Nevládní neziskové organizace pro HEN 3. přednáška, 3. 10. 2011 Právní formy: Občanské sdružení, Obecně prospěšná společnost, Nadace Postup zakládání.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mgr. Ing. Vítězslav Paděra
Advertisements

Účast veřejnosti ve veřejné správě Výkon ústavně zaručených práv II. 31. března 2014.
Ekonomika neziskových organizací
Obchodní společnosti.
JUDR. LENKA DEVEROVÁ Červenec 2013 MAS OPS nebo sdružení (spolek)
Obecně prospěšné společnosti Státní neziskové organizace.
Předpisy účetnictví NO
 Příspěvek ze státního rozpočtu ČR (na úhradu volební kampaně a na činnost strany)  Členské příspěvky  Dary a dědictví  Příjmy z pronájmů a prodeje.
Autory materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, jsou Ing. Dana Gebauerová a Ing. Romana Venclíková. Střední škola hotelnictví a služeb a Vyšší.
Kliknutím lze upravit styl předlohy. Nestátní neziskové organizace.
Právní forma organizace
Sdružování a shromažďování občanů Přednáška SVNIT M. Horáková.
Budoucí směřování lidského života je vždy otázkou nahodilosti.. Jean Paul Sartre ČVUT v Praze Právní aspekty podnikání Mgr. František Šejnost
 Ministerstvo kultury je podle tzv. kompetenčního zákona ústředním orgánem státní správy pro.... věci církví a náboženských společností...".  Hlavní.
Rozpočty územních samosprávných celků
Vládní neziskové organizace
Transformace NNO dle NOZ od roku 2014 Mgr
ZSV – Obchodní společnosti
1. Založení OK = zakladatelské právní jednání - Společenskou smlouvou (je-li 2 a více společníků - Zakladatelskou listinou (je-li 1 společník - lze pouze.
- od nová právní úprava – nově se řídí „Zákonem o obchodních korporacích (ZOK)“ č. 90/2012 Sb., dále Novým občanským zákoníkem (NOZ) č. 89/2012.
Výdělečná činnost občanských sdružení
NEVLÁDNÍ NEZISKOVÉ ORGANIZACE (NNO)
NEZISKOVÉ ORGANIZACE VYMEZENÍ, VÝZNAM. 2 Občanská společnost občan Soukromý sektor stát VEŘ. PROSTOR Dána institucemi a organizacemi různého charakteru.
Nadační subjekty, církevní právnické osoby, organizační složky a příspěvkové organizace.
Státní organizace.
Nevládní neziskové organizace pro HEN 3. přednáška, Právní formy, postup zakládání.
OSTATNÍ FORMY PODNIKÁNÍ
Sociálně pedagogická činnost v neziskovém sektoru Zimní semestr 2013.
STÁTNÍ PODNIK.
Obchodní společnosti.
ZÁKON 83/1990 Sb. ze dne 27. března 1990 o sdružování občanů Změna: 300/1990 Sb. Změna: 513/1991 Sb. Změna: 68/1993 Sb.
Nevládní neziskové organizace pro HEN 4. Přednáška / seminář, Registrace občanského sdružení.
Přednáška Evropská Studia 2006 JUDr. Kateřina Ronovská, Ph.D.
Živnostenské podnikání Obchodní společnosti. Úvod Obchodní společnosti Obchodní společnosti Řídí se dle OBZ 513/1991 Sb.Řídí se dle OBZ 513/1991 Sb. Veřejná.
Přednáška Evropská Studia 2008 JUDr. Kateřina Ronovská, Ph.D.
Operační program ESPON 2013 Informační den Program ESPON 2013 Projektová partneři Mgr. Milada Hroňková Ministerstvo pro místní rozvoj ČR 21. února 2011.
Obchodní společnosti.  Obecně  právnická osoba, kterou tvoří společenství osob  (společníci),v níž je provozována podnikatelská  činnost na společné.
Obchodní společnosti. veřejná obchodní společnost veřejná obchodní společnost komanditní společnost komanditní společnost společnost s ručením omezeným.
Neziskové formy podniku -> Ekonomika a neziskový sektor Ekonomika a neziskový sektor
Dotační program Podpora veřejně účelných aktivit seniorských a proseniorských organizací s celostátní působností Workshop Realizace politiky přípravy na.
Veřejné finance a podnikání Ing. Erik Geuss ČVUT v Praze Fakulta elektrotechnická Katedra ekonomiky, manažerství a humanitních věd Ekonomika podnikání.
Dopad nového občanského práva na nestátní neziskové organizace JUDr. Hynek Pečinka.
SPOLEČNOST S RUČENÍM OMEZENÝM. Pojem patří mezi kapitálové společnosti (společníci neřídí přímo společnost, za závazky ručí omezeně s.r.o. je společnost,
NO – související pojmy Legislativa: Občanský zákoník (40/1964 Sb.) Fyzická osoba (§ 7-16 O.z.) – znaky: Způsobilost k právům a povinnostem Způsobilost.
Nadace, nadační fond Definice Zřízení – písemnou smlouvou, zakládací listinou Vznik – dnem zápisu do nadačního rejstříku Zakládací dokument – nadační listina,
Nestátní neziskové organizace
SH ČMS účetní závěrka 2016 Metodický pokyn č. 4/2016.
Kategorizace osob Dosavadní úprava Nová úprava Osoby Osoby člověk
Neziskový sektor. Neziskový sektor Cílem neziskových organizací je uspokojení řady lidských potřeb: Ochrana lidských práv Ochrana přírodního prostředí.
Základní pojmy právní – podzim 2016
BKV_ERNO: Legislativní vymezení neziskového sektoru Korporace Fundace Organizace na pomezí sektoru Jakub Pejcal Centrum pro výzkum.
OBCHODNÍ REJSTŘÍK = veřejný seznam, do kterého se zapisují zákonem stanovené údaje týkající se podnikatelů. Je veden soudem k tomu určeným zvláštním předpisem.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Workshop Realizace politiky přípravy na stárnutí, Brno, 15. října 2015
Právní formy neziskových organizací Mgr. Jaroslav Benák jaroslav
PBSNPB2: Legislativní vymezení neziskového sektoru Korporace: spolky a pobočné spolky Jakub Pejcal ESF MU, Katedra veřejné ekonomie.
Veřejná obchodní společnost
Společnost s ručením omezeným charakteristika
PBSNPB2: Legislativní vymezení neziskového sektoru Korporace: spolky a pobočné spolky Jakub Pejcal ESF MU, Katedra veřejné ekonomie.
Charakteristika veřejné obchodní společnosti
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Další vnitrostátní předpisy
Nevládní neziskové organizace pro HEN
Subjekty obchodněprávních vztahů
ZÁKON 83/1990 Sb. ze dne 27. března 1990 o sdružování občanů
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Právní forma příspěvkových organizací v evropském kontextu
Obecná část rozpočtového práva III
V rámci Operačního programu Zaměstnanost
Transkript prezentace:

Nevládní neziskové organizace pro HEN 3. přednáška, Právní formy: Občanské sdružení, Obecně prospěšná společnost, Nadace Postup zakládání

Historický vývoj od 1990 před rokem 1989 systematické potlačování první počin – zákon o sdružování občanů 83/90 zákon o svobodě náboženské víry 308/91 nadace–pův. ustanovení hosp. zákoníku upraveno s novelou občana 1990  Umožnění vykonávat kde co - vedlo často k prohospodaření jmění novela 227/97 zpřísnění podm., obligator. výše ZM, přeregistace  pokles počtu z na 250 (+ 550 nadač. fondů)  novela 210/2002 Sb., novela 2010 nový subjekt „Obecně prospěšná společnost“ 248/95 drobná novelizace 2002, 2010

Občanské sdružení Zákon 83/90 Sb., o sdružování občanů občané mají právo se sdružovat bez povolení státního orgánu o.s. je samostatnou právnickou osobou registrace Ministerstvo vnitra, IČO od ČSU návrh na registraci nejméně tříčlenný výbor

Občanské sdružení - založení Sdružení * registrací, návrh na registraci 3, jeden více 18 K návrhu připojují stanovy ve dvojím vyhotovení: a)Název sdružení b)Sídlo c)Cíl činnosti d)Orgány, způs. jejich ustanovení e)Ustanovení o organizačních jednotkách f)Zásady hospodaření Zánik sdružení: dobrovolným rozhodnutím, pravomocným rozhodnutím

Občanské sdružení – problémy úpravy zákon je příliš obecný – nízká transparentnost negativní vymezení působnosti Výslovně vyloučeno pouze sdružování v politických stranách a hnutích, církvích a náboženských společnostech, výdělečné činnosti a zajištění urč. povolání – možnost zneužití. chybí zajištění práv třetích osob Ze sdružení může každý vystoupit a neručí za závazky sdružení neúplná úprava zániku sdružení

Občanské sdružení – návrh zákona o spolcích Zamítnut 2000 Návrh se snažil vyjasnit pozici spolku jako specifického subjektu práva korporačního typu, zakládaného k realizaci práva spolčovacího jako politického práva zakotveného v listině základních práv a svobod. Pojem spolek měl být do budoucna používán pro všechny soubory osob - společnosti, svazy, nutí, kluby, jiná občanská sdružení, odborové organizace, organizace zaměstnavatelů, které mají právní subjektivitu. rejstřík spolků zpřísnění požadavků na obsah stanov povinnost vypracovat výroční zprávu změna koncepce o spolcích s mezinárodním prvkem

Občanská sdružení – aktuální diskuse vymezení veřejné prospěšnosti rekodifikace Občanského zákoníku Současný návrh nového občanského zákoníku, zpracovaný rekodifikační komisí pod vedením prof. Karla Eliáše, byl připraven na základě rozhodnutí vlády z roku 1999… Jiří Pospíšil: Chtěl bych prosadit nový občanský zákoník , Právo Na jakou problematiku byste se chtěl v Poslanecké sněmovně zaměřit? Celých osm let v Poslanecké sněmovně se věnuji reformě justice. Jako ministr spravedlnosti jsem prosadil desítky nových právních předpisů, například nový trestní zákoník. Budu-li zvolen poslancem, rád bych se i nadále věnoval justiční reformě. Především bych chtěl prosadit nový občanský zákoník. Po zkušenostech z vedení právnické fakulty bych se však také rád zaměřil na otázky spojené s reformou vysokého školství.

