MUDr. Zuzana Dukátová Zrak.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
MUDr. Martin Kučera Mgr. Kateřina Fritzlová
Advertisements

Lokalizace řečových center u nemocným s mozkovými nádory
PÉČE O ZRAKOVĚ POSTIŽENÉ
Tyflokabinet České Budějovice, o.p.s. se zrakovým postižením
MUDr. Pavel Stodůlka,Ph.D.
SPECIFICKÉ PORUCHY UČENÍ
Vyšetření zadního segmentu
Optické vlastnosti oka
Optické vlastnosti oka
Optické vlastnosti oka
Autor: Olga Bürgerová SZŠ a VOŠ zdravotnická
Narušená komunikační schopnost
Výchova mládeže s více vadami
NEUROOFTALMOLOGIE Pavel Stodůlka 1.
SOUSTAVA SMYSLOVÁ Informace o okolním světě a o vlastním těle dostáváme prostřednictvím smyslových buněk Smyslové buňky tvoří základ čidel Čidla jsou vybavena.
MUDr. Pavel Stodůlka,Ph.D.
Centrální nervová soustava- mozek
MUDr. Božena Jurašková, Ph.D Lékařská fakulta UK v HK
Projekt: Integrace žáků se zrakovým handicapem
Oftalmopedie Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK.
Glaukom MUDr. Eva Hendrychová, FEBO prim. MUDr. Břetislav Brožek, CSc.
Věkem podmíněná makulární degenerace
Digitální učební materiál
Oční vady Krátkozrakost, dalekozrakost, šedý zákal, zelený zákal, vetchozrakost, šilhání, astigmatismus, barvoslepost, šeroslepost.
Autor výukového materiálu: Denisa Dosoudilová Datum vytvoření výukového materiálu: květen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII. Vzdělávací.
SACÍ A ROHOVKOVÝ REFLEX
Oko Anatomie lidského oka Oční vady v každém věku Nemoci očí-Tupozrakost Šilhání Šedý a zelený zákal Retinoblastom.
Patologie mluvní komunikace v sociální interakci
Tyflopedie Katka Hůlová
MUDr. Pavel Stodůlka,PhD.
Základní příznaky očních nemocí MUDr. Pavel Stodůlka, Ph.D.
KOMUNIKACE S KLIENTEM MENTÁLNĚ RETARDOVANÝM
Symbolické funkce a jejich poruchy
INTEGRACE DÍTĚTE SE ZRAKOVÝM POSTIŽENÍM
Smyslové vnímání OKO.
Oční implantáty Petr Kočan
Oční implantáty Martin Kučera
PhDr. Petra Potměšilová, Ph.D.
Dítě se sluchovým postižením
Optické vlastnosti oka
Symptomatické poruchy řeči u dětí s mentálním postižením
Vývojová dysfázie.
Oční Implantáty. 2 3 uvnitř na zadní straně sklivce žlutá skvrna – největší koncentrace světločivných buňek, má červenou barvu, na ose oka několik vrstev,
LIDSKÉ OKO A JEHO FUNKCE V TĚLE
Zuzana Gocníková Filip Hutečka Hana Koláčková Václav Slivka Prezentace k projektu Z očí do očí (fyzikální část)
VADY A NEMOCI ZRAKU Mgr. Michal Střeštík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Anotace Název školy Gymnázium a Jazyková.
Základní škola a Mateřská škola, Liberec, Barvířská 38/6, příspěvková organizace Název : VY_32_inovace_19 Fyzika - vady oka Autor: Jana Pěničková Období:
Screening sluchu u nejmenších dětí a jednostranný defekt M. Lejska Hradec Králové
Logopedie Speciální pedagogika zabývající se osobami s narušenou komunikační schopností.
Biofyzika - optika Vady oka a jejich korekce Základní oční vady Vady čočkyVady sítniceVady rohovky KrátkozrakostBarvoslepostAstigmatismus DalekozrakostŠeroslepost.
OČNÍ VADY Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č. DUMu:
Fyzika a chemie společně CZ/FMP/17B/0456 SOUBOR VÝUKOVÝCH MATERIÁLŮ FYZIKA + CHEMIE ZŠ A MŠ KAŠAVA ZŠ A MŠ CEROVÁ.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Libor Zemánek NÁZEV: Optické vlastnosti oka TÉMATICKÝ CELEK:
Beakra  1. význam správné řeči  2. fyziologický a sociální základ výslovnosti  3. nesprávná a vadná výslovnost  4. příčiny a výskyt v populaci.
Screening sluchu u nejmenších dětí a jednostranný defekt
Vady oka Vypracoval: Jiří Čamek Obor: Technické lyceum Třída: 1.L
Tereza Philippová 3.ročník, 3 skupina LFHK
PORUCHY ŘEČI V DĚTSKÉM VĚKU
Z očí do očí.
STANDARD KATARAKTY DOSPĚLÝCH
Logopedická péče o dospělé osoby se SPŘ
Jakub Vrána, Zdeněk Dorazil, Štěpán Konečný
SPŘ u dětí s MO přímá je souvislost mezi poruchami hybnosti – porucha centrálního neuronu, v souvislosti s celkovým motorickým vývojem dítěte můžeme již.
Postižení zraku.
Základní pojmy speciální pedagogiky
Projekty na podporu handicapovaných uživatelů knihoven
MUDr. Pavel Stodůlka,Ph.D.
Lidské oko
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

