Specifické potřeby a služby pro dospělé a seniory

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Sociální služby SOZ.
Advertisements

Dita Pelantová Šárka Lukešová 3.VSRR
Předmět úpravy Podmínky pro poskytování sociálních služeb a příspěvku na péči Podmínky pro vydávání oprávnění k poskytování soc.služeb, pro výkon veřejné.
Osoby s handicapem Mgr. Terezie Pemová.
TEORETICKÉ OTÁZKY BEZPEČNOSTI
VLIV RODINY A PROSTŘEDÍ NA STRAVOVACÍ ZVYKLOSTI DĚTÍ
Psychopedie zabývá se klienty s mentální retardací, poruchami duševními (pervazivní vývojové poruchy, SPU a poruchy chování, schizofrenií, afektivními.
TMG Radka Veselá IV/17 Stimulátory Motivátory Správné vedení firmy.
Školní poradenské pracoviště
Poradenství v kontextu inkluzivního vzdělávání
Školní výchova ke zdravým stravovacím návykům dětí
Děti se specifickými potřebami Ochrana ohrožených dětí a jejich rodin Mgr. Marie Lukasová.
ZÁKLADY SPECIÁLNĚPEDAGOGICKÉ DIAGNOSTIKY
Péče o osoby s afázií.
Mgr. Vendula Baboučková. A – akce R – rehabilitace P – pomoc I – integrace D – dobrovolnost A – agapé (-láska pečující), křesťanská láska, sounáležitost,
UČENÍ = PROCES JEHOŽ VÝSLEDKEM JE ZMĚNA PSYCHICKÝCH JEVŮ, DISPOZIC K NIM A JEJICH VNĚJŠÍCH PROJEVŮ.
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání -
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
1. Setkání – Program seminářů, požadavky k zápočtu, požadavky ke zkoušce.
Trvale udržitelný rozvoj  Rozvoj uspokojující potřeby současnosti bez ohrožení možnosti budoucích generací uspokojovat své vlastní potřeby (OSN)  Strategie.
Teorie motivace Adéla Furiková.
INVALIDITA JAKO SOCIÁLNÍ UDÁLOST
Teorie vzdělávání dospělých
TEORIE SPORTOVNÍHO TRÉNINKU
Výchova ke zdraví v porodní asistenci
Návrh legislativních změn v oblasti náhradní rodinné péče (výstupy projektu) PhDr. Miloslav Macela Praha, 16. června 2015.
Speciální pedagogika jako pedagogická disciplína
Dnes ty mně, zítra já tobě!
Pedagogická diagnostika
PORADENSKÁ PSYCHOLOGIE JAKO ODBORNÁ A PROFESNÍ ČINNOST:
Ústav pedagogických věd Mostní Zlín Tel: Fax:
Poradenství v sociálních službách. Sociální poradenství Základní Odborné.
Problematika QOL – Quality of Life M. Lejska AUDIO-Fon centr. Brno.
Definice, základní pojmy
Sociální prostředky rehabilitace zdravotně postižených JUDr. Pavel Ptáčník, MPSV.
Psychologické disciplíny II. Část Aplikované. Jedná se o obory, které zkoumají určitou konkrétní oblast lidské činnosti z psychologických aspektů Jedná.
Funkce a mezipředmětové vztahy předmětu sociální péče.
„Podpora zaměstnanosti Litoměřicka“ CZ.1.04/3.3.05/ Projekt je financován z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Lidské zdroje a.
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje MAS Podřipsko Vzdělávání.
Speciální pedagogika Doc. PaedDr. Olga Zelinková, CSc.
Zdravotně znevýhodnění jako cílová skupina sociálních služeb.
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
Z AJIŠŤOVÁNÍ VEŘEJNÝCH SLUŽEB Kontrahování služeb se soukromým a neziskovým sektorem.
Kritéria pro zvyšování nenárokových složek platu pedagogů v roce 2009 Nenárokové složky platu - osobní příplatek (§ 131 ZP) - osobní příplatek (§ 131 ZP)
 Závazný dokument pro předškolní pedagogy (mateřské školy, přípravné třídy základních škol) a pro zřizovatele vzdělávacích institucí (od )
Markéta Stará  Cíle školní TV  Vzdělávací, výchovné, zdravotní, socializační  Cíle vzdělávací oblasti “Člověk a zdraví“  ZŠ, středoškolské.
STŘED O.S. CENTRUM PREVENCE A POMOCI Projekt podpořený z OP VK – IP oblast podpory 1.2.
Projekt na podporu neformální péče v ORP Hodonín
Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb
Sociální pomoc Mirka Wildmannová.
Didaktika odborných předmětů jako vědní disciplína
Správa sociálního zabezpečení
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Požadavky RVP PV Úloha diagnostiky při sledování
Subjekty a objekty veřejných politik
Seminář ke speciální pedagogice 1
PROFESE UČITELE Radek Šír.
Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
Teorie vzdělávání dospělých
Sociální pomoc Mirka Wildmannová.
Péče o osoby s afázií.
Zaměření a funkce sociálního lékařství (SL)
Zpracovala Ing. Lenka Hřibová, říjen 2017
Základní pojmy speciální pedagogiky
8. Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
Speciálně pedagogické metody
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Prvky edukačního procesu
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Specifické potřeby a služby pro dospělé a seniory Následná péče

