Klasicismus.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Autor: Mgr. Hana Kalousková
Advertisements

ZŠ A MŠ BOHUMÍN TŘ. DR. E. Beneše 456 okres Karviná, příspěvková organizace Digitální učební materiály ŠIII/2 HUDEBNÍ VÝCHOVA.
Studijní obor: Sociální činnost
VY_32_INOVACE _17 Klasicistní umění
Hudební tělesa VY_32_INOVACE_03_Hudební tělesa.
Ludwig van beethoven –
Ludwig van Beethowen Petra Molnárová.
Medailonky Wolfgang Amadeus Mozart HV-1 Hudební výchova DUM č. 17
ZLÍNSKÝ KRAJ KONZERVATOŘ P. J. VEJVANOVSKÉHO KROMĚŘÍŽ DĚJINY HUDBY Název školyKonzervatoř P. J. Vejvanovského Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/
HV-1 Hudební výchova DUM č. 18 Prima – kvarta osmiletého studia
Rozčlenění hudebního vývoje
Joseph Haydn rakouský hudební skladatel často označován jako
Poznámky pro výuku Předmět: Hudební výchova Autor: Mgr. Tomáš Fabiánek
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
René Descartes: "Myslím, tedy jsem."
NEJVÝZNAMNĚJŠÍ PŘEDSTAVITELÉ HUDEBNÍHO KLASICISMU
Klasicismus v evropské hudbě
Digitální učební materiály ŠIII/2 HUDEBNÍ VÝCHOVA
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Základní vzdělávání – Člověk a umění – Hudební výchova
Beethoven by Andy Ludwig van
ANTONÍN DVOŘÁK.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_857_7TR_HV Autor: Mgr. Ludmila Večerková.
Autor: Mgr. Helena Kremsová, ZŠ Masarykova, Ostrov
Wolfgang Amadeus Mozart
 Složité hudební dílo  Skladba pro symfonický orchestr  Rozvoj od klasicismu.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_356_Hudební formy AUTOR: Mgr. Markéta Lyková ROČNÍK, DATUM:
ICT – 2 – 3 – 23 HV Wolfgang Amadeus Mozart
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Gymnázium Židlochovice Hudební výchova sekunda
Číslo: : VY_32_INOVACE_18_08 (20) Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název:
W. A. MOZART geniální hudební skladatel
Základní informace, ukázky z děl Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpo č tu Č R. Provozováno.
NÁZEV ŠKOLY: Speciální základní škola, Chlumec nad Cidlinou, Smetanova 123 AUTOR: Lenka Šilhánková NÁZEV: VY_32_INOVACE_66_MOZART TEMA: HUDEBNÍ VÝCHOVA.
Wolfgang Amadeus Mozart Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Komunikace hudebního umění se znakovými systémy.
Škola: Základní škola a Mateřská škola Halže, příspěvková organizace Název: VY_32_INOVACE_04_HV_Wolfgang Amadeus Mozart Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Mgr. Jana Doubková VY_32_INOVACE_5B_05_WOLFGANG_AMADEUS_MOZART Dějiny hudby listopadu 2012 W. A. Mozart – život, dílo, zajímavosti o osobnosti skladatele.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Vývoj artificiální hudby 8. ročník Název materiálu VY_32_INOVACE_13_Hudba v období klasicismu.
Číslo DUM: VY_32_INOVACE_01 Autor: Mgr. Eva Damborská Anotace: Učební text pro ZŠ – Klasicismus v evropské hudbě -žáci se naučí charakteristické rysy evropského.
Název školy ZŠ a ZUŠ J. E. Purkyně Libochovice Autor Bc. Jiří Grüner
Joseph Haydn.
Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor:
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/09
CESTA Z PRAVĚKU KLASICISMUS
Test k ověření znalostí z HV
HUDEBNÍ VÝCHOVA – 9. ROČNÍK
Další hudební formy Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Uherský Ostroh
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Zdeňka Pecková Číslo
Narozen v Bonnu Zemřel ve Vídni
Dějiny evropské hudby KLASICISMUS
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Uherský Ostroh
Hudební uskupení Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Světoví hudební skladatelé
HUDEBNÍ VÝCHOVA – 7. ROČNÍK
Hudba Test Poslech POJMY
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 11/15 
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/10
Název školy: Základní škola Netvořice
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE  11/20
Klasicismus
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
NÁZEV ŠKOLY: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6
Název školy ZŠ J. E. Purkyně Libochovice a ZUŠ Autor Bc. Jiří Grüner
Dějiny hudby a její osobnosti
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
Transkript prezentace:

