Psychologie náboženství Historie psychologie náboženství

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
DUVHOVNÍ PÉČE V NEMOCNICI
Advertisements

Základy pomohla položit lživá východiska Sexuální Revoluce : • Lidé jsou v podstatě dobří a sílu sexuality nezneužijí. • Nejdůležitější, a pro nás na prvním.
Jak se přiblížit k dětem psychologické poznatky ve výchově.
Centrum pro katechezi Olomouc, 2013
Základní pojmy a souvislosti
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
Pozitivní hodnocení sebe
Víra: pomoc nebo zátěž? Doc. Ing. Aleš Opatrný, Th.D. Sekce spirituální péče Společnosti lékařské etiky ČLS JEP.
ŠABLONA: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Abraham Maslow zakladatel humanistické psychologie
Etika „Žít spolu a žít jeden pro druhého je vztah, ve kterém se zúčastnění mohou plně rozvinout svou osobnost.“ E. H. Erikson.
Charakter, sexualita a zodpovědnost MUDr. Marcela Rozehnalová, CEVAP
Anotace: Objasnění etických pojmů se zaměřením na věcný a společenský význam Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní vzdělávání Vzdělávací obor:
BEHAVIORISMUS John Watson I.P.Pavlov C.L.Hull N.E.Miller J.Dollard
z pohledu pedagogiky a katechetiky
Cíle při výuce etiky/náboženství Zuzana Svobodová.
Piaget, Kohlberg, Selman, Gilliganová
Teorie Lawrence Kohlberga
SVOBODA ČLOVĚKA Mgr. Michal Oblouk.
Emoce (city).
HUMANISTICKÁ PSYCHOLOGIE
Analytická psychologie
Teologický rozměr majetkového vyrovnání. Co je církev Existuje mnoho pohledů na církev.  Instituce s hierarchickými i demokratickými prvky  Kristovo.
Copyright, 2005 Exodus Global Alliance Základy pomohla položit lživá východiska Sexuální Revoluce : Lidé jsou v podstatě dobří a sílu sexuality nezneužijí.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
E TIKA „Žít spolu a žít jeden pro druhého je vztah, ve kterém se zúčastnění mohou plně rozvinout svou osobnost.“ E. H. Erikson.
Duše aj.úvahy, aneb téma nejméně na seminární práci
Kognitivní vývoj Jean Piaget viděl vývoj intelektových ( v širším slova smyslu kognitivních) schopností jako 4 etapy, přičemž každá z nich znamená objevení.
Humanistické a existenciální teorie v SP
Hlubinná psychologie MILANA REICHLOVÁ.
PSYCHOLOGIE LIDSKÉHO VÝVOJE
Metody sociálního výzkumu 2. Ročník, LS 2010 VOŠ Jabok ETF UK.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět:Občanská nauka Ročník:
12. října  z řeckého filein – milovat / sofia – moudrost  touhu po vědění, které by obsáhlo celou skutečnost a vyjevilo člověku smysl jeho života,
Definice a vlastnosti Typy sociálních institucí Hodnoty a normy
Teorie motivace Adéla Furiková.
SOCIÁLNÍ DETERMINACE PSYCHIKY
REAKCE NA SEKTÁŘSTVÍ. MOŽNOSTI INTERVENCE organizace, studující vliv náboženských hnutí  Ústavu religionistiky  pardubická Katedra religionistiky a.
Volitelný předmět 1287 Moderní ošetřovatelství.
Abraham Harold Maslow „To, co člověk může být, to musí být.”
Viktor Frankl Eliška Dlouhá V8A.
PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI
Spirituální teologie 5. DOBRÁ A ŠPATNÁ MOC. Úvodem  Celou Biblí prochází kritika moci  Dobrá moc je jen ta, která chrání slabé  Násilní lidé potřebují.
Příprava k přijetí svátosti biřmování
Analýza duchovní situace Duchovní postoj Dialog s Bohem Duchovní hloubka Poslání Vzájemné ovlivnění všech prvků.
Vývojová psychologie Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Mgr. Michal Vičar.  Zrání (biologický vývoj) versus učení  Aktivita versus pasivita  Vědomý versus nevědomý vývoj  Nature vs. Nurture.
VIKTOR FRANKL Adéla Bělinová, C4A. Viktor Emil Frankl Židovský původ Neurolog a psychiatr Existenciální analýza a logoterapie Chirurg, psycholog,
Osobní bezpečí. Sebepojetí Sebepojetí - znamená porozumět sám sobě, svému JÁ, svým náladám, chování Sebepojetí – zahrnuje sebepoznávání, sebehodnocení.
Osobní bezpečí Název školy: ZŠ Salvátor Název školy: ZŠ Salvátor Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název výstupu:
Psychická struktura osobnosti Vytvořila Ing. Lenka Hřibová, Duben 2016.
INDICKÁ FILOSOFIE II Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
Ježíš.
Psychologie náboženství Historie psychologie náboženství
Stát Definice, funkce, typy.
Sociologie pro SPP/SPR
Mediální manipulace rozjizdeji-kampan-proti-propagande-a- bludum/r~c1f97c0ea36f11e6a16a fea04/
Psychologie náboženství Falešné představy o Bohu a jejich psychoterapie PhDr. Pavel Moravec PS 2014.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Socializace Kejřová.
Lekce 6: Dítě v procesu socializace výchovy a vzdělávání
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Osobnost člověka z hlediska sociální psychologie
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Dějiny psychologie současná psychologie.
Základní směry v psychologii
Svoboda vyznání Teologická etika 2 VOŠ Jabok Mgr. Zdenko Š Širka, ThD.
Lekce 6: Dítě v procesu socializace výchovy a vzdělávání
Sociální práce a spiritualita
Transkript prezentace:

Psychologie náboženství Historie psychologie náboženství PhDr. Pavel Moravec PS 2014

Historie psychologie náboženství W. James Behaviorismus G. Allport S. Freud C. G. Jung C. R. Rogers L. Kohlberg V. E. Frankl A. Maslow E. Erikson Křesťané – hořčičné zrno, sůl – není jich mnoho, ale mohou burcovat většinu k přemýšlení.

W. James kniha Druhy náboženské zkušenosti (1902) náboženství je především osobní zkušeností, ne dogmatem, etikou a rituálem Až do poloviny 20. stol. většina lidí absolvovala výuku náboženství, měla elementární znalosti o křesťanské morálce a alespoň z dětství věděli, jak se chovat na bohoslužbách. Otázkou zůstává jejich skutečný vztah k nadpřirozenu. Dnes zakoušíme opak – lidé hovoří o náboženské skutečnosti, ale nemají náboženské znalosti, nevyznávají etické zásady a nerozumí bohoslužbám

Behaviorismus omezení zkoumání na pozorovatelné chování Z tohoto úhlu pohledu se studium náboženství nejeví příliš zajímavé. Maximálně se lze soustředit na vnější projevy víry – návštěvnost kostela apod.

G. Allport kniha Jedinec a jeho náboženství (1950) víra extrinciská (víra, která má vnější podobu, např. skrze návštěvnost kostela, avšak v pozadí mohou stát sociální, zvykové či zjištěné důvody) víra intrinsická (přesvědčení, kterému jedinec věří a podle kterého žije)

Exkurz: extrinciská víra Jeff Levin (podle Stríženec, 2007) prezentuje několik tezí vztahu mezi vírou a zdravím: Pravidelná účast na bohoslužbách přináší i sociální podporu od ostatních. Modlitba a účast na bohoslužbách má kladný vliv na emocionální život jedince. Existuje určitá podobnost mezi náboženskými přesvědčeními a zdravotními doporučeními. Náboženská víra vede k pozitivnějšímu myšlení (naděje, optimismus). Mystické zkušenosti aktivují uzdravující životní energii.

S. Freud

S. Freud Freudova PSA platí především pro něj samého - jeho dvacetiletá matka byla třetí manželkou čtyřicátníka (Jung, dle Říčan, 2007) Naivní katolická výchova od jeho chůvy Silná zkušenost s antisemitismem → kritika náboženství

S. Freud ID - pudová přání EGO – dospělé Já SUPEREGO – normy a zákazy („rodič v nás“, svědomí) Obranné mechanismy – EGO se díky nim brání společensky nevhodným projevům

S. Freud „Víra v Boha je iluzorním naplněním touhy po otci, který vyřeší všechny problémy, na něž sami nestačíme. Bůh je nevyhnutelně oidipovský otec. Máme k němu ambivalentní vztah jako k mocnému ochránci – a zároveň k tomu, kdo se svými zákazy stojí v cestě našim pudovým přáním.“ (dle Říčan, 2007)

