Anamnéza v neurologii, hodnocení poruch vědomí, poruch řeči

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Charcot – Marie – Tooth v dětském věku
Advertisements

MUDr. Martin Kučera Mgr. Kateřina Fritzlová
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
EPILEPSIE Vypracoval: Josef Kočárek, IVETA SLAVÍKOVÁ, SIMONA LIŠKOVÁ
BOLESTI NERVŮ NEURALGIE.
Obvodová NS.
doc.MUDr.Alexandra Žourková,CSc. Psychiatrická klinika LF MU Brno
Vyšetřovací metody a biologická léčba v psychiatrii (bakalářské a magisterské studium) Česková E., Psychiatrická klinika LF MU a FN Brno Psychiatrické.
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P9_3.4 Tematická oblast: První pomoc, péče o zdraví člověka Bezvědomí DUM – výkladový Předmět: TVZ Ročník: 4. r. (6leté),
Nemoci oběhové soustavy
Funkční geriatrické vyšetření a testy
Narušená komunikační schopnost PaedDr
Nemoci nervové soustavy
Diferenciální diagnostika závratí
PRVNÍ POMOC PORUCHY VĚDOMÍ 13
Ivana Herejková NCH, Fakultní nemocnice Plzeň
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Alzheimerova choroba Lukášek Závodný 2.HB.
Akutní cévní příhoda mozková
Odlišení recidivy cévní mozkové příhody od epileptického záchvatu
Otřes mozku, úrazy lebky, ...
ZÍSKANÁ ONEMOCNĚNÍ MOZKU
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Vyšetřování nemocných v bezvědomí
Bezvědomí Ošetřovatelská péče.
Motorický systém, pyramidová dráha, syndromy (centrální parézy)
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Klinická propedeutika
Hamzova odborná léčebna pro děti a dospělé Luže - Košumberk
DMO OLGA BÜRGEROVÁ.
Arteriální hypertenze
Struktura přednášky Neuropsychologická diagnostika
Traumatické poranění mozku
Alzheimerova nemoc.
NERVOVÁ SOUSTAVA II. ŘÍDÍCÍ CENTRUM.
Symbolické funkce a jejich poruchy
První prenatální diagnostika u choroby Charcot-Marie-Tooth typ 1A v ČR. P. Seeman 1, M. Čtvrtečková 1, A. Lipková 2 1-Klinika dětské neurologie 2. LF UK.
Vědomí a jeho poruchy (bakalářské a magisterské studium) Česková E
Mozečkové syndromy neo- a paleocerebelární, příznaky, vyšetření
Vyšší nervová činnost.
Didaktická část diplomové práce
Psychické procesy Jan Tvrdík C4B.
Základní životní funkce vědomí
Psychiatrické vyšetření
Paměť, intelekt a jejich poruchy (bakalářské a magisterskí studium) Česková E., Psychiatrická klinika LF MU a FN Brno paměť učení.
Jan Laczó Neurologická klinika UK 2. LF a FN Motol
Ušní šelest Radka Horáková, 2006
DYSLEXIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Poruchy vědomí. Vědomí stav, kdy je člověk schopen správně vnímat sebe a své okolí a správně reagovat na podněty vnějšího i vnitřního prostředí kontinuální.
Problematika vyšetření sluchu u mnohočetně vrozeně postižených dětí Lejska,M., Havlík,R., Bártková,E., Weberová, P., Vacuška,M* AUDIO-Fon centr. Brno AUDIO-Fon.
Demence. Slovo demence pochází z latinského „demens“: „de“- mimo „mens“ – duch Ten kdo ztratil ducha, duši.
Neglect syndrom Marie Vávrová. neglect syndromem (syndromem opomíjení) selektivní poruchu uvědomování si podnětů z poloviny prostoru kontralaterálně k.
INTERNÍ KLINIKA FAKULTNÍ NEMOCNICE V MOTOLE UNIVERZITA KARLOVA 2. LF Celkové vyšetření pacienta Doc. MUDr. Zelenková Jitka, CSc.
Vnímání, pamět, myšlení. Vnímání jak, čím, co? senzorické stádium, syntetické stadium (třídění a interpretace) co vnímání ovlivňuje postoje, emoce, očekávání,
Co to vlastně je ?  Způsobuje nevratné změny v mozkových buňkách a úbytek mozkové hmoty.  Varovným signálem bývá, že člověk začne trpět neobvyklou ztrátou.
Organické duševní poruchy Známá příčina – poškození, nemoc či úraz mozku vede k přechodnému nebo stálému narušení funkce mozku. Nejčastější, nejzávažnější.
Informovanost veřejnosti o afázii
Tereza Philippová 3.ročník, 3 skupina LFHK
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Okruhy činnosti práce sestry v ordinaci PL
Vyšetření sluchu u nejmenších dětí
Speciální psychiatrie – MKN 10 Organické duševní poruchy
Psychiatrické vyšetření
Vondráčková,Hrabáková.  Je aktivní stav lidské psychiky kdy se orientujeme v čase, prostoru, situaci a ve vlastní osobě.
Cévní mozkové příhody Z. Rozkydal.
Psychiatrické vyšetření
Psychiatrické vyšetření
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Anamnéza v neurologii, hodnocení poruch vědomí, poruch řeči doc. MUDr. Valja Kellerová, DrSc. Neurologická klinika 3. LF UK

