Rostlinné orgány KOŘEN

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Semenné rostliny, rostlinné orgány
Advertisements

Lukáš Petr 5. A Stonek.
Anotace: Soubor se skládá z prezentace, která je námětem
Morfologie kořenů Majka Šmilauerová. Funkce kořenů Primární –čerpání vody a živin –upevnění rostliny v/k substrátu Sekundární –zásobní –propagační –dýchání.
Aktivita č.4: Biologie pod mikroskopem
ORGÁNY ROSTLIN-KOŘEN A STONEK
Výuková centra Projekt č. CZ.1.07/1.1.03/
1. Podběl, orsej, sasanka nebo plicník patří mezi byliny rozkvétající časně zjara. V porovnání s ostatními bylinami kvetoucími v létě se u nich častěji.
stélka - tělo nižších rostlin, není tvořeno pletivy kormus - členěné tělo vyšších rostlin.
Studijní materiál. Vypracovala: Kateřina Jenáčková
STONEK.
Rostlinná pletiva.
Autor: Mgr. Kateřina Žáková Určení: Kvinta, I.G, 1.SOŠ
Cíl: seznámení se stavbou, druhy, typy a funkcí
BOTANIKA ROSTLINNÉ ORGÁNY
STONEK.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
ROSTLINNÁ PLETIVA.
Digitalizace výuky Příjemce
Vegetativní orgány rostlin
Název Vegetativní orgány rostlin - Kořen Předmět, ročník
Kořen autor: David Hainall.
Výuková centra Projekt č. CZ.1.07/1.1.03/
Základní vzdělávání - Člověk a příroda - Přírodopis - Biologie rostlin
Rostlinné orgány - kořen
Kořen Bohumil Bareš.
MECHOROSTY Obr. 1 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslav Navrátil. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  ,
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
rostlinné orgány složeny z vyskytují se u rozdělení: vegetativní
Rostlinné orgány.
Uspořádání rostlinného těla
Kořen (radix) VY_32_INOVACE_3.1.Bi1.03/Li
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Kořen Jan Skála, 4.ročník Bi-Ze.
STAVBA TĚLA KRYTOSEMENNÝCH ROSTLIN
BOTASKA – botanika s kamerou CZ.1.07/2.2.00/
Pohádkový okruh Pacifikem Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným.
Rostliny Soutěž RISKUJ Pokračovat Zdroje obrázků
Primární anatomická stavba kořene
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
ORGÁNY SEMENNÝCH ROSTLIN
SEMENNÉ ROSTLINY STAVBA TĚLA KOŘEN.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Věra Fišerová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Kořen Biologie 1. ročník.
Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Základy anatomie rostlin 1. díl (kořen – stonek)
Kořen  Spolu se stonkem a listy tvoří vegetativní rostlinné orgány  Nižší rostliny = ozn. rhizoidy, vyšší rostliny (kapraďorosty a dál) = kořeny.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Kořen Tematická oblast:Rostliny Ročník:1. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
KOŘEN.
KOŘEN Biologie, 2. ročník, Botanika. Obecná charakteristika kořen patří mezi tzv. vegetativní orgány společně se stonkem a listem pravý kořen se poprvé.
Stavba rostlinného těla KOŘEN.
Vegetativní orgány Stonek
Kořen Sofi dobrynina 5.A..
Stavba rostlinného těla
Anatomie rostlinných orgánů
KRAJE ČR mapky Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Věra Fišerová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Enzymy a hormony Obr.1 – Jak fungují enzymy?
Vegetativní rostlinné orgány
PUZZLE Podpora výuky o stálých a tažných ptácích
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Název učebního materiálu
KOŘEN 2005, Čapková Marie,Gy Na Vítězné pláni, Pha 4.
Princip magnetoelektrického měřícího přístroje
KOŘEN VY_32_INOVACE_12_23.
UŽITEČNÁ ZVÍŘATA A ROSTLINY 2
Rozklad čísel od 1 do 10 Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným.
Půdní druhy Obr.1 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Najdi rozdíl IV. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Vegetativní orgány kořen.
Stonek Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Renata Bachtíková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného.
Transkript prezentace:

Rostlinné orgány KOŘEN Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jana Míková. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

Kořen Co to je kořen? Jedli/pili jste někdy kořen? 1.

