Nevládní neziskové organizace pro HEN 3. přednáška, Právní formy: Občanské sdružení, Obecně prospěšná společnost, Nadace Postup zakládání
Historický vývoj od 1990 před rokem 1989 systematické potlačování první počin – zákon o sdružování občanů 83/90 zákon o svobodě náboženské víry 308/91 nadace–pův. ustanovení hosp. zákoníku upraveno s novelou občana 1990 Umožnění vykonávat kde co - vedlo často k prohospodaření jmění novela 227/97 zpřísnění podm., obligator. výše ZM, přeregistace pokles počtu z na 250 (+ 550 nadač. fondů) novela 210/2002 Sb., novela 2010 nový subjekt „Obecně prospěšná společnost“ 248/95 drobná novelizace 2002, 2010
Občanské sdružení Zákon 83/90 Sb., o sdružování občanů občané mají právo se sdružovat bez povolení státního orgánu o.s. je samostatnou právnickou osobou registrace Ministerstvo vnitra, IČO od ČSU návrh na registraci nejméně tříčlenný výbor
Občanské sdružení - založení Sdružení * registrací, návrh na registraci 3, jeden více 18 K návrhu připojují stanovy ve dvojím vyhotovení: a)Název sdružení b)Sídlo c)Cíl činnosti d)Orgány, způs. jejich ustanovení e)Ustanovení o organizačních jednotkách f)Zásady hospodaření Zánik sdružení: dobrovolným rozhodnutím, pravomocným rozhodnutím
Občanské sdružení – problémy úpravy zákon je příliš obecný – nízká transparentnost negativní vymezení působnosti Výslovně vyloučeno pouze sdružování v politických stranách a hnutích, církvích a náboženských společnostech, výdělečné činnosti a zajištění urč. povolání – možnost zneužití. chybí zajištění práv třetích osob Ze sdružení může každý vystoupit a neručí za závazky sdružení neúplná úprava zániku sdružení
Občanské sdružení – návrh zákona o spolcích Zamítnut 2000 Návrh se snažil vyjasnit pozici spolku jako specifického subjektu práva korporačního typu, zakládaného k realizaci práva spolčovacího jako politického práva zakotveného v listině základních práv a svobod. Pojem spolek měl být do budoucna používán pro všechny soubory osob - společnosti, svazy, nutí, kluby, jiná občanská sdružení, odborové organizace, organizace zaměstnavatelů, které mají právní subjektivitu. rejstřík spolků zpřísnění požadavků na obsah stanov povinnost vypracovat výroční zprávu změna koncepce o spolcích s mezinárodním prvkem
Občanská sdružení – aktuální diskuse vymezení veřejné prospěšnosti rekodifikace Občanského zákoníku Současný návrh nového občanského zákoníku, zpracovaný rekodifikační komisí pod vedením prof. Karla Eliáše, byl připraven na základě rozhodnutí vlády z roku 1999… Jiří Pospíšil: Chtěl bych prosadit nový občanský zákoník , Právo Na jakou problematiku byste se chtěl v Poslanecké sněmovně zaměřit? Celých osm let v Poslanecké sněmovně se věnuji reformě justice. Jako ministr spravedlnosti jsem prosadil desítky nových právních předpisů, například nový trestní zákoník. Budu-li zvolen poslancem, rád bych se i nadále věnoval justiční reformě. Především bych chtěl prosadit nový občanský zákoník. Po zkušenostech z vedení právnické fakulty bych se však také rád zaměřil na otázky spojené s reformou vysokého školství.
