PEDOLOGIE A OCHRANA PŮDY

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název šablony: Inovace v přírodopisu 52/P19/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: Vnější geologické děje.
Advertisements

Půdy:.
PEDOSFÉRA = půdní obal Země Vznik půdy a její složky
Evelina Wajtrova REFERÁT listopad 2012
Kvarta A Podle učebnice Ekologický přírodopis
PEDOSFÉRA.
PEDOSFÉRA PŮDA NA ZEMI.
Půdní obal ZŠ TGM Rajhrad Mgr. Zdeňka Hohnová Pedosféra.
Půdy jsou všude kolem nás.
Elektronická učebnice - I
PEDOSFÉRA.
Planeta Země – Pedosféra
Pedosféra Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková.
Pedosféra.
PEDOSFÉRA.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
PEDOSFÉRA.
VY_52_INOVACE_PŘ.9.29 –PŮDA JAKO ZRCADLO KRAJINY- pracovní list
Registrační číslo projektu:
Planeta Země – 6. ročník Zpracováno v rámci projektu FM – Education CZ.1.07/1.1.07/ Statutární město Frýdek-Místek Zpracovatel: Základní škola Frýdek-Místek,
Půdní obal Země, nacházející se na povrchu litosféry.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Vznik půdy - půda pokrývá povrch zemské kůry
Pedosféra 1 Igor Dostal.
Pedosféra Filip Bordovský.
Zpracoval: ing. Pavel Králík
PŮDY.
PEDOSFÉRA Jan Stávek 8.J.
ZEMĚPIS 8. ročník PŮDY ČR.
HYDROLOGIE A OCHRANA VODY
KRAJINNÉ TYPY Výukový materiál EK Tvůrce: Mgr. Alena Výborná Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
TVORBA KRAJINY Výukový materiál EK Tvůrce: Mgr. Alena Výborná Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Tvůrce: Mgr. Alena Výborná
PŮDA 10 cm půdy se vytváří 100 let.
PEDOLOGY AND SOIL PROTECTION Výukový materiál EK Tvůrce: Mgr. Alena Výborná Tvůrce anglické verze: Mgr. Miloslava Dorážková Projekt: S anglickým.
LANDSCAPE AND ITS FUNCTION Výukový materiál EK Tvůrce: Mgr. Alena Výborná Tvůrce anglické verze: ThMgr. Ing. Jiří Foller Projekt: S anglickým jazykem.
PEDOSFÉRA ZEMĚPIS 1. ROČNÍK šm. 1. Pedosféra O půdní obal Země O vznik – přeměna svrchní části zem. kůry O význam O základní výrobní prostředek v zemědělské.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor:Mgr. Jiří Hajn Název DUM:Pedosféra Název sady:Přírodopis – geologie Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_Inovace_
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: PhDr. Milan Simon NÁZEV: VY_32_INOVACE_ S 19 TEMA: Pedosféra – půdní obal Země.
= půdní obal Země (z řeckého slova pedon = půda) - na povrchu litosféry - základní podmínka ž ivota na Zemi.
Název vzdělávacího materiálu Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Fyzická geografie Datum vytvoření
Půda (pedologie) Půda tvoří nejsvrchnější vrstvu zemské kůry, je prostoupená vodou,vzduchem a organismy, vzniká v procesu pedogeneze pod vlivem vnějších.
Půda - např. písčité, hlinité, jílovité je to nejsvrchnější vrstva zemské kůry, která umožňuje vznik rostlinstva dle zrnitosti = půdní druhy (7) půda.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola, Uherský Ostroh, okres Uherské Hradiště, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Jana Pulcová NÁZEV: VY_32_INOVACE_12_Z_04 TEMA:
PEDOSFÉRA VY_32_INOVACE_23_464
PEDOSFÉRA.
Název prezentace (DUMu): Půda
Pedosféra.
AUTOR: Mgr. Danuše Lebdušková NÁZEV: VY_32_INOVACE_147_ Půda
PEDOSFÉRA Přírodopis 9. třída Zpracovala: Mgr. Jana Richterová
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
půdy Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Součásti neživé přírody
Autor: Mgr.Renata Viktorinová
VY_32_INOVACE_ZE6-14 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK
Půdy Podle velikosti částic rozlišujeme půdní druhy:
Sada 3 Rozmanitost přírody ZŠ a MŠ Dešná
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676
Název prezentace (DUMu): Ohrožení půdy
NEŽIVÁ PŘÍRODA Anotace: Materiál je určen k výuce přírodovědy ve 4. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními znaky a dělením neživé přírody.
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Bc. Jana Kloučková
Pedosféra = půda na Zemi
Pedon = půda Hlavní zdroj obživy
Půdy.
KRAJINNÁ SFÉRA Pedosféra. půdní obal Země důležitá pro růst rostlin a fotosyntézu (výroba kyslíku)
Nauka zabývající se půdami = PEDOLOGIE
KRAJINNÁ SFÉRA Pedosféra. půdní obal Země důležitá pro růst rostlin a fotosyntézu (výroba kyslíku)
Půdy.
Transkript prezentace:

PEDOLOGIE A OCHRANA PŮDY Výukový materiál EK 01 - 27 Tvůrce: Mgr. Alena Výborná Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/03.0005 Tento projekt je spolufinancován ESF a SR ČR PEDOLOGIE A OCHRANA PŮDY

PŮDA Tenká vrstva na povrchu litosféry Nenahraditelný přírodní zdroj Mimořádný význam hlavně v zemědělství

VZNIK PŮD Zvětráváním hornin a půdotvornými procesy Základ je půdotvorný substrát (zvětrávání) Hlavní činitelé při zvětrávání jsou: Teplota Vlhkost Atmosférické plyny minerální látky Důležitou součástí jsou také živé organismy

SLOŽENÍ PŮDY Půda je na rozhraní mezi neživou a živou přírodou Tvoří jí: Humus (soubor organických látek z rozkládajících se těl odumřelých organismů) Anorganické částice zvětralých hornin a nerostů Rostlinné a živočišné organismy = EDAFON Odpadní produkty těchto organismů

SLOŽENÍ PŮDY Volné prostory mezi pevnými částicemi půdy vyplňuje: Půdní voda (roztok s rozpuštěnými minerálními i organickými látkami) Půdní vzduch (dusík, kyslík, oxid uhličitý a další plyny)

TYPY PŮD – podle zrnitosti Lehké (písčité) půdy Těžké (jílovité) půdy Středně těžké (hlinité) půdy

TYPY PŮD – podle barvy a složení (úrodnost) Černozemě – úrodné, nížiny Hnědé půdy – nejrozšířenější v ČR Podzoly – méně úrodné Ostatní půdy

VÝZNAM PŮD Nejvýznamnější, těžko obnovitelný přírodní zdroj Přirozené stanoviště rostlin s živočichů Vodohospodářský význam (zadržuje vodu) Zemědělství Lesnictví

PROBLÉMY ZNEČIŠTĚNÍ PŮD HNOJIVA Nevhodné a nadměrné používání PESTICIDY Hubí organismy v půdě DEZERTIFIKACE Rozšiřování pouště

PROBLÉMY ZNEČIŠTĚNÍ PŮD IMISE Těžké kovy, popílek, kyselé deště EROZE Rozrušování a odnos půdy vlivem větru a vody ZHUTĚNÍ Používání těžké mechanizace

OCHRANA PŮD Vhodné používání hnojiv Vhodné používání pesticidů Dodržování agrotechnických postupů Obnova mezí Obnova remízků

Opakování: 1. Půda je tenká vrstva na povrchu………. (doplň). 2. Vyjmenuj hlavní činitele zvětrávání. 3. Volné prostory mezi pevnými částicemi půdy vyplňuje………… a ……………… 4. Jaké jsou problémy znečištění půd? 5. Jak můžeme půdy chránit? 6. Rozrušení a odnos půdy se nazývá............

Zdroj: MATĚJKA, Dobroslav, Radek MIKULÁŠ, Václav ZIEGLER a Václav CÍLEK. Přírodopis. 1. vyd. Praha: Scientia, 2000. ISBN 80-718-3204-9 ŠTULC, Miloslav, Pavel PŘÍHODA, Hana SRBOVÁ a Václav CÍLEK. Přírodní obraz Země: pro 1. ročník gymnázia. Vyd. 1. Praha: Fortuna, 1995, 135 s. ISBN 80-716-8189-X BIČÍK, Ivan, Bohumír JANSKÝ, Hana SRBOVÁ a Václav CÍLEK. Přírodní obraz Země: učebnice zeměpisu pro střední školy. 1. vyd. Praha: Nakladatelství České geografické společnosti, 2001, 135 s. ISBN 80-860-3445-3 HANČOVÁ, Hana, Bohumír JANSKÝ, Hana SRBOVÁ a Václav CÍLEK. Biologie v kostce 1: Obecná biologie. Mikrobiologie. Botanika. Mykologie. Ekologie. Genetika. 2. vyd. Praha: Fragment, 1999, 112 s. ISBN 80-720-0340-2