KOMBINATORIKA Permutace bez opakování

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
KOMBINACE BEZ OPAKOVÁNÍ
Advertisements

Základní kombinatorické principy
Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7
Pravděpodobnost a matematická statistika I.
Kombinatorika a klasická pravděpodobnost
VARIACE Mgr. Hana Križanová
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Daniel Hanzlík. Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
PERMUTACE S OPAKOVÁNÍM
„EU peníze středním školám“
KOMBINACE S OPAKOVÁNÍM
Zabývá se různými způsoby výběru prvků z daného souboru.
Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
VARIACE definice Definici a podmínky její platnosti si procvičíme na příkladech:
Zdroj: Kombinatorika Zdroj:
PERMUTACE Mgr. Hana Križanová Střední škola, Havířov-Šumbark, Sýkorova 1/613, příspěvková organizace Tento výukový materiál byl zpracován v rámci akce.
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
K OMBINATORIKA, PRAVDĚPODOBNOST, STATISTIKA Variace VY_32_INOVACE_M4r0107 Mgr. Jakub Němec.
Autor: Jana Buršová.  Permutace s opakováním jsou skupiny o n prvcích vybíraných z n prvků, v nichž se mohou prvky opakovat.
Projekt OP VK č. CZ.1.07/1.5.00/ Šablony Mendelova střední škola, Nový Jičín Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. Byl uskutečněn.
KOMBINATORIKA Permutace Variace Kombinace
KOMBINATORIKA 2 VARIACE k-té TŘÍDY Z n PRVKŮ S OPAKOVÁNÍM
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady30Číslo DUM.
Kombinatorika, pravděpodobnost, statistika
FUNKCE. Závislost délky vegetační sezóny na nadmořské výšce
Zkvalitnění kompetencí pedagogů ISŠ Rakovník IV/2 Inovace a zkvalitnění výuky směřující k rozvoji matematické gramotnosti žáků středních škol Integrovaná.
K OMBINATORIKA, PRAVDĚPODOBNOST, STATISTIKA Permutace s opakováním VY_32_INOVACE_M4r0109 Mgr. Jakub Němec.
VARIACE S OPAKOVÁNÍM Mgr. Zdeňka Hudcová TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČR.
K OMBINATORIKA, PRAVDĚPODOBNOST, STATISTIKA Variace s opakováním VY_32_INOVACE_M4r0110 Mgr. Jakub Němec.
Materiály jsou určeny pro výuku matematiky: 3. ročník Učivo v elektronické podobě zpracovala Mgr. Iva Vrbová.
ŠKOLA:Městská střední odborná škola, Klobouky u Brna, nám. Míru 6, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Peníze do.
ŠKOLA:Městská střední odborná škola, Klobouky u Brna, nám. Míru 6, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Peníze do.
Příklad 1 Urči pravděpodobnost získání výhry ve Sportce pro 4 uhodnutá čísla. Řešení: Ve Sportce se losuje 6 výherních čísel ze 49 čísel v osudí. Výherní.
Materiály jsou určeny pro výuku matematiky: 3. ročník
ŠKOLA:Městská střední odborná škola, Klobouky u Brna, nám. Míru 6, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Peníze do.
1 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Vladimír Mikulík. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
ŠKOLA:Městská střední odborná škola, Klobouky u Brna, nám. Míru 6, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Peníze do.
Název školyHotelová škola Mariánské Lázně Adresa školyKomenského 449/2, Mariánské Lázně Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUMuVY_32_INOVACE_G-M2-19.
Vypracovala: Mgr. Martina Belžíková Kombinatorické úlohy.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_42_INOVACE_12_15 Název materiáluKombinatorika.
VARIACE BEZ OPAKOVÁNÍ Rozbor úlohyŘešení úlohy Obrázek 1 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Pláničková. Dostupné.
KOMBINACE BEZ OPAKOVÁNÍ Rozbor úlohyŘešení úlohy Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Pláničková. Dostupné z Metodického.
Vypracovala: Mgr. Martina Belžíková Kombinatorické úlohy.
VARIACE S OPAKOVÁNÍM Rozbor úlohyŘešení úlohy Zdroj obrázků : Všechny uveřejněné odkazy [ ] dostupné pod licencí Public domain na WWW:
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Vladimír Mikulík. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
MNOŽINY RNDr. Jiří Kocourek. Množina: skupina (souhrn, soubor) nějakých objektů.
KOMBINACE BEZ OPAKOVÁNÍ
Permutace s opakováním
KOMBINATORIKA Je část matematiky, která se zabývá uspořádáním daných prvků podle určitých pravidel do určitých skupin Máme množinu n různých prvků, z níž.
3.cvičení-kombinatorika
Opakování Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Permutace 1. září 2013 VY_42_INOVACE_190203
Opakování Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
PERMUTACE BEZ OPAKOVÁNÍ
Kombinatorika VY_32_INOVACE_ ledna 2014
VY_32_INOVACE_61.
Matematika Variace.
Kombinatorika. Základní pojmy. Pravidla pro práci se skupinou:
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
PERMUTACE BEZ OPAKOVÁNÍ
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
MNOŽINY RNDr. Jiří Kocourek.
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Transkript prezentace:

KOMBINATORIKA Permutace bez opakování

Značení prvků Předem daná konečná množina, z níž skupiny tvoříme, má n prvků. Skupinu, která obsahuje k prvků, nazýváme skupinou k-té třídy. například: Tvoříme-li dvojčlenné skupiny z 10 lidí, pak n = 10, k = 2. Tvoříme-li trikolóry z pěti různých barev, pak n = 5, k = 3.