Neurologická diagnostika lokalizace léze před použitím pomocných metod příklad: paréza špičky nohy může být při postižení: n. peroneus, upřesní EMG kořene míšního L5 při výhřezu ploténky L4/5, ukáže CT či MR segmentu míšního L5, ukáže MR ve výši obratlů Th12/L1 motorické kůry, g. precentralis parasagitálně, počínající hemiparéza, ukáže CT (tumor?)

Nejčastější neurologické příznaky a choroby: bolesti hlavy závratě bolesti krční páteře bolesti bederní páteře epileptické záchvaty cévní příhody mozkové úrazy hlavy

Neurologická diagnostika anamnéza vyšetření subjektivní příznaky, symptomy objektivní syndrom ( = soubor příznaků, typických pro určitou lokalizaci nebo chorobu), diagnóza syndromologická lokalizace léze (dráha, systém, struktura) - kde? = diagnóza topická příčina, původ, podstata – co? = diagnóza etiologická patofyziologie, jak se nemoc vyvíjela – dg patogenetická

Neurologická diagnostika - postup shromažďování dat - pečlivě třídění podle důležitosti – váha příznaků, zkušenost, intuice analýza –srovnávání s teoretickými znalostmi, úsudek stanovení předběžné diagnózy diferenciální dg, všechny možnosti, pořadí podle pravděpodobnosti stanovení plánu pomocných vyšetření k průkazu dg vyjádření k prognóze léčebný plán (léčba kauzální, podpůrná, symptomatická) RH Examination: (head: flexion, rotation, inclination is in a greater extent) upper limbs: passive shaking of the hand larger excursions larger number of swings

Neurologická diagnostika - anamnéza až 80% onemocnění lze diagnostikovat na základě anamnézy význam u akutních cévních příhod mozkových – př.: záchranná služba (ne neurolog) volá na pager podle těchto informací se organizuje další postup časové okno? je znám přesně začátek? orientačně neurologický deficit afázie? nebo dysartrie? nebo zmatenost? porucha vědomí? vývoj – zhoršování? intubace, ARO náhlá bolest hlavy? SAK? rychlé zlepšování: TIA? po epileptickém záchvatu? (Toddova paréza?)...

