Právo hospodářské soutěže

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VY_32_INOVACE_ Tržní mechanismus.
Advertisements

Svatomartinská konference Trendy a vývoje soutěžního práva 2009 Michal Petr Úřad pro ochranu hospodářské soutěže Ekonomická závislost Stálo 10 let čekání.
Tvorba mezinárodních podnikových sítí a strategických aliancí
Řešení protisoutěžních opatření ze strany orgánů veřejné moci Mgr
Význam informací v podnikání
Co nového v oblasti kartelů od sv. Martina 2009 Igor Pospíšil Úřad pro ochranu hospodářské soutěže.
Možnosti kontroly veřejných zakázek Oživení, o. s.
Veřejné podniky a státní monopoly
Úvod do práva na ochranu hospodářské soutěže Civilizace vznikají reakcí tvůrčích jedinců na výzvy, předkládané zvláště obtížnými situacemi.. Arnold Toynbee.
Svatomartinská konference Trendy a vývoje soutěžního práva 2009 Michal Petr Úřad pro ochranu hospodářské soutěže Novela OHS zákonem č. 155/2009 Sb.
Stlačování marží (odmítnutí dodávek) v telekomunikacích Daniel Donath 12. listopadu 2010 Svatomartinská konference – poslední trendy a vývoj soutěžního.
Semestrální práce z předmětu Projektový management
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČESKÉ REPUBLIKY Veřejná podpora a projekty PPP 19. září 2007, Praha MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČESKÉ REPUBLIKY.
Tento studijní materil byl vytvořen jako výstup z projektu č. CZ.1.07/2.2.00/ Hospodářská soutěž v EU III. Dominantní postavení JUDr.
Financování sociálních služeb vyrovnávací platbou
Harmonizace, důsledky, budoucnost Jan Öhm Hospodářská fakulta TUL Evropská ekonomická integrace.
Strukturální politika. STRUKTURÁLNÍ POLITIKA POLITIKA SCHOPNOSTI PŘIZPŮSOBENÍ SE MĚNÍCÍM PODMÍNKÁM VE STRUKTUŘE EKONOMIKY STRUKTURA – VNITŘNÍ ČLENĚNÍ.
Poskytování služeb jako ekonomická činnost. Tvorba podnikatelského plánu Analogie s výrobními podniky Nutno mít na zřeteli charakteristické vlastnosti.
KONKURENCE, HOSPODÁŘSKÁ SOUTĚŽ
Marketingové prostředí
Soutěžní právo.
Vývoj požadavků na obchodování s elektřinou Ing.Karel Šimeček Seminář SVSE 11/2003.
SVATOMARTINSKÁ KONFERENCE 11. – 12. LISTOPADU 2010 ODBOR VÝROBY A SLUŽEB.
Pozice odběratelů elektřiny v ČR Seminář SVSE květen 07 K.Šimeček.
Systém kontrolní činnosti SEI
Cíle přednášky Vymezení trhu z pohledu zákazníků a jejich poptávky
Přednáška: DISTRIBUCE Distribuce - soubor všech podniků a jednotlivců, kteří se stanou vlastníky nebo budou nápomocni při převodu vlastnictví produktů.
CHOVÁNÍ FIREM A TRŽNÍ STRUKTURA
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže Soutěžní právo III. Dominantní postavení Michal Petr.
PROBLÉMY ČESKÉHO TRHU S ENERGIEMI Martin Pecina Předseda Úřad pro ochranu hospodářské soutěže.
Druhy ekonomik, hospodářský proces, trh
Liberalizace trhu z elektřinou a plynem má být prostředkem k dosažení větší konkurenceschopnosti evropského průmyslu, ne cílem za který je často vydávána.
