Artefiletika Prezentace artefiletiky – metodický list č. 11 Vesmírné cesty Zpracovala dne Mgr. Andrea Költö Možnosti využití artefiletiky pro rozvoj dětí a žáků s SVP při ZŠ Lanškroun, nám. A. Jiráska cílové skupiny projektu „Škola pro všechny“, účastnících se projektové arteterapie v rámci realizace KA 1 projektu CZ.1.07/1.2.29/ Anotace, která je současně mottem (shodná pro všech 11 metodických listů): Není nutné vždy směřovat výtvarnou práci k výborně technicky propracovanému dílu, ale naopak se zaměřit na pocity, které děti a žáci při tvoření prožívají. Naučit je komunikovat s okolím prostřednictvím svých obrázků. Nabídnout jim možnost projevit své aktuální pocity a nálady do svých děl. Dát jim dostatek prostoru používat více smyslů při výtvarné práci (pracovat se sluchem, hmatem i čichem). 1
VESMÍRNÉ CESTY CÍL: SEBEPOJETÍ ROZVOJ MOTORICKÝCH DOVEDNOSTÍ ROZVOJ KOMUNIKAČNÍCH SCHOPNOSTÍ POSÍLENÍ POZITIVNÍCH VZTAHŮ VZÁJEMNÁ POMOC PRÁCE VE SKUPINĚ ORGANIZACE PRÁCE VYUŽITÍ ODPADNÍCH MATERIÁLŮ SMYSLUPLNĚ VYPLNĚNÝ ČAS 2
MATERIÁL PRSTOVÉ BARVY PAPÍR FORMÁTU A3 ODPADNÍ NAPŘ. NOVINOVÝ PAPÍR, PLATA OD VAJEC - NA VÝROBU RUČNÍHO PAPÍRU PLASTOVÉ MÍSY A KUCHYŇSKÁ SMRŠŤOVACÍ FÓLIE A HADŘÍKY MIXÉR TAPETOVÉ LEPIDLO NAFUKOVACÍ BALÓNEK ROLNIČKY PÍSEK KARTONOVÝ PAPÍR LEPICÍ PÁSKA BUBLIFUK 3
MOTIVACE HRA NA „NEZNÁMO“. SPOLEČNÝ POSLECH RŮZNÝCH ZVUKŮ A TÓNŮ. NECHÁME DĚTI PŘEMÝŠLET A VYJÁDŘIT SE, CO PRO NĚ TYTO ZVUKY MOHOU PŘEDSTAVOVAT. POTÉ ULOŽÍME DO LÁTKOVÉHO PYTLÍKU LOUTKU A SDĚLÍME DĚTEM, ŽE JE TO MIMOZEMŠŤAN. NECHÁME JIM HO OSAHAT BEZ ZRAKOVÉ KONTROLY A NÁSLEDNĚ SE DĚTI POKUSÍ LOUTKU SVÝMI SLOVY POPSAT. 4
PRACOVNÍ ČINNOST NEJPRVE SI DĚTI NA FORMÁT A3 POUZE POMOCÍ PRSTOVÝCH BAREV VYTVOŘÍ JEJICH PŘEDSTAVU KAMARÁDA Z JINÉ PLANETY. POMOCÍ OBARVENÝCH BUBLIFUKŮ A POMOCÍ FOUKÁNÍ NA FORMÁT A3 VYTVÁŘÍ VESMÍRNOU CESTU, PO KTERÉ SE „PROJÍŽDÍ“ JEJICH VESMÍRNÝ KAMARÁD. DO OBRÁZKU JE NECHÁME DOKRESLIT ČERNOU TUŠÍ POMOCÍ ŠPEJLE PŘEDMĚTY, KTERÉ SE MOHOU VE VESMÍRU PODLE NICH VYSKYTOVAT. DALŠÍ ČÁST JE VĚNOVÁNA PRÁCI S RUČNÍM PAPÍREM. DĚTI SI VYZKOUŠÍ NA FORMĚ MÍSY VYTVOŘIT MODEL LÉTAJÍCÍHO TALÍŘE. 5
PRACOVNÍ ČINNOST PLASTOVÉ MÍSY SI OBALÍ STREČOVOU FÓLIÍ A NA NĚ ZAČNOU NANÁŠET PAPÍROVOU HMOTU (NAMIXOVANOU ZE STARÝCH NOVIN A PLAT OD VAJEC). DO OKRAJE MÍSY ZAPRACUJÍ RULIČKY Z NOVIN ČI STARÝCH ČASOPISŮ. TYTO VYČNÍVAJÍCÍ RULIČKY PO ZASCHNUTÍ PAPÍROVNÉ HMOTY LIBOVOLNĚ ZAPLETOU A TALÍŘE SI DLE SVÉ FANTAZIE POMALUJÍ ZÁVĚREČNÁ PRÁCE JE POHYBLIVÁ OZVUČENÁ LOUTKA PŘEDSTAVUJÍCÍ MIMOZEMŠŤANA. DĚTI SI NA NAFOUKNUTÝ BALÓNEK NAKAŠÍRUJÍ STARÉ NOVINY NA MÁČENÉ V TAPETOLU TVAR PODOBAJÍCÍ SE VAJÍČKU. 6
PRACOVNÍ ČINNOST PO ZASCHNUTÍ SE „ VAJÍČKO „ UPROSTŘED PROŘÍZNE A DO DOLNÍ ČÁSTI SE ULOŽÍ HRSTKA PÍSKU PŘEKRYJE SE KARTÓNEM VE TVARU KRUHU. NA KARTÓN SE UMÍSTÍ ROLNIČKA A „VAJÍČKO“ SE SPOJÍ S HORNÍ ČÁSTÍ. SPOJ SE PŘELEPÍ LEPICÍ PÁSKOU A CELÝ OBJEKT SI DĚTI POMALUJÍ PODLE SVÉ FANTAZIE TEMPEROVÝMI BARVAMI A ZAFIXUJE SE BEZBARVÝM LAKEM. HOTOVÁ LOUTKA SE PŘI POHYBU RUKY ROZHOUPE A ZAČNE CINKAT. POTÉ JIŽ NÁSLEDUJE VERNISÁŽ VE VYMEZENÉ ČÁSTI ZAHRADY ČI ŠKOLNÍ TŘIDY, KTEROU DĚTI PŘETVOŘILY VE VESMÍRNÝ SVĚT. 7
Ilustrační fotografie z vlastní tvorby s dětmi 8
9
Ilustrační fotografie, instalace výstavy, vlastní tvorba s dětmi 10
Ilustrační fotografie výstava „Vesmírné cesty“ 11