Proč a jak učit psát cizince analfabety a poloanalfabety

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
CLIL Content and Language Integrated Learning
Advertisements

Dokončení textu Čtenářská gramotnost.
Podpora trvalého řešení situace nezletilých žadatelů o azyl v ČR TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM EU A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČESKÉ.
Jak se UČIT, aby mě to nebolelo
Problémy spojené se zaváděním CLIL do škol:
Co se mají žáci ve škole naučit ? Doplňující pedagogické studium pro učitele Mgr. K. Starý.
Diagnostika SPU.
Cíle vzdělávání Význam zvažování a stanovení cílů vzdělávání
Asociace pomáhající lidem s autismem APLA – JM o.s. Název projektu: Zaměstnávání lidí s autismem Roman Turský.
OBJEKTIVIZACE HODNOCENÍ ÚSTNÍ ZKOUŠKY Z ANGLICKÉHO JAZYKA
Jazykové vzdělávání v kontextu Lisabonského procesu Schopnost komunikovat v cizích jazycích - jedna ze základních dovedností občana Evropy.
Vzájemná hospitační činnost
 Přečtěte si hesla a zapište na papír, co si myslíte, že znamenají.  Při plnění úkolu se můžete volně pohybovat po třídě.
Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na
Didaktické prostředky
Šetření čtenářské gramotnosti
Operační program Rozvoj lidských zdrojů Název projektu: Aktivizační a vzdělávací centrum Období řešení projektu: –
OPEN LEARNING Moderní výuka odborných cizích jazyků 89% žáků cítí potřebu umět cizí jazyk pro svou budoucí práci, NIDV, červen 2012 Brno, 4. červen 2014,
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Občanská výchova Ročník:
ČR A JEJÍ POSTAVENÍ V SOUDOBÉM SVĚTĚ
POTRAVINY A VÝŽIVA 2. ročník učebního oboru KUCHAŘ, ČÍŠNÍK třída K2
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku gymnázia na předmět OSZ KLÍČOVÁ SLOVA: Celoživotní.
Délka trvání: 2 roky (4 semestry) Charakteristika kurzu: kombinace kontaktní výuky a samostudia.
Všeobecná deklarace lidských práv
Lidská práva v dokumentech
RVP ZV příloha Vzdělávací oblast Umění a kultura
PLÁNOVÁNÍ CELOROČNÍ VÝUKOVÉ AKTIVITY UČITELE EKONOMICKÝCH PŘEDMĚTŮ
CRR ČR, Společný technický sekretariát, Olomouc, ul. Jeremenkova 40B, , | tel.: | fax: +420.
Jiří Dan Etické cíle vysokoškolského vzdělávání 11. seminář z cyklu Hodnocení kvality vysokých škol. Současné trendy v hodnocení kvality. Brno
Specifika jazykové přípravy na Univerzitě obrany s podporou ICT
Didaktická část diplomové práce
e-learningový kurz na podporu výuky předmětu Němčina pro právníky
Diagnostika a reedukace
Zkoušky pro účely udělení státního občanství České republiky
Výuka českého jazyka pro cizince na Vysoké škole hotelové v Praze 8
E-learningový kurz pro examinátory zkoušky pro trvalý pobyt v ČR AUCCJ
Systém výuky českého jazyka a zkoušek pro cizince jako jedné z podmínek pro udělení trvalého pobytu.
Soňa Pelikánová UČO: DATUM:
O formálním vzdělávání dospělých v České republice Milada Rabušicová (ÚPV FF MU) Ladislav Rabušic (FSS MU) 16. conference ČAPV: Pedagogický výzkum jako.
„Pomáháme imigrantům stát se našimi spoluobčany.“ Příprava učitelů na výuku češtiny jako cizího jazyka Mgr. Lenka Pavelková, MSc. 1.
Centrum celoživotního učení Projekt Knihovny Kroměřížska.
Gramotnost v sociální práci Zimní semestr Školního roku 2015/2016.
I N V E S T I C E D O R O Z V O J E V Z D Ě L Á V Á N Í.
RAKOUSKO – VÍDEŇ NĚMECKO - REGENSBURG Popis mobilit Mgr. Kristina Maderová Celoživotním vzděláváním k zefektivnění výuky jazyků Seminář k předání informací.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_TOMAS_VASATA_LIDSKA_PRAVA_LZPS_11 Název školyStřední škola služeb, obchodu a gastronomie.
Integrace cizinců v Jihomoravském kraji Zasedání Rady pro rozvoj lidských zdrojů 21. září 2010.
MEZINÁRODNÍ DEN GRAMOTNOSTI Negramotnost.
CLIL zkušenosti Tento projekt je spolufinancován z Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu České republiky.
 mezinárodní právní dokument  vymezuje pouze práva dítěte (občanská, politická, ekonomická, sociální a kulturní), nedefinuje jeho povinnosti, není zmíněna.
Podpora profesního rozvoje učitelů Programové prohlášení vlády Vláda bude prosazovat následující priority rozvoje ČR: Rozvoj kvalitních a všeobecně dostupných.
Pracovní schůzka aktérů integrace - příprava navazujícího projektu „Jihomoravské regionální centrum na podporu integrace cizinců 2010“ 30. září 2009 EVROPSKÝ.
Vyučení. Duální odborné vzdělání Mag. Michael Gassner Hospodářská komora Dolního Rakouska, oddělení – vzdělávání.
Zkušenosti z tvorby ŠVP PhDr. Maria Bezchlebová NÚOV Září 2008.
Lenka Herčíková,
Přijímací řízení pro školní rok 2013/2014
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Didaktické prostředky
O dborné U čiliště a Z ákladní Š kola praktická Holešov
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Halže,
učitelská mobilita Univerzita v Groningenu, Nizozemí
Setkání KAP a MAP JMK 7. prosince 2016
Kariérní řád a motivace k dalšímu vzdělávání učitelů
MONITOROVACÍ INDIKÁTORY
Čtení a psaní genetickou metodou
Mabistrát hlavního města Prahy
Listina základních práv a svobod Lidská práva
Pedagogika Pedagogika = sociální věda
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVÁN V RÁMCI PROJEKTU EU PENÍZE ŠKOLÁM
VZDĚLÁVÁNÍ ŽÁKŮ S ODLIŠNÝM MATEŘSKÝM JAZYKEM VE FINSKU
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Proč a jak učit psát cizince analfabety a poloanalfabety Jitka Cvejnová