Občanská sdružení – aktuální diskuse Veřejná prospěšnost § § 122 Spolky § § 264 (alespoň tři osoby vedené společným zájmem) Fundace - § § 352 (majetek vyčleněný k určitému účelu) Ústavy § § 360 (k poskytování společensky - např. muzea, či hospodářsky užitečných činností) Svěřenecký fond § § 1239 (veřejně prospěšný anebo soukromý k prospěchu určité osoby nebo na její památku)

Obecně prospěšná společnost 248/95, novela 2010 o.p.s. je PO poskytuje veřejně prospěšné služby za předem stanovených, stejných podmínek pro všechny uživatele, její hospodářský výsledek nesmí být rozdělen mezi zakladatele Založení: zakládací listinou, zakládací smlouvou Název, sídlo a IČO/RČ zakladatele Název a sídlo OPS Druh obecně prospěšných služeb Podmínky poskytování Dobu, na kterou se zřizuje Identifikaci členů správní rady a dozorčí rady Hodnotu a označení majetkových vkladů Způsob zveřejňování výroční zprávy

Obecně prospěšná společnost - vznik dnem zápisu do rejstříku OPS návrh musí být podán do 90 dnů od založení Zánik, likvidace zánik dnem výmazu zániku předchází zrušení s likvidací nebo bez likvidace

Obecně prospěšná společnost - orgány Správní rada Ředitel Dozorčí rada (doplňkové příjmy, nebo přes )

OPS - hospodaření možnost doplňkové činnosti, nesmí ohrozit kvalitu hlavní nesmí se účastnit podnikání jiných osob hospodářský výsledek po zdanění převádí do rezervního fondu podvojné účto – pokud doplňková činnost či nad Kč povinná výroční práva a obsah

Nadace, nadační fondy 227/97 o nadacích a nadačních fondech, novela 210/2002 Sb účelová sdružení majetku pro dosahování obecně prospěšných cílů ! Nadace používá k dosahování účelu, pro který byla zřízena, výnosů z nadačního jmění a ostatní majetek nadace x Nadační fond používá k dosahování účelu, pro který byl zřízen, všechen svůj majetek Nadační příspěvky

Nadace – zřízení, vznik, zrušení, zánik Zřizuje se písemnou smlouvou – nadační listina Celková hodnota nadačního jmění nesmí být nižší než Kč Statut Vzniká dnem zápisu do nadačního rejstříku Podává zřizovatel Přikládá se nadační listina, doklad o splacení peněžitého vkladu, u nadací doklad o zřízen zvláštního účtu, na něž bude vklad uložen Zaniká ke dni výmazu z rejstříku – předchází zrušení: Dosažením účelu zřízení, sloučením, rozhodnutím soudu, prohlášením konkursu

Nadace, nadační fondy – orgány Správní rada Dozorčí rada + Kancelář: ředitel, zaměstnanci, dobrovolníci

Nadace, nadační fondy–použití majetku pouze za účelem a v souladu s podmínkami uvedenými v nadační listině, statutu oddělená evidence nákladů a nadačních příspěvků nesmí vlastním jménem podnikat (s výjimkou def. zákonem) Nadační jmění je nezcizitelné, pokud je tak stanoveno zřizovatelem. V ostatních případech s ním lze disponovat, avšak pouze v souladu s cílem nadace a s péčí řádného hospodáře Peněžní prostředky na zvláštní účet, nebo „bezpečné cenné papíry“ Nadační jmění nesmí klesnout pod Kč

Nadace, nadační fondy – kontrola audit – nad Kč výroční zpráva

Nadace, nadační fondy – novela 2002 výslovně umožňuje navyšovat nadační jmění – nadačním darem, rozhodnutím správní rady Skladbu nadačního jmění lze zhodnocovat–rozšiřování možností invest Součástí auditu stanovení tržní hodnoty nadačního jmění Posílení odp. SR – řádný hospodář Konflikt zájmů – SR zákaz členství zaměstnanců i osob blízkých Vyloučení možnosti úplatného nabytí majetkové účasti v jiných, pouze a.s. v rozsahu stanoveném zákonem a založení ops Důvodem k zrušení také neposkytování grantů

Nadace, nadační fondy – novela 2010 Novela zákona umožní lepší transparentnost nadačního sektoru a zvýší efektivitu jeho fungování tím, že výslovně odděluje vlastní programy nadací a nadačních fondů od správních nákladů těchto společností.