Zámořské objevy Anotace: Materiál je určen k výuce dějepisu v 7. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky s pojmy a informacemi o zámořských objevech.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
SEVERNÍ AMERIKA OSVOJOVÁNÍ
Advertisements

Číslo a název šablony klíčové aktivity
Zámořské kolonie - rozvoj světového obchodu.
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,
Mgr. Lenka Venclová 7.ročník
Zámořské objevy Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Opakování z minulé hodiny:
VY_32_INOVACE_06 Obyvatelstvo Ameriky
2/ Portugalsko, Španělsko
Registrační číslo projektu:
Dějiny významných států a národů v Evropě IV
Zeměpisné objevy v 17. a 18. století
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Snímek 1-15 – 10 min ZÁMOŘSKÉ OBJEVY
Registrační číslo projektu
OBYVATELSTVO AMERIKY.
AMERIKA obyvatelstvo.
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Dějepis Ročník : 8.
Název školy Základní škola a Mateřská škola Tatenice Číslo projektu
Zámořské objevy objevení Ameriky.
Zámořské objevy.
Středověká Anglie, Svatá říše římská
registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/
VY_32_INOVACE_23-01 Zámořské objevy 1/ Obecná východiska.
Zámořské objevy 15. století
VY_32_INOVACE_07 Obyvatelstvo Ameriky - pracovní list
Zámořské objevy.
VY_32_INOVACE_64_KRYŠTOF KOLUMBUS
Jméno autora: Mgr. Barbora Jášová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_09_D_I Ročník: I. Vzdělávací oblast: Dějepis Vzdělávací obor:
A JEJICH DŮSLEDKY PRO EVROPU
Objevné cesty a mořeplavectví
Vliv náboženství na chápání světa Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Hana Zimová. Vytvořeno dne Nový začátek.
Objevné plavby 7. ročník.
Kryštof Kolumbus Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Hana Zimová. Vytvořeno dne Nový začátek (New start) CZ.1.07/1.4.00/
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
Vpád Mongolů do Evropy Anotace: Materiál je určen k výuce dějepisu v 7. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky s pojmy a informacemi o vpádu Mongolských kočovníků.
Kryštof Kolumbus – objevení Ameriky
Kryštof Kolumbus Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Hana Zimová. Vytvořeno dne Nový začátek (New start) CZ.1.07/1.4.00/
ŠkolaKatolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu Moderní škola Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2 Inovace a.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_ Objevné plavby Název sady: Pozdní středověk a počátky.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Opakování zámořských objevů Číslo vzdělávacího materiálu: ICT 1-9 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Slavní mořeplavci a objevitelé
NÁZEV ŠKOLY : Základní škola Hostouň, okres Domažlice, příspěvková organizace NÁZEV PROJEKTU: Moderní škola REGISTRAČNÍ ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Medková Blanka Název: VY_32_INOVACE_11A_11_Objevné plavby Téma: 11A_Dě.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Aleš Čech Název DUM: VY_32_Inovace_ Amerika – Obyvatelstvo Název sady: Zeměpis 7. ročník Číslo projektu:
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Kvíz na zámořské objevy Číslo vzdělávacího materiálu: ICT1-20 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Projekt:OP VK Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Autor:Mgr. Anna Csanádiová Číslo DUM:D Datum ověření ve výuce: Ročník:7.
6. AMERIKA - OBYVATELSTVO
S Kolumbem do Nového světa
Název školy: Základní škola Městec Králové
Šablona III/2 OBJEVNÉ PLAVBY Mgr. Lucie Opltová – 1
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
NOVOVĚK Kapitola II. ZÁMOŘSKÉ OBJEVY.
Název školy Základní škola a mateřská škola, Jetřichov, okres Náchod
Dostupné z Metodického portálu www. rvp
ZÁMOŘSKÉ OBJEVY Anotace: Prezentace je určena
Mgr. Jindřiška Řehořková
Název školy: Dětský domov, Základní škola praktická, Praktická škola a Školní jídelna, Dlažkovice 1, příspěvková organizace Třebívlice Autor: PhDr.
Základní škola a mateřská škola Bohdalov CZ.1.07/1.4.00/ III/2
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Osvojování Asie člověkem – 2.díl
Název a číslo materiálu:
Dopady zámořských plaveb
Sada : Člověk a jeho společnost
AMERIKA - obyvatelstvo
Objevné plavby Označení materiálu: VY_32_INOVACE_20_objevne_plavby.ppt
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Transkript prezentace:

Zámořské objevy Anotace: Materiál je určen k výuce dějepisu v 7. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky s pojmy a informacemi o zámořských objevech.

