MALOOBCHOD KAPITOLA 5 Obchodní činnosti - Kapitola 5 Pavlíčková.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
1) Úzce specializované prodejny
Advertisements

Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název.
Tvorba cen v maloobchodě
Trh a jeho zákonitosti.
OVLIVŇOVÁNÍ SPOTŘEBITELE
Veronika Dubská A09B0007P KMA/MAB
Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název.
VY_32_INOVACE_ Tržní mechanismus.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
ŘÍZENÍ MALOOBCHODU A VELKOOBCHODU
Cvičení č. 2 Řízení multinacionálních firem
Place – místo prodeje (distribuce)
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2 Č. materiálu VY_32_INOVACE_217.
1 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: Obchodní akademie, Střední.
MALOOBCHOD - VYMEZENÍ SPECIFICKÉ FUNKCE MALOOBCHODU:
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2Č. materiáluVY_32_INOVACE_210.
ŘÍZENÍ RETAILINGOVÉ FIRMY
Globální retailing v Evropě
Globální retailing v Evropě
VY_32_INOVACE_EKO_17 DISTRIBUCE I.
MARKETINGOVÝ MIX.
VNITŘNÍ OBCHOD ČÁST 2 VELKOOBCHOD.
TRH A CÍLENÝ MARKETING.
Podpora prodeje v MOB Maloobchod musí předat informace o své : společnosti, nabídce, cenách, cílové skupině zákazníků Podpora prodeje znamená cílenou komunikaci.
Vstup na zahraniční trhy při výrobě v domácí zemi
úvod pojetí a obsah marketingu
ÚZCE SPECIALIZOVANÉ PRODEJNY
Agentura BESTa Promotion. Firmy využívají řadu nástrojů na podporu prodeje. Profesionální pomoc a organizace jsou zde nezbytné.Specializované agentury.
Cíle přednášky Vymezení trhu z pohledu zákazníků a jejich poptávky
MALOOBCHOD 1. Maloobchod – podstata, vývoj, úloha
MARKETINGOVÝ MIX.
Spotřebitel a maloobchodní prodejna. Maloobchod  Poslední článek distribučního řetězce  Zahrnuje služby pro domácnosti.
MARKETINGOVÝ MIX DISTRIBUCE.
MÍSTO – PLACE – DISTRIBUČNÍ CESTY
prof. PhDr. Dušan Pavlů, CSc.
DISTRIBUCE.
Název projektu: ICT ve výuce Označení materiálu: VY_32_INOVACE_ZEK_715 Ročník: 2. Vzdělávací obor: M/01 Hotelnictví Téma: Písemná práce, tržní ekonomika,
VELKOOBCHOD KAPITOLA 6 Obchodní činnosti - Kapitola 6 Pavlíčková.
THE PLACE. MARKETING MIX PROMO- TION PRODUCT PRICE PLACE MARKETING MIX Jak se dostane zboží od výrobce k zákazníkovi.
8. Marketing.
Vítejte na Marketingu.
Model strategie marketingového mixu
Distribuce - placement
Interkulturní marketing Mgr. Evžen Staněk Interkulturní marketing a komunikace DISTRIBUCE V MEZINÁRODNÍM MARKETINGU.
TRH (tržní mechanismus)
STAVBy pro obchod a služby
Obsah Marketingový mix Marketingový mix obchodníka Nákupní marketing.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluMarketingový.
Tesco Store Zpracoval Ing. Jan Weiser. Osnova výkladu 1. Tesco ve světě 2. Tesco v ČR 3. Hlavní poslání firmy 4. Formáty prodejních jednotek 5. Tesco.
Ing. Petra Matějovská, Ph.D. Katedra podnikové ekonomiky Ekonomická fakulta Globální retailing v Evropě.
Distribuční logistika Zpracoval Ing. Jan Weiser. Obsah výkladu  Definice distribuční logistiky  Základní činnosti, které se realizují při distribuci.
Marketing maloobchodu. Obsah 1. Marketingová komunikace v obchodní firmě 2. Nástroje komunikace obchodní firmy 3. Interní nástroje 4. Atmosféra prodejny.
Význam a funkce obchodu Zpracoval Ing. Jan Weiser.
 konečná úprava ceny před prodejem spotřebiteli  využívá psychologii prodeje  cílem je přesvědčit zákazníka o výhodnosti nákupu  používají se zejména.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL S TŘEDNÍ PRŮMYSLOVÁ ŠKOLA A S TŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA GASTRONOMIE A SLUŽEB, M OST, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
MARKETING 4 Distribuce a Cena. Prodejní cesty spotřebního zboží Výrobce Spotřebitel agent velkoobcho dník maloobcho dník velkoobcho dník maloobcho dník.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie Návrh marketingového mixu obchodního podniku Autor bakalářské práce:
Cenové triky.
Ekonomika provozu a podnikání Ekonomika podnikání
Rozhodování o sortimentu v obchodní firmě
VY_32_INOVACE_Sikorová_ VO členění podle forem činnosti
Velkoobchod, maloobchod
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název: Marketing – podnikoví zákazníci Autor: Ing.Jan Štěpka
Velkoobchod Autor: Ing. Sikorová Renata VY_32_INOVACE_Sikorová_
Vítejte na Marketingu.
Autor: Ing. Sikorová Renata
Marketingový mix hotelových a restauračních sužeb
Distribuční politika klíčová slova
VY_32_INOVACE_Sikorová_
Transkript prezentace:

