S OCIALIZACE DO PROFESE UČITELE Školní pedagogika Podzimní semestr 2014 Petra Černochová, Anna-Marie Malíková.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základní škola, Slavkov u Brna, Malinovského 280
Advertisements

Co se mají žáci ve škole naučit ? Doplňující pedagogické studium pro učitele Mgr. K. Starý.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako doplňující výukový materiál pro žáky 3. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika.
Diagnostika vnitřních podmínek výuky
Kurikulární projekty Učitelství praktického vyučování a odborného výcviku Bc. Studium kombinované 2010.
Dosavadní možnost studia učitelství Mgr. - odborné (s možností učitelské způsobilosti) – FF - učitelství (PdF, FTK, PřF)
Lucie Rohlíková Západočeská univerzita v Plzni
KLÍČOVÉ KOMPETENCE Lucie Hučínová Výzkumný ústav pedagogický v Praze
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Švec Vlastimil - Krátká Jana - Kubiatko Milan - Pravdová Blanka
Strategie řízení informačních a komunikačních služeb ve škole PROČ ?
Didaktické testy doc. Mgr. Antonín Staněk, Ph.D.
DIDAKTIKA EKONOMICKÝCH PŘEDMĚTŮ doc. Ing. Pavel Krpálek, CSc
Kvalita praktické výuky a masové vzdělávání: zkušenosti PdF Vlastimil Švec & Tomáš Janík Edukační praxe v éře masového vzdělávání 6. listopadu 2013.
Pedagogika jako věda Její předmět, cíle, metody, postavení v rámci společenských věd, jednotlivé disciplíny, základní pojmy.
dotazníkové šetření na vysokých školách
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. a 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ.
ANGAŽOVANÉ UČENÍ Hana Horká.
Pedagogika & DIDAKTIKA
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Cíle studia didaktiky pedagogiky
259 Vybrané kapitoly z didaktiky 195 Vybrané kapitoly z didaktiky
Analýza nabídky bakalářských studijních programů ICV v rámci pedagogického vzdělávání Ing. Lenka Danielová, Ph.D., Mgr. Dita Janderková, Ph.D., Doc. PhDr.
Pedagogická fakulta Masarykovy university v Brně Katedra pedagogiky
Katedra didaktiky ekonomických předmětů VŠE v Praze DIDAKTICKÁ SLOŽKA STANDARDU UČITELE ODBORNÝCH PŘEDMĚTŮ Miloslav Rotport Kostelec nad Černými lesy 27.
KARIÉRNÍ SYSTÉM A PREGRADUÁLNÍ PŘÍPRAVA BUDOUCÍCH PEDAGOGŮ Mgr. Václav Víška, Ph.D.
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 4 didaktických pojmů + 2 otázky.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. a 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ.
Inovace pedagogických praxí na PdF MU: výzvy a očekávání
Speciální pedagogika jako pedagogická disciplína
Pedagogická komunikace
1 Inovace vzdělávacího procesu založeného na získávání kompetencí prostřednictvím výstupů z učení ve studijních oborech PODNIKÁNÍ
Rozvoj inovace a integrace studijních programů a oborů pro učitele a pracovníky ve školství Transformační a rozvojové programy na rok 2005.
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Základy pedagogické metodologie Mgr. Zdeněk Hromádka
Přednáška č.1 Školský management Mgr. Jana Kratochvílová.
SPLBP_ZSE Základy speciální pedagogiky Etopedie
Pedagogická diagnostika
Faktory ovlivňující rozvoj pedagogických dovedností studentů Jana Stávková.
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Pedagogické minimum pro knihovníky – kritické myšlení a jeho metody Mgr. Pavlína Mazáčová, Ph.D. KISK FF MU 4. listopad 2015 Seminář – Vědecká knihovna.
Katedra sociální pedagogiky na Pedagogické fakultě MU Projekty zaměřené na zvyšování životních a profesních perspektiv sociálně znevýhodněných skupin.
Doc. PhDr. Radmila Dytrtová, CSc.. Výběr tématu a podklady pro psaní ZP  Podklady pro psaní bakalářských prací na webu ( v rubrice studium.
STANDARDIZACE PROFESNÍCH ČINNOSTÍ UČITELE Projekt MŠMT ČR pro rok 2008.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
PEDAGOGICKÁ PSYCHOLOGIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
Speciální pedagogika Doc. PaedDr. Olga Zelinková, CSc.
K ONSTRUKTIVISMUS Zora Syslová. T RANSMISE VERSUS KONSTRUKCE Transmisivní pedagogika klade důraz na fakta a jejich zapamatování. Konstruktivistická pedagogika.
Didaktika přírodopisu 1 Přednáška Úvodní informace, Didaktika přírodopisu jako věda a její historie Mgr. Libuše VODOVÁ, Ph.D. Katedra biologie PdF MU.
Pedagogické disciplíny
TYPY VÝUKY výuka produkční výuka regulativní výuka heuristická
Pedagogická diagnostika
Obecná didaktika ÚVOD.
Projekt Impuls / Seminář
Projekt Impuls / Seminář
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ A/ B/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
PROFESE UČITELE Radek Šír.
Pedagogika jako vědecká disciplína
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 6 didaktických pojmů + zodpovědět 2 otázky.
Edukátor Profese učitele
MOTIVACE K UČENÍ Tereza Hammerová
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Konstruktivismus Zora Syslová.
Kurikulum: obsah školní edukace
Osobnost supervizora Jitka Navrátilová
Volnočasové aktivity a jejich řízení
Pedagogika a psychologie
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY 2018/19 Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Pedagog.
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

