8. Složené výroky - implikace (výklad)

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Deduktivní soustava výrokové logiky
Advertisements

Lineární rovnice s parametrem. Kvadratické rovnice s parametrem.
Výrok a jeho negace.
Gymnázium, Broumov, Hradební 218
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
Gymnázium, Broumov, Hradební 218
Gymnázium, Broumov, Hradební 218
Důkazové metody.
Paradoxy Anna Blatecká KFI/FIL1
BRVKA Georg F.B. Riemann ( ). BRVKA Známe různé inverzní procesy (i matematické), integrování je inverzní proces k derivování. Definice: I je.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_764 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ Inovace ve vzdělávání na naší škole Název: Složené výroky Autor:Mgr. Petr Vanický kód.
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Vzdělávací oblast: Základní poznatky z matematiky Číslo materiálu: EU Název: Výrok a jeho negace Autor: Mgr. Ludmila.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Negace složených a kvantifikovaných výroků
EKVIVALENCE Mgr. Martina Fainová TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČR.
Co je to ARGUMENT? Irena Schönweitzová FI - ŠF
Logika: systémový rámec rozvoje oboru v ČR a koncepce logických propedeutik pro mezioborová studia (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/ , OPVK)
Věra Machová. Formulujte slovně složené výroky vytvořené z výroků jednoduchých.
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
Exponenciální a logaritmické funkce a rovnice
Tento digit á ln í učebn í materi á l (DUM) vznikl na z á kladě ře š en í projektu OPVK, registračn í č í slo CZ.1.07/1.5.00/ s n á zvem „ Výuka.
Predikátová logika.
Pre-algebra Antonín Jančařík.
Výroková logika (analytické myšlení, úsudky)
Matematická logika Michal Sihelský T4.C. Matematická logika Vznikla v 19. století Zakladatelem byl anglický matematik G. Boole ( ) prosadil algebraické.
Název projektu: Podpora výuky v technických oborech
Fakulta životního prostředí Katedra informatiky a geoinformatiky
Výroky, negace, logické spojky
KONJUNKCE Mgr. Martina Fainová TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČR.
Posloupnosti a jejich vlastnosti (3.část)
Základní logické spojky.  Výrokem rozumíme každé tvrzení tedy (oznamovací větu), o kterém můžeme rozhodnout zda je pravdivé či nikoliv.  Je-li pravdivé.
Aritmetická posloupnost (Orientační test ) VY_32_INOVACE_22-12  Test obsahuje pět úloh.  U každé úlohy je aspoň jedna odpověď správná.  Na každou úlohu.
Marie Duží Logika v praxi Marie Duží 1.
Logika: systémový rámec rozvoje oboru v ČR a koncepce logických propedeutik pro mezioborová studia (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/ , OPVK)
Úvod do logiky 5. přednáška
Gymnázium Jiřího Ortena KUTNÁ HORA Předmět: Matematika Tématický celek: Výrazy, rovnice, nerovnice Cílová skupina: 1. ročník (kvinta) gymnázia Oblast podpory:
ZÁKLADNÍ POJMY VÝROKOVÉ LOGIKY
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
Úvod do logiky (presentace 2) Naivní teorie množin, relace a funkce
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ / /34
Matematický aparát fyziky
Rezoluční metoda 3. přednáška
Výroková logika.
DĚLITELNOST PŘIROZENÝCH ČÍSEL
Kombinační logické funkce
Matematická logika 3.Výroky (výklad) Mgr. Michal Švarc
Název projektu: Podpora výuky v technických oborech Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název šablony: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky.
Rezoluční metoda ve výrokové logice Marie Duží. Matematická logika2 Rezoluční metoda ve výrokové logice Sémantické tablo není výhodné z praktických důvodů.
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ / /34
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ / /34
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
PYTHAGOROVA VĚTA Věta k ní obrácená
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Název projektu: Podpora výuky v technických oborech
BINÁRNÍ KŘÍŽOVKY.
Matematická logika 5. přednáška
Pravoúhlý trojúhelník, Pythagorova věta, přepona, odvěsna
0. Ukázky úloh z logiky Matematická logika Mgr. Michal Švarc
Úlohy pro 1. ročník SPŠ ST Panská
Název projektu: Podpora výuky v technických oborech
Úlohy pro 1. ročník SPŠ ST Panská
Název projektu: Podpora výuky v technických oborech
Sémantika PL1 Interpretace, modely
Predikátová logika.
VÝROKOVÁ LOGIKA Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí Autor: Mgr. Renata Čermáková.
VÝROKOVÁ LOGIKA Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí Autor: Mgr. Renata Čermáková.
Soustavy lineárních rovnic
PYTHAGOROVA VĚTA Věta k ní obrácená
Transkript prezentace:

8. Složené výroky - implikace (výklad) Matematická logika 8. Složené výroky - implikace (výklad) Mgr. Michal Švarc michal.svarc@oaneveklov.cz

8. Složené výroky - implikace Velice důležitým složeným výrazem je implikace. V její formě bývají nejčastěji formulovány matematické věty a bývá též základním principem matematických důkazů.

