Inkluze a integrace v ČR v kontextu nerovností v celém vzdělávacím systému Jana Straková ÚVRV, PedF UK
Cesta ke spravedlivějšímu systému vede přes zvýšení Inkluzivity (podpory těm, kteří jsou na počátku významně znevýhodněni) Spravedlnosti (spravedlivé příležitosti, spravedlivé zacházení)
V současnosti nízká inkluzivita cca 20 % žáků nedosahuje na konci povinného vzdělávání základních úrovně matematických a čtenářských dovedností 3,6 % dětí se vzdělává mimo hlavní vzdělávací proud (32 % dětí romských) 68 % Romů žijících ve vyloučených lokalitách dokončí pouze základní vzdělání ve srovnání s 10 % majoritní populace ze stejných oblastí 10 % ZŠ praktickou, 15 % nedokončí ZŠ
Ale zejména nízká spravedlivost V ČR pozorujeme relativně silnou závislost výsledků vzdělávání a dosaženého vzdělání na rodinném zázemí Školy se na všech stupních vzdělávacího systému významně liší složením žáků i výsledky vzdělávání
Soukup, Greger 2014
Zlepšení ve výsledku v matematice spojené s jednotkovým nárůstem indexu charakterizujícího rodinné zázemí, patnáctiletí (PISA 2012)
Systém podporuje diferenciaci Systém umožňuje vzdělaným a dobře situovaným rodinám, aby získaly pro své děti co nejkvalitnější vzdělání (vzdělávání pro nadané, bilingvní školy, specializované vzdělávací služby poskytované za úplatu v rámci veřejného školství,….) Diferenciace není regulována ani monitorována, není monitorováno postavení znevýhodněných skupin v systému V některých ohledech se situace zhoršuje
Systém nechrání děti rodičů, kteří nejsou svým dětem schopni zajistit kvalitní vzdělání Poskytované služby jsou velmi odlišné Přijetí dítěte je ponecháno na libovůli školy Systém podporuje/toleruje etnickou segregaci Nejsou řešeny odklady Zajištění výběrového vzdělání je zcela v kompetenci rodiny
Postoje pedagogů 80 % učitelek ZŠ souhlasí s existencí výběrových ZŠ a ZŠ praktických 60 % učitelek Romů se domnívá, že by měli být vyučováni odděleně (oproti 25 % učitelek cizinců) Dítě se musí přizpůsobit škole, nikoli škola dítěti (20% odkladů) Zodpovědnost za vzdělání nese rodina, nikoli škola
Umíte dodat žákům důvěru v to, že mohou ve škole dosahovat dobrých výsledků?
Umíte pomoci žákům v tom, aby si cenili učení?
Umíte motivovat žáky, kteří jeví malý zájem o učení?
Děkuji za pozornost!