OBĚHOVÁ SOUSTAVA.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
SRDCE.
Advertisements

Název Oběhová soustava člověka
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Patologie srdce a cév.
Tělní tekutiny.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Digitální učební materiál
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
Oběhová soustava Adam Klimeš.
Lymfatický (mízní) systém
Tělní tekutiny 1. Tkáňový mok tvoří prostředí všech tkáňových buněk
Tělní tekutiny Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 8. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy a informacemi o složení a funkci tělních.
Oběhová soustava člověka
Tělní tekutiny a oběhová soustava obratlovců
Autor: Mgr. Kateřina Žáková Určení: Tercie
Obranný systém těla, krevní skupiny, mízní soustava
CÉVNÍ SYSTÉM FUNKCE :má v lidském těle celou řadu různých funkcí. Přenáší kyslík do tkání a odvádí CO2. Rozvádí živiny z trávicí soustavy do orgánů.
Oběhová soustava zajišťuje transport látek po těle
Oběhová soustava člověka
SRDCE (COR).
Tvorba materiálu je financována z ESF a státního rozpočtu ČR.
krev: 5 – 6 l, neustálá obnova, celkově se obnoví 3x do roka
Základní vzdělávání - Člověk a příroda - Přírodopis – Biologie člověka
rozvod živin, kyslíku, odvod CO2 a odpadů metabolismu
Tělní tekutiny.
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Srdce (Cor).
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Tvoří ji: Tělní tekutiny Cévy srdce
OBĚHOVÁ SOUSTAVA Oběh krve zajišťuje srdce a cévy Obr.1,2.
Mízní soustava Lymfatická.
Škola Střední průmyslová škola Zlín
Oběhová soustava.
Cévní soustava3 SRDCE, CÉVY.
Tělní tekutiny Krev a míza.
Srdce.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: Hana Turoňová Název materiálu: VY_32_INOVACE_12_TĚLNÍ.
Cévní systém lidského těla
Základní škola Třemošnice, okres Chrudim, Pardubický kraj Třemošnice, Internátní 217; IČ: , tel: , emaiI:
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
KREV – OBĚHOVÁ SOUSTAVA - tělesná tekutina, která u zdravého dospělého člověka tvoří 7 % tělesné hmotnosti (asi 5 litrů) - krev se neustále obnovuje, každý.
OBĚHOVÁ SOUSTAVA.
Název školyZŠ Elementária s.r.o Adresa školyJesenická 11, Plzeň Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUMu VY_32_INOVACE_ Předmět Přírodopis.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
OBĚHOVÁ SOUSTAVA II SRDCE, SLEZINA, BRZLÍK. STAVBA SRDCE.
Název školyZŠ Elementária s.r.o Adresa školyJesenická 11, Plzeň Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUMu VY_32_INOVACE_ Předmět Přírodopis.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
Oběhová soustava srdce a cévy
VY_52_INOVACE_12_01_ oběhová soustava
MÍZNÍ SOUSTAVA.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Lumír.
Tělní tekutiny.
Přírodopis – 8. ročník, Krev
VY_32_INOVACE_13_Oběhová soustava
OBĚHOVÁ SOUSTAVA.
Č. DUMu: VY_32_INOVACE_06_krev
Srdce a jeho funkce v těle
Autor: Bc. Renáta Bojarská Datum: Název: VY_32_INOVACE_06_PŘ8_BO
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Morfologie a fyziologie člověka
zpracovaný v rámci projektu
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Název materiálu: VY_32_INOVACE_13_SOUSTAVA OBĚHOVÁ_P1-2
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Tělní tekutiny krev tkáňový mok míza.
Projekt: EU peníze školám registrační číslo: CZ / /21
Autor: Mgr. Zbyněk Němec
Transkript prezentace:

OBĚHOVÁ SOUSTAVA

Funkce oběh tělních tekutin: cévní soustava – krev rozvod kyslíku, živin, vody odvod odpadních látek udržení stálé tělesné teploty udržení homeostázy (stálé vnitřní prostředí) řízení pomocí hormonů imunita - obranyschopnost

KREV složení krve Plazma 55% Bílé krvinky a destičky 1% Červené krvinky 44%

Krevní plazma voda (90 %) bílkoviny minerály glukosa tuky vitamíny odpadní látky Krevní buňky

