Exponenciální funkce VY_34_INOVACE Matematika, č.přílohy

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Pojem FUNKCE v matematice
Advertisements

Exponenciální funkce Exponenciální funkcí o základu a nazýváme každou část funkce, která je dána rovnicí: Dostupné z Metodického portálu ISSN: 1802–4785,
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:* III/2Sada:* I. Ověření ve výuce: oktávaDatum:
F U N K C E II Funkce 5 Mocninná funkce 3 Čihák Plzeň 2013, 2014.
Škola:Gymnázium Václava Hlavatého, Louny, Poděbradova 661, příspěvková organizace Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Inovace výuky Číslo.
Základy infinitezimálního počtu
Funkce.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
CZECH SALES ACADEMY Trutnov – střední odborná škola s.r.o.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_94.
VY_32_INOVACE_MAT_VA_07 Digitální učební materiál Sada: Matematika Téma: Komplexní čísla – grafické řešení rovnic s absolutní hodnotou Autor: Mgr. Eva.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_743.
Exponenciální funkce Körtvelyová Adéla G8..
Exponenciální a logaritmické funkce a rovnice
Škola:Gymnázium Václava Hlavatého, Louny, Poděbradova 661, příspěvková organizace Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Inovace výuky Číslo.
VLASTNOSTI FUNKCÍ Příklady.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_754.
Název školy Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb, Komenského 3, Litoměřice AutorMgr. Milena Procházková Název šablonyIII/2_Inovace a zkvalitnění.
Logaritmické funkce Michal Vlček T4.C.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE_08B07 AutorRNDr. Marcela Kepáková Období vytvořeníListopad.
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
Gymnázium, Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Hodonín HYPERBOLA 1.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_MAT_SU_3_01.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
VY_32_INOVACE_MAT_VA_08 Digitální učební materiál Sada: Matematika Téma: Komplexní čísla – grafické řešení nerovnic s absolutní hodnotou Autor: Mgr. Eva.
Elipsa VY_34_INOVACE Matematika, č.přílohy Autor: Mgr. Eva Hubáčková
Funkce a jejich vlastnosti
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_751.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _728 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_778.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
MIROSLAV KUČERA Úvodní informace Matematika B 2
Název školy Střední škola hotelnictví, gastronomie a služeb, Dlouhá 6, Litoměřice AutorMgr. Milena Procházková PředmětMatematika Tematický celekKomplexní.
INTERVALY ABSOLUTNÍ HODNOTA
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _729 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_779.
FUNKCE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Karel Bílek. Dostupné z Metodického portálu ISSN: Provozuje.
Repetitorium z matematiky Podzim 2012 Ivana Medková
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Polohové a metrické úlohy v trojúhelníku Autor: Mgr. Eva Hubáčková Použití: řešení polohových a metrických úloh v trojúhelníku v analytické geometrii Datum.
Vektor Autor: Mgr. Eva Hubáčková Použití: odvození a procvičení pojmu vektor Datum vypracování: Datum pilotáže:.2013 Anotace: Interaktivní prezentace.
Skalární součin Autor: Mgr. Eva Hubáčková Použití: odvození a procvičení pojmu skalární součin Datum vypracování: Datum pilotáže:.2013 Anotace:
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
Geometrická definice absolutní hodnoty Autor: Mgr. Eva Hubáčková Použití: výklad a procvičení geometrického významu absolutní hodnoty Datum vypracování:
Směrnicová rovnice přímky
Parabola VY_34_INOVACE Matematika, č.přílohy Autor: Mgr. Eva Hubáčková
Lineární funkce s absolutní hodnotou Autor: Mgr. Eva Hubáčková Použití: výklad a procvičení lineární funkce s absolutní hodnotou Datum vypracování:
Parametrická rovnice přímky
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Renáta Burdová Název prezentace (DUMu): 2. Úpravy výrazů Název sady: Matematika pro 4. ročník, opakování k maturitě.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/ Funkce sinus.
Funkce, funkční závislosti Lineární funkce. Obsah: Definice funkce Grafické znázornění funkce Konstantní funkce Lineární funkce Vlastnosti lineárních.
Funkce Lineární funkce a její vlastnosti 2. Funkce − definice Funkce je předpis, který každému číslu z definičního oboru, který je podmnožinou množiny.
Lineární funkce Rozdělení lineárních funkcí Popis jednotlivých funkcí.
Autor: Předmět: Ročník: Název: Označení: DUM vytvořen: Mgr. Hana Němcová Matematika, seminář diferenciální a integrální počet Osmý ročník víceletého gymnázia.
Matematický milionář Foto: autor Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným.
Funkce a jejich vlastnosti
Rozcvička Urči typ funkce:
Kombinační číslo 6. října 2013 VY_42_INOVACE_190206
Autor: Předmět: Ročník: Název: Označení: DUM vytvořen:
Autor: Předmět: Ročník: Název: Označení: DUM vytvořen:
Komplexní čísla - absolutní hodnota
VY_32_INOVACE_94.
Funkce a jejich vlastnosti
Název školy Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb,
Výuka matematiky v 21. století na středních školách technického směru
Transkript prezentace:

Exponenciální funkce VY_34_INOVACE Matematika, č.přílohy Autor: Mgr. Eva Hubáčková Použití: výklad a procvičení vlastností exponenciální funkce Datum vypracování: 17.3. 2012 Datum pilotáže: 10.4. 2012 Anotace: Interaktivní prezentace v úvodu motivuje příkladem použití grafu v praktické úloze, odvozuje dva typy grafů exponenciální funkce, prezentaci lze využít v hledání vlastností exponenciální funkce. Poznatky jsou pak aplikovány ve cvičeních pro studenty s následným řešením. Materiál je určen pedagogům a studentům k výkladu a procvičení definice a vlastností exponenciální funkce na střední škole.

