Tematické setkání externí skupiny MŠMT Prioritní osa 4 OP Výzkum, vývoj a vzdělávání Podpora celoživotního učení a rovného přístupu ke kvalitnímu vzdělávání
Specifický cíl 1 Rozvoj inkluzívního vzdělávání Specifický cíl 2 Zvýšení kvality a otevřenosti předškolního vzdělávání včetně usnadnění přechodu dětí na ZŠ
Aktuální situace odeslání předběžného návrhu na MMR intervenční logika – úprava a odeslání MMR Návrh bude dále rozpracováván a upřesňován v průběhu dubna v návaznosti na Vaše připomínky, připomínky pracovních skupin a upřesňování metodických podkladů.
Úkoly - duben Zpracování finančního plánu OP VVV Zpřesnění strategické části programu a popisu prioritních os Zpřesnění indikátorové soustavy Zpřesnění horizontálních principů Dopracování integrovaných přístupů Zpřesnění popisu řízení a implementace programu Dopracování ex-ante a SEA hodnocení OP VVV Zahájení přípravy Prováděcího dokumentu
Celkový harmonogram 1. Do konce března 2013První návrhy programů předloženy MMR Do konce května 2013První návrhy programů předloženy vládě ČR pro informaci Spolu s programy vládě předložen návrh Dohody o partnerství 2. Červen – podzim 2013Programy dopracovávány Podzim 2013Předložení programů ke schválení vládě ČR Spolu s programy předložení Dohody o partnerství 3. NásledněProgramy předloženy Komisi
Struktura OP VVV Osa 1 – Posilování kapacit pro kvalitní veřejný výzkum Osa 2 – Rozvoj podmínek pro využití výzkumu jako zdroje dlouhodobé konkurenční výhody Osa 3 – Rozvoj vysokých škol Osa 4 – Podpora celoživotního učení a rovného přístupu ke kvalitnímu vzdělávání
Struktura PO4 1.Rozvoj inkluzívního vzdělávání 2.Zvýšení kvality a otevřenosti předškolního vzdělávání včetně usnadnění přechodu dětí na ZŠ 3.Zlepšení kvality vzdělávání a výsledků žáků v klíčových kompetencích 4.Rozvoj systému hodnocení kvality a strategického řízení ve vzdělávání 5.Zkvalitnění pregraduální přípravy pedagogických pracovníků 1.Zvyšování kvality odborného vzdělávání včetně posílení jeho relevance pro trh práce 2.Propojení počátečního a dalšího vzdělávání
SC 1 Rozvoj inkluzívního vzdělávání Východiska: Specifickým cílem je dosažení takové struktury školství, která dostatečně podporuje sociální soudržnost společnosti. Školy a školská zařízení by se neměly stávat místem sociální diferenciace a předčasné determinace budoucí kariéry. Je nezbytné, aby měli děti a žáci rovné šance a nebyli vylučováni z hlavního vzdělávacího proudu. Regionální školství není dostatečně schopno rozvíjet individuální potenciál každého žáka. Vzdělávací soustava není dostatečně připravena na vzdělávaní dětí a žáků se SVP v běžných školách hlavního vzdělávacího proudu (včetně MŠ).
Očekávané měřitelné výsledky Zvýšení otevřenosti škol a školských zařízení směrem k vyšší úrovni sociálního začleňovaní. To je spojeno s posilováním kompetencí pedagogických pracovníků běžných škol vzdělávat děti a žáky se SVP a aktivně ve školách realizovat podpůrná a vyrovnávací opatření. Rozvoj systému včasné péče o ohrožené děti. Zejména v oblasti předškolního vzdělávání bude zvýšena míra koordinace a spolupráce při realizaci sociálně- pedagogických intervenci v rodinách, ve kterých žijí sociálně znevýhodněné děti. Zlepšení systému pedagogicko−psychologického poradenství tak, aby byly nejen diagnostikovány individuální potřeby dětí a žáků (včetně žáků talentovaných a nadaných), ale současně byla navrhována vhodná podpůrná opatření a docházelo k plné spolupráci se školami, školskými zařízeními a OSPOD. Vyšší míra začleňování dětí a žáků se SVP do již existujících zájmových a volnočasových aktivit mezi běžné (intaktní) děti.
Navržené aktivity k dosažení cíle Vzdělávání pedagogických pracovníků a opatření pro růst kvality předškolního vzdělávání a včasné péče s ohledem na začleňování dětí se SVP (zejména dětí sociálně znevýhodněných). Zavádění vyrovnávacích a podpůrných opatření na ZŠ a SŠ, rozvoj školních poradenských pracovišť, zlepšování sociálního klimatu ve školách začleňujících žáky se SVP, rozvoj diferencované výuky v ZŠ (aktivita je určena pro běžné ZŠ). Opatření prevence a intervence předčasného ukončování středního vzdělávání a podpora žáků při vstupu na trh práce, zejména pro žáky se SVP a pro mládež v zařízeních institucionální výchovy. Transformace systému pedagogicko-psychologického poradenství k zajištění lepšího diagnostikování individuálních potřeb dětí a žáků a navrhování vhodných vyrovnávacích a podpůrných opatření v úplné součinnosti s mateřskými a základními školami, NNO a OSPOD.