Kořen Většinou podzemní nečlánkovaný orgán neomezeného růstu. Většinou roste pozitivně geotropicky. Neobsahuje chlorofyl. Funkce: Upevňuje rostlinu v půdě nebo v/na jiném organismu. Nasává a dopravuje roztoky minerálních látek. Může sloužit ke skladování zásobních látek. Místo syntézy organických látek. Může sloužit k vegetativnímu rozmnožování. Podílí se na symbióze s půdními mikroorganismy.

Kořen Klíční rostlina – kořínek je základem hlavního (primárního kořenu). Hlavní kořen je buď: nahrazen kořeny náhradními (adventivními) (jednoděložné rostliny), nebo dál roste a pravidelně se větví (dvouděložné rostliny). Jak klíčí ředkvička, se můžete podívat na volně dostupném videu zde (odkaz na video YouTube). Soubor kořenů = kořenová soustava.

Kořenové systémy Stepní rostliny dosahují svými kořeny do různých hloubek: lipnice luční – krátké kořeny Silphium – dlouhé, málo větvené kořeny kavyl – větvené kořeny 3.

Stavba kořene – podélná Kořenová pásma: Pásmo větvení – plně vyvinutá trvalá pletiva. Pásmo absorpční – kořenové vlášení – nasávání roztoků. Pásmo prodlužovací – buňky se prodlužují, vznik primárního dřeva a lýka (každá buňka nese genetickou informaci – diferenciace buněk do jednotlivých pletiv). Vzrostný vrchol s čepičkou – intenzivní dělení buněk. Čepička (kalyptra) – chrání vzrostný vrchol, z parenchymatických buněk, primární dělivé pletivo. Vnější buňky čepičky slizovatí, tvoří tzv. kořenový maz – usnadnění pronikání kořene do půdy. Ve středu čepičky kolumela, v ní zrnka přesýpavého škrobu – polohová orientace kořene. 2.

Stavba kořene – příčná Pokožka (rhizodermis) – jednovrstevná bez kutikuly a průduchů, rhiziny. Primární kůra (cortex) – pod pokožkou, vrstvy parenchymatických buněk. Exodermis – korkovatění buněk. Mezodermis – interceluláry, mléčnice, pryskyřičné kanálky. Endodermis – ztlustlé buňky. Pericykl (perikambium) – vnější vrstva středního válce, parenchymatické buňky, zakládání postranních kořenů, uvnitř cévní svazek – radiální, tloustnutím se mění na kolaterální. 2.

Metamorfózy I Dužnaté kořeny – mrkev, křen. Bulvy – celer, řepa. Kořenové hlízy – orsej jarní, vstavač, jiřiny. 4. 5. 6.

8. Metamorfózy II Haustoria – ochmet, jmelí, kokotice jetelová, podbílek šupinatý, černýš. Příčepivé kořeny – břečťan. Chůdovité kořeny – kukuřice, mangrove. Vzdušné kořeny – monstera, fylodendron, fíkus. 9. 10. 11. 7.

Symbióza kořenů Symbióza s hlízkovými bakteriemi – bobovité rostliny (rod Rhizobium), olše (rod Frankia). S podhoubím hub – hřib, kozák, křemenáč… 14. 12. 13.

Využití Zelenina (mrkev, celer, červená řepa). Koření (zázvor). Krmivo (krmná řepa). Surovina pro potravinářský průmysl: Kořen čekanky jako náhražka kávy – cikorka. Řepa cukrovka – výroba cukru, lihu. Výroba léčiv (andělika lékařská, petržel). Kořenové čističky odpadních vod. Úkol: Zjistěte jak fungují kořenové čističky. (Využít můžete volně dostupná videa, např. České televize nebo TV Nova – Rady ptáka Loskutáka)

