Stavební materiály, jako zdroj toxických látek

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Jak se vám dýchá?.
Advertisements

Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
VY_32_INOVACE_18 - TUKY A BÍLKOVINY
ZNEČIŠŤOVÁNÍ VODY A VYČERPÁNÍ ZDROJŮ PITNÉ VODY
Lipidy estery alkoholů a vyšších mastných kyselin.
Halogeny Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
KOLOBĚHY LÁTEK V PŘÍRODĚ
Dioxiny SŠZePř Rožnov p. R PaedDr.Lenka Těžká Modernizace výuky odborných předmětů CZ.1.07/1.1.08/
Znečišťování ovzduší výfukovými plyny
Karbonylové sloučeniny
VLIV ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ NA ŽIVOT ČLOVĚKA
Znečištění půdy a potravin
Ftaláty Hampejsová Zuzana 4.B.
POLYVINYLCHLORID Tereza Vinklerová, 5.C.
Definice, která je zakotvena v zákoně 258 a vyhlášce ministerstva zdravotnictví ČR 252. Pitná voda „je zdravotně nezávadná voda, která ani při trvalém.
CZ.1.07/1.1.10/
FN Olomouc, novorozenecké odd. JIP
JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH ZDRAVOTNĚ SOCIÁLNÍ FAKULTA TOXICKÉ LÁTKY V POTRAVINÁCH 1. OVZN Vendula Fedrová.
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov
Karbonylové sloučeniny = aldehydy a ketony VY_32_INOVACE_G Tento materiál byl vytvořen jako učební dokument projektu inovace výuky v rámci OP Vzdělávání.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Vzduch ( environmentální příručka – 5.ročník )
Kumulativní jedy DDT a POPs.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Žilová, Stoklasová, Pavlíková 3.O
Cizorodé látky v potravinách
Krajina a životní prostředí
Halogenderiváty uhlovodíků
Významné areny 1.
Konference ČKAIT – 14. dubna 2015 Ing. Zuzana Mathauserová
HALOGENDERIVÁTY H halogenem (F, Cl, Br, I) alkylhalogenidy
VLHKOST A PLÍSNĚ VE STAVBĚ Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Alkany.
Životní prostředí a doprava Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Úkol, cíle a základní pojmy logistiky Kapitola 2: Úkol logistiky, Cíle logistiky, Základní pojmy logistiky Vysoká škola technická a ekonomická v Českých.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
ZÁKLADNÍ NORMOVÁ A PŘEDPISOVÁ USTANOVENÍ V OBORU DOPRAVNÍCH STAVEB (POZEMNÍ KOMUNIKACE) Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute.
9. OTVOROVÉ VÝPLNĚ I. Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
10. JEDNOPLÁŠŤOVÉ A DVOUPLÁŠŤOVÉ PLOCHÉ STŘEŠNÍ KONSTRUKCE – STAVEBNĚ FYZIKÁLNÍ PROBLEMATIKA Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích.
8. podlahy II. Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
REGRESNÍ ANALÝZA Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
KONCEPCE NAVRHOVÁNÍ NÍZKOENERGETICKÝCH A PASIVNÍCH BUDOV Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business.
Životní prostředí a doprava Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
TEST DOBRÉ SHODY A TEST NEZÁVISLOSTI Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
VY_32_INOVACE_CH.8.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Tereza Hrabkovská Název materiálu: VY_32_INOVACE_CH.8.A.15_FOSILNÍ PALIVA Název:
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Znečištění ovzduší Tematická oblast:Ekologie Ročník:1. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ AUTOR: Ing. Ivana Fiedlerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_ F 13 Polymerace TEMA: Chemie -
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Ing. Hana Zmrhalová Název: VY_32_INOVACE_07_CH9 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma: UHLÍ Anotace:
Elektronické učební materiály – II. stupeň Chemie 9 Autor: Mgr. Radek Martinák Syntetické látky umělé hmoty a vlákna Měkčený PVC Teflon Polypropylen Polystyren.
Voda Zbožíznalství 1. ročník Voda - nejrozšířenější sloučenina - zároveň velmi vzácný zdroj, kterého ubývá.
Zákoucká Lucie Mlynářová Dominika ZŠ CHRASTAVA vODA Déšť nikdy nepadá jen na jedinou střechu.
Uveďte charakteristiku halogenových derivátů uhlovodíků:  Halogenové deriváty uhlovodíků vznikají nahrazením jednoho nebo více atomů vodíku v molekule.
Ch_030_Areny Ch_030_Uhlovodíky_Areny Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo.
Autor : Mgr. Terezie Nohýnková Vzdělávací oblast : Člověk a příroda Obor : Chemie Téma : Organická chemie Název : Halogenderiváty – vlastnosti a použití.
Organická chemie Přírodovědný seminář – chemie 9. ročník ZŠ Benešov, Jiráskova 888 Ing. Bc. Jitka Moosová.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Areny.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Přírodovědný seminář – chemie 9. ročník
Základy ekologie pro střední školy 1. CZ.1.07./1.5.00/
Organická chemie Chemie 9. r..
AUTOR: Mgr.DANUŠE LEBDUŠKOVÁ
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a příroda, Chemie, Halogenderiváty Autor: Ing. Světlana Hřibalová.
ZDRAVOTNÍ RIZIKO PŘI UŽÍVÁNÍ PLASTOVÝCH OKEN V DOMECH PRO SENIORY
Název projektu: Zkvalitnění výuky cizích jazyků
Název školy Základní škola Kolín V., Mnichovická 62 Autor
Areny.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Mgr. Kateřina Wernerová Název materiálu: VY_52_INOVACE_Pr.9.We.6_Uhlovodíky_s_benzenovym_kruhem_areny.
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Problémy Ozónové vrstvy.
Transkript prezentace:

Stavební materiály, jako zdroj toxických látek Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice

Tento učební materiál vznikl v rámci projektu "Integrace a podpora studentů se specifickými vzdělávacími potřebami na Vysoké škole technické a ekonomické v Českých Budějovicích" s registračním číslem CZ.1.07./2.2.00/29.0019. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

Kapitola 6: Stavební materiály, jako zdroj toxických látek - těkavé organické sloučeniny, označované anglickou zkratkou VOC. Klíčové pojmy: těkavé organické sloučeniny, VOC Cíle kapitoly: Pochopit škodlivost vybraných materiálů na zdraví člověka Naučit se chápat dopady výroby vybraných stavebních materiálů na životní prostředí

6.1 stavební výrobky z hlediska zdravotní nezávadnosti Z hlediska zdravotní nezávadnosti stavebních materiálů a výrobků zabudovaných do staveb je možnost sledovat v ovzduší formaldehyd a těkavé organické látky. Dále se mohou sledovat výluhy toxických a nežádoucích chemických látek do kontaktních médií (voda, půda). Využívá se poznatků ekotoxikologie a toxikologie.

6.1.1 požadavky na posuzování stavební výrobků z hlediska jejich zdravotní nezávadnosti Stavební výrobky musí mít takové vlastnosti, aby neohrožovaly zdraví jejich uživatelů a okolí: vypouštěním toxických plynů přítomností nebezpečných částic nebo plynů v ovzduší emisí nebezpečného záření znečištěním nebo zamořením vody nebo půdy nedostatečným zneškodňováním odpadních vod, tuhých nebo kapalných odpadů výskytem vlhkosti ve stavebních konstrukcích nebo na površích uvnitř staveb

6.1.2 rozčlenění stavebních výrobků Z hlediska použití stavebních výrobků ve stavbách je účelné výrobky rozčlenit následujícím způsobem na: stavební výrobky používané výhradně v exteriérech staveb stavební výrobky používané výhradně v interiérech staveb stavební výrobky používané pro oba účely stavební výrobky přicházející do přímého styku s pitnou vodou a poživatinami netradiční stavební výrobky, ve kterých jsou přírodní materiály nahrazeny odpady nebo jsou vyrobeny přímo z odpadů stavební výrobky používané ve zdravotnických zařízeních

6.1.3 stavební výrobky a eu Pro stavební výrobky v EU se sleduje emise látek uvolňující se do prostoru. (hlavně emise nebezpečných látek do vnitřního prostředí staveb) V EU nejsou jednotné předpisy, které by stanovily limity pro těkavé organické látky (VOC) ve výrobcích. V některých státech EU například v Německu, Francii se již řeší plošně materiály a vyhodnocují koncentrace VOC, aby byly získány i základní údaje o kvalitě.

