Úči ƞƞ ost Aneb chudí příbuzní perpetua mobile © Adam Janča, 2009.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Hrátky s elektřinou Vypracovala: Anna Doležalová Datum:
Advertisements

36. Střídavý proud v energetice
Výroba a distribuce elektrické energie
Rozvodná elektrická síť
ELEKTRÁRNY Denisa Gabrišková 8.A.
TEPELNÁ ELEKTRÁRNA.
Centrum výzkumu a využití obnovitelných zdrojů energie (CVVOZE) Regionální výzkumné centrum.
Sluneční elektrárna.
VY_32_INOVACE_FYZ_RO_11 Digitální učební materiál
TEPELNÉ MOTORY.
ROZVODNÁ ELEKTRICKÁ SÍŤ
ELEKTROMAGNETICKÉ JEVY, STŘÍDAVÝ PROUD
ZŠ, ZUŠ a MŠ Kašperské Hory, Vimperská 230 Předmět: FYZIKA Ročník: 9.
Jaké jsou technické prostředky ke snižování vlivu dopravy na životní prostředí - Jaká auta budeme používat? Patrik Macháček ZŠ Vítězná, Litovel 1250.
Tepelné motory.
Tepelné stroje -motory
16. STŘÍDAVÝ PROUD.
Popis a funkce elektrárny
Obnovitelné zdroje energie (OZE)
Michal Lukášek Michal Lukášek 8.A Michal Lukášek.
Vypracoval: Michal Schöniger Výroba el. energie, bezpečnost v elektrotechnice.
Tepelné motory.
Stavba transformátoru Transformace proudu a napětí
PARNÍ TURBÍNA Barbora Čomová, Milan Večeřa, Veronika Nováková, Vojtěch Rezek, Adam Kostrhun.
Obnovitelné a Alternativní zdroje energie
JADERNÁ ELEKTRÁRNA.
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/ je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Výukový.
Magnetohydrodynamika
Vznik střídavého proudu sinusoida
Přeměny energieje EU peníze školám EU peníze školám
Česká republika: Tepelné elektrárny Hospodářský zeměpis
Elektrické stroje a zařízení
Elektrický generátor Elektrický generátor je elektrický stroj, sloužící k přeměně jiných druhů energie na energii elektrickou. Nejčastěji se jedná o rotační.
Výroba elektrické energie
Zdroje energie v ČR a koncepce energetiky do budoucnosti Vypracoval: Michal Zelenský.
VYBRANÉ FYZIKÁLNÍ OMYLY
Tepelné motory Autor: Mgr. Marcela Vonderčíková Fyzika: 8. ročník
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Ivana Brhelová Název šablonyIII/2.
Struktura a vlastnosti plynů
Transformátory Jsou nedílnou součástí rozvodu elektrické energie, domácích elektrických spotřebičů… ZŠChodov, Komenského 273.
Dynamo, alternátor, elektromotor
Využití energie Slunce
Netradiční zdroje elektrické energie
Palivový článek Vodík – palivo budoucnosti
ALTERNATIVNÍ POHONY AUTOMOBILŮ Miroslav Kubíska
Výroba elektřiny VY_30_INOVACE_ELE_733
Jaderná elektrárna.
Elektrárny Zbožíznalství 1. ročník Elektrárny - rozeznáváme: 1. tepelné elektrárny 2. vodní elektrárny 3. jaderné elektrárny.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_42_19 Název materiáluTepelné.
Elektrický obvod. Struktura prezentace otázky na úvod výklad příklad/praktická aplikace otázky k zopakování shrnutí.
Název projektu:ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Oblast podpory: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních.
ELEKTROTECHNIKA Strojírenství – 2. ročník OB21-OP-EL-ELT-VAŠ-M Stejnosměrné stroje – dynamo.
Elektrické stroje a přístroje Elektrikář 3. ročník OB21-OP-EL-ESP-VAŠ-U Popis a princip generátoru na stejnosměrný proud.
Tepelné účinky elektrického proudu Základy elektrotechniky 1 Tepelné účinky elektrického proudu Ing. Jaroslav Bernkopf.
Regierung von Oberfranken Bayreuth, 8. června 2011 Workshop „Obnovitelné zdroje energie – větrná energie“ Workshop „Obnovitelné zdroje energie – Větrná.
Elektromotory Elektromotory jsou stroje, které přeměňují elektrickou energii na mechanickou práci.
10 VÝROBA A PŘENOS ELEKTRICKÉ ENERGIE VY_32_INOVACE_10 autor: Mgr. Miroslava Mahdalová identifikace: G třída: 8. předmět: Fyzika anotace: Doplnění.
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Mgr.Jiří Macháček
Účinnost – řešení úloh VY_32_INOVACE_15_Účinnost
Termika VY_32_INOVACE_05-52 Ročník: Vzdělávací oblast:
Datum: Název školy: Základní škola Městec Králové
Energie VY_32_INOVACE_05_Energie Autor: Pavlína Čermáková
Elektřina VY_32_INOVACE_05-36 Ročník: IX. r. Vzdělávací oblast:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Ing. Renata Kremlicová NÁZEV: Rozvodná el. síť TÉMATICKÝ CELEK: Elektromagnetické.
Měniče napětí.
Druhy elektráren Výroba a přenos elektrické energie Název školy
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Vojtěch Razima Societas Rudolhpina
Tepelné motory - proudové a raketové motory
Druhý termodynamický zákon
Transkript prezentace:

Úči ƞƞ ost Aneb chudí příbuzní perpetua mobile © Adam Janča, 2009

Osnova η Úvod (co ƞ, proč ƞ a jak ƞ ) η Perpetuum mobile η Efektivita různých motorů a procesů η Pokus (účinnost el.motoru a generátoru) η Bezvodičový mechanický přenos el. proudu η Celoseminární ANKETA © Adam Janča, 2009

Úvod - účinnost Vzorec: 1. druh PM – z mála E vyrobí stejně nebo víc, porušení ZZE 2. druh PM – teplo -> jiný druh E; neporušuje ZZE, porušuje 2. term.d. větu (odebírá teplo, ale nic se neohřeje) Sčítání ztrát (opak úročení) © Adam Janča, 2009

Trendy vývoje perpetua mobile Definice PM ? (opravdu nepotřebuje žádný zdroj E ?) Neobvyklé zdroje energie = ± PM Využitelnost ? Na Zemi vs. ve vesmíru „PM“ většinou rotují a často užívají magnety (nevyčerpatelný zdroj) Následovat, nebo snahy znegovat a začít jinde? © Adam Janča, 2009

Bhaskara 12. st. r. 1245

© Adam Janča, 2009 J. Strada, 1580, výška přes 4 m Moderní pokus o PM

Moje vlastní perpetuum „Pokud ho má někdo vynalézt, tak bude určitě z Jaderky“ -> anketa Problém s patentováním Moje PM = jednoznačně úplné vakuum; rotující setrvačník; levitace (např. fotony); supravodivé materiály © Adam Janča, 2009

Efektivita elektráren © Adam Janča, 2009 TYP ELEKTRÁRNYEFEKTIVITA (%) Jaderná elektrárna Uhelná elektrárna25 – 50 Větrná elektrárnaaž 50 (59 teoretický limit) Vodní elektrárna80 – 90 Solární článek (43 extrém, průměr 15) Palivový článek20 – 48 (80) Elektrárna na zemní plyn50 – 60 Plynová turbína + parní turbínaaž 60 Generátor95 – 99,5 Dynamo na kole20 – 60 Stejnosměrné vysokonapěťové vedení95

Efektivita motorů a svítidel © Adam Janča, 2009 TYP MOTORU / SVÍTIDLAEFEKTIVITA (%) Benzinový čtyřdobý motoraž 37 Dieselový čtyřdobý motoraž 45 Elektromotor30 – 99,9 (čím výkonnější, tím větší n) Parní stroj3 – 44 (za prům. revoluce jednociferná %) Proudový motor40 Sval Žárovka4 - 8 Zářivka28 LED5 – 25 (35) Světluškaaž 95

Efektivita všeho možného © Adam Janča, 2009 ROZLIČNÉ DĚJE A STROJEEFEKTIVITA (%) Elektrický vařič Plynový vařič Elektrické topení100 (všechna energie se mění na teplo) Domácí lednička (dle ceny, tzn. kategorie spotřeby) Elektrolýza vody ( teoretické maximum) Solární kolektoraž 85 Spínací obvod pro el. přístroje50 – 95 Transformátor50 – 99,8 Fotosyntézamax. 5

Pokus č. 1 © Adam Janča, 2009

Bezvodičový mechanický přenos el. proudu Soustava „motor-hřídel-generátor“ Množství jasných nevýhod Místo 2 vodičů 1 hřídel Kolem hřídele žádné elmag děje Transformace (frekvence, U, I) 2fázový 3fázový © Adam Janča, 2009

Dotazník Anketa o největšího „záporňáka“ oblasti účinnosti + návrhy perpetua m. Takováto statistika dosud neexistuje Papírová / elektronická forma Výsledky na některém dalším semináři Pozn.: „Všechny nabídnuté faktory jsou zvoleny s jasným důvodem a jsou v nich obsaženy i jisté kontrolní prvky, které mají pohlídat průkaznost poctivého vyplnění dotazníku“ © Adam Janča, 2009

„závěr“ „Účinnost rok od roku roste, ale prostor, kam růst, se rychle zmenšuje“ „Zjednodušit soustavy“ „PM rotuje a často obsahuje magnety“ „PM vynalezne „Jaderňák““ „Bezvodičové mechanické vedení I “ „FyzSem vytvoří hodnotnou statistiku“ © Adam Janča, 2009

!> Děkuji za pozornost <! Adam Janča, © Adam Janča, 2009 ƞ Eta Carinae

Zdroje informací Mechanika – Fyzika pro gymnázia (Prometheus; Bednařík, Široká; 2005) Molekulová fyzika a termika – Fyzika pro gymnázia (Prometheus; Bartuška, Svoboda; 2008) Velká kniha o energii (L.A. Consulting; kolektiv autorů (včetně Doc. I. Štolla); 2001) Energy: physical, environmental and social impact (Pearson Prentice Hall; Aubrecht; 2006) - německá mutace - anglická mutace - česká mutace Návod k Elektronické laboratoři (Clementoni) © Adam Janča, 2009