Kdo je gramotný? Gramotný člověk je takový, který umí s porozuměním přečíst a napsat krátký jednoduchý výrok ze svého každodenního života. Rabušicová,M. Gramotnost: staré téma v novém pohledu. Brno: Masarykova univerzita, 2002. 199 str. ISBN 80-21028-58-0.

Jsou mezi cizinci analfabeti nebo poloanalfabeti? Přesné údaje nejsou sledovány Centrum pro integraci cizinců v Praze diagnostika cizinců v Praze v letech 2006 - 2007 45 cizinců – 3 zcela negramotní + 6 pologramotných žadatelé o azyl – velká skupina, ale ne jediná negramotní/pologramotní, vyskytují se všude kromě migrantů z vyspělých zemí

Oblasti negramotnosti ve světě Subsaharská Afrika + Maroko Asie – Afganistan, Bangladéš, Pakistan, Jemen, Bhútán, Nepál Velká negramotnost žen Negramotnost se ale týká celého světa, zvyšuje se negramotnost i ve vyspělých zemích (1/3 v Evropě) Zdroj: UNESCO – desetiletí boje proti negramotnosti 2003 – 2012 8. září – den gramotnosti

Česká republika a boj proti negramotnosti Všeobecná deklarace lidských práv – článek 26 právo na vzdělání Deklarace práv dítěte Úmluva o právním postavení uprchlíků – článek 22 stejné zacházení jako se všemi občany v oblasti vzdělávání Program UNESCO – Vzdělání pro všechny- 1990 Velmi propracované cíle týkají se i migrantů Světová deklarace pro vzdělávání V roce 2000 Česká republika podepsala Rozvojové cíle tisíciletí – dokument OSN Cíl 2 – dosáhnout základní vzdělání pro všechny Odborná skupina EU – aktivity nizozemské princezny Laurentien, zvláštní velvyslankyně UNESCO pro otázky gramotnosti a rozvoje

Gramotnost a výuka jazyka U migrantů je nutno spojit výuku gramotnosti s výukou jazyka Jasná motivace této výuky – získání autonomie, lepší kvality života, získání povolení pro trvalý pobyt, úspěšnější motivace je u žen Rozumné stanovení cílů – dosažení úrovně A1 jako maximum Poučení učitelé – nelze se opírat příliš o mimojazykové znalosti Pomalé tempo výuky, nevhodné jsou intenzivní kurzy Odlišný počet hodin výuky (300 hodin výuky) Malá skupina

Specifické rysy výuky analfabetů a poloalfabetů Analfabeti a poloanalfabeti vykazují dobré výsledky v poslechu a mluvení Mají rozvinutou sluchovou paměť a ústní kulturu Mají jiný typ znalostí o světě Nelze užívat zprostředkovací jazyk při výuce Učíme vyslovovat, číst a psát zároveň (písanka)

Výukové metody analfabetů Nízkoprahové kurzy češtiny – metodika práce Ondřej Matula, Český den – interkulturní výuka Připravte se s námi na zkoušku z českého jazyka pro trvalý pobyt – vhodné jako nástavba před přípravou na zkoušku

Česky, prosím A0 Česky, prosím A0 - kombinace nácviku výslovnosti, čtení a psaní, která kombinuje získávání gramotnosti s pomalým učením českému jazyku, v prvních pěti lekcích převládá zaměření na výuku gramotnosti Migrant vyslovuje, čte a píše to, co se zároveň učí

Děkuji Vám za pozornost