Kvalita života Kvalitu života můžeme chápat jako úroveň fyzických, psychických a sociálních aktivit člověka ve vztahu k jeho ekosystému. Týká se hlavně naplnění životních potřeb a spokojenosti v životě

Kvalita života Kvalita života umožňují handicapovaným lidem žít jednak v prostředí intaktní společnosti – inetgrovaně jednak v prostředí minoritní kultury – uzpůsobené pro život handicapovaných příslušné skupiny - segregovaně

Činitelé vnitřní K vnitřním činitelům, vytvářejícím změny v kvalitách života handicapovaných patří: Jejich somatické a psychické vybavení ovlivněné defektem, poruchou, disaptibilitou, handicapy a defektivitami. Zajímá nás vše, co ovlivňuje rozvoj a integritu osobnosti handicapovaného

Činitelé vnější Činitelé vnější kvalit života handicapovaných představují podmínky jejich existence v oblastech: Přírodně ekologické oblasti Společensko-kulturní oblasti Výchovně vzdělávací oblasti Pracovní a ekonomické oblasti Materiálně technické

Podmínky formování osobnosti handicapovaných Formování osobnosti handicapovaných probíhá v určitém prostředí Nedostatečná vybavenost handicapovaného (vnitřní podmínky) spolu s nepříznivými vnějšími podmínkami prostředí mohou podstatně měnit celou kvalitu života zdravotně postiženého

Význam posuzování kvality života Význam posuzování KŽ spočívá: V odhalování celkového vlivu handicapu a jeho složek na život handicapovaného člověka Ve vymezování cílů a úkolů zaměřených na pozitivní změny KŽ V odhalování vlivu diagnostických, terapeutistických, rehabilitačních, pedagogických, pracovních a sociálních zásahů na handicapovaného a jeho život V možnosti hodnocení efektivity uplatněných intervencí

QL – dotazník kvality života Dotazník QL umožňuje škálovat a tím hodnotit míru těch zátěží, které představují překážky v integraci handicapovaných v jejich prostředí a v prostředí intaktních. U postižených vzniká potřeba: Speciálních úprav prostředí Dodatečného posílení snížených schopností různými pomůckami

Chování, motivace, potřeby, zájmy a postoje handicapovaných Chování je projev přizpůsobování se organismu nebpo osobnosti podmínkám přítomným i budoucím Hybnou silou chování je motivace Proces motivace má dvě složky: Složku dynamogenní (aktivizující individuum) Složku instrumentální (zaměřují činnost a tendence individua k určitému cíli)

Potřeby, zájmy a postoje handicapovaných Základními motivy chování jsou potřeby Potřeby jsou složitými psychickými stavy, které souvisejí: S biologií organismu Se společensko-kulturní a pracovní existencí člověka Rozlišujeme potřeby biogenní a sociogenní

Hierarchie potřeb podle Maslova Fyziologické potřeby základní Potřeba bezpečí, vystupující v situacích ztráty životní jistoty Potřeba sounáležitosti a lásky (patřit k nějaké skupině) Potřeba uznání (mít kompetenci a respekt) Potřeba sebeaktualizace (realizace svých schopností a záměrů)

Komplexní zabezpečování potřeb handicapovaných Komplexní zabezpečení a podpora handicapovaných usiluje o normalizaci kvality jejich života Kvalita života postižených je multifaktorovým a multidimenzionálním jevem V zabezpečená handicapovaných se vyvinuly dva směry: Integrační směr (podporuje samostatnost a nezávislost na pomoci jiných osob) Segregační směr (podceňování aktivní péče, prosazování pasivních forem)

Pasivní formy péče o handicapované Péčí rozumíme aktivity provozované jinou osobou s cílem vyřešit problémy života, které není schopen handicapovaný řešit sám Termínem péče zdůrazňujeme nízký podíl handicapovaného na těchto aktivitách Jsou to např. různé druhy důchodů, dotace, dávky, ale i služby – pečovatelské, charitativní postupy atd. Vysoká míra péče je aktuální u handicapovaných dětí a starých lidí

Aktivní formy zabezpečení Termín zabezpečení se používá tam, kde chceme vyjádřit, že nejde o situaci bezmocnosti a pasivity, ale o garantované služby, postupy a pomoci, které usilují o podporu postiženého Směřují k nezávislosti handicapovaného na pomoci jiných Formy zabezpeční předpokládají aktivní účast handicapovaného na normalizaci kvality jeho života Patří sem činnost speciálních pedagogů, fyzioterapeutů, využívání technických pomůcek i asistenstská služba

Pedagogická intervence a specifické služby pro handicapované Moderní pojetí zabezpeční předpokládá soubor různých opatření, které označujeme jako komplecní – ucelené zabezpečení handicapovaných Služby podle oborů: Lékařství – diagnostické, poradenské, léčebné, preventivní Psychologie – diagnostické, poradenské, expertní, psychorehabilitace Speciální pedagogika – speciální výchova a vzdělávání, reedukace, poradenské, diagnostické, expertní, Sociální obory – poradenské, pečovatelské, pracovní rehabilitace, rekvalifikace Technické obory – protetické, kompenzační, reedukační pomůcky Právní obory – poradenství, expertiza, legislativa, právní ochrana Občanská sdružení, zájmové a charitativní organizace