Právo hospodářské soutěže Evropské soutěžní právo Kartelové dohody
Zneužití dominantního postavení Čl. 82 „Se společným trhem je neslučitelné, a proto zakázané, aby, pokud to může ovlivnit obchod mezi členskými státy, jeden nebo několik podniků zneužívaly dominantního postavení na společném trhu nebo jeho podstatné části.“
ESD – dominantní postavení Dominantní postavení dle ESD 27/76 United Brands: „Pozice podniku, která mu umožňuje, aby na relevantním trhu zabránil účinné konkurenci tím, že se bude v nezanedbatelném rozsahu chovat nezávisle na jiných soutěžitelích, zákaznících a konečně na spotřebitelích“ ESD Continental Can 6/72 „v případě, že podnik má prostor pro nezávislé jednání, které mu umožňuje jednat bez velkých ohledů na soutěžitele, odběratele a dodavatele“ – jeho podíl na trhu, disponování technickým potenciálem, surovinami nebo kapitálem mu umožňuje určovat cenu významné části výrobků, kontrolovat výrobu a rozdělování.“
Podmínky dominantního postavení Dominantní podnik – určuje či ovlivňuje podmínky na trhu – nemusí brát ohled na podmínky na trhu Dominantní postavení: podniky má ekonomickou moc trvale a významně ovlivňovat podmínky soutěže – ceny, výrobu, kvalitu výsledků, distribuci a inovaci… Tržní podíl na 75% - vždy dominance Podíl 40-75% - pravděpodobná dominance Podíl 25-40 % - musí se prokázat dominance Pod 25% tržního podílu – dominance vyloučena
Dominantní postavení - kartel Dominantní postavení: - jeden podnik (monopol), dva podniky (duopol), více podniků (oligopol) – podniky mezi sebou nesoutěží, ale přijaly společnou strategii výhodnou pro všechny členy oligopolní skupiny. Oproti kartelu: dostatečná síla na trhu – samostatné chování, transparentnost trhu, existence motivace ke společné strategii Přírodní monopoly – vládající zdroj pitné vody, poskytující služby obecného ekonomického zájmu, podniky soukromé i veřejné
Podmínky pro zneužití dominantního postavení Čl. 82 stanoví 4 podmínky pro zneužití dominantního postavení 1) vynucování nepřiměřených nákupních nebo prodejních cen 2) omezování výroby, odbytu nebo technického rozvoje ke škodě spotřebitelů-zvýšení ceny, nižší kvalita 3) Uplatňování nerovných podmínek vůči obchodním partnerům (někteří jsou zvýhodněni) 4) Vázání smlouvy na podmínku dalšího plnění druhou stranou
Zneužití dominantního postavení Chování dominátora podobné chování kartelů: Vnucování nerovných podmínek (junktimy – vázání dodávky na dodání zboží, které s poptávaným zbožím nesouvisí); diskriminace mezi soutěžiteli – různé podmínky při stejném plnění Omezování výroby, odbytu nebo technologického vývoje Trestání za obchodování s konkurencí Důsledky zneužití dominantního postavení – ovlivnění výroby (vytlačení konkurence) a znevýhodnění postavení spotřebitelů (ceny, struktura nabídky, servis, garance…) (Telekom). Zneužití dominantního postavení je zakázáno absolutně
Aplikace soutěžního práva Soutěžní právo aplikují – podniky, národní orgány (kontrolní úřady a soudy) a Komise Kontrola nad dodržování hosp. soutěže – národní orgány pod kontrolou Komise ČS – předávají Komisi jakékoliv rozhodnutí národního soudu týkající se otázek soutěžního práva Národní soutěžní úřady rozhodují samostatně a informují Komisi. Komise si může vyžádat podklady k jakýmkoliv případům
Procesní řízení 1) zahájení řízení ze strany EK– na návrh dotčených subjektů či samostatně při průběžné kontrole (ČS, fyz. či práv. osoba) 2) Vyšetřování – zjišťování informací od vlády, příslušných úřadů, audit, slyšení, výslech zaměstnanců, možný vstup do obydlí zaměstnanců (pro zajištění podkladů) Povinnosti Komise – zachovat obchodní tajemství,důvěrnost korespondence 3) Sporná fáze – sdělení dotčeným podnikům-není rozhodnutí ale přípravný akt (jsou zde již zmíněny sankce) – podnik se ke sdělení vyjádří – může se obhajovat
Rozhodnutí a sankce 4) Rozhodnutí Komise – příkaz k ukončení porušení, přijetí závazků porušovatele a uložení sankcí 5) Sankce – pokuty či opakovaná penále (pokuty do 10 % obratu za poslední finanční rok – porušení čl. 81 či 82 SES; opakovaná penále – do 5% denního obratu - za prodlení s plněním povinností Sankce má dvojí funkci Postihu nedovolená jednání – odvetná funkce Má odrazovat subjekty od porušování hosp. soutěže Komise při rozhodování o výši pokuty bere v úvahu závažnost a dobu trvání jednání