Červené krvinky (erytrocyty) nemají jádro obsahují …………………………………. přenáší ………………. vznik v …………………, zánik ve …………, rozklad ………………………….. - …………. hemoglobin (Fe!) kyslík kostní dřeni slezině hemoglobinu játra Bílé krvinky (leukocyty) nepravidelný tvar, mají jádro vznikají v …………………………………………………………. zajišťují …………………………………….. pohlcují a rozkládají cizorodé látky vytvářejí protilátky kostní dřeni, slezině, mízních uzlinách obranu proti infekcím

Krevní destičky bezjaderné vznikají v ……………………. ……………………. v místech poranění uvolňují látky podporující ………………. kostní dřeni shlukují se hojení

kontakt ……………….. a odpovídající ……………. – shlukování krvinek, ………………… Krevní skupiny A, B, AB, O objevil Karl Landsteiner (a před ním Jan Janský, ale svůj objev nedocenil) kontakt ……………….. a odpovídající ……………. – shlukování krvinek, ………………… ……………….. – další antigen, který na povrchu krvinek buď je (+) nebo není (-) a mnoho dalších, méně důležitých systémů antigen A antigen B protilátka A protilátka B antigenu protilátky srážení krve Rh faktor

transfúze nahrazení ztracené krve (např. při zranění) vždy jen ………………………………. nebo odpovídajícími krevními deriváty (…………………………………………………………….) před transfúzí – krevní zkouška význam dárcovství krve! krví stejné skupiny samostatná plazma, krvinky

IMUNITA odolnost organismu proti infekcím kůže – brání vstupu mikroorganismů do těla látky, které ničí MO: ………………………………………………………………….. …………………………… ničí MO, vyrábí protilátky imunita vrozená – ……………………………………………………………………….. imunita získaná aktivně – ………………………………… pasivně – ………………………………… ve slinách, v žaludeční kyselině, v slzách bílé krvinky protilátky vytvořené během vývoje v těle matky setkáním s MO (proděláním nemoci, očkováním) vpravení hotových protilátek do těla

KREVNÍ CÉVY

…………………………… - mají ………. stěny Tepny (arterie) tepou vedou krev ………………………….. …………………………… - mají ………. stěny krev proudí …………………………… ……………… (až 30 cm/s v aortě) ze srdce do těla pevné a pružné tlusté rychle a pod velkým tlakem Žíly (veny) vedou krev ………………………. …………… stěny …………………. brání zpětnému toku krve krev proudí ……………………….. …………………………………… z těla do srdce tenké průměr aorty asi 2,5 cm, nejmenší tepny asi 1 mm, arterie – název podle toho, že jsou po smrti prázdné, je v nich vzduch chlopně pomalu pod malým tlakem

Vlásečnice (kapiláry) průměr 3-20 mikrometrů, délka do 0,75 cm tenké stěny, často jen 1 vrstva buněk zde se vyměňují látky mezi tkáněmi a krví nerovnoměrně rozloženy po těle (od 300–400 na mm3 v příčně pruhovaných svalech po 2500–3000 na mm3 v srdečním svalu) rychlost průtoku krve asi 0,5 mm/s

velký (tělní) – LK srdce – aorta – celé tělo – duté žíly – PS srdce Krevní oběh velký (tělní) – LK srdce – aorta – celé tělo – duté žíly – PS srdce malý (plicní) – PK srdce – plicní tepna – plíce – plicní žíla – LS srdce délka krevního řečiště asi 140 000 km

Srdce blána (osrdečník) na povrchu – ………………………………… rozděleno na ………………………………………………… ………………… brání zpětnému toku krve mezi S a K, při výstupu tepen 2 síně a 2 komory (silné stěny) 4 chlopně