S OCIALIZACE DO PROFESE UČITELE Školní pedagogika Podzimní semestr 2014 Petra Černochová, Anna-Marie Malíková

Z ÁKLADNÍ POJMY Socializace Proces přeměny člověka na společenskou bytost Vývoj od malého dítěte po osobu, která si uvědomuje sebe samu Učitel Člověk neustále vychovávající a vzdělávající Iniciátor edukačního procesu

Z AČÍNAJÍCÍ UČITEL Absolvent PdF, PřF, FF Nezkušený, mladý, nevyzrálý Cca prvních 5 let Potřebuje systematickou radu a pomoc Má problémy (ubytování, dojíždění...) Používá co se naučil na VŠ – ignorace třídy Napodobuje

Z AČÍNAJÍCÍ UČITEL Činí na základě vlastních zkušeností Je kreativní Motivuje žáky k novým metodám učení Přizpůsobuje se novému prostředí

C O MUSÍ UČITEL ZVLÁDNOUT ? Projektování – cca 2,5 hod denně (předimenzoivání) Vyučování – cíle, obsah, metody, podmínky Hodnocení – zpětná vazba, informační ráz, motivace

D ALŠÍ ČINNOSTI UČITELE Styk s veřejností Publikace, vzdělávací služby, prezentace školy Reflexe Potřeba více praxe na školách Podílení přímo na výuce Zkouška třídnictví Co nejdřívější řízená praxe

D ALŠÍ ČINNOSTI UČITELE Konzultační činnost Koncepční činnost Tvorba kurikula, projektů, změn Administrativní činnost Archivace hodnocení žáků, finanční přehledy, korespondence, zprávy a podklady Operativní činnost Dozory, suplování, porady, akce školy

M USÍ SE UČITEL UČIT BÝT UČITELEM ? Přemýšlení o profesi, zdokonalování Formování osobnosti – praxe, první roky práce Propojení teoretického a praktického vědění Zkušenost jako žák – uvědomění si potřeby praxe Sebereflexe Dlouhodobý proces od studia po rozhodnutí se pro profesi učitelství

J AK ŽÁCI POPISUJÍ SVÉ UČITELE ? Mnoho učitelů odmítá hodnocení žáky Subjektivně – první dojmy, oblíbenost předmětu Hodnocení žáků – důležité ale ne směrodatné

C O SI ŽÁCI PŘEJÍ ? Porozumění Praktičnost výuky a její využití v životě Méně „drcení“ Soustředí se na vztah s učitelem Větší prostor pro volbu předmětů Jasně sdělená pravidla vztahů Respektování potřeb a názorů žáka Příjemné vystupování, skvělý výklad

Z DROJE DYTRTOVÁ, R., KRHUTOVÁ, M., Učitel: Příprava na profesi. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, a.s., 2009, 128 s. ISBN GIDDENS, A., Sociologie. 1. vyd. Příbram: Argo, 1999, 595 s. ISBN GRECMANOVÁ, H., HOLOUŠKOVÁ, D., URBANOVSKÁ, E. Obecná pedagogika I. 1. vyd. Olomouc: Hanex, 1998, 231 s. ISBN KYRIACOU, CH., Klíčové dovednosti učitele. 2. vyd. Praha: Portál, 2004, 155 s. ISBN PETTY, G., Moderní vyučování. 4. vyd. Praha: Portál, 2006, 380 s. ISBN PODLAHOVÁ, L., První kroky učitele. 1. vyd. Olomouc: Triton, 2004, 223 s. ISBN PRŮCHA, J., WALTEROVÁ, E., MAREŠ, J., Pedagogický slovník. 6. Vyd. Praha: Portál, 2009, 400 s. ISBN SKALKOVÁ, J., Obecná didaktika. 1. vyd. Praha: Grada, 2007, 328 s. ISBN SPILKOVÁ, V., Dilemata v pojetí pedagogické přípravy studentů učitelství. Pedagogika LVI, 2006, č. 1, s ISSN VAŠUTOVÁ, J., Profese učitele v českém vzdělávacím kontextu. Brno: Paido, 2004, 190 s. ISBN VAŠUTOVÁ, J., Být učitelem, 2. vyd. Praha: Univerzita Karlova v Praze, 2007, 77 s. ISBN

DĚKUJEME ZA POZORNOST!