S. Freud Oprávněně kritizoval zneužívání moci církvemi ve funkci superega Kritizoval autoritářský obraz Boha (trestající) Dnes není návratu před Freuda – nelze v dějinách nevidět excentrické biskupy, psychopatické papeže stejně jako silný charakter některých náboženských reformátorů. (Küng, 2010)

C. G. Jung

C. G. Jung Byl vzdělán v psychologii, filosofii a mytologii Zralý člověk je ten, který dosáhl vysokého stupně sebeuskutečnění Kolektivní nevědomí („dědičný hřích“?) Archetypy – zrození, smrt, hrdina, dítě Persona – „maska“, kterou člověk veřejně ukazuje (svatý kněz, vzorná řeholní sestra) Stín – všechno má svůj rub a líc Mandala – magický kruh Věnoval se období středního věku – socializace přechází v individuaci

V. E. Frankl

V. E. Frankl Freud: vůle ke slasti, Adler: vůle k moci, Frankl: vůle ke smyslu Přežil koncentrační tábor: „Pokud máme pro co žít, máme šanci přežít své věznění“ Logoterapie – nacházení smyslu v různých životních situacích vykonáním činu (každá činnost má smysl a povznášející činnost se může stát nesmyslnou, je-li konána sebestředně) prožitím hodnoty (láska) utrpením (trpící člověk se stává hrdinou, když své utrpení promění v morální vítězství)

C. R. Rogers Základem je vidět v člověku to dobré Sebeaktualizace jedince Bezpodmínečné přijetí klienta

Potřeba jistoty a bezpečí A. Maslow vyšší potřeby Potřeba sebeaktualizace základní potřeby   Potřeba úcty Potřeba být milován Potřeba jistoty a bezpečí BIOLOGICKÉ POTŘEBY Sebeaktualizace – obsahuje 17 metapotřeb, např. poznání Sebeaktualizace je upokojená průměrně jen asi na 10% Maslow uvádí příklady lidí, které pokládal za sebeaktualizující. Charakteristické znaky: odstup a potřeba soukromí, nezávislost na kultuře, originalita a sebetranscendece

E. Erikson 0 – 1: důvěra/nedůvěra → člověk získává naději 1 – 3: autonomie/stud → člověk získává vůli 3 – 6: iniciativa/vina → člověk získává svědomí 6 – 12: snaživost/méněcennost (škola) → člověk získává kompetence 12 – 19: identita/nejistota ohledně své role mezi lidmi → věrnost 19 – 25: intimita/izolace → láska 25 – 50: generativita/stagnace → pečování o někoho 50 a více: integrita/zoufalství → moudrost

L. Kohlberg 1. předkonvenční úroveň – konkrétní následky a) vyhnutí se trestu b) očekávání odměny 2. konvenční úroveň – splnění společenského očekávání a) „hodné dítě“, dobrý člověk b) „co by se stalo, kdyby to udělal každý“ 3. postkonvenční úroveň – principy, které jedinec přijímá za své a) společenská smlouva - lidé uvědomují, že „zákony byly udělány pro člověka, a ne člověk pro zákony“. b) univerzální etika - každý jednotlivec má právo na život, svobodu a spravedlnost. c) náboženské stadium, které je ve své podstatě mystické a lze ho dosáhnout teprve v posledních letech života.

Současní naši badatelé v oboru Pavel Říčan Psychologie náboženství (2002) Psychologie náboženství a spirituality (2007) Tomáš Halík Vladimír Smékal Jaro Křivohlavý

Současní naši badatelé v oboru Michal Stríženec Peter Halama Peter Tavel Jeroným Klimeš

Seznam použité literatury Drapel, V. J. (1997). Přehled teorií osobnosti. Portál, Praha. Hall, L. (2002). Psychologia osobnosti. SPN, Bratislava. Küng, H. (2006) Po stopách světových náboženství. CDK, Brno. Küng, H. (2007) Krédo. Apoštolské vyznání víry dnes? Vyšehrad, Praha. Říčan, P. (2002). Psychologie náboženství. Portál, Praha. Říčan, P. (2007). Psychologie náboženství a spirituality. Portál, Praha.