Příjemce podpory – škola: Hotelová škola, Obchodní akademie a Střední průmyslová škola Teplice, Benešovo náměstí 1, p.o. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:ICT ve výuce Číslo a název šablony klíčové aktivity:III/2 - Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název ověřovaného materiálu: Digitální učební materiál pro výuku matematiky VY_32_INOVACE_MAT_228 Ročník:4. Vzdělávací obor:65-42-M/01 Hotelnictví Předmět:Matematika Tematická oblast:Statistika Téma:Aritmetický průměr Jméno autora:Mgr. Eva Stammová Vytvořeno dne:Srpen 2012 Metodický popis, (anotace) Výukový materiál slouží k seznámení a procvičení základních charakteristik polohy.
Charakteristiky polohy
Charakteristikypolohy jsou čísla = střední hodnoty vyjadřují úroveň souboru umožňují srovnání souborů
Charakteristiky polohy Průměry Ostatní geometrický aritmetický harmonický medián modus
Aritmetický průměr
Aritmetický průměr [ ] součet hodnot znaku zjištěných u všech jednotek souboru dělený rozsahem souboru
Příklad: Při matematice bylo zkoušeno 12 žáků. Získali tyto známky 1; 1; 3; 1; 4; 2; 2; 3; 4; 3; 2; 2. Sestav tabulku četností. Urči průměrnou známku ze zkoušení. známka počet žáků 34320
známka počet žáků výpočet lze i zjednodušit, využijeme tabulku četností
Příklad: V tabulce jsou uvedeny roční příjmy podnikatelů. Urči průměrný roční příjem podnikatelů. Roční příjem Četnost 98841
Příklad: Při měření tělesné výšky žáků ve třídě HŠ 4 byly získány tyto výsledky: Výška v cm Četnost Urči průměrnou výšku žáka ve třídě.
metodické poznámky výklad společně s nácvikem dovedností součástí pracovní list, který žáci zpracovávají samostatně po prezentaci použité zdroje Emil Calda. Matematika pro netechnické obory SOŠ a SOU, 3. díl. 1. vydání. Praha: PROMETHEUS, spol. s r. o., ISBN