Ing. Mgr. Radim Bačuvčík, Ph.D.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Advertisements

Hudební baroko ( století).
Rozčlenění hudebního vývoje
Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Klasicismus v evropské hudbě
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Life´s what you make it! Lekce 11 Present Perfect Continuous Tense review Birth, marriage, and death Good news, bad news.
Hudební renesance ( polovina 15. – 16. století).
BAROKO.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_857_7TR_HV Autor: Mgr. Ludmila Večerková.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Nemuseli tam jít they didn't have to go there. myslím, že bychom jim to neměli říkat I don't think we should tell them.
Imagine wave JOHN LENNON ( ) Imagine there’s no Heaven.
HUDBA V BAROKU.
Vánoce.
JAK V NÁDHEŘE SVÉ KRÁL BUĎ VYVÝŠEN TY SÁM, The splendor of the King, clothed in majesty AŤ CELOU ZEMÍ ZNÍ, AŤ CELOU ZEMÍ ZNÍ. Let all the earth rejoice,
Název: VY_32_inovace_HV6789_03 Oblast: Hudební výchova Stručná anotace: Materiál je určen k seznámení žáků s rysy romantické hudby a v druhé části se zaměřuje.
Mgr. Jakub Tomala.  Ukázka č. 1  Ukázka č. 2  Ukázka č. 3  Ukázka č. 4  Ukázka č. 5  Komentář k ukázce č. 1  Komentář k ukázce č. 2  Komentář.
Vyjádření možnosti/pravděpodobnosti pomocí may, might, could, will
So, such, (a) few, (a) little Nominal Subject Clauses Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Romana Petrová. Dostupné z Metodického.
Test z Angličtiny 9. ročník. 1. Vyber slovo stejného významu ke slovu difficult? A, Clever B, Amusing C, Silent D, Hard E, Inexpensive.
I wish, If only Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Romana Petrová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Klasicismus Mgr. Jakub Tomala.
Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol. INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Michael Jackson Od Andrea Crkvová.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ NETVOŘICE, OKRES BENEŠOV AUTOR: Mgr. Hana Halamová NÁZEV:VY_22_INOVACE_31_NJ9_Wiederholungstest 5/II TÉMA: Wiederholungstest ČÍSLO PROJEKTU:
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ NETVOŘICE, OKRES BENEŠOV AUTOR: Mgr. Hana Halamová NÁZEV: VY_22_INOVACE_32_NJ7_ Wiederholungstest 3/I TÉMA: Wiederholung ČÍSLO PROJEKTU:
Základní informace, ukázky z děl Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpo č tu Č R. Provozováno.
Wolfgang Amadeus Mozart Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Komunikace hudebního umění se znakovými systémy.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Anglický jazyk Autor: Petra Skotnicová MUSIC REGGAE RAP PUNK FOLK ROCK ´N ROLL DRUMS ELECTIC GUITAR FLUTE TRUMPET.
Vážná (artificiální) hudba 20. století 1. část. Vážná (artificiální) hudba 20. století Název školy: Základní škola Francova Lhota Autor: Mgr. Lada Martinková.
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/20 Název materiálu: Velmi stručný přehled dějin vážné hudby Zpracoval: Mgr. Bc. BcA. Michal Jančík.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Vývoj artificiální hudby 8. ročník Název materiálu VY_32_INOVACE_13_Hudba v období klasicismu.
Číslo DUM: VY_32_INOVACE_01 Autor: Mgr. Eva Damborská Anotace: Učební text pro ZŠ – Klasicismus v evropské hudbě -žáci se naučí charakteristické rysy evropského.
IMPRESIONISMUS Markéta Svobodová. IMPRESIONISMUS směr, který vznikl koncem 19. st. ve Francii Výraz imprese = dojem, vjem nebo otisk Výraz „prchavý okamžik“
5. částRenesance ICT 2 – Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR.
ANTONIO Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, Michal Mrňák. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Číslo DUM: VY_32_INOVACE_06 Autor: Mgr. Eva Damborská Anotace: Učební text pro ZŠ – Periodizace dějin evropské hudby - žáci se naučí etapy dějin evropské.
Test k ověření znalostí z HV
Gymnázium Židlochovice kvarta
Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor:
Dějiny evropské hudby BAROKO Skladatelé Evropa Čechy úkoly
Test k ověření znalostí z HV
KAM TY JDEŠ, JÁ JDU Where you go, I'll go KDE TY SEŠ JÁ JSEM,
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
FILIP SMIČKA Prezentace pod vedením Mgr. Barbory Pacalové
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Zdeňka Pecková Číslo
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Zdeňka Pecková Číslo
Výtvarné umění Test Poslech POJMY
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Uherský Ostroh
Světoví hudební skladatelé
Hudba Test Poslech POJMY
Klasicismus
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Kvíz Test 1 2 poslech Pojmy
Shopping 2. ledna 2014 VY_32_INOVACE_150119
Hudební renesance v Čechách
Exercise 1.
Christmas songs English VY_32_INOVACE_09.3/04
Název školy ZŠ J. E. Purkyně Libochovice a ZUŠ Autor Bc. Jiří Grüner
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
JOHN LENNON ( ) Imagine wave.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Vojtěch Kawan Název materiálu:
Název školy ZŠ J. E. Purkyně Libochovice a ZUŠ Autor Bc. Jiří Grüner
HUDEBNÍ VÝCHOVA – 7. ROČNÍK
In The Year Nejde vložit do pptx – nutno přes prohlížeč.
Dějiny hudby a její osobnosti
JOHN LENNON ( ) Imagine wave.
Baroko 17. a 18. století.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Transkript prezentace:

