Psychické procesy, stavy a vlastnosti

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Psychické projevy a stavy
Advertisements

Vůle, motivace Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov09 Autor Mgr.
Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu CZ.1.07/1.1.04/
Slovníček pojmů Aktivita č.1: Výchova k aktivnímu občanství
PSYCHICKÉ PROCESY Psychologie.
(Základy psychologie)
Psychické stavy.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 32 Číslo.
PSYCHICKÉ JEVY.
PSYCHICKÉ PROCESY A STAVY
č. 43 Občanská nauka, 1. ročník, obor Obchodník
Emoce (city).
Rysy osobnosti = povahová vlastnost, která se projevuje určitým způsobem jednání, chování, prožívání. Je příznačný pro určitého člověka (odlišuje ho od.
OSOBNOST.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Sociální vztahy Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace Interakce Interpersonální vztahy Sociální vztahy.
Poruchy osobnosti žáka KPS/0014
obecně, prožívání a chování
Anotace: Seznámit žáky se základními pojmy z psychologie Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_16_OSVZ_ON.
Poznámky pro výuku Předmět: PSYCHOLOGIE Autor: Mgr. Pavla Sukačová
UČENÍ = PROCES JEHOŽ VÝSLEDKEM JE ZMĚNA PSYCHICKÝCH JEVŮ, DISPOZIC K NIM A JEJICH VNĚJŠÍCH PROJEVŮ.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 32 Číslo.
Jiří Dvořák  vědomé úsilí směřující k dosažení cíle  motivované chování, které umožňuje vědomou regulaci chování tzv. volní akt  znaky vůle.
Rozdíl vnímání a představy
ÚVOD DO PSYCHOLOGIE Milana Reichlová.
Exekutivní funkce Literatura:  Moraine Paula. Helping Students Také Control of Everyday Executive Functions.  Učebnice psychologie.
Psychické procesy Jan Tvrdík C4B.
Struktura osobnosti Daniel Dvořák, C4A.
Systém psychologických věd
Psychické jevy Psychologie = nauka o lidské psychice (duševním životě). = studuje psychické jevy Psychické jevy – jsou determinovány biologicky i sociálně.
OB21-VVP-HUM-OBN-MIK-L Psychické procesy a stavy 2.část Mgr. Marie Mikulcová.
OB21-VVP-HUM-OBN-MIK-M O s o b n o s t Mgr. Marie Mikulcová.
OB21-VVP-HUM-OBN-MIK-L Psychické procesy a stavy 1.část Mgr. Marie Mikulcová.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Mgr. Michal Oblouk. POZNÁVÁNÍ A VNÍMÁNÍ informace o světě kolem sebe získáváme prostřednictvím smyslových orgánů VNÍMÁNÍ = percepce, zachycuje to, co.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 05 – Paměť a učení NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné.
Cogito ergo sum. - Myslím, tedy jsem. René Descartes.
Psychické procesy a stavy osobnosti. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
OB21-VVP-HUM-OBN-MIK-U O s o b n o s t Mgr. Marie Mikulcová.
Trocha teorie nikoho nezabije …. VLASTNOSTI OSOBNOSTI OSOBNOST - souhrn vlastností, procesů a stavů, návyků, postojů, které tvoří celistvou strukturu.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Paměť DUM_18. Název školy: Střední škola sociální PERSPEKTIVA a Vyšší odborná škola, s.r.o. Adresa:Mírová 218/6 Dubí III - Pozorka Název projektu KLÍČE.
Vnímání, pamět, myšlení. Vnímání jak, čím, co? senzorické stádium, syntetické stadium (třídění a interpretace) co vnímání ovlivňuje postoje, emoce, očekávání,
Občanská výchova – 7. ročník, Člověk a jeho osobnost
Myšlení a myšlenkové operace
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
PSYCHOLOGIE ZÁTĚŽE Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Vztahy mezi lidmi Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace
CITY A JEJICH PROJEVY Mgr. Michal Oblouk.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Paměť Mgr. Vladimír Velešík.
Psychické procesy - vnímání
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
VY_32 _INOVACE_PSYCHOLOGIE.03
Temperament, charakter, motivace
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Sociální psychologie – CŽV 2012
Poznávací proces Mgr. Vladimír Velešík.
Kejřová Psychologie.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Myšlení a myšlenkové operace
Transkript prezentace:

Psychické procesy, stavy a vlastnosti Michaela Dušková, V8A 25. 3. 2015

Psychické procesy vzájemné působení člověka a prostředí seznamování se s novými skutečnostmi dělení: poznávací procesy – vnímání, myšlení, fantazie, řeč, představa paměťové procesy - paměť motivační procesy – motivace, vůle, emoce

Poznávací procesy Vnímaní = subjektivní odraz objektivní skutečnosti Počitek – obraz jednoho znaku vnímaného předmětu Vjem – výsledek počitků Gestalt psychologie - tzv. zákon pregnantnosti

Poznávací procesy Myšlení získáváme zobecňující poznání skutečnosti navazuje na vnímání využívá fantazii a paměť abstrakce x konkretizace indukce x dedukce analýza x syntéza generalizace srovnání

Poznávací procesy Myšlení poruchy: - ulpívavé myšlení - zabíhavé myšlení - nesouvislé myšlení - myšlenkové bludy

Paměťové procesy Paměť proces vštěpování, uchovávání a vybavování  zkušenosti krátkodobá x dlouhodobá mechanická x logická vizuální x akustická x sémantická Ebbinghausova křivka

Motivační procesy Motivace = hybná síla chování příčina činnosti, jednání člověka dělení: - vnitřní (potřeby, zájmy, cíle, postoje, přání) - vnější (pochvala, odměna) Maslowova pyramida

Motivační procesy Vůle = záměrné uvědomělé řízení činnosti  umožňuje vědomou regulaci chování tzv. volní akt.  souvisí s: - sebekontrolou - osobností člověka (charakter, temperament)

Psychické stavy = celkové psychické prožívání člověka v dané situaci ovlivněné prostředím a psychickými dispozicemi ovlivňují psychické procesy přechodné dělení: - stavy pozornosti - stavy nálady

Psychické stavy Pozornost = stav projevující se soustředěním vnímání a dalších psychických procesů na jeden jev související vlastnosti: selektivita, trvalost, intenzita, rozsah, přesouvání pozornosti dělení: bezděčná pozornost záměrná pozornost

Psychické vlastnosti = trvalé charakteristiky jedince, které jej odlišují od ostatních jedinců schopnosti (hudební, výtvarné) rysy osobnosti (submisivita x dominance, stabilita x labilita) temperament (sangvinik, cholerik, melancholik, flegmatik) Charakter (vytrvalost, odolnost)

Zdroje Vnímání. 2005 [cit. 2015-03-25] Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Vn%C3%ADm%C3%A1n%C3%AD Myšlení. 2007 [cit. 2015-03-25] Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/My%C5%A1len%C3%AD Paměť. 2007 [cit. 2015-03-25] Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Pam%C4%9B%C5%A5 Vůle (psychická vlastnost). 2011 [cit. 2015-03-25] Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/w/index.php?title=V%C5%AFle_(psychick%C3%A1_vlastnost)&action=hi story Psychické motivační procesy. [cit. 2015-03-25] Dostupné z: http://obcanska- nauka.studentske.cz/2008/03/psychick-motivan-procesy.html Helus, Z. Psychologie pro SŠ. Praha: Fortuna, 2003. Odmaturuj ze společenských věd. Brno: Didaktis, 2003.