Proč a jak učit psát cizince analfabety a poloanalfabety Jitka Cvejnová
Kdo je gramotný? Gramotný člověk je takový, který umí s porozuměním přečíst a napsat krátký jednoduchý výrok ze svého každodenního života. Rabušicová,M. Gramotnost: staré téma v novém pohledu. Brno: Masarykova univerzita, 2002. 199 str. ISBN 80-21028-58-0.
Jsou mezi cizinci analfabeti nebo poloanalfabeti? Přesné údaje nejsou sledovány Centrum pro integraci cizinců v Praze diagnostika cizinců v Praze v letech 2006 - 2007 45 cizinců – 3 zcela negramotní + 6 pologramotných žadatelé o azyl – velká skupina, ale ne jediná negramotní/pologramotní, vyskytují se všude kromě migrantů z vyspělých zemí
Oblasti negramotnosti ve světě Subsaharská Afrika + Maroko Asie – Afganistan, Bangladéš, Pakistan, Jemen, Bhútán, Nepál Velká negramotnost žen Negramotnost se ale týká celého světa, zvyšuje se negramotnost i ve vyspělých zemích (1/3 v Evropě) Zdroj: UNESCO – desetiletí boje proti negramotnosti 2003 – 2012 8. září – den gramotnosti
Česká republika a boj proti negramotnosti Všeobecná deklarace lidských práv – článek 26 právo na vzdělání Deklarace práv dítěte Úmluva o právním postavení uprchlíků – článek 22 stejné zacházení jako se všemi občany v oblasti vzdělávání Program UNESCO – Vzdělání pro všechny- 1990 Velmi propracované cíle týkají se i migrantů Světová deklarace pro vzdělávání V roce 2000 Česká republika podepsala Rozvojové cíle tisíciletí – dokument OSN Cíl 2 – dosáhnout základní vzdělání pro všechny Odborná skupina EU – aktivity nizozemské princezny Laurentien, zvláštní velvyslankyně UNESCO pro otázky gramotnosti a rozvoje
Gramotnost a výuka jazyka U migrantů je nutno spojit výuku gramotnosti s výukou jazyka Jasná motivace této výuky – získání autonomie, lepší kvality života, získání povolení pro trvalý pobyt, úspěšnější motivace je u žen Rozumné stanovení cílů – dosažení úrovně A1 jako maximum Poučení učitelé – nelze se opírat příliš o mimojazykové znalosti Pomalé tempo výuky, nevhodné jsou intenzivní kurzy Odlišný počet hodin výuky (300 hodin výuky) Malá skupina
Specifické rysy výuky analfabetů a poloalfabetů Analfabeti a poloanalfabeti vykazují dobré výsledky v poslechu a mluvení Mají rozvinutou sluchovou paměť a ústní kulturu Mají jiný typ znalostí o světě Nelze užívat zprostředkovací jazyk při výuce Učíme vyslovovat, číst a psát zároveň (písanka)
Výukové metody analfabetů Nízkoprahové kurzy češtiny – metodika práce Ondřej Matula, Český den – interkulturní výuka Připravte se s námi na zkoušku z českého jazyka pro trvalý pobyt – vhodné jako nástavba před přípravou na zkoušku
Česky, prosím A0 Česky, prosím A0 - kombinace nácviku výslovnosti, čtení a psaní, která kombinuje získávání gramotnosti s pomalým učením českému jazyku, v prvních pěti lekcích převládá zaměření na výuku gramotnosti Migrant vyslovuje, čte a píše to, co se zároveň učí
Děkuji Vám za pozornost