Ing. Mgr. Radim Bačuvčík, Ph.D. DĚJINY HUDBY Ing. Mgr. Radim Bačuvčík, Ph.D. U44-207 bacuvcik@fmk.utb.cz www.bacuvcik.com

Podmínky k zápočtu A: Esej na téma „Dějiny hudby“. Myslí se především hudba vážná, respektive aspoň hudba stará a ještě starší (moc se mi nechce číst nic o současné populární hudbě). Může to být o nějakém skladateli, skladbě, ale spíš něco obecnějšího, o vývoji, co nějaká historická hudba znamená dnes, a tak. B: Úniková možnost – průzkum. Hudba v obchodních prostorech. http://obchody2014.vyplnto.cz/. 10 protokolů. Termín: K datu zápočtu v Portálu.

Seikilova píseň (1 – 2. st. př. n. l.) http://en.wikipedia.org/wiki/Seikilos_epitaph

Neumy

Neumy

Kvadratická notace

Mensurální notace

Ambrosiánský chorál (cca 4. st. n. l.) – Kyrie, Si quis sermonem Mozarabský chorál (4. st.) – https://www.youtube.com/watch?v=aYhriBNcIz8 Gregoriánský chorál (od 6. st.) – Ad I. vesperam, Ad matutinum (Primo tempore) Perotinus Magnus (kol. 1200) – Sederunt principles Hildegard von Bingen (1098 – 1179) – O Ierusalem Buoh všemohúcí https://www.youtube.com/watch?v=2crSmi7PF7k Avrix mi galanica (Sephardské písně) https://www.youtube.com/watch?v=UJ5L5XR45Jk https://www.youtube.com/watch?v=0xd3N1zdaNU&index=5&list=RDUJ5L5XR45Jk https://www.youtube.com/watch?v=YGUzbV6-2hs&list=RDUJ5L5XR45Jk&index=4 Heinrich von Meissen (1250 – 1318) – Ein bernde meit und eren Carmina Burana – Clauso Cronos Středověké vánoční písně – Přišli sme na čest zpievajíc, Dietky staré i mladé Guillaume de Machaut (1300 – 1377) - Mše

Renesance 14. (13) – 16. století, Itálie hledání inspirace v antice od Boha k člověku všední život národní umění rozvoj vědy, renesanční člověk malířství – perspektiva hudba – od kontrapunktu k harmonii

Ars nova most mezi středověkem a renesancí (poč. 14. století) Codex Montpellier (kolem roku 1300): Moteto „Chanconette/Ainc voir/A la cheminee/Par verité“ Jacopo da Bologna (1340 – 1386): Aquila altera Francesco Landini (1335 – 1397): Adiu, adiu dous dame