8. Složené výroky - implikace Implikace výroků A a B je výrok, který vznikne jejich spojením slovním obratem Jestliže…,pak… . Implikaci zapisujeme A  B a čteme „Jestliže A, pak B“ nebo „Z výroku A vyplývá výrok B“. Příklad: A: Číslo 32 je dělitelné čtyřmi. B: Číslo 34 je dělitelné čtyřmi. C: Číslo 32 je dělitelné dvěma. D: Číslo 34 je dělitelné dvěma. A  C: Jestliže je číslo 32 dělitelné čtyřmi, pak je dělitelné dvěma. B  D: Jestliže je číslo 34 dělitelné čtyřmi, pak je dělitelné dvěma. D  B: Jestliže je číslo 34 dělitelné dvěma, pak je dělitelné čtyřmi. B  E: Jestliže je číslo 34 dělitelné čtyřmi, pak jsem indická královna.

8. Složené výroky - implikace Vyzkoušejte se! Utvořte z výroků A,B implikaci. A: Číslo x je liché. B: Rovnice nemá řešení. Jestliže je číslo x liché, pak rovnice nemá řešení.

8. Složené výroky - implikace Vyzkoušejte se! Utvořte z výroků A,B implikaci. A: Mnohoúhelník ABCD je čtverec. B: Mnohoúhelník ABCD má čtyři vrcholy. Jestliže je mnohoúhelník ABCD čtverec, pak má čtyři vrcholy.

8. Složené výroky - implikace Pravdivost implikace Posuďte, jak závisí pravdivost implikace na pravdivosti původních výroků. Jestliže je číslo 32 dělitelné čtyřmi, pak je dělitelné i dvěma. A  B 1 Intuitivně cítíme, že pokud z pravdivého výroku vyplývá výrok pravdivý, je vše v pořádku a také výsledná implikace bude pravdivá. A B A  B 1

8. Složené výroky - implikace Pravdivost implikace Posuďte, jak závisí pravdivost implikace na pravdivosti původních výroků. Jestliže je číslo 34 dělitelné dvěma, pak je dělitelné i čtyřmi. A  B 1 Intuitivně cítíme, že pokud z pravdivého výroku má vyplynout výrok nepravdivý, implikace jako celek pravdivá nebude. A B A  B 1

8. Složené výroky - implikace Pravdivost implikace Posuďte, jak závisí pravdivost implikace na pravdivosti původních výroků. Jestliže je číslo 34 dělitelné čtyřmi, pak je dělitelné i dvěma. A  B 1 V tomto případě není splněna podmínka vyslovená v první části implikace. Ať už je či není druhá část pravdivá, výrok jako celek pravdivý je. A B A  B 1

8. Složené výroky - implikace Pravdivost implikace Posuďte, jak závisí pravdivost implikace na pravdivosti původních výroků. Jestliže je číslo 34 dělitelné čtyřmi, pak jsem indická královna. A  B Přestože určitě není druhá část implikace splněna, bude celý výrok pravdivý. Indická královna bych totiž musel být jen v tom případě, kdyby byla splněna podmínka – číslo 34 by muselo být dělitelné čtyřmi. A B A  B 1

8. Složené výroky - implikace Tabulka pravdivostních hodnot A B A  B 1 Implikace libovolných výroků A, B je nepravdivá pouze tehdy, když z pravdivého výroku A vyplývá nepravdivý výrok B.

8. Složené výroky - implikace Obrácená implikace Obrácená implikace k implikaci A  B je implikace B  A. Příklad A: Číslo a je sudé. B: Druhá mocnina čísla a je sudá. Utvořte implikaci A  B Jestliže je číslo a sudé, pak je i jeho druhá mocnina je sudé číslo. Utvořte obrácenou implikaci B  A Jestliže je a2 sudé číslo, pak je i a sudé číslo.

8. Složené výroky - implikace Obrácená implikace a její pravdivost A  B Jestliže je číslo a sudé, pak je i jeho druhá mocnina je sudé číslo. B  A Jestliže je a2 sudé číslo, pak je i a sudé číslo. První implikace je pravdivá. Druhá mocnina každého sudého čísla je také sudá. Druhá implikace však pravdivá není. Je-li a2 třeba 10, číslo a se pak rovná 10 a to určitě sudé číslo není. Pravdivost implikace A  B ještě nezaručuje pravdivost implikace obrácené.

8. Složené výroky - implikace Důsledek Z prohlášení „Jestliže bude pršet, tak nepůjdu do kina“ automaticky nevyplývá, že „Jestliže jsem nebyl v kině, tak muselo pršet“ ! Lépe je to vidět na jiném příkladu: Lidovou moudrost „Co Čech to muzikant“ bychom do jazyka implikace mohli přepsat jako Jestliže jsem Čech, pak jsem muzikant. Pak může, ale nemusí platit, obrácená věta Jestliže jsem muzikant, pak jsem Čech. Zrovna tak totiž mohu být Polák, Němec, Mexičan či kdokoli jiný a umět hrát na nějaký hudební nástroj. Konec