MUDr. Zuzana Dukátová Zrak

Zrak Vývoj zraku Fyziologie zraku Poruchy Vyšetřování zraku

Vývoj zraku Novorozenecke období – tyčinky, nezralá zraková dráha a motorická koordinace Kojenecké období – binokulární fixace, vyzrávání foveoly, vznik akomodačního reflexu Batolecí období – od 3. roku vývoj ukončen, akomodace a konvergence Školní věk – od 5.roku dosažena nejvyšší ostrost zraku, zrak dále se rozvíjí už jen málo

Uspořádání buněk sítnice 10 vrstev buněk

Zraková dráha Zrakový nerv vede do LGN thalamu Sídlem zraku je okcipitální oblast kůry

Vyšetřování zrakových funkcí Zraková ostrost Nitrooční tlak Vyšetření sítnice a transparence oka Barvocit Perimetrické vyšetření další – morfologie a postavení bulbů, přítomnost nystagmu, akomodace, konvergence

Vyšetření zrakové ostrosti Snellenovy optotypy – unifikovaná tabule 1 písmeno = zorný úhel 5´ detail 1´ 6/6 – čitatel = vyšetřovaný, jmenovatel = norma

Poruchy zrakové ostrosti Normální visus - 6/6 Střední slabozrakost rozmezí 6/18 (0,30) – 6/60 (0,10) Silná slabozrakost rozmezí 6/60 (0,10) – 3/60 (0,05) Těžce slabý zrak 3/60 (0,05) – 1/50 (0,02) koncentrické zúžení zorného pole <20 stupňů, Praktická nevidomost – 1/50 (0,02) Úplná nevidomost – ztráta zraku zahrnující stavy od naprosté ztráty světlocitu až po zachování světlocitu s chybnou světelnou projekcí

Příčiny poruch zrakové ostrosti V rozvojových zemích: 1 parazitární – trachom,onchocerkóza 2 xeroftalmie (avitaminóza A) 3 katarakta 4 glaukom 5 úraz 6 senilní makulární degenerace 7 diabetická retinopatie 8 geneticky podmíněné příčiny 9 neurologické příčiny Ve vyspělých zemích: 1 diabetes: retinopatie 2 glaukom 3 senilní poruchy 4 úrazy 5 ostatní

Vyšetření nitroočního tlaku Bezkontaktní metoda – přístroj vypočítá tlak z dráhy odraženého proudu vzduchu, který k oku vysílá z dané vzdálenosti

Zelený zákal Nadměrné zvýšení nitroočního tlaku > 21 mm Hg Norma:

Šedý zákal Snížení zrakové ostrosti vlivem zakalení čočky

Vyšetření sítnice Oftalmoskopie - oftalmometrem po rozkapání oka zdlouhavý, poměrně náročný způsob Retinální tomografie - laserový skenovací systém

Diabetická retinopatie Nezánětlivé onemocnění sítnice Vzniká jako důsledek poškození cév při DM Projevy – proliferace cév mikroaneurysmata hemoragie exudát vatovivé útvary