Základní pojmy kurděje karavela karaka astroláb pirát inflace kolonie evropocentrismus

Zámořské objevy v 15. století hledali Evropané (kvůli muslimské expanzi) nové spojení s Orientem (vyspělé země Asie a Předního východu), odkud se dováželo koření a přepychové výrobky (hedvábí, porcelán, sklo, drahokamy) hledaly se také nové zdroje zlata a stříbra problémem dlouhých zámořských plaveb byl čas (několik měsíců na moři) a s tím spojená jednotvárná strava s nedostatkem vitamínů, která vedla ke kurdějím (nedostatek vitamínu C)

Zámořské objevy díky zámořským plavbám byly zdokonaleny lodě – trojstěžňové karavely s hlubokým kýlem pomalejší, ale zato s mnohem větší nosností byly karaky byl vylepšen kompas a používán astroláb (pomocí hvězd se jím měřila zeměpisná šířka) obr. 1 obr. 2

Zápis do sešitu Zámořské objevy hledání nového spojení s Orientem – dovoz koření, hedvábí, porcelánu atd. hledání nových zdrojů zlata a stříbra problémem zámořských plaveb byl čas a nedostatek vitamínů → kurděje

Portugalci když hledali přístup k africkému zlatu, přišli v polovině 15. stol. na myšlenku, že by se okolo Afriky mohli dostat do Indie obchodními prostředníky mezi Evropou a Asií byli doposud Arabové, kteří zboží značně předražovali roku 1487 dosáhl portugalský mořeplavec Bartolomeo Diaz nejjižnějšího cípu Afriky = mys Dobré naděje, roku 1498 kolem něj proplul další Portugalec Vasco de Gama a dostal se až do Indie

Zápis do sešitu Portugalci hledání cesty do Indie kolem Afriky 1487 Bartolomeo Diaz doplil k nejjižnějšímu cípu Afriky = mys Dobré naděje 1498 Vasco de Gama kolem něj až do Indie

Španělé již v antice známá skutečnost kulatosti Země přiměla italského mořeplavce ve španělských službách Kryštofa Kolumba připlout do Indie ze západu roku 1492 vypluly tři lodě (Santa Maria, Nina a Pinta) z přístavu Palos a po zdlouhavé plavbě dorazily k jednomu z ostrůvků v Karibském moři později dosáhl Kolumbus i kontinentu (světadílu), o němž si až do své smrti myslel, že je Indií

Španělé Kolumbův omyl vyvrátil až Ital Amerigo Vespucci na jeho počest se nový kontinent začal nazývat Amerikou Kolumbovu myšlenku plavby do Indie západním směrem uskutečnil Fernando Magalhães, který v letech 1519-1522 podnikl první plavbu kolem světa

Španělé v Americe narazili Španělé na původní obyvatelstvo: na území dnešního Mexika existovala říše Mayů, na jejíchž troskách pak vznikla říše Aztéků v oblasti dnešního Peru se nacházela říše Inků obr. 3

Zápis do sešitu Španělé fakt, že Země je kulatá přiměl Kryštofa Kolumba (Ital) připlout do Indie ze západu 1492 3 lodě (Santa Maria, Nina a Pinta) dorazily k jednomu z ostrůvků v Karibském moři později dosáhl Kolumbus Ameriky (a myslel, že je v Indii) toto vyvrátil až Ital Amerigo Vespucci – na jeho počest – Amerika Fernando Magalhães (Portugalec ve službách španělského království) podnikl první plavbu kolem světa Španělé objevili původní obyvatele – Mexiko – říše Mayů, na jejíchž troskách říše Aztéků, v Peru říše Inků

Angličané Anglie (i Nizozemsko) podporovala piráty, kteří olupovali španělské a portugalské lodě o zisk se pak dělili s panovníkem anglický pirát Francis Drake na jedné ze svých pirátských plaveb podruhé obeplul zeměkouli obr. 4

Zápis do sešitu Angličané Anglie (i Nizozemsko) podporovala piráty Francis Drake podruhé obeplul zeměkouli