Klasicismus

Znaky umění klasický = vzorový, dokonalý, jasný, zřetelný období mezi léty 1750 – 1830 umělecký směr související s racionalismem a osvícenstvím zdůraznění významu rozumu v lidském konání nutnost vědeckého poznání světa (R. Descartes: „Myslím, tedy jsem.“) malířství a sochařství – jednoduchost, pevný řád, forma, prostota, střízlivost vzorem bylo umění antického Řecka a Říma architektura – Petrohrad (viz následující snímek)

Obr. 1

Znaky hudby průhledná melodika homofonní vedení hlasů jasné členění hudebního tématu přehlednost hudební formy nové hudební formy – cyklická sonáta, symfonie ustálení malého klasického orchestru (smyčce, dechy, tympány) obliba komorní hudby, zejména smyčcového kvarteta zdokonalení hudebních nástrojů (klavír, trubka) = brilantnější technika inspirace v lidové tvořivosti

Základní hudební formy A) OPERA stále oblíbeným žánrem první reforma – Christoph Wilibald Gluck proti kultu pěveckých hvězd proti efektivnosti zpěváků proti oslabování děje dramatická pravdivost předehra nás připravuje na děj bez zbytečných složitostí, ozdob vložení sboru a baletu např. „Orfeus a Eurydika“ (Christoph Willibald Gluck)

B) SONÁTA hudební forma, která má 3 – 4 věty 1. věta – rychlá věta, je napsaná v sonátové formě – třídílná (expozice, provedení, repríza) 2. věta – pomalá, napsaná v písňové formě (velká x malá) nebo variačně (obměny, různorodost) mezi 2. a 3. větu bývá někdy vkládána taneční věta označovaná jako menuet nebo scherzo 3. věta – rychlá věta, finální, rondo nebo opět ve sonátové formě

Hlavní osobnosti klasicismu = tři vídeňští klasikové   Joseph Haydn Wolfgang Amadeus Mozart Ludwig van Beethoven

Joseph Haydn (1732 – 1809) vliv lidové hudby již od mládí – projevuje se i v díle od 16 let se živil jako hudebník, učil klavír, korepetitor kapelníkem hraběte Morzina v Dolní Lukavici u Plzně ustanovil složení malého orchestru (smyčce + flétna + hoboj + fagot + lesní roh + trubka + bicí)

Dílo: smyčcové kvartety – klasický útvar komorní hudby např.: „Ptačí“ „Slavičí“ symfonie – celkem 103; tvoří na objednávku – např. „Lukavická“ pařížské – vliv Mozarta, dále např. londýnské Symfonie č. 94 - „S úderem kotlů“ (Surprised) Ukázka 94. symfonie zde: http://www.youtube.com/watch?v=Uq78fAgTevs

kantáta „Sedm slov Vykupitelových“ – světsky laděné oratoria „Roční doby“ „Stvoření“ – vliv Händela, předlohou Miltonův Ztracený ráj, prvotní hřích Adama a Evy (přeložil J. Jungmann) Ukázka zde: https://www.youtube.com/watch?v=GR5F0nAYFXU Ukázka zde: https://www.youtube.com/watch?v=2AdycLfgRy0 kantáta „Sedm slov Vykupitelových“ – světsky laděné Ukázka zde: http://www.youtube.com/watch?v=bNa7AUPXZtw koncert „F dur pro trubku a orchestr“ – forma ronda Ukázka zde: http://www.youtube.com/watch?v=8dUZfBTbI0k

