MORFOLOGIE 2008 přednáška P11

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
SLOVA ODVOZENÁ ODVOZOVÁNÍ
Advertisements

Úvod do studia jazyka – 4. Gramatika Morfologie.
Test – 6. třída SLOVO A JEHO ČÁSTI. Test – 6. třída SLOVO A JEHO ČÁSTI.
Co mají adjektiva společného s podstatnými jmény, co se slovesy?
Digitální učební materiál
JAZYKOVĚDA, JAZYKOVÁ KULTURA, ŘEČ A JAZYK
Morfologie – přednáška 1
Pojem / koncept Homonymie Ondřej Diblík – Simona Kukučová | |
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
UDINE 2011 LINGUA CECA III © Božena Bednaříková.
SLOVNÍ ZÁSOBA ZPŮSOBY OBOHACOVÁNÍ ODVOZOVÁNÍ
Gramatika Tvoření slov I
Identifikátor materiálu: např. ICT2-1-1
VY_32_INOVACE_01_TVOŘENÍ SLOV
VY_32_INOVACE_Čj-Ml 6.,7.13 Anotace: Prezentace je zaměřena na obohacování slovní zásoby odvozováním, skládáním a zkracováním. Ke každému slovotvornému.
OBOHACOVÁNÍ SLOVNÍ ZÁSOBY TVOŘENÍ SLOV
Přednáška P7 Božena Bednaříková
MORFOLOGIE ČEŠTINY přednáška P5
MORFOLOGIE ČEŠTINY P 9 Božena Bednaříková.
MORFOLOGIE ČEŠTINY Přednáška je zaměřena na popis tvarosloví současné spisovné češtiny s ohledem na současnou morfologickou teorii, dále na zvládnutí.
-způsoby, postupy, základní pojmy, náměty-
Mgr. Michal Oblouk STAVBA SLOVA MORFÉMY.
Střední škola obchodně technická s. r. o. Číslo projektu
CJBB84 1 ZPK CJBB75 čtvrtek G
STAVBA SLOVA SLOVA PŘÍBUZNÁ
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Tvoření slov PaedDr. Hana Vítová Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝUKY.
Obohacování slovní zásoby Zpracovala: Mgr
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_069 Název školy Gymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr. Michaela Halíková Předmět.
Obohacování slovní zásoby
UDINE 2011 Lingua ceca III Přednáška č. 2 Božena Bednaříková.
SLOVNÍ ROZBORY Mgr. Michal Oblouk.
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_19_CJL_1 Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Vypracovala: Mgr. Věra Sýkorová Použitá literatura: E. Hošnová a kol.: ČESKÝ JAZYK pro základní školy, SPN, Praha V. Dobešová, V. Fialová: PRŮVODCE.
Tvoření slov a obohacování slovní zásoby
UDINE 2011 LINGUA CECA III Přednáška je zaměřena na:
JAZYKOVĚDA JAZYKOVÉ PŘÍRUČKY
Atyp v cihle aneb O jednom progresivním způsobu neologizace
Morfologie I - seminář CJA009 (C41/C13) seminář pro I. cyklus studia
Odvozování je to způsob tvoření slov, kdy ke slovotvornému základu přidáváme předpony a přípony, příp. jen koncovku. - v českém jazyce je odvozování nejčastějším.
Obohacování slovní zásoby
Dagmar Strejčková Kapitoly z lexikologie současné češtiny Kapitoly z lexikologie českého jazyka Dagmar Strejčková
Přednáška P11 Božena Bednaříková
MORFOLOGIE 2008 Přednáška P10 Božena Bednaříková.
Morfologi Oversikt Morfologi OrddanningBøyning.
MORFOLOGIE Božena Bednaříková
VY_32_INOVACE_05_01 CZECH SALES ACADEMY Trutnov – střední odborná škola s.r.o. EU PENÍZE ŠKOLÁM CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_05_01 Zpracovala:Mgr.
POSTUP PŘI SLOVOTVORNÉM ROZBORU
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Název školy:Základní škola Okříšky Autor:Mgr. Jana Němcová Název:VY_32_INOVACE_ 0 5 Téma: Slovotvorba a způsoby tvoření slov Číslo projektu: CZ 1.07/1.4.00/
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_11B_CJ8_07_NAUKA_O_SLOVNÍ_ZÁSOBĚ.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_ obohacování slovní zásoby Název sady: Český jazyk 7. ročník.
Obohacování slovní zásoby Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Helena Baculáková Název: VY_32_INOVACE_01_B_02_Obohacování slovní.
TVOŘENÍ SLOV CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
Obohacování slovní zásoby
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Jazykověda a její disciplíny
Název školy: Základní škola Pardubice - Spořilov Autor: Mgr
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Tvoření slov - slova značková, neutvořená x slova utvořená, motivovaná, popisná.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Jazykověda a její disciplíny
slovní zásoba VŠECHNA SLOVA DANÉHO JAZYKA , NEUSTÁLE SE VYVÍJÍ.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
SLOVOTVORNÝ ROZBOR a MORFEMATICKÝ ROZBOR
Transkript prezentace:

MORFOLOGIE 2008 přednáška P11 Božena Bednaříková

SLOVOTVORBA v nových učebnicích pro gymnázia bozenabe@seznam.cz

O čem je prezentace ukázka slovotvorných cvičení („vstupní test“) nauka o pojmenování typy pojmenování „obohacení o nový význam“ „tři způsoby slovotvorby“ terminologie ( X ALE!) plus X minus

I. „Vstupní test“ 1) Slovo značkové, nebo popisné? (slovo základové) zpěv, hrob, chůze, hlasitý, sténat 2) Je slovo tvárný utvořeno ze slova tvořit, nebo tvar? (alespoň 2 analogicky utvořená slova) 3) Je slovo vykonavatelný utvořeno ze slova vykonavatel, nebo vykonávat? (alespoň 2 analogicky utvořená slova) 4) Slovotvorný rozbor (slovotvorný základ a formant): spisovatelskými, vyzyvatel, konec

4) Je slovo velín utvořeno náležitě? 5) Sluneční pobřeží, nebo Slunečné pobřeží? ------------------------------------------------------------ Kostečka, Jiří: Český jazyk pro 2. ročník gymnázií. SPN, Praha 2005.(dotisk 1. vydání z r. 2001)

lexikologie nauka o pojmenování a slovu derivologie lexikologie = nauka o slovní zásobě derivologie = nauka o tvoření slov podkap. Proměny a obohacování slovní zásoby

Základní typy pojmenování interlingvální – extralingvální slovní spojování slov (kolokace) tvoření slov polysémie změna lex.formy změna morfol.charakterist. (konverze) změna významu bez změny významu derivace – kompozice abreviace - univerbizace

v učebnici: a) obohacení existujícího pojmenování o nový význam b) vytváření sousloví c) přejímání slov z cizích jazyků d) tvoření slov nových

Ad) „obohacení o nový význam“ přenášení pojmenování polysémie víceznačnost předpon „převzetí téhož slova“ koruna přetočit pásku x přetočit salto servis F: service (příbor) A: service (podání) ??!! = mezijazyková homonymie

změna mluvnického významu (konverze)??!! „zpodstatnění“ adjektiva: milý člověk milý (milenec) 1. změna morfologické charakteristiky – i při derivaci (sufix.) 2. druh slovotvorného postupu!!

- zúžení významu pivo - rozšíření významu žena b) + c) – d) tvoření nových slov 3 způsoby slovotvorby: odvozování skládání zkracování

Použitá terminologie a „ALE“: ►slovo základové ☺příčestí, přechodník ALE: odvozené(!?): zpívání, koupený, trvalý, mluvící, padnuvší ►slovotvorný základ ☺kmen slovesa: uči – tel ALE: volající, napadaný, leh, pláč (???)

►formant „útvar, jímž se tvoří nové slovo ze slova základového“ i soubor koncovek: letět → leh ►souhrn VŠECH formálních rysů, jímž se liší slovo utvořené od slova základového Sytý hladovému nevěří. „formant se slovotvorby neúčastní“ ALE: FORMANT: změna morfologické charakteristiky

►ve výčtu formantů: děl (al), děl (ám) zdráv (Ø, a, o) „slovo utvořené koncovkou“ ☺přípona se souborem koncovek: jarní: jar – n(í), (ího) … ►slova značková (nemotivovaná) ►slova popisná (motivovaná)

PLUS SLOVOTVORBA není oddělena od TVAROSLOVÍ kontext ostatních způsobů obohacování slovní zásoby sleduje BEZPROSTŘEDNÍ utvoření, směr slovotvorby pojmy slovotvorná báze a formant (FUNKCE) motivace, vtipná cvičení (někdy obtížná)

Minus nenáležité užití pojmu KONVERZE ignorování KONVERZE jako slovotvorného způsobu některé příklady konverze vydávány za DERIVACI směr utvoření: těžký → těžknout, ALE: tuhnout → tuhý „míchání hrušek s jabkama“: ztěžkl slovotvorný základ: ztěžk, formant: -l

KONVERZE slovotvorný způsob, jenž slouží slovnědruhovým přechodům (slovotvorný) formant: změna morfologické charakteristiky bez změny morfologické stavby ve smyslu přidání slovotvorného morfu (sufix, prefix..)

Děkuji za pozornost. ------------------------------------------------------ ©Božena Bednaříková, 2008