Exponenciální funkce Příklad využití Závislost hmotnosti m radioaktivní látky na čase t při její radioaktivní přeměně je dána vzorcem m0 je počáteční hmotnost látky v čase 0 sekund a T je poločas přeměny (doba, za kterou se m0 zmenší na jednu polovinu). Vypočítejte hmotnost radia v časech t = 10,50,100,150, 183,200,250,300,350,400,450,500 sekund. T radia je 183 s, m0=1g. Sestavte tabulku a zobrazte do grafu. Řešení: Dostáváme funkci : čas t 10 50 100 150 183 200 250 300 350 400 450 500 m 0,96 0,83 0,68 0,57 0,5 0,47 0,39 0,32 0,27 0,22 0,18 0,15 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Eva Hubáčková

Graf - Závislost hmotnosti m = y radia na čase t = x při jeho radioaktivní přeměně Grafem je část grafu exponenciální funkce o základu a = Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Eva Hubáčková

Zkoumejte nyní vztah y = 2x pro všechna reálná x Zkoumejte nyní vztah y = 2x pro všechna reálná x. Zkoumejte nyní vztah pro všechna reálná x. x -8 -6 -4 -2 -1 -0,5 0,5 1 2 4 6 8 y = 2x y = 2-x Načrtněte grafy obou funkcí. Jaká je mezi nimi souvislost? Určete vlastnosti obou funkcí. y = 2x x Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Eva Hubáčková

Zkoumejme nyní vztah y = 2x pro všechna reálná x. -8 -6 -4 -2 -1 -0,5 0,5 1 2 4 6 8 y 0,004 0,02 0,06 0,25 0,7 1,41 16 64 256 Pozn: Jaký bude graf funkce ? Např. v bodě x = - 4 bude funkční hodnota 2-(-4)=24, což je hodnota funkce y = 2X v bodě x = 4. Graf funkce bude souměrný s grafem y= 2x podle osy y. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Eva Hubáčková

Definice exponenciální funkce : Exponenciální funkce o základu a, je funkce na množině R vyjádřená ve tvaru y = ax, kde a je kladné číslo různé od 1. Pozorujme hodnoty základu a, který má vliv na průběh grafu exponenciální funkce. y=8x y=2x y=4x Pozn:Funkce y=1x není funkce exponenciální, ale konstantní. Pokud by a bylo záporné grafem by byly izolované body. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Eva Hubáčková

Vlastnosti exponenciální funkce y = ax, a Definiční obor je R. Obor hodnot je (0;∞) Je rostoucí, a tedy je prostá. Je klesající, a tedy je prostá. Je zdola omezená. Nemá minimum. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Eva Hubáčková

Použijte grafu exponenciální funkce k porovnávání následujících čísel: Použijte grafu exponenciální funkce k porovnávání následujících čísel: a) b) Využijeme funkci Jelikož základ je z intervalu (0;1) je funkce klesající. Tzn. Jestliže - 3, 002 < - 3,001, pak > Situaci si můžeme znázornit na grafu dané funkce: Využijeme funkci Jelikož základ je větší než 1, je funkce rostoucí. Tzn. Jestliže < , pak < Situaci si můžeme znázornit na grafu dané funkce: _ • _ • _ • _ • І І І І - 3,002 -3,001 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Eva Hubáčková

3) Vyberte čísla menší než 1: A= , B= , C= , D= , E= Cvičení: 1) S využitím průběhu grafu exponenciální funkce porovnejte následující čísla: a) , b) , c) , d) 2) S využitím vlastnosti vhodné exponenciální funkce rozhodněte, jaký vztah platí mezi reálnými čísly r a s: a) , b) , c) , d) 3) Vyberte čísla menší než 1: A= , B= , C= , D= , E= 4) Rozhodněte, jaký musí být základ (a>1 nebo 0<a<1), aby platilo: , b) c) , d) 5) Jaký musí být parametr b, aby funkce f byla rostoucí: a) b) c) , d) Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Eva Hubáčková

a) r < s , b) r > s , c) r > s , d) r < s A, C, D Řešení: a) b) c) d) a) r < s , b) r > s , c) r > s , d) r < s A, C, D a) a >1, b) 0 < a < 1, c) a >1, d) 0 < a < 1 a) b) c) d) Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Eva Hubáčková

Zdroje informací Učebnice Matematika pro gymnázia -Funkce, nakladatelství Prometheus, Jednota českých matematiků a fyziků Cvičení jsou originálně vytvořena podle předlohy úloh ve sbírce Matematika – příprava k maturitě a k přijímacím zkouškám na vysoké školy, autor Jindra Petáková

Metodický list V 1. části odprezentujeme příklad využití exponenciální funkce. V 2. části studenti interaktivně odvodí dva typy grafů exponenciální funkce a doplní vlastnosti funkcí. V 3. části prezentujeme řešení typových cvičení. V 4. části cvičení interaktivně řešíme. V 5. části studenti samostatně řeší úkoly a následně si zkontrolují výsledky v závěrečném okně.