Anamnéza Nynější onemocnění: spontánní anamnéza (svými slovy) cílená anamnéza: konkrétní otázky upřesnění pojmů (závrať, křeče, porucha chůze…) časový průběh: 1. příznak (kdy, čím začalo) co předcházelo rychlost vývoje intenzita příznaků v čase

Anamnéza - intenzita příznaků v čase

Anamnéza objektivní anamnéza - doplnění od jiných lidí, když pacient: není schopen říci sám porucha vědomí, porucha řeči porucha paměti, intelektu… neví okolnosti epileptický záchvat úraz s amnézií… nechce sdělit etylismus, narkomanie, dissimulace účelově přehání – agravace, superpozice, funkční nadstavba simulace - vědomé předstírání poruchy

Hlavní (nejčastější) neurologické potíže poruchy hybnosti poruchy citlivosti, bolest poruchy smyslů záchvatové stavy bolesti hlavy závratě, zvracení poruchy vědomí poruchy korových funkcí (řeči, myšlení, paměti) sfinkterové poruchy

Detailní informace o příznaku začátek (náhle? postupně?) častost trvání provokující faktory denní doba faktory zlepšující stav místo obtíží tíže, závažnost charakter obtíží

Příklad - na co se ptát u bolesti hlavy? začátek (náhle? postupně?) jak často? jak dlouho? v kterou denní/noční dobu? čím se vyprovokuje? čím se zmírní? kde to bolí? jak je bolest silná? charakter bolesti průvodní příznaky…

Anamnéza RA OA PA (riziko? zátěž?), SA (ženatý, bydlení…) u rodičů, sourozenců, dětí (něco podobného?) dědičné choroby, nervové, hypertenze, CMP, DM, nádory… OA od porodu pacienta, vývoj… meningitis, encefalitis, febrilní křeče, úrazy hlavy - riziko epilepsie hypertenze, CMP, srdeční onemocnění, DM – rizikové faktory pro CMP PA (riziko? zátěž?), SA (ženatý, bydlení…)

Objektivní vyšetření – postup, vědomí První vyšetření - kompletní Vědomí Vyšší mozkové funkce (mentální), psychické, kognitivní Celkový vzhled (somaticky), hlava, mozkové nervy…  Vědomí je stav, kdy si člověk plně a správně uvědomuje svoji osobu a své okolí správně reaguje na vnější podněty je schopen jednat podle své vůle

mesencephalon, pons ventrálně Vědomí a jeho poruchy Odlišit (není porucha vědomí): poruchy vnímání (sluch, zrak) afázie (nemluví, nerozumí…) poruchy hybnosti (nevyhoví výzvě) locked in syndrom – „uzamčení“ léze pyramidové dráhy bilat. kortikobulbárních drah kvadruplegie, paréza distálních mozkových nervů zachováno vědomí, zrak, sluch, mrkání, vertikální pohyby očí mesencephalon, pons ventrálně

Vědomí má 2 složky: vigilita, bdělost, pozornost (RF) lucidita, vědomí sebe a okolí, obsah vědomí (daný kůrou) kvantitativní porucha hodnocení orientační: somnolence sopor koma hodnocení kvantitativní: Glasgow Coma Scale reakce na: – oslovení - bolestivý podnět kvalitativní porucha delirium (obluzené vědomí) obnubilace (mrákotný stav) zmatenost, amence, konfuze – dřívější názvy, bez neklidu hodnocení – orientace: osobou místem časem situací

GCS Bolestivý podnět: nejlepší odpovědi: otevření očí slovní odpověď tlak - supraorbitálně, na nehty, na sternum štípnutí – m. trapesius, Achilova šlacha, kůže končetin, trupu nejlepší odpovědi: otevření očí motorická reakce slovní odpověď

GCS Otevření očí počet bodů spontánní 4 na zvuk, oslovení, výzvu 3 na bolest (podnět na končetiny) 2 nepřítomno, nikdy 1

GCS Nejlepší motorická reakce počet bodů vyhoví výzvám 6 lokalizuje bolest, cílený pohyb k podnětu 5 rychlá flexe, únik, necíleně 4

GCS Nejlepší motorická reakce – pokrač. dekortikační, pomalá flexe 3b. decerebrační, extenze 2b. bez motorické reakce 1b.