Důsledky zámořských objevů příliš mnoho zlata se dostávalo do Evropy = inflace (cenová revoluce – nárůst cen) nové plodiny (brambory, kukuřice, tabák, kaučuk, kakao, bavlna…) obchod s otroky likvidace Indiánů vzniká světový trh, prudký rozvoj peněžnictví vznik koloniálních říší a prvních velmocí: Španělsko, Portugalsko, Anglie, Francie evropocentrismus – pocit nadřazenosti Evropanů vůči „méněcenným“ domorodcům prolínání kultur, rozvoj vědy, šíření křesťanství mimo Evropu

Zápis do sešitu Důsledky zámořských objevů příliš mnoho zlata do Evropy = inflace  nové plodiny (brambory, kukuřice, tabák, kaučuk, kakao, bavlna…) obchod s otroky likvidace Indiánů vznik koloniálních říší: Španělsko, Portugalsko, Anglie, Francie evropocentrismus – pocit nadřazenosti Evropanů vůči domorodcůmm prolínání kultur, rozvoj vědy, šíření křesťanství

OPAKOVÁNÍ Zámořské objevy Angličané Důsledky zámořských objevů hledání nového spojení s Orientem – dovoz koření, hedvábí, porcelánu atd. hledání nových zdrojů zlata a stříbra problémem zámořských plaveb byl čas a nedostatek vitamínů → kurděje Portugalci hledání cesty do Indie kolem Afriky 1487 Bartolomeo Diaz doplil k nejjižnějšímu cípu Afriky = mys Dobré naděje 1498 Vasco de Gama kolem něj až do Indie Španělé fakt, že Země je kulatá přiměl Kryštofa Kolumba (Ital) připlout do Indie ze západu 1492 3 lodě (Santa Maria, Nina a Pinta) dorazily k jednomu z ostrůvků v Karibském moři později dosáhl Kolumbus Ameriky (a myslel, že je v Indii) toto vyvrátil až Ital Amerigo Vespucci – na jeho počest – Amerika Fernando Magalhães 1519-1522 podnikl první plavbu kolem světa Španělé objevili původní obyvatele – Mexiko – říše Mayů, na jejíchž troskách říše Aztéků, v Peru říše Inků Angličané Anglie (i Nizozemsko) podporovala piráty Francis Drake podruhé obeplul zeměkouli Důsledky zámořských objevů příliš mnoho zlata do Evropy = inflace  nové plodiny (brambory, kukuřice, tabák, kaučuk, kakao, bavlna…) obchod s otroky likvidace Indiánů vznik koloniálních říší: Španělsko, Portugalsko, Anglie, Francie evropocentrismus – pocit nadřazenosti Evropanů vůči domorodcůmm prolínání kultur, rozvoj vědy, šíření křesťanství

Otázky a úkoly Jaké byly důvody, které vedly k zámořským objevům? Které země se na nich nejvíce podílely? Vysvětli, jak je možné, že se Amerika jmenuje Amerika, když byla objevena Kryštofem Kolumbem? Byl Kolumbus opravdu prvním Evropanem, který doplul k břehům Ameriky? Vyjmenuj, jaké přínosy měly zámořské objevy pro evropskou kulturu. Naopak, jaké důsledky měly pro původní obyvatelstvo?

Zdroje Webová stránka: MIKOLÁŠ, David. Web pro podporu výuky a poskytování informací [online]. Roudnice nad Labem, 2006, 26. 7. 2014 [cit. 2014-08-02]. Dostupné z: http://www.davidmikolas.cz Použitá literatura: kolektiv autorů. Dějepis 7 pro základní školy a víceletá gymnázia: učebnice. 1. vydání. Redaktor Václav Fronk. Plzeň: Fraus, 2009, 160 s. ISBN 978-807-2385-584. [2014-08-02] obr. 1 – karavela http://piratskelode.wz.cz/karavelaNina.jpg obr. 2 – karaka http://piratskelode.wz.cz/karakaMarryRose.jpg obr. 3 – Machu Picchu http://files.staroveke-umeni.webnode.cz/200000009-55e5b56dc1/logo.jpg obr. 4 – Francis Drake http://www.indrakeswake.co.uk/Images/Websize/NationalPortraitGalleryPortrait.jpg