Variabilita a adaptabilita duševních vlastností

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
Advertisements

PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
Neurózy, psychózy, rané poruchy
VLASTNOSTI SCHOPNOSTI DOVEDNOSTI
Podpůrný metodický seminář I.
o.s. Péče o duševní zdraví
Univerzita Karlova v Praze Filozofická fakulta Katedra psychologie
Psychologie Mgr. Milan Šimek
 Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám „Učíme aktivně“  Registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/  Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_08.
Stres Vypracovala:Terezie Stránská
Psychologie nadaných dětí Doc.Mgr.Šárka Portešová, Ph.D.
Schopnosti. Schopnost Je psychická vlastnost, která umožňuje člověku naučit se určitým činnostem a úspěšně je vykonávat. Utváří se na podkladě biologické.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_03_MANAŽER_P2.
Sociální událost Mgr. Terezie Pemová.
Schopnosti, nadání a talent
Vznik lidského myšlení Filip Bordovský. Vznik lidského myšlení Rozum, neboli schopnost myslet se u lidí vyvinula na základě velkého množství faktorů:
DĚTI S NADÁNÍM. NADÁNÍ  pohybové (sportovní, taneční),  umělecké (hudební, výtvarné, literárně-dramatické),  praktické (manuální, sociální),  intelektové.
Rozdíly mezi osobnostmi
Diagnostika inteligence u jedinců s mentálním postižením
VY_32_INOVACE_PSYPS110460ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
. CIVILIZAČNÍ CHOROBY.
Aplikovaná psychologie
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání -
Základy psychologie a psychopatologie VZ kombinované
Klasifikace duševních poruch
KOMUNIKACE S KLIENTEM MENTÁLNĚ RETARDOVANÝM
Schopnosti.
(emoční nebo emocionální kvocient)
Vývoj kognitivních schopností v mladším školním věku
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Zdeněk Pilka Název šablonyIII/2.
2. DUŠEVNÍ VÝVOJ OSOBNOSTI, PORUCHY VÝVOJE OSOBNOSTI
Profesně pracovní způsobilost člověka a její edukační utváření
Psychologické aspekty zdraví
1.1. Formování veřejného mínění dr.Ján Mišovič, CSc
Výchova ke zdraví v porodní asistenci
Speciální psychiatrie – MKN 10 Organické duševní poruchy
2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
HANDICAPOVANÍ MEZI NÁMI Mgr. Michal Oblouk. ZDRAVÍ = stav úplné fyzické, duševní a sociální pohody a) fyzické – tělesný stav zdraví b) mentální – stupeň.
Základní charakteristika
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluDemence.
Definice, základní pojmy
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 03 – Psychologie a psychiatrie NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu,
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Co je to učení?. Učení je jeden ze základních vývojových procesů, jehož výsledkem je relativně trvalá změna vyvolaná zkušeností. (Denglerová, 2009)
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Číslo v digitálním archivu školy VY_52_INOVACE_VZ_02 Sada DUM Výchova ke zdraví Předmět Výchova ke zdraví Název materiálu Zdravý životní styl Anotace Žák.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluMentální.
Trocha teorie nikoho nezabije …. VLASTNOSTI OSOBNOSTI OSOBNOST - souhrn vlastností, procesů a stavů, návyků, postojů, které tvoří celistvou strukturu.
Psychická struktura osobnosti Vytvořila Ing. Lenka Hřibová, Duben 2016.
Psychologie v obezitologii MUDr. Lenka Mičínová Sáblíková
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluTeorie.
Občanská výchova – 7. ročník, Člověk a jeho osobnost
Osobnost Biologická (tělesná), sociální (společenská) a psychologická (duchovní) jednotka Struktura osobnosti Soubor relativně stálých vlastností.
Osobnost člověka SPOLEČENSKÁ VÝCHOVA 3
HORIZONT ZLÍN Workshop
Psychosomatika a její souvislost s fyziologií zátěže
Inteligence DUM_19.
Mgr.Michal Vičar Emoční inteligence.
Nadání a inteligence Mgr. Michal Vičar.
Inteligence.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Rýmy Jazykový cit.
Psychologie v obezitologii
Speciální psychiatrie – MKN 10 Organické duševní poruchy
Stres a jeho zvládání.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Rodičovství biologické a pěstounské
ŠKOLNÍ NEPROSPĚCH Příčiny školního selhání
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Variabilita a adaptabilita duševních vlastností

