13 + i 23 + i 33 + i 43 = i. i 2. i 3. i 4. i 5 = Příklad: Vypočtěte. i 15 = – i

VI) Podíl KČ POZOR!!! Aby se jednalo o podíl KČ, musí být KČ (imag. jednotka) ve jmenovateli zlomku Vyřešit podíl KČ znamená „odstranit imaginární jednotku ze jmenovatele zlomku“ – obdobná úprava jako u usměrňování zlomků (učivo 1. ročníku)  Výsledkem je opět KČ

Příklad: Vydělte KČ (zapište KČ v AT).  dělíme-li KČ ryze imaginárním 1 1 1

( ) (a + b).(a – b) = a 2 – b 2 ( ) 1  dělíme-li KČ imaginárním – pak zlomek rozšíříme komplexně sdruženým číslem k jmenovateli ( ) (a – b).(a + b) = a 2 – b 2 ( ) –10

Příklad: Určete a) reálnou, b) imaginární část KČ.

vzdálenost KČ a = a 1 + a 2 i od počátku je vyjádřena vždy kladným reálným číslem Absolutní hodnota KČ, ozn. Pythagorova věta: y x 0 [a 1 ; a 2 ] a1a1 a2a2 |a||a| a1a1 a2a2

Vlastnosti absolutní hodnoty KČ KČ, která mají stejnou vzdálenost od počátku je nekonečně mnoho.  KČ, jejichž obrazy leží na kružnici k (0; r = |a|), 4 leží na souřadných osách, x y 0 |a||a| |a||a| |a||a| |a||a| |a||a| r = |a| a k  a proto: –aa 0

KČ, jehož vzdálenost od počátku je jedna jednotka (cm, mm,....):  KČ, jejichž obrazy leží na kružnici k (0; r = 1), 4 z nich leží na souřadných osách:  1;  i. Komplexní jednotka x y 0 k –1 i –i–i 1 r = 1

Příklad: Určete absolutní hodnotu KČ (určete vzdálenost KČ od počátku). a = 3 + 4i b = – 3 + i c = – 5 – 5i d = 1 – 2i e = 7 f = – 3i [3 ; 4] [–3 ; 1] [–5 ; –5] [1 ; –2] [7 ; 0] [0 ; –3]

x y 0 Příklad: Určete je-li a = 8 – 6i. r = |a| = 10 a –aa 8 6 –8 –6 a = 8 – 6i –a = –8 + 6i a = 8 + 6i –a = –8 – 6i

Příklad: Určete KČ, která leží na souřadných osách a jejichž vzdálenost od počátku je 5j. x y 0 r = |a| = 5 5 5i5i –5 –5i

Příklad: Určete, je-li dané KČ komplexní jednotka. ano ne ano ne ano