MALOOBCHOD KAPITOLA 5 Obchodní činnosti - Kapitola 5 Pavlíčková

Obchodní činnosti - Kapitola 5 Obsah kapitoly definice maloobchodu, maloobchodní transakce, maloobchodní podnikání, členění maloobchodu, specifické funkce maloobchodu, základní formy podpory prodeje, podpora prodeje orientovaná na zprostředkovatele, podpora prodeje orientovaná na prodejní personál, podpora prodeje orientovaná na spotřebitele, Obchodní činnosti - Kapitola 5 Pavlíčková

Obchodní činnosti - Kapitola 5 Obsah kapitoly změny a tendence maloobchodu, maloobchodní síť, provozní jednotka maloobchodu, typy provozních jednotek maloobchodu. Obchodní činnosti - Kapitola 5 Pavlíčková

Obchodní činnosti - Kapitola 5 Maloobchod - definice je podnik (nebo činnost) zahrnující nákup od velkoobchodu nebo od výrobce a jeho prodej bez dalšího zpracování konečnému spotřebiteli, prodává zboží nebo služby zákazníkům a uspokojuje tak potřeby jejich vlastní nebo jejich domácností, činnost maloobchodu se liší od prodeje zboží pro výrobní spotřebu, kde se jedná především o zboží nezbytné k realizaci jejich podnikatelské činnosti. Obchodní činnosti - Kapitola 5 Pavlíčková

Obchodní činnosti - Kapitola 5 Maloobchod je takovou formou distribuce, při které se zboží prodává konečným spotřebitelům za účelem splnění jejich potřeb a přání, obsahuje všechny činnosti, které se musí uskutečnit, aby maloobchodníci mohli prodávat konkrétní výrobky nebo služby. Obchodní činnosti - Kapitola 5 Pavlíčková

Obchodní činnosti - Kapitola 5 Tendence maloobchodu růst prodejních kapacit při zmenšování počtu jednotek, růst podílu velkých obchodních organizací na úkor individuálních podniků, mnohé velké maloobchodní (retailingové) firmy mají vlastní velkoobchod, vlastní dopravu, školicí střediska, reklamní a marketingovou složku a zejména velké prodejní jednotky. Obchodní činnosti - Kapitola 5 Pavlíčková

