Počítačová grafika Rastrová a vektorová grafika, barevné modely

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Číslo DUM: VY_32_INOVACE_04_01 Autor: Mgr. Ivana Matyášková
Advertisements

Počítačová grafika Nám umožňuje:
Počítačová grafika.
Počítačová grafika.
Ing. Bohuslava Vitekerová
Počítačová grafika Nagla Al Samsamová 4.B.
RASTROVÁ A VEKTOROVÁ GRAFIKA
Počítačová grafika Základní pojmy.
Obchodní akademie, Náchod, Denisovo nábřeží 673 Projekt CZ.1.07/1.5.00/ EU peníze pro Obchodní akademii Náchod Číslo-název šablony a klíčové aktivity.
Grafika a digitální fotografie Volitelný modul úrovně P díl č. 2.
Bitmapová (rastrová) grafika
bitmapová (rastrová) grafika, vektorová grafika, výhody a nevýhody
Počítačová grafika 18. Marcel Svrčina.
POČÍTAČOVÁ GRAFIKA PROGRAMY A NÁSTROJE PRO PRÁCI S VEKTOROVOU GRAFIKOU 2 ING. BOHUSLAVA VITEKEROVÁ IKT MS Office
Bitmapová a Vektorová grafika
Základní pojmy Grafiky
Počítačová grafika.
EXCEL ŘAZENÍ DAT ING. BOHUSLAVA VITEKEROVÁ IKT MS Office
Excel úpravy grafu, karta Návrh
Excel export a import dat. Import dat z webu.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_060 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Ing. Roman Bartoš Předmět Informatika.
POČÍTAČOVÁ GRAFIKA ÚPRAVA FOTOGRAFIÍ – ZÁKLADNÍ ÚPRAVY ING. BOHUSLAVA VITEKEROVÁ IKT MS Office
Ing. Bohuslava Vitekerová
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Tematická oblast: Informační a komunikační technologie Číslo materiálu: E Název: Počítačová grafika - teorie Autor:
Počítačová grafika rozlišení
Počítačová grafika.
CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE_128_IT5 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Vzdělávací oblast: Informační a komunikační technologie Předmět:Informatika.
POČÍTAČOVÁ GRAFIKA PROGRAMY A NÁSTROJE PRO PRÁCI S VEKTOROVOU GRAFIKOU 3 ING. BOHUSLAVA VITEKEROVÁ IKT MS Office
Počítačová grafika a prezentace
Rastrová grafika Výpočetní technika.
POČÍTAČOVÁ GRAFIKA DIGITÁLNÍ FOTOAPARÁT 1 ING. BOHUSLAVA VITEKEROVÁ IKT MS Office
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ Inovace ve vzdělávání na naší škole Název: Základní pojmy počítačové grafiky Autor: Mgr.
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Ing. Bohuslava Vitekerová
GRAFIKA úvod.
Počítačová grafika.
POČÍTAČOVÁ GRAFIKA ÚPRAVA FOTOGRAFIÍ – ÚPRAVA ČERVENÝCH OČÍ ING. BOHUSLAVA VITEKEROVÁ IKT MS Office
ACCESS ÚVOD DO PROGRAMU - 02 Ing. Jana Horáková IKT MS Office
Excel úpravy grafu, karta Rozložení
EXCEL FILTROVÁNÍ DAT ING. BOHUSLAVA VITEKEROVÁ IKT MS Office
Základní pojmy Grafiky
ACCESS DOTAZY Ing. Jana Horáková IKT MS Office
Ing. Bohuslava Vitekerová
Informatika Základní formáty počítačové grafiky Obrázek: Žaneta Lažková 2012.
EXCEL ÚPRAVY GRAFU, KARTA FORMÁT. MINIGRAFY ING. BOHUSLAVA VITEKEROVÁ IKT MS Office
POČÍTAČOVÁ GRAFIKA ÚPRAVA FOTOGRAFIÍ – ÚPRAVA KŘIVĚ NAFOCENÝCH FOTOGRAFIÍ ING. BOHUSLAVA VITEKEROVÁ IKT MS Office
IKT MS Office Access Sestavy Ing. Jana Horáková
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Soňa Patočková Název šablonyIII/2.
ACCESS SESTAVY Ing. Jana Horáková IKT MS Office
Excel export a import dat. Import ze souboru.
POČÍTAČOVÁ GRAFIKA ÚPRAVA FOTOGRAFIÍ - RETUŠE ING. BOHUSLAVA VITEKEROVÁ IKT MS Office
POČÍTAČOVÁ GRAFIKA PROGRAMY A NÁSTROJE PRO PRÁCI S RASTROVOU GRAFIKOU 3 ING. BOHUSLAVA VITEKEROVÁ IKT MS Office
Bitmapová (rastrová) grafika
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Soňa Patočková Název šablonyIII/2.
Rastrová grafika (bitmapová) Obrázek poskládaný z pixelů Televize, monitory, fotoaparáty Kvalitu ovlivňuje barevná hloubka a rozlišení Barevná hloubka.
EXCEL VYTVOŘENÍ GRAFU ING. BOHUSLAVA VITEKEROVÁ IKT MS Office
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Soňa Patočková Název šablonyIII/2.
Počítačová grafika.
Grafické systémy II. Ing. Tomáš Neumann Interní doktorand kat. 340 Vizualizace, tvorba animací.
Prezentace Powerpoint 1 Prezentace vznikla v rámci projektu Škola 21. století, reg. číslo: CZ.1.07/1.3.06/ , který realizuje ZŠ a MŠ Lomnice nad.
NÁZEV ŠKOLY:Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA:III/2 TÉMATICKÁ OBLAST:Informační a komunikační technologie.
Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Jihlava Šablona 32 VY_32_INOVACE_047.ICT.13 Vektorová a rastrová grafika.
Počítačová grafika Rastrová a vektorová grafika Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Růžena Hynková. Dostupné z Metodického.
Grafické programy - opakování
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Počítačová grafika základní pojmy. Počítačová grafika základní pojmy.
Základní pojmy z počítačové grafiky
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Počítačová grafika Mgr. Petra Toboříková.
Transkript prezentace:

Počítačová grafika Rastrová a vektorová grafika, barevné modely IKT MS Office Počítačová grafika Rastrová a vektorová grafika, barevné modely Ing. Bohuslava Vitekerová www.zlinskedumy.cz

Anotace Materiál se zabývá základními pojmy z oblasti počítačové grafiky, musí být doplněn výkladem. Umožňuje použití pro samostatnou práci. Je možné jej poskytnou nepřítomným žákům. Autor Ing. Bohuslava Vitekerová (Autor) Jazyk Čeština Očekávaný výstup 26–41-M/01 Elektrotechni­ka 23-41-M/01 Strojírenství 65-42-M/01 Hotelnictví a cestovní ruch 53-41-M/01 Zdravotnický asistent Speciální vzdělávací potřeby - žádné - Klíčová slova Rastrová a vektorová grafika, barevné modely. Druh učebního materiálu Prezentace Druh interaktivity Kombinované Cílová skupina Žák Stupeň a typ vzdělávání odborné vzdělávání Typická věková skupina 16 - 19 let Vazby na ostatní materiály Je součástí tématu Počítačová grafika

Rastrová a vektorová grafika Počítače pracují s obrazovými informacemi a podle způsobu jejich ukládání se rozlišují 2 základní typy počítačové grafiky: rastrová (bitmapová) grafika vektorová grafika Způsoby práce u obou typů jsou odlišné a každý typ je vhodný pro jiné použití.

vektorová grafika Kresba vektorové grafiky se skládá z matematicky definovaných křivek neboli vektorů. Vektorové programy obvykle pracují s velkým množstvím vektorových objektů, které mohou být libovolně uspořádány a modifikovány. Celkový obraz je pak složen z množství takových objektů.

vektorová grafika Výhody: Nevýhody: Vektorový obrázek je možné libovolně zvětšovat nebo zmenšovat, křivky při tom mají stále stejný tvar, protože se matematicky dopočítají; při zvětšování obrázku nedojde k jeho rozostření Možnost pracovat s každým objektem odděleně Nevýhody: Pro většinu zobrazovacích zařízení je nutno ji převést na rastrový obrázek; neexistuje jednotný formát, což přináší problémy s otvíráním a přenosem souborů.