Česká renesance Kodex speciálník – raná renesanční polyfonie, konec 15. století, díla zahraničních i tuzemských autorů (z nichž je většina neznámá) zřejmě kancionál Jednoty literátského bratrstva De spiritu sancto Kodex Franus – (1505) O regina, lux divina Kodex speciálník – Jesus Christus, nostra salus

Mše na nápěv známé melodie L´Homme armé Josquin Desprez (1140 – 1521) – Missa L´Homme armé – Kyrie Pierre de la Rue (1452 – 1518) – Missa L´Homme armé - Kyrie

Loutnové písně John Dowland (1563 – 1626) Behold a wonder here Me, me and none but me

Madrigaly, chansony, cansony Antonio Zachara de Teramo: Cacciando per gustar Florentine Carnival Song: Canto de´ cardoni Heinrich Isaac: Donna di dentro/Dammene un pocho Anonymous: La tricotea Juan Ponce: Ave color vini clari Juan del Encina: Oy comamos y bebamos Anonymous: Que tem farelos Mathias Greiter: Von Eyren Anonymous: Trinkt und singt

Orlando di Lasso (1532 – 1594) Francouzské chansony Bonjour mon coeur Si je suis brun Beau le cristal La nuit froide Un jeune moine Carlo Gesualdo da Venosa (1566 – 1611) Deus refugium et virtus Tribulationem et dolorem Giovanni Pierluigi da Palestrina (1525 – 1594) Stabat Mater

Baroko cca 1600 - 1750 název dodatečně, portugalsky perles baroques – perly nepravidelného tvaru – něco nesprávného, překrucujícího pravidla, někdy se uvádí i odkaz k barokním parukám, přílišné zdobnosti zpět k Bohu poslední jednotný umělecký sloh celé Evropy hudba: delší komponované celky (dříve hlavně mše, nyní třeba opera, oratoria), scénické provádění srozumitelnost textu – od kontrapunktu k homorytmii a harmonii emocionalita, výraz

Claudio Monteverdi (1567 – 1643) – madrigaly, opery - Banquet of the Senses http://www.youtube.com/watch?v=1w38kHRd0vE L´Orfeo (opera) https://www.youtube.com/watch?v=EcRFFmgVGlc

Johann Sebastian Bach (1685 - 1750) – Varhanní skladby, kantáty, chorály Temperovaný klavír Umění fugy Jesu meine Freude (moteto) http://www.youtube.com/watch?v=a4SKrGYMp7A Toccata a fuga d moll https://www.youtube.com/watch?v=AgDMxs4aHZU

