Didaktický učební materiál pro ZŠ INOVACE A ZKVALITNĚNÍ VÝUKY PROSTŘEDNICTVÍM ICT Autor:Bc. Michaela Minaříková Vytvořeno:duben 2012 Určeno:9. ročník ZŠ.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VY_32_INOVACE_18 - JADRNÁ ENERGIE
Advertisements

Jaderný reaktor a jaderná elektrárna
Jaderná energie.
46. STR - dynamika Jana Prehradná 4. C.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Název projektu: Škola a sport
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 9 Tematický okruhAtomy a záření.
Vlastnosti atomových jader
ZKOUMÁ VYUŽITÍ ENERGIE ATOMŮ
Jaderná fyzika a stavba hmoty
JADERNÁ ENERGIE Co už víme o atomech Atomová jádra Radioaktivita
Jaderná energie Martin Balouch, Adam Vajdík.
Jaderné reakce.
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Jaderná energie Jaderné reakce.
Jaderná energie.
Štěpení atomu a řetězová reakce
22. JADERNÁ FYZIKA.
Jaderná energie.
Elektronická učebnice - II
Uvolňování jaderné energie
Jaderná fyzika 1 Yveta Ančincová.
Jaderné reakce Autor: Mgr. Eliška Vokáčová Gymnázium K. V. Raise, Hlinsko, Adámkova , duben.
Pavel Vlček ZŠ Jenišovice VY_32_INOVACE_350
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 9 Tematický okruhAtomy a záření.
Záření alfa a beta Vznikají při radioaktivním rozpadu některých jader.
Neseďte u toho komplu tolik !
Radioaktivita = schopnost některých látek samovolně vyzařovat neviditelné pronikavé záření, které dokáže procházet jinými látkami a způsobovat jejich změny.
Didaktický učební materiál pro ZŠ INOVACE A ZKVALITNĚNÍ VÝUKY PROSTŘEDNICTVÍM ICT Autor:Bc. Michaela Minaříková Vytvořeno:září 2012 Určeno:9. ročník ZŠ.
Didaktický učební materiál pro ZŠ INOVACE A ZKVALITNĚNÍ VÝUKY PROSTŘEDNICTVÍM ICT Autor:Bc. Michaela Minaříková Vytvořeno:květen 2012 Určeno:9. ročník.
Didaktický učební materiál pro ZŠ INOVACE A ZKVALITNĚNÍ VÝUKY PROSTŘEDNICTVÍM ICT Autor:Bc. Michaela Minaříková Vytvořeno:květen 2012 Určeno:9. ročník.
Didaktický učební materiál pro ZŠ INOVACE A ZKVALITNĚNÍ VÝUKY PROSTŘEDNICTVÍM ICT Autor:Bc. Michaela Minaříková Vytvořeno:říjen 2012 Určeno:9. ročník ZŠ.
Didaktický učební materiál pro ZŠ
Didaktický učební materiál pro ZŠ INOVACE A ZKVALITNĚNÍ VÝUKY PROSTŘEDNICTVÍM ICT Autor:Bc. Michaela Minaříková Vytvořeno:únor 2012 Určeno:7. ročník ZŠ.
Didaktický učební materiál pro ZŠ INOVACE A ZKVALITNĚNÍ VÝUKY PROSTŘEDNICTVÍM ICT Autor:Bc. Michaela Minaříková Vytvořeno:září 2012 Určeno:9. ročník ZŠ.
Didaktický učební materiál pro ZŠ INOVACE A ZKVALITNĚNÍ VÝUKY PROSTŘEDNICTVÍM ICT Autor:Bc. Michaela Minaříková Vytvořeno:říjen 2011 Určeno:9. ročník ZŠ.
Didaktický učební materiál pro ZŠ INOVACE A ZKVALITNĚNÍ VÝUKY PROSTŘEDNICTVÍM ICT Autor:Bc. Michaela Minaříková Vytvořeno:březen 2012 Určeno:9. ročník.
JADERNÁ FYZIKA.
Didaktický učební materiál pro ZŠ INOVACE A ZKVALITNĚNÍ VÝUKY PROSTŘEDNICTVÍM ICT Autor:Bc. Michaela Minaříková Vytvořeno:březen 2012 Určeno:9. ročník.
Didaktický učební materiál pro ZŠ INOVACE A ZKVALITNĚNÍ VÝUKY PROSTŘEDNICTVÍM ICT Autor:Bc. Michaela Minaříková Vytvořeno:září 2011 Určeno:6. ročník ZŠ.
Didaktický učební materiál pro ZŠ INOVACE A ZKVALITNĚNÍ VÝUKY PROSTŘEDNICTVÍM ICT Autor:Bc. Michaela Minaříková Vytvořeno:květen 2012 Určeno:9. ročník.