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže S o u t ě ž n í p r á v o II. Dohody a dominance , PF MU Michal Petr.
Vnitřní trh ES Dr. Petr Kolář. Charakteristika vnitřního trhu n Cíl: konkurenceschopnost na světovém trhu n Definice (Smlouva ES, čl. 14) „vnitřní trh.
Právo hospodářské soutěže v EU ochrana jednotného vnitřního trhu EU ochrana národního trhu: vnitrostátní právo ochrana tržních subjektů: soutěžitel, spotřebitel.
RWE na trhu s plynem v ČR a Evropě
Právo hospodářské soutěže v EU ochrana jednotného vnitřního trhu EU ochrana národního trhu: vnitrostátní právo ochrana tržních subjektů: soutěžitel, spotřebitel.
Hospodářská soutěž v EU II. Dohody a dominance
Konec volného internetu? Aleš MUSIL právník na GŘ pro hospodářskou soutěž Evropská komise, Brusel Názory v této prezentaci jsou názory přednášejícího,
Monika Matysová.  1) existence trhu  2) existence nabídky/poptávky Hospodářská soutěž: soupeření dvou a více hospodářských subjektů na straně nabídky/poptávky.
Model strategie marketingového mixu
Daně Rizikem pro volný pohyb zboží může být i rozdílné zdanění Sjednocení daňových soustav - nereálné 1. Daňová diskriminace zakázána - (Případ „Whisky.
CHOVÁNÍ FIREM A TRŽNÍ STRUKTURA
Společná obchodní politika EU (CCP) – právní rámec VŠFS seminář 2015.
Modely oligopolu Společné předpoklady modelů oligopolu
Právo hospodářské soutěže
ZÁKLADY EKONOMIE I Poptávka a nabídka Tržní mechanismus 4
Právo hospodářské soutěže v EU ochrana jednotného vnitřního trhu EU ochrana národního trhu: vnitrostátní právo ochrana tržních subjektů: soutěžitel, spotřebitel.
TRH (tržní mechanismus)
Základy pracovního práva a sociálního zabezpečení v ES Sociální ochrana zaměstnanců Přednáška č. 6.
HOSPODÁŘSKÁ SOUTĚŽ A PRÁVO EU
Obsah Marketingový mix Marketingový mix obchodníka Nákupní marketing.
Veřejné služby a veřejná podpora Plzeň 4. května2012 JUDr. Hynek Brom 1. místopředseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže.
Ochrana hospodářské soutěže J. Bejček. Část I. Hospodářská soutěž a východiska její regulace Hospodářská soutěž a východiska její regulace.
Problematika zadávání vodohospodářských projektů v ČR Mgr. Hana Šachová.
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže S o u t ě ž n í p r á v o II. Dominantní postavení , ESF MU Michal Petr.
Žaloby k Soudnímu dvoru EU
Žaloby k Soudnímu dvoru EU
Ing. Veronika Dostálková MBA
Vzdělávací oblast: Člověk a společnost
CHOVÁNÍ FIREM A TRŽNÍ STRUKTURA
Narušení hospodářské soutěže – definiční znak veřejné podpory
Společnost s ručením omezeným charakteristika
CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
PRAVIDLA SOUTĚŽNÍHO PRÁVA EU PRO STÁTY – MONOPOLY A VEŘEJNÉ PODNIKY
ZÁKLADY EKONOMIE Nabídka 3. přednáška
Státní účast v obchodních společnostech a podnicích a veřejná podpora
Vývoj trhu s elektřinou v ČR versus působení velkých hráčů
Selhání trhu: Monopoly TNH1 (S-6)
Veřejná podpora, veřejné zakázky (příklady z praxe)
Transkript prezentace:

Právo hospodářské soutěže Evropské soutěžní právo Kartelové dohody

Zneužití dominantního postavení Čl. 82 „Se společným trhem je neslučitelné, a proto zakázané, aby, pokud to může ovlivnit obchod mezi členskými státy, jeden nebo několik podniků zneužívaly dominantního postavení na společném trhu nebo jeho podstatné části.“

ESD – dominantní postavení Dominantní postavení dle ESD 27/76 United Brands: „Pozice podniku, která mu umožňuje, aby na relevantním trhu zabránil účinné konkurenci tím, že se bude v nezanedbatelném rozsahu chovat nezávisle na jiných soutěžitelích, zákaznících a konečně na spotřebitelích“ ESD Continental Can 6/72 „v případě, že podnik má prostor pro nezávislé jednání, které mu umožňuje jednat bez velkých ohledů na soutěžitele, odběratele a dodavatele“ – jeho podíl na trhu, disponování technickým potenciálem, surovinami nebo kapitálem mu umožňuje určovat cenu významné části výrobků, kontrolovat výrobu a rozdělování.“

Podmínky dominantního postavení Dominantní podnik – určuje či ovlivňuje podmínky na trhu – nemusí brát ohled na podmínky na trhu Dominantní postavení: podniky má ekonomickou moc trvale a významně ovlivňovat podmínky soutěže – ceny, výrobu, kvalitu výsledků, distribuci a inovaci… Tržní podíl na 75% - vždy dominance Podíl 40-75% - pravděpodobná dominance Podíl 25-40 % - musí se prokázat dominance Pod 25% tržního podílu – dominance vyloučena

Dominantní postavení - kartel Dominantní postavení: - jeden podnik (monopol), dva podniky (duopol), více podniků (oligopol) – podniky mezi sebou nesoutěží, ale přijaly společnou strategii výhodnou pro všechny členy oligopolní skupiny. Oproti kartelu: dostatečná síla na trhu – samostatné chování, transparentnost trhu, existence motivace ke společné strategii Přírodní monopoly – vládající zdroj pitné vody, poskytující služby obecného ekonomického zájmu, podniky soukromé i veřejné

Podmínky pro zneužití dominantního postavení Čl. 82 stanoví 4 podmínky pro zneužití dominantního postavení 1) vynucování nepřiměřených nákupních nebo prodejních cen 2) omezování výroby, odbytu nebo technického rozvoje ke škodě spotřebitelů-zvýšení ceny, nižší kvalita 3) Uplatňování nerovných podmínek vůči obchodním partnerům (někteří jsou zvýhodněni) 4) Vázání smlouvy na podmínku dalšího plnění druhou stranou

Zneužití dominantního postavení Chování dominátora podobné chování kartelů: Vnucování nerovných podmínek (junktimy – vázání dodávky na dodání zboží, které s poptávaným zbožím nesouvisí); diskriminace mezi soutěžiteli – různé podmínky při stejném plnění Omezování výroby, odbytu nebo technologického vývoje Trestání za obchodování s konkurencí Důsledky zneužití dominantního postavení – ovlivnění výroby (vytlačení konkurence) a znevýhodnění postavení spotřebitelů (ceny, struktura nabídky, servis, garance…) (Telekom). Zneužití dominantního postavení je zakázáno absolutně

Aplikace soutěžního práva Soutěžní právo aplikují – podniky, národní orgány (kontrolní úřady a soudy) a Komise Kontrola nad dodržování hosp. soutěže – národní orgány pod kontrolou Komise ČS – předávají Komisi jakékoliv rozhodnutí národního soudu týkající se otázek soutěžního práva Národní soutěžní úřady rozhodují samostatně a informují Komisi. Komise si může vyžádat podklady k jakýmkoliv případům

Procesní řízení 1) zahájení řízení ze strany EK– na návrh dotčených subjektů či samostatně při průběžné kontrole (ČS, fyz. či práv. osoba) 2) Vyšetřování – zjišťování informací od vlády, příslušných úřadů, audit, slyšení, výslech zaměstnanců, možný vstup do obydlí zaměstnanců (pro zajištění podkladů) Povinnosti Komise – zachovat obchodní tajemství,důvěrnost korespondence 3) Sporná fáze – sdělení dotčeným podnikům-není rozhodnutí ale přípravný akt (jsou zde již zmíněny sankce) – podnik se ke sdělení vyjádří – může se obhajovat

Rozhodnutí a sankce 4) Rozhodnutí Komise – příkaz k ukončení porušení, přijetí závazků porušovatele a uložení sankcí 5) Sankce – pokuty či opakovaná penále (pokuty do 10 % obratu za poslední finanční rok – porušení čl. 81 či 82 SES; opakovaná penále – do 5% denního obratu - za prodlení s plněním povinností Sankce má dvojí funkci Postihu nedovolená jednání – odvetná funkce Má odrazovat subjekty od porušování hosp. soutěže Komise při rozhodování o výši pokuty bere v úvahu závažnost a dobu trvání jednání