Lidská inteligence Inteligence (z lat. inter-legere, rozlišovat, poznávat, chápat) je rozumová schopnost řešit nově vzniklé nebo obtížné situace, učit se ze zkušeností či se přizpůsobit novým okolnostem. Je podmíněna schopností správného určení podstatných souvislostí a vztahů, pomocí nichž řešíme nové problémy a orientujeme se v nastalých situacích. Je z části geneticky podmíněná, ale můžeme ji rozvíjet získáváním zkušeností a procvičováním modelových situací. W. Stern: Inteligence je všeobecná schopnost individua vědomě orientovat vlastní myšlení na nové požadavky, je to všeobecná duchovní schopnost přizpůsobit se novým životním úkolům a podmínkám. D. Wechsler: Inteligence je vnitřně členitá a zároveň globální schopnost individua účelně jednat, rozumně myslet a efektivně se vyrovnávat se svým okolím. J. P. Guilford: Inteligence je schopnost zpracovávat informace. Informacemi je třeba chápat všechny dojmy, které člověk vnímá

Lidská inteligence Abstraktní inteligence Praktická inteligence Sociální inteligence - nízká korelace s abstraktní inteligencí (korelační koeficienty dosahovaly hodnot 0,24 až 0,40)  Emoční inteligence

Měření inteligence Inteligenční kvocient (IQ) je standardizované skóre používané jako výstup standardizovaných inteligenčních (a jiných výkonových) psychologických testů k vyčíslení inteligence člověka v poměru k ostatní populaci (respektive k dané skupině). Historie Francis Galon – zavedl pojem inteligence 1905 Alfred Binet – první inteligenční testy 1912 William – definoval míru inteligence jako poměr „mentálního věku“ a věku chronologického (skutečného) Flynnův efekt Průměrné hodnoty IQ ve společnosti neustále stoupají, přibližně o tři body za deset let.

Testy inteligence Typy Wechslerových I.Q. testů publikovány už v roce 1939 (podle Mackintoshe 1998): Verbální schopnosti : Test obecných znalostí Test slovní zásoby (vysvětlování významu slov) Test chápavosti (myšlení) Test matematický (schopnost řešit problémy) Test podobnosti (schopnost najít souvislosti, hledají se podobné věci) Test číselných řad (schopnosti odhalit princip číselné posloupnosti) Představivost: Doplňování obrázků (skládání obrázků do nám známého obrazce) Sestavování obrázků (skládání obrázků tak, aby vypovídaly příběh) Stavění kostek (vytváření obrazců z barevných kostek) Kompletování obrazce (jednoduchá skládanka) Čísla a symboly (test na čas, kdy se dávají k sobě symboly, které vyjadřují čísla od 1-9)

Hodn. IQ Popis a předpokládané schopnosti jedince % lidí nad 140 Inteligence géniů. Absolutní předpoklady pro tvůrčí činnost, určuje ostatním směr poznání. 0,2 % do 140 Výjimečná superiorní inteligence. Mimořádné předpoklady pro tvůrčí činnost, vynikající manažeři nebo odborníci. 2,8 % do 130 Vysoce nadprůměrná inteligence. Mohou snadno vystudovat vysokou školu, dosáhnout vynikajících výsledků v tvůrčí a manažerské činnosti. 6% do 120 Nadprůměrná inteligence. Vystuduje vysokou školu, při vysoké pracovitosti může získat mimořádné pracovní místo. 12% do 110 Vysoce průměrná inteligence. Vysokou školu vystuduje jen s potížemi. Důsledností a pracovitostí může získat společenské zařazení předchozí kategorie. 25% do 100 Průměrná inteligence. Dokáže složit maturitní zkoušku, v práci se uplatní ve středním postavení. do 90 Slabě podprůměrná inteligence. Dokáže absolvovat základní školu a dobře se uplatnit v manuálních profesích. 10% do 80 Nižší stupeň mentální retardace. S problémy zvládne základní školu, úspěšný v zvláštní škole. do 70 Lehká mentální retardace. Je-li dobře veden, zvládne zvláštní školu. 6,8 % do 50 Střední mentální retardace. Nevzdělavatelný, ale osvojí si sebeobslužné návyky. 2% do 20 Těžká mentální retardace. Nevzdělavatelný a nevychovatelný.