… aktivity k dosažení cílů SC 1 Posilování běžných škol v oblasti začleňování dětí a žáků se SVP s ohledem na odstraňování selektivity ve vzdělávacím systému. Tvorba a realizace územních (regionálních) strategických vzdělávacích plánů zabraňujících selekci ve vzdělávání, vzdělávání pracovníků veřejné správy (pracovníků školských odborů, pracovníků OSPOD, NNO, apod.). Další vzdělávání pedagogických pracovníků (včetně vedoucích pracovníků) ke kompetencím pro inkluzívní vzdělávání, diferencovanou výuku a pedagogickou diagnostiku. Podpora začleňování dětí a žáků se SVP do zájmového a neformálního vzdělávání. Rozvoj spolupráce pedagogických, sociálních služeb a rodiny ve vzdělávání. Zavedení nových terapeutických přístupů a principů a implementace standardů a evaluace péče v zařízeních institucionální výchovy.
Připomínky externí skupiny
Otázky k diskusi Návrhy implementace (formy projektů) Motivace ředitelů a učitelů k začleňování žáků se SVP Typy příjemců Územní dimenze Návrhy indikátorů výsledků a výstupů
SC 2 Zvýšení kvality a otevřenosti předškolního vzdělávání včetně usnadnění přechodu dětí na ZŠ Východiska : Specifickým cílem je vyšší kvalita a otevřenost předškolního vzdělávání Nedostatky MŠ při tvorbě a realizaci ŠVP zejména v oblastech předmatematické a předčtenářské gramotnosti a environmentálního vzdělávání a výchovy souvisí s nedostatkem kvalitních metodik a nabídky DVPP v daných oblastech. Rozvoj dětí v předškolním věku brzdí i absence systému logopedické prevence, přičemž logopedické vady jsou významnou příčinou odkladů školní docházky a spolu s nedostatkem slovní zásoby vedou ke komunikačním handicapům a později školnímu neúspěchu u zejm. sociálně nebo kulturně znevýhodněných žáků.
Očekávané měřitelné výsledky Zvýšení podílu plně kvalifikovaných předškolních pedagogů, zavedení podpůrných forem individuálního metodického vedení předškolních pedagogů Vytvoření kvalitních metodik v oblasti předmatematické a předčtenářské gramotnosti a metodik pro environmentální výchovu a vzdělávání dětí předškolního věku a rozšíření nabídky DVPP v daných oblastech Zajištění spolupráce pedagogických pracovníků MŠ a ZŠ v oblasti usnadňování přechodu dětí z MŠ do ZŠ (zejména dětí ohrožených školním neúspěchem) Zvýšení podílu proškolených předškolních pedagogů v oblastech logopedické prevence, speciální pedagogiky a pedagogické diagnostiky Vznik center logopedické prevence při MŠ
Navržené aktivity k dosažení cíle 1.Zkvalitnění a otevřenost předškolního vzdělávání v MŠ i v dalších institucích předškolního vzdělávání ve vztahu k rovným příležitostem 2.Zavedení a ověření supervize a mentoringu pro pedagogy MŠ 3.Další vzdělávání pedagogických pracovníků - dlouhodobé vzdělávací kurzy a doplnění kvalifikace předškolních pedagogů, výuka cizích jazyků pro pedagogy v institucích předškolního vzdělávání. Vzdělávání osob pečujících o děti v předškolním věku, pro přípravu dětí v souladu s rámcovým vzdělávacím programem pro předškolní vzdělávání. 4.Rozvoj klíčových kompetencí v předškolním vzdělávání, aplikace požadavků Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání (RVP PV) i mimo sektor mateřských škol a vzdělávání osob pečujících o děti v předškolním věku v oblasti RVP PV. 5.Podpora spolupráce školských poradenských zařízení s institucemi předškolního vzdělávání pro řešení poruch komunikace dětí v předškolním vzdělávání. 6.Podpora spolupráce pedagogů MŠ a ZŠ
Připomínky externí skupiny
Otázky k diskusi Návrhy implementace (formy projektů) Typy příjemců Územní dimenze Návrhy indikátorů výsledků a výstupů
Děkujeme Vám za spolupráci! Mgr. Pavla Růžková, PhD. Mgr. Petr Nečina Mgr. Kateřina Kolářová