Wolfgang Amadeus Mozart (1756 – 1791) veliký talent už od dětství - zázračné dítě jako klavírista koncertoval po Evropě chtěl být svobodným umělcem, závislým na tom, co sám dokáže současníci jeho umění nerozuměli předčasná smrt v 35 letech

Dílo: těžiště v opeře – povahové a psychologické rysy postav komických i vážných „Figarova svatba“ odlišnost dvou světů – aristokratický a lidový výrazně protifeudální přijata až v Praze roku 1786 – „Moji Pražané mi rozumějí“ Ukázka zde: http://www.youtube.com/watch?v=8OZCyp-LcGw ¨ „Don Giovanni“ opera napsána pro Prahu, premiéra v Nosticově (Stavovském) divadle roku 1878 Ukázka zde: http://www.youtube.com/watch?v=SotSKAYTyDw „Kouzelná flétna“ – lidový singspiel Ukázka zde: http://www.youtube.com/watch?v=h018rMnA0pM

komorní hudba - „Malá noční hudba“ symfonie „Jupiterská“ 40. symfonie Ukázka zde: http://www.youtube.com/watch?v=Ehqc17iiBBU Ukázka zde: http://www.youtube.com/watch?v=aZD9nt_wsY0 komorní hudba - „Malá noční hudba“ Ukázka zde: http://www.youtube.com/watch?v=GT7_Y1pIBb4 vokálně-instrumentální dílo – „Requiem“ vzniká za záhadných okolností Ukázka zde: http://www.youtube.com/watch?v=Zi8vJ_lMxQI

Obr. 3

Ludwig van Beethoven (1770 – 1827) těžké dětství – vychovával bratry, otce nenáviděl, vydělával otci peníze, jezdil po koncertech otec pil, bil své děti, utrácel peníze vydělané Ludwigem od 26. roku začal ztrácet sluch (od roku 1819 byl zcela hluchý) méně koncertů, více tvůrčí práce boj za ideály v duchu francouzské revoluce lidskost, soucit člověka s člověkem špatný vztah s rodinou i ostatními lidmi po bratrově smrti byl poručníkem svého synovce Karla i přes nesouhlas Karlovy matky Karel se pokusil o sebevraždu a odešel k matce

Dílo: za stěžejní považujeme jeho tvorbu symfonickou napsal pouze jednu operu – „Fidelio“ věrnost manželské lásky, touha po svobodě proti tyranii jakéhokoli druhu Ukázka zde: http://www.youtube.com/watch?v=v0Avp2Z9XS4

9 symfonií 3. es dur – „Eroica“ obdiv k Napoleonovi svoboda, rovnost, bratrství Ukázka zde: http://www.youtube.com/watch?v=FFltqVS8d9I 5. c moll – „Osudová“ - boj s nepřízní osudu Ukázka zde: http://www.youtube.com/watch?v=_4IRMYuE1hI 6. F dur – „Pastorální“ - zvukomalba, příroda Ukázka zde: http://www.youtube.com/watch?v=OC-EPsvdi6E 7. A dur Ukázka 2. věty zde: http://www.youtube.com/watch?v=LdfNTO_o-3k 9. d moll – 4. věta – „Óda na radost“ na text F. Schillera spojení instrumentální hudby a vokální složky v současnosti hymna EU   Ukázka zde: http://www.youtube.com/watch?v=-kcOpyM9cBg

Komorní tvorba: sonáty klavírní sonáta c moll „Patetická“ sonáta cis moll „Měsíční svit“ Ukázka zde: https://www.youtube.com/watch?v=lq4G3KRAuXc Ukázka zde: http://www.youtube.com/watch?v=O6txOvK-mAk sonáty houslové – sonáta A dur „Kreutzerova“ Ukázka zde: https://www.youtube.com/watch?v=v9YowLzeC0c smyčcové kvartety – „Lobkovické“, „Ruské“ B dur - ukázka zde: http://www.youtube.com/watch?v=Znku4XfHd2U