Heritabilita inteligence Nature vs. Nurture Francis Galton Heritalibilita v dětství a v dospělosti se liší Různé složky inteligence vykazují různou heritabilitu Vliv genetiky + prenatálního vývoje + prostředí + epigenetických procesů

Výzkumy inteligence na dvojčatech Monozygotní dvojčata Dizygotní dvojčata Adoptivní studie

Heritabilita inteligence

Heritabilita inteligence

SNP spojované s inteligencí CHR Gen rs1018381 rs760761 6p DTNBP1 rs17571 11p CTSD rs1800497 11q DRD2/ANKK1 rs2061174 rs8191992 7q CHRM2 rs2760118 SSADH (ALDH5A1) rs4680 22q COMT rs6265 BDNF rs821616 1q DISC1 rs429358, rs7412 19q APOE e4 present/absent rs363050 20p SNAP25

Epigenetika a IQ Pozitivní vliv správné výživy – nutrigenomika a nutrigenetika Negativní vliv návykových látek – alkohol, kouření Negativní vliv infekčních onemocnění – mentální retardace, duševní choroby

Inteligence a rasové teorie 18. století – souvislost duševních schopností, povahových rysů a fyzických znaků 19. století - eugenika 20. století 20. léta – IQ testy, selekce imigrantů, sterilizační zákony 30. léta – vliv prostředí 40. léta – odsouzení rasových teorií 60. léta – první černošský student univerzity 80. léta – vliv genů Současnost …

Adaptabilita člověka na stres Eustres – pozitivní zátěž, která v přiměřené míře stimuluje jedince k vyšším anebo lepším výkonům. Distres – nadměrná zátěž, která může jedince poškodit a vyvolat onemocnění či dokonce smrt. Psychické reakce na stres Fyzické reakce na stres Psychosomatická onemocnění Adaptační syndrom

Eustres vs. distres

Reakce organismus na stres

Duševní choroby 27 % lidí vyspělého světa postihne během jejich života duševní choroba Počet duševních chorob v roce 2004 na 100 000 obyvatel:

Duševní choroby DSM skupina (Diagnostický a Statistický Manuál) Příklady Poruchy obvykle poprvé diagnostikované u batolete, v dětství nebo adolescenci Mentální retardace, autismus, ADHD Delirium, demence, amnestické a jiné kognitivní poruchy Alzheimerova choroba Mentální poruchy způsobené zdravotním stavem pacienta Psychóza související s AIDS Zneužívání omamných látek Alkoholismus Psychózy Schizofrenie Poruchy nálady Deprese, Maniodepresivní psychóza Úzkostné poruchy Generalizovaná úzkostná porucha Somatoformní poruchy Somatizační porucha Faktitivní (předstírané) poruchy Münchhausenův syndrom Disociativní poruchy Disociativní porucha identity Sexuální poruchy a poruchy pohlavní identity Dyspareunie, Porucha pohlavní identity Poruchy příjmu potravy Mentální anorexie, Bulimie Poruchy spánku Nespavost (insomnie) Poruchy osobnosti Narcistická porucha osobnosti Impulzivní poruchy neklasifikované jinde Kleptomanie, Trichotillomanie Adaptační poruchy Adaptační porucha Jiné nemoci, které se mohou stát středem pozornosti lékařů Tardivní dyskineze, Zneužívání dětí

Genetický základ duševních chorob Mentální retardace Alzheimerova choroba Autismus ADHD Deprese Schizofrenie

Genetický základ duševních chorob Autismus ADHD

Variabilita duševních chorob v populaci Kombinace vrozených předpokladů a socioekonomických faktorů Rozdílný přístup a podpora rodiny a okolí Vliv imigrace – změna prostředí – strava, denní světlo, intenzita slunečního záření Velký vliv podmínek prenatálního vývoje