1 Jesu, meine Freude, Meines Herzens Weide, Jesu, meine Zier, Ach wie lang, ach lange Ist dem Herzen bange Und verlangt nach dir! Gottes Lamm, mein Bräutigam, Außer dir soll mir auf Erden Nichts sonst Liebers werden. Jesus, my joy, pasture of my heart, Jesus, my adornment ah how long, how long is my heart filled with anxiety and longing for you! Lamb of God, my bridegroom, apart from you on the earth there is nothing dearer to me. 2 Unter deinem Schirmen Bin ich vor den Stürmen Aller Feinde frei. Laß den Satan wittern, Laß den Feind erbittern, Mir steht Jesus bei. Ob es itzt gleich kracht und blitzt, Ob gleich Sünd und Hölle schrecken: Jesus will mich decken. Beneath your protection I am free from the attacks of all my enemies. Let Satan track me down, let my enemy be exasperated – Jesus stands by me. Even if there is thunder and lightning, even if sin and hell spread terror Jesus will protect me . 3 Trotz dem alten Drachen, Trotz des Todes Rachen, Trotz der Furcht darzu! Tobe, Welt, und springe, Ich steh hier und singe In gar sichrer Ruh. Gottes Macht hält mich in acht; Erd und Abgrund muss verstummen, Ob sie noch so brummen. I defy the old dragon, I defy the jaws of death, I defy fear as well! Rage, World, and spring to attack: I stand here and sing in secure peace. God’s might takes care of me; earth and abyss must fall silent, however much they rumble on. 4 Weg mit allen Schätzen! Du bist mein Ergötzen, Jesu, meine Lust ! Weg ihr eitlen Ehren, Ich mag euch nicht hören, Bleibt mir unbewusst! Elend, Not, Kreuz, Schmach und Tod Soll mich, ob ich viel muss leiden, Nicht von Jesu scheiden. Away with all treasures! You are my delight, Jesus, my joy! Away with empty honours, I’m not going to listen to you, remain unknown to me! Misery, distress, affliction, disgrace and death, even if I must endure much suffering, will not separate me from Jesus. 5 Gute Nacht, o Wesen, Das die Welt erlesen, Mir gefällst du nicht. Gute Nacht, ihr Sünden, Bleibet weit dahinten, Kommt nicht mehr ans Licht! Gute Nacht, du Stolz und Pracht! Dir sei ganz, du Lasterleben, Gute Nacht gegeben. Good night, existence chosen by the world, you do not please me. Good night , you sins, stay far behind me. Come no more to the light1 Good night , pride and splendour, once and for all, sinful existence, I bid you good night. 6 Weicht, ihr Trauergeister, Denn mein Freudenmeister, Jesus, tritt herein. Denen, die Gott lieben, Muß auch ihr Betrüben Lauter Zucker sein. Duld ich schon hier Spott und Hohn, Dennoch bleibst du auch im Leide, Jesu, meine Freude. Go away, mournful spirits, for my joyful master, Jesus, now enters in. For those who love God even their afflictions become pure sweetness. Even if here I must endure shame and disgrace, even in suffering you remain, Jesus, my joy

– hudba k Shakespearovým hrám opery Dido and Aeneas Henry Purcell (1659 – 1695) – hudba k Shakespearovým hrám opery Dido and Aeneas Music for the Funeral of Queen Mary 1:52 https://www.youtube.com/watch?v=8aPhVoxFqxA 1. Man that is born of a woman hath but a short time to live, and is full of misery. He cometh up, and is cut down like a flower; he fleeth as it were a shadow, and ne'er continueth in one stay. 2. In the midst of life we are in death: of whom may we seek for succour, but of thee, O Lord, who for our sins art justly displeased? Yet, O Lord, O Lord most mighty, O holy and most merciful Saviour, deliver us not into the bitter pains of eternal death. 3. Thou knowest, Lord, the secrets of our hearts; shut not thy merciful ears unto our pray'rs; but spare us, Lord most holy, O God most mighty. O holy and most merciful Saviour, thou most worthy Judge eternal, suffer us not, at our last hour, for any pains of death, to fall from thee. Amen

Kryštof Harant z Polžic a Bezdružic (1564 – 1621) České baroko Kryštof Harant z Polžic a Bezdružic (1564 – 1621) Missa Quinis Vocibus Super Dolorosi Martyr https://www.youtube.com/watch?v=V0jaU9GPjVo Qui confidunt in Domino http://www.youtube.com/watch?v=VoW_-Xd43rw Adam Václav Michna z Otradovic (1600 – 1676) Loutna česká Mariánská muzika http://www.youtube.com/watch?v=2Sh7pS0QLGw Bohuslav Matěj Černohorský (1684 – 1742) Laudetur Jesus Christus https://www.youtube.com/watch?v=F_5Kk2QfaEE Fuga a moll http://www.youtube.com/watch?v=jVSQ9rtHpOE

Barokní opera Farinelli Michael Maniaci http://www.youtube.com/watch?v=GIPQtelKN28 http://www.youtube.com/watch?v=piYvb6wtjZY Michael Maniaci http://www.youtube.com/watch?v=Wbqudr7NMDs http://www.youtube.com/watch?v=jnOsjlDM5pE 6:50 Radu Marian http://www.youtube.com/watch?v=ZYKEqsxDnV8 Jean Philippe Rameau: Les Paladins https://www.youtube.com/watch?v=l0cpzA0FlMw https://www.youtube.com/watch?v=aC6aG0bYyQg https://www.youtube.com/watch?v=bCfTZ2HDiT4 https://www.youtube.com/watch?v=fRZx1Sxs_04 Giuseppe Scarlatti (1723 – 1777): Dove e amore e gelosia (1768, Český Krumlov) https://www.youtube.com/watch?v=n8Img1KDtPU

