VIKBA32 Informační vzdělávání Modely informační gramotnosti

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Seminář IVIG 2008, Kde plagiátorství začíná Moravská zemská knihovna Brno Mgr. Jana Nejezchlebová
Advertisements

Informační gramotnost na středních školách
Kurz práce s informacemi rodí se multimediální experiment MU Brno
PODPORA PŘÍRODOVĚDNÉHO A TECHNICKÉHO VZDĚLÁVÁNÍ NA STŘEDÍCH ŠKOLÁCH V JIHOMORAVSKÉM KRAJI Ing. Zdenka Kučerová.
Databáze citačních rejstříků Web of Science.  Online akademická služba provozovaná společností Thomson Reuters.Thomson Reuters  Databáze citačních rejstříků,
C O NOVÉHO V ECDL. RVP – vzdělávací oblast IKT Je zmíněn koncept ECDL jako vzor pro konstrukci obsahu vzdělávací oblasti.
Zkušenosti ze studijního pobytu v univerzitní knihovně University College of Borås Bibliotheca Academica – CPVŠK Plzeň, 5. listopadu 2008 Lucie Vyčítalová.
Živá historie konference Informační gramotnost – témata, trendy, inspirace Adéla Dilhofová Jiří Zounek.
Projekt Infogram aneb P.I.V.O. žije. Eva Svobodová, IVIG 2008, Česká zemědělská univerzita v Praze Praha,
Informační systém Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Citace, citování Plagiátorství
Odborná komise pro informační vzdělávání a informační gramotnost na vysokých školách Pilotní průzkum informační gramotnosti vysokoškolských studentů.
IVIG 2005, Praha, 22. září
IVIG Praha, Odborná pomoc veřejných knihoven informačním a studijním centrům škol.
Jméno autora: Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_03_AJ_EP Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková.
© Radek Maca1 Cíle SIPVZ. © Radek Maca2 Rozvoj informační výchovy ve školách Koncepce SIPVZ (UV 351/2000) Vzděláváním k informační gramotnosti – nutné.
Komise v roce 2008 Seminář IVIG, 25. září 2008 Ludmila Tichá, ČVUT v Praze Fakulta strojní, Ústřední
Oborová informační brána KIV Jak ji využívat. Bránu KIV vytvořili Hlavní garant: Knihovnický institut NK ČR Technologie: Ústav výpočetní techniky UK v.
Jindřichův Hradec, Školní a veřejné knihovny – spolupráce v regionu Konkurence? Ne! Spolupráce …
Jméno autora: Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_20_AJ_EP Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková.
Informace a Informatika. Terminologie Informatika – anglicky information science Zabývá se zpracováním informací nejen na počítačích. Informatika (počítačová.
SO – studijní opora podpora výuky BSe a DSe LS2012
Systém dalšího vzdělávání pracovníků výzkumu a vývoje v MS kraji a jeho realizace Projekt A5 Nástroje informatiky pro získávání informací a jejich zpracování.
Centrum distančního vzdělávání Univerzity Palackého v Olomouci DISTANČNÍ MINIMUM Vstupní tutoriál DPRA0508, DMPRA Mgr. Monika Všetulová.
Vyhodnocení ankety „Kde a jak hledáte odborné informace?“
Usability Workshop Zpráva ze semináře Vilnius, 1.– Ing. Jan Kaňka Krajská knihovna Františka Bartoše
MU Brno, Vzdělávání knihovníků Mgr. Jana Nejezchlebová Moravská zemská knihovna
Aplikace teorie information commons v Ústřední knihovně Přírodovědecké fakulty MU Klub vysokoškolských knihovníků SKIP Zdeňka Dohnálková Prosinec 2006.
"N OVÁ " MATURITA A I NFORMAČNÍ A KOMUNIKAČNÍ TECHNOLOGIE New school-leaving exam and ICT Vladimír Očenášek 1.
Zpráva o činnosti SK RVŠ 5. schůze P RVŠ Studentská komora Rady VŠ ve stálém zasedání Ján Říha.
Jiří Dan Etické cíle vysokoškolského vzdělávání 11. seminář z cyklu Hodnocení kvality vysokých škol. Současné trendy v hodnocení kvality. Brno
Katedra didaktiky ekonomických předmětů VŠE v Praze DIDAKTICKÁ SLOŽKA STANDARDU UČITELE ODBORNÝCH PŘEDMĚTŮ Miloslav Rotport Kostelec nad Černými lesy 27.
Aktuální problémy vysokoškolských knihoven 21.předsednictvo RVŠ – Pracovní komise pro VŠ knihovny PhDr.Miloslava Faitová ZČU v Plzni.
Abychom neobjevovali znovu kolo!!! „Východiskem vědeckého studia musí být pečlivé prostudování existující literatury o dané otázce, abychom nezjišťovali.
210 mm Národní technická knihovna podporuje.... OPEN ACCESS WEEK
Metody knihovnické práce (VIKBA04)
REŠERŠNÍ STRATEGIE Mgr. Anna Vitásková.
Jméno autora: Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_11_AJ_EP Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková.
Metodologie bakalářské a diplomové práce
Základy práce s informačními zdroji pro bc. studenty SPSP Mgr. Dana Mazancová, DiS Brno, 15. května 2014 Masarykova univerzita Fakulta sociálních studií.
Umí knihovny zaujmout čtenáře?
1 Činnost komise IVIG v roce 2006 CPVŠK 2006, Olomouc,
"N OVÁ " MATURITA A I NFORMAČNÍ A KOMUNIKAČNÍ TECHNOLOGIE New school-leaving exam and ICT Vladimír Očenášek 1.
EconLit with Full Text Ivana Reznerová Centrum informačních a knihovnických služeb Odbor informační podpory studia a výzkumu
RÁMCOVÝ VZDĚLÁVACÍ PROGRAM INFORMAČNÍ VZDĚLÁVÁNÍ
Informační vzdělávání Nové trendy, web 2.0. IG a web 2.0 Decentralizované služby, kooperace, agregace zdrojů, princip aktivní účast uživatelů Důsledky.
Úvod do studia Základní informace o předmětu Robert Zbíral Maxim Tomoszek.
Vymezení problému výzkumu Volba oblasti výzkumu Volba metodologického přístupu Formulace hypotéz !REŠERŠE! proč?
Činnost komise IVIG v roce 2005 CPVŠK 2005, Praha,
Most, 24. ledna 2008 Univerzita půl třetího věku Závěrečný seminář Mgr. Jaroslava Barbara Sporková
Strategický plán rozvoje statutárního města Jihlavy „JIHLAVA – MĚSTO PRO ŽIVOT“ 17. prosince 2013.
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje MAS Podřipsko Vzdělávání.
ELearningový kurz informační výchovy na MZLU v Brně Zuzana Streichsbierová 3. června 2008, Informační den ÚVIS.
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem.
Ústřední knihovna FSS MU
Metodologie bakalářské práce Bozděch, Michal
Knihovna a její služby v 21. století
VIKBA20_Elektronické informační zdroje Klára Zemanová, UČO
Informační gramotnost
VIKBA32 Informační vzdělávání Standardy informační gramotnosti
Informační gramotnost
Elektronické informační zdroje
Informační zdroje pro vědu a výzkum na ČZU
EconLit with Full Text Ivana Reznerová
Polytechnické vzdělávání v praxi
Informace a informační zdroje
VIKBA32 Informační vzdělávání
VIKBA32 Informační vzdělávání
OECD iLibrary Centrum informačních a knihovnických služeb
ACM Digital Library Centrum informačních a knihovnických služeb VŠE
Transkript prezentace:

VIKBA32 Informační vzdělávání Modely informační gramotnosti Rozdíl mezi mediální a informační gramotností Mgr. Jan Zikuška 1.3. 2013

Modely informační gramotnosti Model = zobecněný obsah IG Opakující se obsahy i metody, ale s jinými slovy Pomůcka pro systematickou rozvahu, co včlenit do obsahu výuky Modely, standardy = normativní, abstraktní pomůcky pro srovnání

Počítačová gramotnost IG dle IVIG AKVŠ ČR informační gramotnost = funkční gramotnost + ICT gramotnost Funkční gramotnost Literární gramotnost Dokumentová gramotnost Numerická gramotnost Jazyková gramotnost Počítačová gramotnost Etický přístup a právní podvědomí

The Seven Pillars of Information Literacy (SCONUL) IDENTIFY Able to identify a personal need for information

The Seven Pillars of Information Literacy (SCONUL) SCOPE - Can assess current knowledge and identify gaps

The Seven Pillars of Information Literacy (SCONUL) PLAN Can construct strategies for locating information and data

The Seven Pillars of Information Literacy (SCONUL) GATHER Can locate and access the information and data they need

The Seven Pillars of Information Literacy (SCONUL) EVALUATE Can review the research process and compare and evaluate information and data

The Seven Pillars of Information Literacy (SCONUL) MANAGE Can organise information professionally and ethically

The Seven Pillars of Information Literacy (SCONUL) PRESENT Can apply the knowledge gained: presenting the results of their research, synthesising new and old information and data to create new knowledge.