………… – stah komor, uvolnění síní ………… – stah síní, uvolnění komor Činnost srdce ………… – stah komor, uvolnění síní ………… – stah síní, uvolnění komor systola diastola činnost srdce - ultrazvuk 2D a 3D obraz srdce pořízený echokardiografem. Na 2D obraze je vidět trojcípá a mitrální chlopeň (nahoře) a aortální a mitrální chlopeň (dole). animace - model systoly a diastoly

věnčité tepny – ………………… výživa srdce věnčité tepny – ………………… věnčité tepny silné asi jako brčko, ucpání – odumření tkáně – jizva (infarkt myokardu) riziko zvětšuje nadváha – 1 kg tuku navíc – 600km vlásečnic, do kterých srdce musí vhánět krev

převodní systém srdeční ……………………………………………… – nervové buňky v srdci, které vytvoří a rozvedou vzruch – příkaz pro stah srdce (lze snímat – ………………….) částečně ……………………….. na CNS pravidelné stahy srdce – ………………………………. lze nahmatat na ………………………………………………… EKG nezávislé věnčité tepny silné asi jako brčko, ucpání – odumření tkáně – jizva (infarkt myokardu) riziko zvětšuje nadváha – 1 kg tuku navíc – 600km vlásečnic, do kterých srdce musí vhánět krev tep 130/min mimina, 61-64 muži, ženy o něco více tep, průměrně 70/min krční tepně nebo na zápěstí

nejvyšší v ……………, nejnižší v ……… měříme 2 hodnoty – ………… Krevní tlak nejvyšší v ……………, nejnižší v ……… měříme 2 hodnoty – ………… ideální ……………………………… (čte se ………………….., jednotky mm rtuťového sloupce) tepnách žilách při systole a při diastole 120/80 v pažní tepně 120 na 80 čím je dolní hodnota větší, tím méně srdce mezi stahy odpočívá – víc musí pracovat nikotin – zužuje cévy (srdce musí víc pracovat, aby popohnalo krev, navíc stimuluje srdce k rychlejší činnosti –srdce se udře k smrti

mízní soustava – míza (lymfa), tkáňový mok vyplňuje dutiny, je všude kolem buněk tkáňový mok ……………………………………………….. …………………. vznik - ………………………………. přes stěny vlásečnic složení jako ………………….. přebytečný t. m. se odvádí jako míza mízními cévami do krevního oběhu (do horní duté žíly) mízní uzlina – rozšíření mízní cévy, produkuje a soustřeďuje bílé krvinky, vychytává cizorodé látky, při nemoci se zvětšuje (mandle, podpaží, třísla) další orgány: brzlík (vznik bílých krvinek), slezina (vznik červených i bílých krvinek), kostní dřeň, appendix pronikání tekutiny plazma

ONEMOCNĚNÍ OBĚHOVÉ SOUSTAVY chudokrevnost (anémie) - ………………………………………………………… leukémie - onemocnění bílých krvinek – ………………………………………………………. hemofilie – dědičná, …………………………………. srdeční vady - mohou být vrozené nebo získané vlivem infekčního onemocnění, některé se dají operovat, jiné ne: šelest – ……………………………………………………. arytmie - ……………………………………………………………………, řeší se zavedením kardiostimulátoru pokles počtu červených krvinek v krvi snížená obranyschopnost organismu špatná srážlivost krve nedoléhání srdečních chlopní porucha rytmu stahů srdečního svalu

ukládání tuku a vápníku ve stěně tepen kornatění cév (ateroskleróza) - ……………………………………………………………. →zúžení → zvýšení krevního tlaku, v extrémních případech neprůchodnost → ucpání → nutnost operace infarkt - …………………………………………………………………………… způsobené ucpáním nebo prasknutím věnčitých tepen mozková mrtvice - náhlé …………………………………………………. způsobené ucpáním nebo prasknutím tepen vyživujících mozek - může způsobit ochrnutí určité části těla odumření části srdeční svaloviny selhání části mozku

pružnosti žilních stěn křečové žíly - porucha ……………………………………………….. → rozšiřování → otoky a záněty, řeší se operací

virem HIV AIDS – způsobena ………………………. selhání imunitního systému – ……………………………………………………………….. přenáší se krví (poranění, transfúze), tělesnými tekutinami, kontaktem sliznic s těmito tekutinami (pohlavní styk), z matky na dítě při těhotenství nebo porodu vývoj nemoci: inkubační doba …………………………….., poté příznaky podobné ………………….. latentní doba ………………………………………………. zhroucení imunitního systému organismus není schopen se bránit infekcím 2-6 týdnů chřipce (až 10 let) bez příznaků, přenašeč!