Prvky ve skupině Vyskytuje-li se vybraný prvek ve skupině pouze jednou, mluvíme o skupinách bez opakování (v předpisu skupiny se tento fakt neuvádí) vybíráme-li skupiny z lidí několikrát (maximálně k-krát), mluvíme o skupinách s opakováním například: vždy, když vybíráme skupiny z cifer a není uvedeno, že opakovat nelze

Požadavek na předpis skupiny Jestliže na pořadí prvků ve skupině záleží, mluvíme o variacích (resp. permutacích) nezáleží, mluvíme o kombinacích

Kdy volíme VARIACE Tvoříme-li čísla – přirozená, telefonní, kódy, slova, skupiny lidí, kterým rozdělujeme konkrétní funkce , konkrétní medaile skupiny lidí, které řadíme podle výšky, abecedy, věku, trikolóru, ...

Řešení slovních úloh Vždy si musíte umět správně odpovědět na čtyři základní otázky: Záleží na pořadí prvků ve skupině? Mohou se prvky ve skupině opakovat? Z kolika celkových prvků tvořím skupiny? Kolik prvků vybírám do jedné skupiny?

Faktoriál čísla n, označujeme n! je číslo, které je rovno součinu všech kladných celých čísel menších nebo rovných n, pokud je n kladné: pokud n = 0

Speciální případ variací: k = n Permutace jsou zvláštním případem variací, kdy je stejný počet prvků, které vybíráme do skupiny, jako počet prvků, z kterých mohu skupinu tvořit. Permutace množiny, která obsahuje n prvků, je nějaké pořadí, v jakém se dají prvky seřadit. Například přeskupujeme písmena zadaného slova (slovo šifrujeme, vytváříme jeho anagramy), například: ŠOK  ŠKO, OŠK, KŠO, OKŠ, KOŠ.

ANAGRAM Anagram neboli přesmyčka je slovo, které vznikne z původního slova tak, že se použijí všechna písmena ve slově obsažená a změní se jejich pořadí. Často se přitom nedbá na diakritiku. Například: KOTEL – LOKET PEKAŘSTVÍ – PŘÍSTAVEK Nezapomeňte, že jsou slova, v nichž se písmena neopakují (KOŠ), ale existují také slova, v nichž se písmena vyskytují vícekrát (ALABAMA).

PERMUTACE Počet permutací z n prvků bez opakování, tzn. žádný z prvků se ve výběru nemůže opakovat, je určen vztahem

PERMUTACE – příklad 1 Zadání: Určete, kolik existuje různých přesmyček slova a) PLOT, b) VCHOD. Řešení: První slovo je složeno ze čtyř písmen, druhé slovo z písmen pěti a v obou slovech se písmena neopakují. V přesmyčce nesmíme žádné z písmen vynechat. Odpověď: Existuje 24 přesmyček slova PLOT a 120 přesmyček slova VCHOD.

PERMUTACE – příklad 2 Zadání: Určete, kolika způsoby se může u pokladny postavit do řady 7 lidí. Řešení: Každý ze sedmi lidí musí zaplatit, tudíž nesmíme nikoho vynechat (k = n). Odpověď: Existuje 5 040 možností, jak seřadit sedm lidí v řadě u pokladny.

DALŠÍ ŘEŠENÉ PŘÍKLADY

Řešení: Záměna všech prvků (přesmyčky)  PERMUTACE. Zadání: Určete, kolika způsoby lze zaměnit písmena slova A K A D E M I E tak, aby vzniklá přesmyčka obsahovala výraz DEKA. Řešení: Záměna všech prvků (přesmyčky)  PERMUTACE. 1. skupina: D E K A x x x x x x x x na obměnu zbyly 4 znaky: AMIE  P(4) 2. skupina: D E K A 3. skupina: D E K A 4. skupina: D E K A 5. skupina: D E K A Výsledek: Odpověď: Existuje 120 hledaných přesmyček.

PŘÍKLADY NA PROCVIČENÍ

Na konferenci má vystoupit pět řečníků A, B, C, D, E Na konferenci má vystoupit pět řečníků A, B, C, D, E. Určete, kolik je možností pro pořadí jejich proslovů. 120 Určete, kolika způsoby může 10 táborníků při nástupu na ranní rozcvičku nastoupit do řady, v níž bude táborník Aleš stát vždy na kraji řady. Nejprve necháme nastoupit devět táborníků, Aleše je mimo. Počet těchto seřazení: P(9). Aleše se zařadí buď na levý kraj, nebo na pravý kraj řady. 2.P(9)= 725 760 Určete, kolika způsoby se na pětimístné lavici může rozmístit pět chlapců, z nichž dva chtějí sedět vedle sebe. Dvojici označíme jediným prvkem A, pak se díváme na rozmístění jako na uspořádané čtveřice sestavované z prvků A(dvojice), B, C, D , tedy P(4). Počet všech možných rozmístění chlapců : P(2) . P(4) = 48

Šest českých a sedm anglických knih je třeba uspořádat na poličce tak, aby byly seřazeny nejprve české a poté anglické knihy. Kolika způsoby to lze provést? P(6) . P(7) = 3 628 800. Určete počet všech přirozených pěticiferných čísel, která jsou tvořena z různých cifer 0, 2, 4, 6, 8. P(5) – P(4) = 96 Kolik devíticiferných přirozených čísel bez opakování je možno sestavit z cifer 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, mají-li čísla být větší než 800 000 000? 2 . P(8) = 80 640