Maloobchodní transakce každá maloobchodní transakce se týká směny mezi spotřebitelem a maloobchodníkem, prostřednictvím maloobchodu se uskutečňuje střet nabídky a poptávky mezi obchodníky a spotřebiteli. Obchodní činnosti - Kapitola 5 Pavlíčková

Maloobchodní podnikání má různé formy, sestává z mnoha činností maloobchodu na různých místech, odehrává se v obchodech, domovech, kancelářích, stáncích, v bankách, apod. Obchodní činnosti - Kapitola 5 Pavlíčková

Druhy maloobchodních činností Z hlediska místa, kde se nákup a prodej uskutečňuje: 1) maloobchod realizovaný v síti prodejen (store retail), 2) maloobchod realizovaný mimo prodejní síť (non store retail). Obchodní činnosti - Kapitola 5 Pavlíčková

Obchodní činnosti - Kapitola 5 Třídění obchodu 1) podle druhu prodávaného zboží, 2) podle velikosti prodejní plochy, 3) podle způsobu prodeje, 4) podle obchodních operací, 5) podle způsobu inkasa plateb, 6) podle vlastnictví, 7) podle teritoria. Obchodní činnosti - Kapitola 5 Pavlíčková

1) Třídění obchodu podle druhu prodávaného zboží potraviny (food), nepotraviny – spotřební zboží (non-food), průmyslové zboží (včetně stavebnin), ostatní. Obchodní činnosti - Kapitola 5 Pavlíčková

2) Třídění obchodu podle velikosti prodejní plochy drobné prodejní jednotky (do 400 m² prodejní plochy), supermarkety (400 – 2.500 m² prodejní plochy), hypermarkety (nad 2.500 m² prodejní plochy): - typ A (2.500 – 5.000 m²), - typ B (5.000 – 7.500 m²), - typ C (7.500 – 10.000 m²), - typ D (nad 10.000 m²), obchodní centra. Obchodní činnosti - Kapitola 5 Pavlíčková

3) Třídění obchodu podle způsobu prodeje samoobslužný, pultový, elektronický, zásilkový, kombinovaný. Obchodní činnosti - Kapitola 5 Pavlíčková

4) Třídění obchodu podle obchodních operací obchod ve výrobě, velkoobchod, maloobchod, obchodní zástupce, makléř, komisionář, zasilatel (speditér), burzy, aukce, veletrhy. Obchodní činnosti - Kapitola 5 Pavlíčková

5) Třídění obchodu podle způsobu inkasa plateb hotovostní, úvěrové. Obchodní činnosti - Kapitola 5 Pavlíčková

6) Třídění obchodu podle vlastnictví soukromý, družstevní, státní. Obchodní činnosti - Kapitola 5 Pavlíčková

7) Třídění obchodu podle teritoria tuzemský (místní, regionální, celostátní), zahraniční (v rámci seskupení), mezinárodní (globální). Obchodní činnosti - Kapitola 5 Pavlíčková

Specifické funkce maloobchodu 1) vytváří vhodné seskupení zboží - prodejní sortiment co do druhů, množství, kvality, cenových relací, 2) nákup zboží k dalšímu prodeji spotřebitelům, 3) prodej a podpora prodeje zboží, 4) přeprava zboží, 5) převzetí podnikatelského rizika, 6) finanční operace, 7) získávání informací pro rozhodovací proces, 8) poskytování informací dodavatelům i zákazníkům. Obchodní činnosti - Kapitola 5 Pavlíčková

Základní formy podpory prodeje 1) podpora prodeje orientovaná na zprostředkovatele (obchod), 2) podpora prodeje orientovaná na prodejní personál, 3) podpora prodeje orientovaná na spotřebitele. Obchodní činnosti - Kapitola 5 Pavlíčková

Podpora prodeje orientovaná na zprostředkovatele udělování certifikátů a licencí, školení, slevy u opakovaných odběrů, kupní slevy, obratové slevy, merchandising, kooperativní reklama, bezplatné zboží, obchodní seznamy. Obchodní činnosti - Kapitola 5 Pavlíčková