BIG6 1. Task Definition 1.1 Define the information problem 1.2 Identify information needed 2. Information Seeking Strategies 2.1 Determine all possible sources 2.2 Select the best sources 3. Location and Access 3.1 Locate sources (intellectually and physically) 3.2 Find information within sources 4. Use of Information 4.1 Engage (e.g., read, hear, view, touch) 4.2 Extract relevant information 5. Synthesis 5.1 Organize from multiple sources 5.2 Present the information 6. Evaluation 6.1 Judge the product (effectiveness) 6.2 Judge the process (efficiency)

Přiřadit témata KPI11 2007 správné kategorii modelu KISK. PRAKTICKÝ ÚKOL Přiřadit témata KPI11 2007 správné kategorii modelu KISK. Definování problému a práce s tématem Informační prameny Informační instituce Rešeršní strategie aneb Jak vyhledávat Elektronické informační zdroje II: Odborné databáze na MU Elektronické informační zdroje III: Volně dostupné odborné zdroje Vyhledávání na internetu Efektivní služby internetu Hodnocení informací a informační etika Jak správně citovat Jak napsat odborný text

Přiřadit témata KPI11 2013 správné kategorii modelu KISK PRAKTICKÝ ÚKOL Přiřadit témata KPI11 2013 správné kategorii modelu KISK Definování problému Kde a jak hledat informace Elektronické informační zdroje Internet jako zdroj informací Organizace poznatků a uchování informací Hodnocení informací a zdrojů Interpretace textu Tvorba textu Zpracování textu Netextové dokumenty Tvorba znalostí, verbální a neverbální projev Publikování

Gramotnosti Počítačová gramotnost Finanční gramotnost Mediální gramotnost Čtenářská gramotnost Funkční gramotnost Informační gramotnost gramotnosti pro 21. stol. - IG jako zaštiťující termín

Informační X Mediální X Počítačová PRAKTICKÝ ÚKOL Informační X Mediální X Počítačová Vennovy diagramy – 3 typy gramotností

Standardy informační gramotnosti Používají se pro definování cílů, tvorbu sylabu a plánování výuky, měření kvality, hodnocení Slouží jako vodítko pro všechny aktéry v IG (akademici fakulty, knihovníci, další participující strany) Pro různé úrovně, specifické prostředí Obsahují měřitelné indikátory

Standard informační gramotnosti vysokoškolského studenta Týkají se pouze jeho studia a odborné práce v oboru. V tomto smyslu informačně gramotný vysokoškolský student: je schopen porozumět odborným textům svého studijního oboru, abstrahovat z nich podstatné myšlenky a zároveň sám psát odborné texty s využitím poznatků z informačních zdrojů, které cituje s ohledem na autorský zákon a podle zásad tvorby bibliografických citací, zná a sleduje klíčové informační zdroje svého studijního oboru, na základě pokročilých způsobů vyhledávání a s ohledem na právní i morální aspekty této činnosti z nich umí získat relevantní informace a takto vyhledané informace různého typu a formátu organizuje a uchovává pro další využití při své odborné práci, Název prezentace v zápatí

Standard informační gramotnosti vysokoškolského studenta využívá prameny numerických a technických informací, vyhledává a zpracovává numerická a technická data a používá je při své odborné práci, ovládá mateřský jazyk a dokáže se v něm slovně i písemně vyjadřovat, zná a používá odbornou terminologii svého studijního oboru v mateřském i cizím jazyce, zejména angličtině, na úrovni potřebné k práci s odbornými s odbornými informačními zdroji a komunikaci v rámci komunity daného oboru, používá běžně dostupné informační a komunikační technologie potřebné k vyhledání, získání, zpracování a prezentaci informací (různého typu a formátu), které se týkají jeho studia a odborné práce, je si vědom morálních a právních aspektů využívání informací a pracuje s informacemi v souladu s autorskou etikou a autorským právem. © 2004, 2007 Odborná komise IVIG Asociace knihoven vysokých škol ČR Název prezentace v zápatí

Na příště nastudovat Information Literacy Competency Standards for Higher Education © American Library Association, 2000 Dostupné v ISu

Těším se na příště Hezký víkend Inovace předmětu byla podpořena z projektu: Centrum informačního vzdělávání: rozvoj informační gramotnosti na MU. Registrační číslo projektu CZ.1.07/2.2.00/28.0241.