Občanská sdružení – aktuální diskuse Veřejná prospěšnost § § 122 Spolky § § 264 (alespoň tři osoby vedené společným zájmem) Fundace - § § 352 (majetek vyčleněný k určitému účelu) Ústavy § § 360 (k poskytování společensky - např. muzea, či hospodářsky užitečných činností) Svěřenecký fond § § 1239 (veřejně prospěšný anebo soukromý k prospěchu určité osoby nebo na její památku)
Obecně prospěšná společnost 248/95, novela 2010 o.p.s. je PO poskytuje veřejně prospěšné služby za předem stanovených, stejných podmínek pro všechny uživatele, její hospodářský výsledek nesmí být rozdělen mezi zakladatele Založení: zakládací listinou, zakládací smlouvou Název, sídlo a IČO/RČ zakladatele Název a sídlo OPS Druh obecně prospěšných služeb Podmínky poskytování Dobu, na kterou se zřizuje Identifikaci členů správní rady a dozorčí rady Hodnotu a označení majetkových vkladů Způsob zveřejňování výroční zprávy
Obecně prospěšná společnost - vznik dnem zápisu do rejstříku OPS návrh musí být podán do 90 dnů od založení Zánik, likvidace zánik dnem výmazu zániku předchází zrušení s likvidací nebo bez likvidace
Obecně prospěšná společnost - orgány Správní rada Ředitel Dozorčí rada (doplňkové příjmy, nebo přes )
OPS - hospodaření možnost doplňkové činnosti, nesmí ohrozit kvalitu hlavní nesmí se účastnit podnikání jiných osob hospodářský výsledek po zdanění převádí do rezervního fondu podvojné účto – pokud doplňková činnost či nad Kč povinná výroční práva a obsah
Nadace, nadační fondy 227/97 o nadacích a nadačních fondech, novela 210/2002 Sb účelová sdružení majetku pro dosahování obecně prospěšných cílů ! Nadace používá k dosahování účelu, pro který byla zřízena, výnosů z nadačního jmění a ostatní majetek nadace x Nadační fond používá k dosahování účelu, pro který byl zřízen, všechen svůj majetek Nadační příspěvky
Nadace – zřízení, vznik, zrušení, zánik Zřizuje se písemnou smlouvou – nadační listina Celková hodnota nadačního jmění nesmí být nižší než Kč Statut Vzniká dnem zápisu do nadačního rejstříku Podává zřizovatel Přikládá se nadační listina, doklad o splacení peněžitého vkladu, u nadací doklad o zřízen zvláštního účtu, na něž bude vklad uložen Zaniká ke dni výmazu z rejstříku – předchází zrušení: Dosažením účelu zřízení, sloučením, rozhodnutím soudu, prohlášením konkursu
Nadace, nadační fondy – orgány Správní rada Dozorčí rada + Kancelář: ředitel, zaměstnanci, dobrovolníci
Nadace, nadační fondy–použití majetku pouze za účelem a v souladu s podmínkami uvedenými v nadační listině, statutu oddělená evidence nákladů a nadačních příspěvků nesmí vlastním jménem podnikat (s výjimkou def. zákonem) Nadační jmění je nezcizitelné, pokud je tak stanoveno zřizovatelem. V ostatních případech s ním lze disponovat, avšak pouze v souladu s cílem nadace a s péčí řádného hospodáře Peněžní prostředky na zvláštní účet, nebo „bezpečné cenné papíry“ Nadační jmění nesmí klesnout pod Kč
Nadace, nadační fondy – kontrola audit – nad Kč výroční zpráva
Nadace, nadační fondy – novela 2002 výslovně umožňuje navyšovat nadační jmění – nadačním darem, rozhodnutím správní rady Skladbu nadačního jmění lze zhodnocovat–rozšiřování možností invest Součástí auditu stanovení tržní hodnoty nadačního jmění Posílení odp. SR – řádný hospodář Konflikt zájmů – SR zákaz členství zaměstnanců i osob blízkých Vyloučení možnosti úplatného nabytí majetkové účasti v jiných, pouze a.s. v rozsahu stanoveném zákonem a založení ops Důvodem k zrušení také neposkytování grantů
Nadace, nadační fondy – novela 2010 Novela zákona umožní lepší transparentnost nadačního sektoru a zvýší efektivitu jeho fungování tím, že výslovně odděluje vlastní programy nadací a nadačních fondů od správních nákladů těchto společností.