Opakování K čemu potřebuje rostlina kořen? K upevnění v půdě. K získání vody a minerálních látek. Ke shromažďování zásobních látek. K syntéze organických látek. Seřaďte kořenová pásma od povrchu půdy směrem dolů. Vzrostný vrchol. Pásmo absorpční. Pásmo prodlužovací. Pásmo větvení. Co by se stalo, když by rostlina neměla kořenovou čepičku? Ničily by se vrcholové meristémy. Kořen by špatně pronikal substrátem. Kořen by nerostl pozitivně geotropicky. K čemu se kořeny využívají? Potrava. Krmivo. Výroba léčiv. Kořenové čističky. Víte, proč je obtížné pěstovat některé houby? Protože houba potřebuje ke svému růstu rostlinu (symbióza, mykorrhiza). 4. 2. 3. 1.

Úkol – řez kořenem Proveďte řez kořenem rostliny (tradeskancie, břečťan, monstera apod.), příčný i podélný. Pod mikroskopem pozorujte stavbu kořene. Příčný řez – rhizodermis, primární kůra, střední válec s cévním svazkem. Podélný řez – jednotlivá pásma. Stavbu nakreslete, popište, napište i zvětšení. Proveďte příčný řez mrkví – je zde i zásobní pletivo. Co uvidíte při mikroskopování kořene monstery, si můžete prohlédnout i na webu Masarykovy univerzity zde.

Použité obrázky DavidSim. Commons.wikimedia.org: Tree_roots_and_temple,_Ta_Prohm,_Angkor,_Cambodia.jpg [online]. [cit. 2010-05-12] Dostupný pod licencí Creative Commons Attribution 2.0 Generic na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Tree_roots_and_temple,_Ta_Prohm,_Angkor,_Cambodia.jpg>. Helix84. Commons.wikimedia.org: Anatomy_roots.png [online]. [cit. 2010-05-12] Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Anatomy_roots.png>. US Environmental Protection Agency . Commons.wikimedia.org: Root-system.jpg [online]. [cit. 2010-05-12] Dostupný pod licencí Public domain na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Root-system.jpg>. Larsinio. Commons.wikimedia.org: CarrotDiversityLg.jpg [online]. [cit. 2010-05-12] Dostupný pod licencí Public domain na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:CarrotDiversityLg.jpg>. Helix84. Commons.wikimedia.org: Knolselderij_knol_(Apium_graveolens_var._rapaceum)_%27Dolvi%27.jpg [online]. [cit. 2010-05-12] Dostupný pod licencí GNU Free Documentation na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Knolselderij_knol_(Apium_graveolens_var._rapaceum)_%27Dolvi%27.jpg>. Ixitixel. Commons.wikimedia.org: Ranunculus_ficaria_Roots.jpg [online]. [cit. 2010-05-12] Dostupný pod licencí Creative Commons Attribution 2.5 Generic na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Ranunculus_ficaria_Roots.jpg>. Helix84. Commons.wikimedia.org: Ficus_elastica1.jpg [online]. [cit. 2010-05-12] Dostupný pod licencí Creative Commons Attribution ShareAlike 3.0 na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Ficus_elastica1.jpg>. Gerhard Elsner. Commons.wikimedia.org: Kiefern-Mistel.jpg [online]. [cit. 2010-02-25] Dostupný pod licencí GNU Free Documentation License na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Kiefern-Mistel.jpg>. Vlastní foto autorky. Ji-Elle. Commons.wikimedia.org: Carabane-Mangrove.JPG [online]. [cit. 2010-05-12] Dostupný pod licencí Public domain na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File: Carabane-Mangrove.JPG>. Public domain. Commons.wikimedia.org: Soybean-root-nodules.jpg [online]. [cit. 2010-02-25] Dostupný na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Soybean-root-nodules.jpg>. Rosser1954. Commons.wikimedia.org: An alder root nodule gall.JPG [online]. [cit. 2010-02-25] Dostupný pod licencí Public Domain na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:An_alder_root_nodule_gall.JPG>. Kosiarz-PL. Commons.wikimedia.org: Leccinum versipelle 3.jpg [online]. [cit. 2010-02-25] Dostupný pod licencí GNU Free Documentation License na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Leccinum_versipelle_3.jpg>. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jana Míková. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.