6.2 organické chemické látky tzv. těkavé organické sloučeniny, označované zkratkou VOC Jsou to sloučeniny schopné tvořit fotochemické oxidanty reakcí s oxidy dusíku za přítomnosti slunečního záření. V domácnostech je možné identifikovat asi 2 000 různých chemických sloučenin, ale pouze cca 50 z nich se vyskytuje běžně, a asi jen 10 má prokázané či předpokládané závažné zdravotní účinky. Hlavním zdrojem těkavých organických látek v interiérech je kouření, používané čistící prostředky, deodoranty, kosmetické přípravky, osvěžovače vzduchu, vonné oleje, nátěry, barvy a laky, koberce, podlahoviny.

6.2 organické chemické látky Toluen, xylen, styren, etylbenzen - způsobují ve vnitřním prostředí bolesti hlavy, poruchy koncentrace, poruchy motoriky, závrať, nevolnost a zvracení. Etylbenzen, chlorované uhlovodíky, ftaláty - souvisejí s hyperaktivitou dýchacích cest. Sloučeniny mohou vyvolávat alergii. Chloroform - dráždí pokožku a sliznici. Hlavním zdrojem ve vnitřním prostředí je odpařování pitné vody ošetřené chlorem. Terpeny - mohou být příčinou alergických respiračních reakcí. Jsou součástí osvěžovačů vzduchu, deodorantů a leštidel.

6.2 organické chemické látky Pesticidy - kumulují se v domácím prachu a jsou podezřelé z karcinogenity nebo chronického poškození jater a ledvin. Jsou obsažené v dezinsekčních prostředcích používaných v domácnostech k hubení nežádoucího hmyzu, plevele či živočišných škůdců. Toxické látky z podlah – vznikají degradací plastifikátorů Chemický rozklad je urychlován přítomnosti hydroxidů, a protože je beton alkalicky, má podíl na degradaci. Konzervační látky - se mohou podílet na znečištění. Například “Karbolenium“ je dnes zakázáno. Silně dráždi pokožku a dýchací cesty. Byla prokázána jeho karcinogenita.

6.2 organické chemické látky Povrchové nátěry - skupina látek, která může znečistit ovzduší. Koncentrace toxických látek v interiérech závisí kromě složení nátěru též na jeho tloušťce, podmínkách provádění a druhu podkladu. I přes přítomnost potenciálních karcinogenů je velice pravděpodobné, že těkavé organické sloučeniny v koncentracích, které se většinou nacházejí ve vnitřním prostředí, nejsou zdrojem rizika pro nepříznivý zdravotní efekt. Jejich koncentrace ovlivňují spíše pohodu vnitřního prostředí v závislosti na citlivosti k charakteru jejich zápachu.

6.3 toxicita pvc a přísad PVC samo o sobě při použití není toxické. Obsahuje chlór a stabilizátory – problém při výrobě a likvidaci, stabilizátory jsou často na bázi těžkých kovů Plastifikátory (změkčovadla) – v průběhu životnosti výrobku se uvolňuji mají teda vliv na spotřebitele Nejčastějšími změkčovadly jsou ftaláty.

6.3.1 pvc - polyvinylchlorid PVC vzniká řetězením molekul vinylchloridu. Vinylchlorid (molekula) je tvořen: dvěma atomy uhlíku třemi atomy vodíku jedním atomem chlóru (molekula chlóru je relativně objemná, obsah chlóru v PVC činí cca 56 objemových %) Základní suroviny pro výrobu PVC: chlorid sodný (kuchyňská sůl) ropa nebo zemní plyn

6.3.1 pvc - polyvinylchlorid Zahřátím výrobků z PVC nad 280 0C, se degraduje: na chlorovodík, dioxiny, hexachlorbenzen, polyaromatické uhlovodíky. V degradovaném zbytku jsou těžké kovy.