Šeroslepost a barvoslepost

Vyšetření barvocitu

Vyšetření perimetru perimetrem Přístroj k zobrazení zorného pole Normální nález

Poruchy zorného pole hemianopsie

Další poruchy zorného pole Levé oko Retrobulbární neuritida – centrální skotom Pokročilý glaukom Otrava chininen, konečná stádia tabes dorsalis – zúžení zorného pole

Poruchy zornicových reakcí

Slepota Existují možnosti kausální terapie? Výskyt v ČR - asi 0,2 % V rozvojových zemích - až 1 %

Microchip Silikonová kapsle uvnitř mikročip – převádí světlo na elektrický signál – vede do příslušných korových center

2. část Řeč

Řeč Vývoj řeči Poruchy vývoje řeči Získané poruchy řeči Vnímání a produkce řeči

Ontogeneze řeči - individuální 6 měsíců - počátky žvatlání. 1 rok - počátky rozumění řeči, jednoslovná produkce 1.5 roku - slovník s 30 až 50 slovy. 2 roky - slovník s 50 až několika sty slovy, holé věty 2.5 roky - věty se třemi a více slovy, mnoho gramatických chyb, neologismy, idiosynkratické výrazy, dobré porozumění řeči. 3 roky - slovník s 1000 slovy. 4 roky - produkce řeči blízká schopnostem dospělého, slovník s 2000 slovy.

Příčiny poruchy vývoje řeči u dětí vady sluchu či zraku duševní nemoc lateralita (pravák nebo levák) mentální postižení neurologické onemocnění funkční nebo orgánové změny v oblastech důležitých pro řeč tělesné postižení (rozštěpy)

Získané poruchy schopnosti mluvit afonie - ztráta hlasu (při poruchách hrtanu) rinolalie - nosová řeč dysartrie - porušená, zhoršená artikulace mutismus - němota balbuties - koktavost myastenická řeč - tichá, šeptavá řeč afázie - porucha tvorby a porozumění řeči

Korová centra řeči

Dráha zpracování viděného a slyšeného slova

Motorická koordinace řeči

Dominance hemisfér Jazyková dominance hemisfér souvisí celkovou dominancí hemisfér (př.rukou) Levá Pravá oboustranně Levorukost 70 15 Pravorukost 96 4

Afázie Získaná porucha mluvení, chápaní, myšlení a nacházení slov Vyvíjí se dlouhodobě, nebo může vzniknout zcela náhle

Příčiny vzniku afázií Neurologické – poškození center řeči Cévní – nedostatečné krevní zásobení, hemoragie Psychické – psychická porucha osobnosti, chování Traumatické – mechanické poškození Onkologické – útlak vznikajícím nádorem Intoxikace – reversibilní/ireversibilní

Rozdělení afázií Brocova (expresivní, motorická) afázie - chápání zachované, řeč není plynulá Wernickeho (percepční, senzorická) afázie - špatné chápání, řeč plynulá, ale postrádá smysluplnost (jelikož nemůže být vnitřně kontrolována), bez opakování kondukční afázie - ztráta opakování, zachované chápání a tvorba řeči transkortikální senzorická afázie - špatné chápání, řeč plynulá, opakování zachované transkortikální motorická afázie - chápání zachované, řeč není plynulá

Kompletní rozdělení afázií

Brocova (motorická) afázie řeč je neplynulá pacienti říkají méně než 10 slov za minutu, přestávky v řeči jsou delší než doba po kterou hovoří řeč je namáhavá s charakteristickým přízvukem základním příznakem je agramatismus, tj. neschopnost tvorby vět podle gramatických pravidel

Wernickeova (senzorická) afázie je charakterizována plynulou řečí, špatným pojmenováváním, chápáním i opakováním řeč je vyslovována dobře, věty jsou přiměřeně dlouhé, rytmické a melodické objevují se však zcela nesmyslné slabiky či slova (parafázie), proto je řeč někdy nesrozumitelná úroveň psaní se podobá úrovni mluvené řeči.

Vyšetření řeči Rodný jazyk, vyloučení poruchy sluchu Schopnost artikulovat – ústa, jazyk Chápání a orientace – místo, čas Plynulost řeči Opakování slov Testovácí otázky Čtení, psaní

Terapie Logopedická Snaha o obnovení schopnosti artikulace, chápaní a používání slov Individuální proces

Děkuji za pozornost