Klasicismus cca 1750 - 1820 racionální, důraz na formy sonátová forma, symfonie, opera spíše jednodušší harmonie, doprovázená melodie, někdy zdobná Christoph Willibald Gluck Joseph Haydn W. A. Mozart Jan Václav Stamic Jiří Antonín Benda Ludwig van Beethoven

Wolfgang Amadeus Mozart (1756 - 1791) Opera Kouzelná flétna https://www.youtube.com/watch?v=oGGjutPf_tk Oratorium, mše Requiem https://www.youtube.com/watch?v=q5Y2B55nKZY Symfonie Symfonie č. 41 „Jupiter“ v C dur https://www.youtube.com/watch?v=zK5295yEQMQ Koncerty Koncert č. 21 C dur, K467 https://www.youtube.com/watch?v=i2uYb6bMKyI Komorní Malá noční hudba https://www.youtube.com/watch?v=nPbxIT9W1AY&spfreload=1

Christoph Willibald Gluck (1714 - 1787) Opera Orfeo ed Euridice https://www.youtube.com/watch?v=EENw_ptgGcg

Český klasicismus Jan Václav Stamic (1717 – 1757) Varhanní koncert č. 2 C dur https://www.youtube.com/watch?v=tozHIw-6eYg Jiří Antonín Benda (1722 – 1795) Koncert pro cemballo a orchestr g moll https://www.youtube.com/watch?v=XNzOX0twX9U Jan Jakub Ryba (1765 – 1815) Česká mše vánoční (Hej, mistře!) https://www.youtube.com/watch?v=502ATjwv0aw https://www.youtube.com/watch?v=PREFJqML5do

Romantismus cca 1800 - 1900 emocionalita, rozbití forem umělec jako ten, kdo má „změnit svět“ inspirace národní hudbou – vznik národních škol programní hudba Ludwig van Beethoven Franz Schubert Richard Wagner Hector Berlioz Petr Iljič Čajkovskij Fryderyk Chopin Bedřich Smetana Antonín Dvořák Caspar David Friedrich: Poutník nad mořem mlhy

Ludwig van Beethoven (1770 - 1827) Opera Fidelio https://www.youtube.com/watch?v=CcYodDn5Q-o Oratorium Kristus na hoře Olivetské https://www.youtube.com/watch?v=bhqJ3EBn2Io Symfonie Symfonie č. 5 Osudová https://www.youtube.com/watch?v=4XpHQ45RZhM Symfonie č. 9 Chorální https://www.youtube.com/watch?v=sJQ32q2k8Uo Koncerty Houslový koncert D dur, op. 61 https://www.youtube.com/watch?v=YIB03fS179s Komorní Smyčcový kvintet Bouře op. 29 https://www.youtube.com/watch?v=8pgC6CX9oBA

Requiem – Dies Irae http://www.sanctamissa.org/en/tutorial/missa-cantata/missa-cantata-requiem.html Requiem Aeternam Kyrie eleison Dies Irae Offertorium Hostias Sanctus Benedictus Agnus Dei Communio

Dies irae Gregoriánský chorál http://www.youtube.com/watch?v=hGT5oyXnz3I Antoine Brumel (1460 – 1512) http://www.youtube.com/watch?v=orzTWHlyggc Jean-Baptiste Lully (1632 – 1687) http://www.youtube.com/watch?v=5G3suP7X0Yc Wolfgang Amadeus Mozart (1756 – 1791) http://www.youtube.com/watch?v=8MQf-86ikvM Luigi Cherubini (1760 – 1842) http://www.youtube.com/watch?v=8qmke8k8HtU&list=PLD9571663B992BD76 Hector Berlioz (1803 – 1869) http://www.youtube.com/watch?v=4Ob4YhzKVyc Giuseppe Verdi (1813 – 1901) http://www.youtube.com/watch?v=BZ2OAS9UTCA Antonín Dvořák (1841 – 1904) http://www.youtube.com/watch?v=B522Fm-WhB8 Benjamin Britten (1913 – 1976) http://www.youtube.com/watch?v=M6aFh1y9Jow Gyorgy Ligeti (1923 – 2006) http://www.youtube.com/watch?v=ApdYpaPamMs Karl Jenkins (1944) http://www.youtube.com/watch?v=I9tWZB7OUSU http://www.youtube.com/watch?v=iOAaNFuVi3c