Podpora prodeje orientovaná na prodejní personál informace, vzorek zdarma, prodejní soutěže, vzdělávací programy, pozvánky na akce. Obchodní činnosti - Kapitola 5 Pavlíčková

Podpora prodeje orientovaná na spotřebitele vzorky produktu, odměny za věrnost, rabaty, prémie, reklamní dárky, kupony, soutěže a výherní loterie, veletrhy a výstavy, prezentace zboží. Obchodní činnosti - Kapitola 5 Pavlíčková

Pozice věrnostních programů v marketingovém mixu Výrobek Cena Místo, distribuce Komunikace, podpora Přínos, prospěšnost Deklarovaná cena Cesty Reklama Vlastnosti Slevy Logistika Public relations Varianty Úvěrové podmínky Sklady Sponzorování Kvalita Platební lhůty Doprava Podpora prodeje (věrnostní programy) Design Zvýhodnění Sortiment Přímý marketing Značka Umístění Prodejní místa Balení Výstavy a veletrhy Služby Osobní prodej Záruky Interaktivní marketing Zdroj: PELSMACKER, P., GEUENS, M., BERGH, J. V. (2007). Marketingová komunikace. Praha: Grada Publishing, str. 24. Obchodní činnosti - Kapitola 5 Pavlíčková

Změny a tendence v maloobchodě (I.) vznik butiků, maloobchod bez prodejních prostor, růst velkých maloobchodních společností, růst významu konkurence, rostoucí zájem zákazníků o nákup doma, růst významu řetězců, filiálek (sítě), telemarketing (nástroj podpory prodeje), Obchodní činnosti - Kapitola 5 Pavlíčková

Změny a tendence v maloobchodě (II.) zdůrazňování produktivity, požadavky na profesionalitu personálu, koupě domácích maloobchod. společností zahraničními, růst počtu supermarketů. Obchodní činnosti - Kapitola 5 Pavlíčková

Obchodní činnosti - Kapitola 5 Maloobchodní síť uspořádaný soubor (systém) provozních jednotek maloobchodu s jejich vzájemnými vazbami vytvářenými rozdílností i příbuzností sortimentního a provozního zaměření, konkurencí i určitou kooperací a koordinací činnosti, soubor provozních jednotek zaměřených na realizaci zboží konečnému spotřebiteli a umístěných na určitém území, tento soubor má svoji kvalitu danou uspořádáním a vzájemnou provázaností provozních jednotek co do sortimentu, typů i organizace provozu. Obchodní činnosti - Kapitola 5 Pavlíčková

Provozní jednotka maloobchodu tzv. maloobchodní jednotka, pod tímto pojmem rozumíme prodejnu nebo prodejní jednotku maloobchodu, je základním materiálním prvkem obchodního podnikání. Obchodní činnosti - Kapitola 5 Pavlíčková

Typy provozních jednotek maloobchodu (I.) 1) úzce specializované jednotky (foto-kino, boutique), 2) specializované prodejny (elektro, oděvy, cukrárna), 3) odborné velkoprodejny nepotravinářského zboží (Ikea, Baumax, OBI), 4) superrety (samoobsluha, široký sortiment potravin, menší prostory), 5) supermarkety, 6) hypermarkety, Obchodní činnosti - Kapitola 5 Pavlíčková

Typy provozních jednotek maloobchodu (II.) 7) obchodní domy univerzální - plnosortimentní, 8) obchodní domy specializované, 9) prodejny smíšeného zboží, 10) ambulantní prodejny (pojízdné prodejny), 11) diskontní prodejny, 12) zásilkový obchod. Obchodní činnosti - Kapitola 5 Pavlíčková

Obchodní činnosti - Kapitola 5 Závěrem "Chce-li být maloobchodník úspěšný, musí se důkladně zabývat zákazníky a jejich nákupními motivy, postoji, osobností a celkovým chováním." Obchodní činnosti - Kapitola 5 Pavlíčková