Didaktický učební materiál pro ZŠ
Didaktický učební materiál pro ZŠ INOVACE A ZKVALITNĚNÍ VÝUKY PROSTŘEDNICTVÍM ICT Autor:Bc. Michaela Minaříková Vytvořeno:březen 2013 Určeno:7. ročník.
Didaktický učební materiál pro ZŠ INOVACE A ZKVALITNĚNÍ VÝUKY PROSTŘEDNICTVÍM ICT Autor:Bc. Michaela Minaříková Vytvořeno:květen 2013 Určeno:6. ročník.
Didaktický učební materiál pro ZŠ INOVACE A ZKVALITNĚNÍ VÝUKY PROSTŘEDNICTVÍM ICT Autor:Bc. Michaela Minaříková Vytvořeno:listopad 2011 Určeno:7. ročník.
Didaktický učební materiál pro ZŠ INOVACE A ZKVALITNĚNÍ VÝUKY PROSTŘEDNICTVÍM ICT Autor:Bc. Michaela Minaříková Vytvořeno:září 2011 Určeno:6. ročník ZŠ.
Didaktický učební materiál pro ZŠ INOVACE A ZKVALITNĚNÍ VÝUKY PROSTŘEDNICTVÍM ICT Autor:Bc. Michaela Minaříková Vytvořeno:leden 2012 Určeno:6. ročník ZŠ.
Didaktický učební materiál pro ZŠ INOVACE A ZKVALITNĚNÍ VÝUKY PROSTŘEDNICTVÍM ICT Autor:Bc. Michaela Minaříková Vytvořeno:květen 2013 Určeno:6. ročník.
Didaktický učební materiál pro ZŠ INOVACE A ZKVALITNĚNÍ VÝUKY PROSTŘEDNICTVÍM ICT Autor:Bc. Michaela Minaříková Vytvořeno:říjen 2011 Určeno:6. ročník ZŠ.
Didaktický učební materiál pro ZŠ INOVACE A ZKVALITNĚNÍ VÝUKY PROSTŘEDNICTVÍM ICT Autor:Bc. Michaela Minaříková Vytvořeno:duben 2013 Určeno:6. ročník ZŠ.
Didaktický učební materiál pro ZŠ INOVACE A ZKVALITNĚNÍ VÝUKY PROSTŘEDNICTVÍM ICT Autor:Bc. Michaela Minaříková Vytvořeno:únor 2013 Určeno:7. ročník ZŠ.
Jaderné reakce (Učebnice strana 133 – 135) Jádra některých nuklidů jsou nestabilní a bez vnějšího zásahu se samovolně přeměňují za současného vysílání.
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Mgr.Jiří Macháček Název: VY_32_INOVACE_34_F9 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma: Řetězová reakce.
Jaderné reakce. Jaderné štěpení Probíhá pouze ve štěpných materiálech (např. U235) U235 se v přírodě vyskytuje pouze v malém množství K dosažení reakce.
Název školy:Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu:Moderní škola Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Jaderné reakce. Struktura prezentace otázky na úvod výklad příklad/praktická aplikace otázky k zopakování shrnutí.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Zdeňka Horská Název materiálu: VY_32_INOVACE_18_20_ Jaderné reakce Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Název školyZákladní škola a mateřská škola Libchavy Název a číslo projektu EU peníze pro ZŠ Libchavy CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivityIII/2.
Jaderné reakce Při jaderných reakcích se mohou přeměňovat jádra jednoho nuklidu na jádra jiných nuklidů. Přitom zůstává elektrický náboj i počet nukleonů.
Energii „vyrábí“ slučováním vodíku na těžší prvky
Název školy Základní škola Šumvald, okres Olomouc Číslo projektu
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
19. Atomová fyzika, jaderná fyzika
Radioaktivita radioaktivita je samovolná schopnost některých druhů atomových jader přeměňovat se na jádra stálejší a emitovat přitom tzv. radioaktivní.
Radioaktivita.
4.2 Které látky jsou chemické prvky?
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Model atomu Atom Obal Jádro obal jádro Proton - kladný
Transkript prezentace:

Didaktický učební materiál pro ZŠ INOVACE A ZKVALITNĚNÍ VÝUKY PROSTŘEDNICTVÍM ICT Autor:Bc. Michaela Minaříková Vytvořeno:duben 2012 Určeno:9. ročník ZŠ Vzdělávací oblast:Člověk a příroda Vzdělávací obor:Fyzika Tématický celek:Energie atomového jádra Registrační číslo projektu:CZ / / Název projektu:VY_12_INOVACE_Min_F9_3_4 zs zacler Název příjemce podpory:Základní škola, Žacléř, okres Trutnov Anotace: → Jaderné reakce.

J ADERNÉ REAKCE

79 P 118 N 79 E chemické reakce - zúčastňuje se jich jen elektronový obal  atom se nemůže přeměnit v jiný atom kov  zlato

jaderné reakce - atomová jádra se sráží velkou rychlostí  jádro se mění v jiné  nuklid se mění, prvek se přeměňuje první jaderná reakceErnst Rutherford 1919 přeměna dusíku na kyslík přeměna rtuti na zlato - mnohomilionkrát dražší než těžba z přírodních zdrojů výbuch supernovy  hlavní zdroj všech prvků těžších než kyslík

(energie) exoenergické endoenergické

Štěpné jaderné reakce transmutace  nové jádro je blízko původnímu , , , p, n

štěpení jader  původní jádro se rozdělí na dvě nová jádra (značně vzdálena od původního)  nejsnáze n

tříštění  jádro je roztříštěno na: jádro s mnohem menším protonovým i nukleonovým číslem velké množství protonů a neutronů   s velmi vysokou energií

Řetězová reakce štěpení těžkých jader  exoenergetická reakce  nejsnáze se vyvolá neutronem  dopadající neutron musí mít energii  jádro musí mít před štěpením zvláštní tvar

přírodní uran - 0,7% - lze ho rozštěpit libovolně pomalým neutronem (čím pomalejší neutron, tím snazší štěpení) - 99,3% - nesnadno štěpitelný

 uvolňují se 2–4 neutrony  další štěpení  neutrony jsou pohlceny jinými látkami  jsou pohlceny uranem  uniknou ze soustavy

způsoby udržení:  zvýšit obsah nad 80%  jaderné bomby  zpomalit neutrony  moderátor (voda nebo grafit) neutron x proton (vodík)  zabránit neutronu uniknout ze soustavy  kritická velikost poprvé 1942 Chicago p.p. 3x  p.p.  dříve ho bylo víc – přírodní jaderné reaktory Oklo Gabun

Slučovací jaderné reakce slučování (jaderná syntéza)  ze dvou lehkých jader se vytvoří těžší jádro  uvolňování energie v nitru Slunce a hvězd  termonukleární reakce – probíhá za vysokých teplot - neřízená – vodíková bomba tokamak

Jaderná bomba tlaková vlna — 40–60 % celkové uvolněné energie tepelné záření — 30–50 % celkové uvolněné energie ionizující záření — 5 % celkové uvolněné energie radioaktivní látky — 5–10 % celkové uvolněné energie elektromagnetický impuls Little BoyHirošima Fat ManNagasaki

Termonukleární (vodíková) bomba = termojaderná zbraň ničí domy v okruhu 20km, zapaluje hořlavé předměty do 100km kobaltovázamoří půdu neutronovácílem živé organismy

Špinavá bomba radioaktivní zamoření rozmetáním radioaktivních látek klasickou výbušninou.

Zdroje: lorange1.jpg arizona X800.jpg Princip_jaderne_naloze.svg.png