2014 Výukový materiál EK 01 - 03 Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/03.0005.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Biotické Faktory Jakub Kozel 2.B.
Advertisements

Biotické a abiotické faktory
Základní charakteristika a typy biocenóz
Populace, společenstva
Biotické faktory prostředí
Výuková centra Projekt č. CZ.1.07/1.1.03/
JAK POZOROVAT EKOSYSTÉM
Péče o biodiverzitu Jan Plesník Agentura ochrany přírody a krajiny ČR Praha
LES-PŘÍRODNÍ SPOLEČENSTVO 2
Registrační číslo projektu:
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Šablona/číslo materiálu:III/2 VY_32_INOVACE_BI602 Jméno autora:Mgr. Lucie Křepelová Třída/ročník3. ročník.
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Rozmanitost, ochrana a význam lesa
Registrační číslo projektu:
LESNÍ PATRA.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Úvod do ekologie.
Základní škola a Mateřská škola, Pavlice, okres Znojmo OP VK 1
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2VY_32_inovace_583.
ŽIVÁ PŘÍRODA ŽIVÉ ORGANIZMY.
společenstva Výukový materiál EK Tvůrce: Ing. Marie Jiráková
Potravní pyramida, potravní řetězec
2014 Výukový materiál EK Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Fytogeografické člení zemského povrchu
2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
E NDEMITY, RELIKTY Výukový materiál EK Tvůrce: Ing. Marie Jiráková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Tercie 2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Semiautonomní organely a cytoskelet
Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková
Základní ekologické pojmy
KRYTOSEMENNÉ ROSTLINY
PRIMA 2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
PEDOLOGIE A OCHRANA PŮDY
Vzájemné vztahy organismů v přírodě
2014 Výukový materiál EK Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
R OZŠÍŘENÍ ROSTLIN NA Z EMI Výukový materiál EK Tvůrce: Ing. Marie Jiráková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo:
POPULACE Výukový materiál EK Tvůrce: Ing. Marie Jiráková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková
2014 Výukový materiál MB Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Tvůrce: Mgr. Alena Výborná
Tvůrce: Mgr. Alena Výborná
Tvůrce: Mgr. Alena Výborná
2014 Výukový materiál EK Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Tvůrce: Mgr. Alena Výborná
2014 Výukový materiál MB Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
TERCIE 2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Základy ekologie Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 9. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy z oblasti ekologie. Materiál je plně.
B IOSFÉRA Magdaléna Vičarová. 1.O RGANISMY A JEJICH ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ Na zemi žije velké množství různých druhů mikroorganismů, rostlin (flóra) a živočichů.
VY_52-INOVACE_58_Současná biosféra - učební text.
Současná biosféra. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené,
PRIMA 2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Bc. Naďa Prejzová Název DUM: VY_32_Inovace_ Rostliny Název sady: Člověk a jeho svět 3. ročník Číslo projektu:
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Biomy Tematická oblast:Ekologie Ročník:1. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Název prezentace (DUMu):
Název prezentace (DUMu): Společenstva
Přírodní společenstva v České republice
Ekologie – vztahy mezi populacemi
Vztahy mezi populacemi - negativní
Název prezentace (DUMu): Dráždivost a pohyby rostlin
Název prezentace (DUMu): Vlastnosti živých soustav
Ekoton rozvrstvení v prostoru
Opakování základních ekologických pojmů Ekologie Opakování základních ekologických pojmů.
8 SYNEKOLOGIE Společenstva.
Společenstvo. Definice = soubor populací všech organismů v daném biotopu fytocenóza zoocenóza.
Ekosystém les. Ekosystém biotop (neživá příroda) + společenstvo ( živá příroda) voda rostlinné - lesní patra vzduch živočisné půda sluneční záření.
Podmínky pro život na Zemi
III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Transkript prezentace:

2014 Výukový materiál EK Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/ Tento projekt je spolufinancován ESF a SR ČR

 rostlinné společenstvo neboli fytocenóza:  soubor populací různých rostlinných taxonů  osidlují určité stanoviště  tvoří podstatnou složku biocenózy i celého ekosystému  charakteristická pro společenstva:  struktura  druhová skladba

 semenná banka:  tvoří životaschopná semena ve stavu vegetačního klidu = v dormantním stavu  jsou nahromaděná v půdě  mohou postupně klíčit a doplnit vegetaci

 vertikální struktura ( patrovitost ):  uspořádání rostlinných částí do více či méně zřetelných vrstev – pater  nad zemí i pod povrchem půdy  patro:  stromové  keřové  bylinné  mechové  kořenová patra

 horizontální struktura:  rozmístění rostlinných populací na půdním povrchu  struktura společenstva nebývá zcela neměnná  velké změny v čase, způsobené počasím  sezónní změny fytocenózy  jarní aspekt lužního lesa

 vzájemné vztahy v rostlinných společenstev:  konkurenční  mutualistické  parazitické  vztahy býložravec - rostlina  epifytismus

 konkurenční vztahy:  konkurence = kompetice  založeny na záporném vlivu mezi dvěma či více organismy  využívají společný omezený zdroj potravy  mezidruhová konkurence  vnitrodruhová konkurence  důsledkem konkurence je omezení růstu a zpomalení vývoje

 mutualistické vztahy:  soubor vztahů, založených na vzájemně kladném působení mezi oběma populacemi  a) volnější vztahy > při opylování rostlin a roznášení semen živočichy  b) těsné symbiotické vztahy > mykorhiza, hlízkové bakterie + bobovité rostliny

 epifytismus:  vztah, kdy jedna rostlina ( epifyt) je přichycena na jiné, kterou využívá jako podložku  řasy  sinice  lišejníky  v rovníkových oblastech :  kapradiny  krytosemenné rostliny

POPIŠ OBRÁZEK

 KINCL, Lubomír, Miloslav KINCL a Jana JAKRLOVÁ. Biologie rostlin: pro 1. ročník gymnázií. 4., přeprac. vyd. Praha: Fortuna, 2006, 302 s. ISBN