Klasicismus
Znaky umění klasický = vzorový, dokonalý, jasný, zřetelný období mezi léty 1750 – 1830 umělecký směr související s racionalismem a osvícenstvím zdůraznění významu rozumu v lidském konání nutnost vědeckého poznání světa (R. Descartes: „Myslím, tedy jsem.“) malířství a sochařství – jednoduchost, pevný řád, forma, prostota, střízlivost vzorem bylo umění antického Řecka a Říma architektura – Petrohrad (viz následující snímek)
Obr. 1
Znaky hudby průhledná melodika homofonní vedení hlasů jasné členění hudebního tématu přehlednost hudební formy nové hudební formy – cyklická sonáta, symfonie ustálení malého klasického orchestru (smyčce, dechy, tympány) obliba komorní hudby, zejména smyčcového kvarteta zdokonalení hudebních nástrojů (klavír, trubka) = brilantnější technika inspirace v lidové tvořivosti
Základní hudební formy A) OPERA stále oblíbeným žánrem první reforma – Christoph Wilibald Gluck proti kultu pěveckých hvězd proti efektivnosti zpěváků proti oslabování děje dramatická pravdivost předehra nás připravuje na děj bez zbytečných složitostí, ozdob vložení sboru a baletu např. „Orfeus a Eurydika“ (Christoph Willibald Gluck)
B) SONÁTA hudební forma, která má 3 – 4 věty 1. věta – rychlá věta, je napsaná v sonátové formě – třídílná (expozice, provedení, repríza) 2. věta – pomalá, napsaná v písňové formě (velká x malá) nebo variačně (obměny, různorodost) mezi 2. a 3. větu bývá někdy vkládána taneční věta označovaná jako menuet nebo scherzo 3. věta – rychlá věta, finální, rondo nebo opět ve sonátové formě
Hlavní osobnosti klasicismu = tři vídeňští klasikové Joseph Haydn Wolfgang Amadeus Mozart Ludwig van Beethoven
Joseph Haydn (1732 – 1809) vliv lidové hudby již od mládí – projevuje se i v díle od 16 let se živil jako hudebník, učil klavír, korepetitor kapelníkem hraběte Morzina v Dolní Lukavici u Plzně ustanovil složení malého orchestru (smyčce + flétna + hoboj + fagot + lesní roh + trubka + bicí)
Dílo: smyčcové kvartety – klasický útvar komorní hudby např.: „Ptačí“ „Slavičí“ symfonie – celkem 103; tvoří na objednávku – např. „Lukavická“ pařížské – vliv Mozarta, dále např. londýnské Symfonie č. 94 - „S úderem kotlů“ (Surprised) Ukázka 94. symfonie zde: http://www.youtube.com/watch?v=Uq78fAgTevs
kantáta „Sedm slov Vykupitelových“ – světsky laděné oratoria „Roční doby“ „Stvoření“ – vliv Händela, předlohou Miltonův Ztracený ráj, prvotní hřích Adama a Evy (přeložil J. Jungmann) Ukázka zde: https://www.youtube.com/watch?v=GR5F0nAYFXU Ukázka zde: https://www.youtube.com/watch?v=2AdycLfgRy0 kantáta „Sedm slov Vykupitelových“ – světsky laděné Ukázka zde: http://www.youtube.com/watch?v=bNa7AUPXZtw koncert „F dur pro trubku a orchestr“ – forma ronda Ukázka zde: http://www.youtube.com/watch?v=8dUZfBTbI0k
Wolfgang Amadeus Mozart (1756 – 1791) veliký talent už od dětství - zázračné dítě jako klavírista koncertoval po Evropě chtěl být svobodným umělcem, závislým na tom, co sám dokáže současníci jeho umění nerozuměli předčasná smrt v 35 letech
Dílo: těžiště v opeře – povahové a psychologické rysy postav komických i vážných „Figarova svatba“ odlišnost dvou světů – aristokratický a lidový výrazně protifeudální přijata až v Praze roku 1786 – „Moji Pražané mi rozumějí“ Ukázka zde: http://www.youtube.com/watch?v=8OZCyp-LcGw ¨ „Don Giovanni“ opera napsána pro Prahu, premiéra v Nosticově (Stavovském) divadle roku 1878 Ukázka zde: http://www.youtube.com/watch?v=SotSKAYTyDw „Kouzelná flétna“ – lidový singspiel Ukázka zde: http://www.youtube.com/watch?v=h018rMnA0pM
komorní hudba - „Malá noční hudba“ symfonie „Jupiterská“ 40. symfonie Ukázka zde: http://www.youtube.com/watch?v=Ehqc17iiBBU Ukázka zde: http://www.youtube.com/watch?v=aZD9nt_wsY0 komorní hudba - „Malá noční hudba“ Ukázka zde: http://www.youtube.com/watch?v=GT7_Y1pIBb4 vokálně-instrumentální dílo – „Requiem“ vzniká za záhadných okolností Ukázka zde: http://www.youtube.com/watch?v=Zi8vJ_lMxQI
Obr. 3
Ludwig van Beethoven (1770 – 1827) těžké dětství – vychovával bratry, otce nenáviděl, vydělával otci peníze, jezdil po koncertech otec pil, bil své děti, utrácel peníze vydělané Ludwigem od 26. roku začal ztrácet sluch (od roku 1819 byl zcela hluchý) méně koncertů, více tvůrčí práce boj za ideály v duchu francouzské revoluce lidskost, soucit člověka s člověkem špatný vztah s rodinou i ostatními lidmi po bratrově smrti byl poručníkem svého synovce Karla i přes nesouhlas Karlovy matky Karel se pokusil o sebevraždu a odešel k matce
Dílo: za stěžejní považujeme jeho tvorbu symfonickou napsal pouze jednu operu – „Fidelio“ věrnost manželské lásky, touha po svobodě proti tyranii jakéhokoli druhu Ukázka zde: http://www.youtube.com/watch?v=v0Avp2Z9XS4
9 symfonií 3. es dur – „Eroica“ obdiv k Napoleonovi svoboda, rovnost, bratrství Ukázka zde: http://www.youtube.com/watch?v=FFltqVS8d9I 5. c moll – „Osudová“ - boj s nepřízní osudu Ukázka zde: http://www.youtube.com/watch?v=_4IRMYuE1hI 6. F dur – „Pastorální“ - zvukomalba, příroda Ukázka zde: http://www.youtube.com/watch?v=OC-EPsvdi6E 7. A dur Ukázka 2. věty zde: http://www.youtube.com/watch?v=LdfNTO_o-3k 9. d moll – 4. věta – „Óda na radost“ na text F. Schillera spojení instrumentální hudby a vokální složky v současnosti hymna EU Ukázka zde: http://www.youtube.com/watch?v=-kcOpyM9cBg
Komorní tvorba: sonáty klavírní sonáta c moll „Patetická“ sonáta cis moll „Měsíční svit“ Ukázka zde: https://www.youtube.com/watch?v=lq4G3KRAuXc Ukázka zde: http://www.youtube.com/watch?v=O6txOvK-mAk sonáty houslové – sonáta A dur „Kreutzerova“ Ukázka zde: https://www.youtube.com/watch?v=v9YowLzeC0c smyčcové kvartety – „Lobkovické“, „Ruské“ B dur - ukázka zde: http://www.youtube.com/watch?v=Znku4XfHd2U