Opera etc. Wolfgang Amadeus Mozart (1756 – 1791) Kouzelná flétna http://www.youtube.com/watch?v=W0Bna3are94 Richard Wagner (1813 – 1883) Rýnské zlato https://www.youtube.com/watch?v=3ZP-yXsNV2E Valkýra – Jízda Valkýr https://www.youtube.com/watch?v=svMHBPed9Bs Modest Petrovič Musorgskij (1839 – 1881) Obrázky z výstavy https://www.youtube.com/watch?v=BMg_A8eYweY http://www.youtube.com/watch?v=DXy50exHjes

Impresionismus Claude Monet - Imprese, východ slunce

Impresionismus Claude Debussy (1862 – 1918) Předehra k Faunovu odpoledni https://www.youtube.com/watch?v=9_7loz-HWUM Maurice Ravel (1875 – 1937) Bolero https://www.youtube.com/watch?v=3KgpEru9lhw

Expresionismus Edvard Munch - Výkřik

Expresionismus Igor Stravinskij (1882 – 1971) Svěcení jara https://www.youtube.com/watch?v=NOTjyCM3Ou4 Leoš Janáček (1854 – 1928) Glagolská mše https://www.youtube.com/watch?v=OU2IPkoQjXI Carl Orff (1895 – 1982) Carmina Burana https://www.youtube.com/watch?v=GRjyxr1ysKw Alois Hába (1893 – 1973) Matka Sonáta pro čtvrttónový klavír op. 62 https://www.youtube.com/watch?v=FDs7ve1uGbg

Expresionismus Arnold Schönberg (1874 – 1951) Pierrot Lunaire https://www.youtube.com/watch?v=N-zW10__i4M A Survivor from Warsaw https://www.youtube.com/watch?v=rGWai0SEpUQ György Ligeti (1923 – 2006) Atmospheres https://www.youtube.com/watch?v=aI0P1NnUFxc Iannis Xenakis (1922 – 2001) Medea Senecae https://www.youtube.com/watch?v=BpOxKF-FA80 Pierre Schaeffer (1910 – 1995) Apostrophe https://www.youtube.com/watch?v=q2o9VyuJSD4

Expresionismus Olivier Messiaen (1908 - 1992) L´Ascension https://www.youtube.com/watch?v=JS37bQ-SN_4

Minimalismus Richard Serra - Fulcrum (objekt na Liverpool Street Station, Londýn)

Minimalismus Philip Glass (1937) Koyaanisquatsi https://www.youtube.com/watch?v=08qE8BD-B_s Michael Nyman (1944) Smyčcový kvartet č. 3 https://www.youtube.com/watch?v=9Rrt1wnhaVI

Polská škola Witold Lutoslawski (1913 – 1994) Pět písní https://www.youtube.com/watch?v=KzeYvVeBydk Krzysztof Penderecki (1933) Symfonie č. 7 https://www.youtube.com/watch?v=kteBeDxdx_I Henryk Mikolaj Gorecki (1933 – 2010) Symfonie č. 3 https://www.youtube.com/watch?v=v_pn_cVqGJQ Wojciech Kilar (1932 – 2013) Krzesany https://www.youtube.com/watch?v=2_4L-5kdwNA

Arvo Pärt (1935) Tabula rasa https://www.youtube.com/watch?v=-7slKVCqN4E Für Alina https://www.youtube.com/watch?v=8as_BN5h5YQ Fratres https://www.youtube.com/watch?v=7vdgZAJVnes Sarah was ninety years old https://www.youtube.com/watch?v=EK4tXl1nt9Y