Programy pro vektorovou grafiku: vektorová grafika Programy pro vektorovou grafiku: Corel Draw, Adobe Illustrator, Zoner Callisto (pro 2D grafiku) AutoCAD a veškeré CAD programy 3D Studio MAX, Cinema 4D, Blender a další programy pro 3D grafiku

Použití vektorové grafiky: vektorová grafika Použití vektorové grafiky: Tvorba tiskovin Při tvorbě písem, z vektorů jsou tvořena písma Reklamní studia, agentury Počítačová konstrukce (technické výkresy), modelování Grafické a kartografické informační systémy Počítačové hry

rastrová (bitmapová) grafika Rastry představují nejčastěji fotografie nebo namalované obrázky. Rastrový obrázek se skládá z mnoha malých bodů neboli pixelů. Pixel (picture element) je obrazový bod. Body jsou uspořádány do mřížky. Každý bod má svou přesnou pozici a barvu v nějakém barevném modelu.

rastrová (bitmapová) grafika Tento způsob popisu obrázků používá např. televize nebo digitální fotoaparát. Kvalitu záznamu obrázku ovlivňuje především rozlišení a barevná hloubka. Výhody: Malá velikost pro fotografie Jednoduché zobrazení Nevýhody Problematická změna měřítka

rastrová (bitmapová)grafika Rastrovým obrázkem je fotografie získaná z fotoaparátu nebo malba namalovaná některým nástrojem jako je tužka, štětec, sprej např. v programu Malování. ©Vitekerová

Barevné modely Monitory používají model RGB. Barvy obrázků jsou zobrazovány pomocí barevných modelů, které vytvářejí (míchají) různé barevné odstíny z tzv. základních barev. Monitory a displeje zobrazují barvy pomocí paprsků, tiskárny pomocí pigmentů (inkoustů nebo tonerů). Monitory používají model RGB. Tiskárny používají model CMYK.

Barevný model RGB Monitory používají aditivní skládání barev, které pracuje se třemi základními barvami: červenou (Red), zelenou (Green) a modrou (Blue). Dochází při tom k vzájemnému prolínání tří barevných paprsků světla. Část plátna, která je osvětlená rovnoměrně všemi třemi reflektory, je bílá.

Barevný model cmyk Tiskárny používají k míchání barev 3 inkousty, které mají barvy: Cyan (azurová – světle modrá), Mageta (purpurová – fialová) a Yellow (žlutá). Smícháním všech těchto barev vznikne černá barva.

Procvičování učiva Jaké jsou typické vlastnosti vektorové grafiky? (Vyberte správnou odpověď). Vektorový obrázek je možné libovolně zvětšovat nebo zmenšovat, křivky při tom mají stále stejný tvar. Při zvětšování obrázku dojde k jeho rozostření. Soubory mají jednotný formát.

Procvičování učiva Jaké jsou typické vlastnosti vektorové grafiky? Vektorový obrázek je možné libovolně zvětšovat nebo zmenšovat, křivky při tom mají stále stejný tvar. Při zvětšování obrázku dojde k jeho rozostření. Soubory mají jednotný formát.

Procvičování učiva Vyberte, která tvrzení jsou pravdivá pro rastrovou grafiku: Rastry bývají nejčastěji fotografie nebo namalované obrázky. Rastrová grafika se používá při tvorbě tiskovin. Kvalitu záznamu obrázku ovlivňuje jeho rozlišení.

Procvičování učiva Která tvrzení jsou pravdivá pro rastrovou grafiku Rastry bývají nejčastěji fotografie nebo namalované obrázky. Rastrová grafika se používá při torbě tiskovin. Kvalitu záznamu obrázku ovlivňuje jeho rozlišení.

Použité zdroje Wikipedie [online]. 2012 [cit. 2013-01-06]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Barevn%C3%BD_model QUARK67. AdditiveColorMixiing.svg ‎: Additive color mixing with RGB colors [online]. 2008 [cit. 2013-01-24]. Dostupné z: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:AdditiveColorMixiing.svg QUARK67. Synthese-.svg: Subtractive color mixing with CMY colors [online]. 2006 [cit. 2013-01-24]. Dostupné z: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Synthese-.svg ING. ROUBAL, Pavel. Počítačová grafika pro úplné začátečníky. Brno: Computer Press, 2003. ISBN 80-7226-896-1. Byly použity kliparty MS Office v rámci smlouvy Campus 3.