GCS nejlepší slovní odpověď počet bodů orientován osobou, místem, časem 5 zmatená konverzace 4 nepřípadná slova, klení, výkřiky 3 nesrozumitelné zvuky, sténání 2 žádná 1 Celkem: 3 – 15 bodů při sledování vývoje jako 3 čísla

Poruchy vyšších mozkových (korových) funkcí: Fatické: Afázie (dysfázie) Alexie, agrafie, akalkulie Gnostické – agnózie (zraková, sluchová, astereognózie) Praktické - apraxie Mnestické - poruchy paměti, amnézie Další kognitivní funkce Logické myšlení, úsudek, řešení problémů

Poruchy korových funkcí - fatické z dominantní hemisféry Afázie/dysfázie: porucha vyjádřit myšlenky slovy - vázne produkce, nebo rozumění řeči, nebo pojmenování nutno odlišit dysartrii (porucha artikulace) Alexie – porucha čtení Agrafie – porucha psaní Akalkulie – porucha počítání

Afázie: Expresivní, motorická, Brocova Perceptivní, senzorická, Wernickeova Amnestická, anomická, nominální Smíšená/globální…kondukční

Afázie Expresivní, motorická, Brocova porucha vyjadřování – nemluví nebo málo (vázne produkce) řeč není plynulá gramatické chyby, přeříkává se, komolí slova někdy opakuje stejné slovo rozumí, vyhoví výzvě uvědomuje si poruchu porucha je ve frontálním laloku

Afázie Perceptivní, senzorická, Wernickeova porucha rozumění řeči (mluvené i psané) nevyhoví slovní výzvě sám mluví řeč je plynulá četné parafázie, neologismy řeč nedává smysl - „slovní salát“ neuvědomuje si poruchu porucha je v temporálním laloku

Afázie Amnestická, anomická, nominální neumí pojmenovat předměty – zapomíná názvy popisuje funkci předmětu vybere z nabídky správně rozumí Smíšená/globální, kompletní, totální kombinace expresivní a perceptivní afázie Kondukční mluví plynně, parafázie, rozumí nemůže opakovat

Poruchy praxe Apraxie motorická Apraxie ideatorní Apraxie konstrukční ztráta naučených pohybových stereotypů Apraxie motorická provádí s chybami, neobratně, má plán apraxie při oblékání Apraxie ideatorní chybí plán a představa činnosti, nechápe úkol nezačne, neumí koordinovat Apraxie konstrukční nakreslit obrazec obkreslit obrázek podle vzoru

Konstrukční apraxie

Poruchy z nedominantní hemisféry porucha orientace v levé polovině prostoru neglect

Poruchy z nedominantní hemisféry poruchy orientace v prostoru porucha prosodie řeči porucha rozpoznání výrazu obličeje, tónu hlasu…

Poruchy mnestické - paměť Okamžitá paměť např. opakovat řadu náhodných čísel verbální paměť visuální paměť Čerstvá, recentní paměť, krátkodobá Dlouhodobá, starší vzdálená paměť

Logické myšlení, úsudek, řešení problémů vysvětlit přísloví (ranní ptáče…) řešit problém (hoří…) spočítat nákup, kolik dostane zpět

Orientační vyšetření kognitivních funkcí Mini-mental state examination, MMSE, krátký test kognitivních funkcí kvantifikace poruch u demence 30 otázek/úkolů trvá 10 minut 24 a méně bodů – susp. demence placený test

Orientační vyšetření kognitivních funkcí Montrealský kognitivní test, MoCA screening pro mírnou kognitivní poruchu maximum 30 b. 26 a víc bodů je normální

Kvantifikace poruch u demence