6.3.1 pvc - polyvinylchlorid patří k nejrozšířenějším průmyslově vyráběným plastickým hmotám. Vyrábí se polymerací nenasyceného chlorovaného uhlovodíku vinylchloridu, (C2H3Cl). Vzniklý produkt se dále barví a plní různými aditivy (látky přidávané v nízké koncentraci do výrobků ke zlepšení nebo upravení jejich vlastností), takže na trh se dostává velmi široká škála plastů s rozdílnými fyzikálními vlastnostmi.

6.3.1 pvc - polyvinylchlorid Dobrá chemická odolnost, velmi špatně hořlavé a tepelně dobře odolné. Povrch plastu je velmi snadno omyvatelný vodou. Hojně se používá k výrobě podlahových krytin a bytových textilií. Vrstva PVC u zahradních bazénů, PVC armatury V medicíně jako inertní součást různých aparátů (hadičky, trubičky, zásobníky tekutin…) jsou z něj např. vyráběny i hračky pro děti

6.3.1 pvc - polyvinylchlorid Toxické látky se uvolňují při hoření a tepelném rozkladu. Za normálních okolností je téměř nehořlavé, za vysokých teplot (např. při požáru bytu) začíná tepelně degradovat. Uvolňuje se široké spektrum vesměs velmi toxických organických sloučenin (nejznámější je patrně fosgen). I při řízeném spalování se do plynných spalin dostávají atomy chloru. Reakcí chloru s aromatickými uhlovodíky dochází ke vzniku zvláště nebezpečných dioxinů. Polyvinylchlorid - je prokazatelně karcinogenní.

6.3.1 pvc - polyvinylchlorid Dle zpracování rozlišujeme měkké a tvrdé PVC. Tvrdé PVC většinou obsahuje různé stabilizátory (olovo, kadmium apod.) Měkké PVC množství změkčujících prostředků (např. ftaláty) Ftaláty se v lidském organismu ukládají do tukových tkání a hromadí se zde (tzv. bioakumulace). Předpokládá se, že tyto látky mohou působit hormonálně i karcinogenně. Problematická je tedy nejen likvidace PVC, ale již jeho užívání.

6.3.1 pvc - polyvinylchlorid PVC je velmi používanou umělou hmotou na Zemi Proč? levný způsob výroby významné užitné vlastnosti: snadná zpracovatelnost prakticky všemi základními postupy schopnost želatinace s různými změkčovadly, značná chemická odolnost, dobrá tepelná odolnost.

6.4 podlahové krytiny a tapety z pvc – alergie, astma Podlahové krytiny a tapety z PVC mohou vyvolávat alergie i astma. Vyplívá to z testů ekologického hnutí Arnika, které zjistilo přítomnost ftalátů ve všech 8 testovaných vzorcích. Výrobky z PVC by se neměly objevovat ve vybavení zdravotnických zařízení nebo dětských pokojů. Ftaláty nejsou v PVC chemicky vázány, uvolňují se do ovzduší a stávají se součástí prachu, který děti vdechují, a tak jsou příčinou alergických reakcí a nakonec mohou vést k astmatickým onemocněním.

6.5 Vlivy pvc na životní prostředí a lidské zdraví Závislosti mezi výskytem astmatu, alergií, přítomnosti plastových produktů a koncentraci ftalátů zkoumaly dvě studie. Švédská DBH a bulharská ALLHOME.

Kontrolní otázky, studijní materiály Uveďte příklady organických chemických látek označovaných zkratkou VOC. Jaké jsou požadavky na posuzování stavebních výrobků z hlediska jejich stavební nezávadnosti? Z jakého důvodu je PVC jednou z nejvíce využívaných umělých hmot na zemi? Studijní materiály: BEDNÁŘOVÁ, P., KREJSOVÁ, J. Zdravé domy pro zdravé lidi, VŠTE v Českých Budějovicích, 2008, ISBN 978-80-903888-9-5, str. 52 - 56