Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Didaktický učební materiál pro ZŠ INOVACE A ZKVALITNĚNÍ VÝUKY PROSTŘEDNICTVÍM ICT Autor:Bc. Michaela Minaříková Vytvořeno:květen 2012 Určeno:9. ročník.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Didaktický učební materiál pro ZŠ INOVACE A ZKVALITNĚNÍ VÝUKY PROSTŘEDNICTVÍM ICT Autor:Bc. Michaela Minaříková Vytvořeno:květen 2012 Určeno:9. ročník."— Transkript prezentace:

1 Didaktický učební materiál pro ZŠ INOVACE A ZKVALITNĚNÍ VÝUKY PROSTŘEDNICTVÍM ICT Autor:Bc. Michaela Minaříková Vytvořeno:květen 2012 Určeno:9. ročník ZŠ Vzdělávací oblast:Člověk a příroda Vzdělávací obor:Fyzika Tématický celek:Energie atomového jádra Registrační číslo projektu:CZ. 1. 07/1. 4. 00/21. 3233 Název projektu:VY_12_INOVACE_Min_F9_3_5 zs zacler Název příjemce podpory:Základní škola, Žacléř, okres Trutnov Anotace: → Jaderný reaktor.

2 J ADERNÝ REAKTOR

3 jaderná energie se uvolňuje a)při řetězové jaderné reakci štěpný materiál 235 U, 239 Pl, 233 U musí mít kritickou hmotnost výbuch x řízeně (jaderné reaktory) b) slučováním jader vodíku (nitro Slunce a hvězd) nepatrná část energie obsažené v látcepři reakcích částice x antičástice  uvolnění veškeré energie

4 primární okruh

5 aktivní zóna…část, kde probíhá řetězová reakce palivové články – štěpný materiál moderátor (voda, grafit) zpomaluje neutrony regulační tyče (kadmium, ocel + bor) pohlcují přebytečné neutrony zasouvání do aktivní zóny… z  výkon vysouvání z aktivní zóny… z  výkon havarijní tyče uvolněná energie je odváděna (voda, plyn) tlaková nádoba → horká voda → parogenerátor

6 sekundární okruh

7 pára z parogenerátoru → turbína → ochlazení, zkapalnění kontejment = ochranná vrstva z oceli a betonu

8 Jaderná energetika 1942 1. jaderný reaktorChicago, Fermi, Oppenheimer 50. létapokusy využít jadernou energii k výrobě elektřiny pohon ponorek a ledoborců od 60. let výstavba jaderných elektráren 1956první j. elektrárna v Británii

9 V jaderných elektrárnách se dnes získává přibližně 15% světové produkce elektřiny Francie (asi 78 %) Litva (asi 72 %) Slovensko (asi 57 %) Česko (asi 32%) – 13. místoDukovany, Temelín Jaderné zdroje (31 států) USA (104) Francie (58) Japonsko(51) Rusko (33) Jižní Korea (23) Indie (20) Velká Británie, Kanada (17)

10 Temelín Dukovany

11 + malý objem spotřebovaného paliva – velký výkon prakticky nulové exhalace nepřispívají ke globálnímu oteplování nízké výrobní náklady - vysoké náklady na výstavbu náročné získávání paliva produkce jaderného odpadu riziko jaderné havárie výkon lze regulovat jen v malém rozmezí

12 Havárie 1986 Černobyl 1979Theres Mile Island (USA) 2011Fukušima (Japonsko)

13 radioaktivní odpad kazety s vyhořelým palivem se skladují v bazénu použitého paliva když radioaktivita klesne pod 50% → do spc kontejnerů, do skladů použitého paliva hlubinné sklady (žulové masy) perspektiva: vitrifikace – převod do formy skla vrty – ukládání do síry využití použitého jaderného paliva v nových typech reaktorů

14 Zdroje: http://artemis.osu.cz/mmfyz/jm/img/small/jadern%FD%20reaktor.jp http://fyzika.jreichl.com/data/Mikro_4jaderka_soubory/image163.jpgg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/7/75/Nuclear_po wer_station.svg/800px-Nuclear_power_station.svg.png http://mojemesto.sedmicka.cz/data/temelin.jpg http://atominfo.cz/wp-content/uploads/2011/12/Dukovany.jpg


Stáhnout ppt "Didaktický učební materiál pro ZŠ INOVACE A ZKVALITNĚNÍ VÝUKY PROSTŘEDNICTVÍM ICT Autor:Bc. Michaela Minaříková Vytvořeno:květen 2012 Určeno:9. ročník."

Podobné prezentace


Reklamy Google