Metodologie ISK Kvalitativní výzkumy

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Metodologie sociologického výzkumu
Advertisements

Cíle a postupy empirického výzkumu
METODY A TECHNIKY VÝZKUMU
Ústav pedagogických věd FF MU
Sociologie – metody a techniky sociologického výzkumu
Diagnostika vnitřních podmínek výuky
DOTAZOVÁNÍ v rámci kvantitativních i kvalitativních výzkumů
Výzkum (pedagogického zhodnocení) volného času
Metodologie historického výzkumu volného času
Něco o pozorování Tereza Krajčová Lenka Prachařová Anna Rokytová
Jak se dělá andragogický výzkum
Kvalitativní výzkum.
Etapy práce na sociologickém výzkumu. 2 I. Formulace problému II. Rozhodnutí o populaci a vzorku III. Pilotní studie IV. Rozhodnutí o technice sběru dat.
Bakalářský seminář Úvod BP Závěr BP.
Komunikační techniky užívané v komunikaci sluchově postižených studentů s vyučujícími na vysoké škole Lenka Doležalová Brno, 2007.
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Evropská strategie zaměstnanosti a víceúrovňové vládnutí – sen nebo skutečnost? Milena Jabůrková, Ondřej Mátl a Gabriela Nováková Zpráva zpracována pro.
Sociologický výzkum.
Jak jste dopadli? Kvaliťák nebo kvantiťák? Kreativec nebo analytik?
Švec Vlastimil - Krátká Jana - Kubiatko Milan - Pravdová Blanka
Zpracování dat Kvalitativní výzkum.
Metody sociálního výzkumu 2. Ročník LS 2010 Jabok, ETF 2. výukový blok.
zpracování dat pomocí atlas.tI
VY_32_INOVACE_EKO_07 MARKETINGOVÝ VÝZKUM II. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova:
Sociologie C 2. cvičení Základní informace k organizaci výuky, obsah a průběh cvičení, požadavky k plnění studijních povinností, literatura Vstup do problematiky.
Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu
DKV část 31 Design kvantitativního výzkumu 4. část ( ) Jiří Šafr UK FHS Historická sociologie (LS 2010)
Skupinové interview (Focus group)
Metody kvalitativního výzkumu 5. Metoda Focus Groups
Analýza dat z výzkumu. Příklad1: Dělám kvalitativní rozhovory s 15 ženami Příklad 2: Mám sebráno 100 dotazníků od žen navštěvujících předporodní kursy.
15: : minut - BLOK 1: epistemologie 15: : minut - BLOK 2: principy kvantitativního přístupu 16: : minut - BLOK 3:
Pedagogická diagnostika
TECHNIKY SBĚRU DAT KVANTITATIVNÍ KVALITATIVNÍ VÝZKUM VÝZKUM
Kvantitativní metody výzkumu v praxi
Základy pedagogické metodologie
Sběr dat, tvorba výzkumného souboru PSY 118, PSY474 Metodologie psychologie (kvalitativní přístup) Přednáška 4 Prof.PhDr. Ivo Čermák, CSc.
GEN přednáška Techniky kvalitativního výzkumu Rozhovor jako interakce Konverzační partnerství Data a jejich záznam Využity podklady Mgr. K. Nedbálkové,
Metody sociálního výzkumu Kombinované studium ZS 2009.
PŘÍPADOVÁ STUDIE - zaměřuje se na podrobný popis a rozbor jednoho nebo několika málo případů. - výzkumná otázka: Jaké jsou charakteristiky daného případu.
Metoda ohniskových skupin
Základy pedagogické metodologie
Základy pedagogické metodologie Mgr. Zdeněk Hromádka, Ph.D.
Základy pedagogické metodologie; seminář Mgr. Zdeněk Hromádka
Postup při empirickém kvantitativním výzkumu
Vítejte na marketingu. Management a další uživatelé informací Marketingové prostředí Marketingový informační systém Interní databáze Shromažďování a třídění.
Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu
Typy výzkumu  Kvantitativní  Kvalitativní  Smíšený  První zkoumá kolik lidí si co myslí atd …  Druhý co přesně si lidé myslí  Třetí je kombinací.
ETNOGRAFICKÉ INTERVIEW ● cíl: zjistit, jak zkoumané osoby interpretují svět kolem sebe ● raport - navození příjemné, uvolněné atmosféry ● informant - osoba,
Výzkumné techniky Neintervenující výzkumné techniky Sekundární analýza
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
CO JE DŮLEŽITÉ VĚDĚT O KVALITATIVNÍM VÝZKUMU?
Co je důležité vědět o kvalitativním výzkumu? Předmět: Metodologie společenských věd 1. roč. NMgr. Soc. ped.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Metoda ohniskových skupin Princip: získání údajů a pohledů, které by bez interakce ve skupině byly obtížně přístupné.
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Kvantitativní výzkum: proces a návrh výzkumu
Workshop pro tazatele Bc. Petr Pavlíček Bc. Artem Vartanyan
METODY PSYCHOLOGIE Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Co se dá změřit v psychologii a pedagogice?
Sociologie jako věda Mgr. Vladimír Velešík.
Výzkum v politických vědách Interview, pozorování
Kvalitativní výzkum
Úvod do kvalitativního výzkumu
KVALITATIVNÍ VÝZKUM - ÚVOD
Úvod do psychologie II. přednáška
Osm dobrých rad, jak dělat doktorský výzkum
Kvalitativní výzkum Metodologie v ISK, 11/11/2011.
METODY VÝZKUMU GENDEROVÉ PROBLEMATIKY
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Metody pedagogiky.
Transkript prezentace:

Metodologie ISK Kvalitativní výzkumy Ladislava Suchá, 8. dubna 2011, Brno

Kvalitativní výzkum Jak? Proč? Jakým způsobem? Jaký význam?

Kvalitativní výzkum v ISK Před rokem 1980 téměř chybí (do roku 1985 pouze 1,65 % výzkumů) – zaměření výzkumů spíše na organizační, než individuální úroveň (Järvelin & Vakkari, 1993) ISK si vypůjčuje teoretické rámce a metody z jiných disciplín (sociologie, antropologie, pedagogika, komunikační studia) (Afzal, 2006)

Kvalitativní výzkum v ISK Menší zájem o kvalitativní výzkum lze vysvětlovat i samotnou povahou oboru Zúčastněná pozorování, případové studie, etnografické metody, hloubkové rozhovory mohou vést k lepšímu pochopení X

Naturalistický přístup Westbrook (1994) Holistický přístup, ale v ISK opomíjený Příklady: Mellon (1986), Chatman, Kulthau,

Příprava kvalitativního výzkumu HYPOTÉZY

Příprava kvalitativního výzkumu Definice výzkumného problému Studium literatury ----------------------------------------------------------- Kvalitativní výzkum jako proces: holistický přístup Teoretická nasycenost: stav, kdy není potřeba další sběr dat

Zásady kvalitativního výzkumu Výzkumník obvykle sbírá data v přirozeném prostředí – sám se stává výzkumným nástrojem – intenzivní a dlouhodobý kontakt Zaměření na aktivitu/proces, nikoliv na výsledky Sesbíraná data jsou obvykle textová, nikoliv numerická

Zásady kvalitativního výzkumu Otevřenost k novým cestám zkoumání Usilování o co nejplastičtější obraz problému Snaha o pochopení (ne jen popis) Nestandardizované/nestandardizovatelné postupy Etika Subjektivita vs. kritická reflexe (otázka objektivity)

Výběr vzorku Kvalifikovaný zaměřený výběr Snowball technika Znalost kontextu x diskutabilní reprezentativita Snowball technika Specifické ne-známé soubory Reprezentativita pole Cenzovní výběry Malé komunity Dobrovolné výběry

Kvalita v kvalitativním výzkumu Nízká standardizace Nízká reliabilita Nedochází k redukci Vysoká validita

Kvalita v kvalitativím výzkumu Triangulace Peer-debriefing (kritické recenzní posudky) Ověřování u zkoumané skupiny (informátoři) Koherence, zápisky, field notes

Typy kvalitativního výzkumu Fenomenologický výzkum Etnografický výzkum Etnometodologický výzkum Zakotvená teorie Diskurzivní analýza (…)

Příklad: typy výzkumů Studium úzkosti/obavy z knihovny mezi doktorskými studenty

Příklad: kvantitativní výzkum Otázky: co? Kdy? Jak často? Kde? Výsledky: Jaké typy úzkosti? Jaká frekvence? Jaké jsou nejčastější příčiny? Ale co to znamená pro samotné student(k)y?

Příklad: fenomenologický výzkum Fenomenologie = studium fenoménů (událostí, zkušeností, konceptů, situací) Snaha porozumět povaze strachu pociťovaného studenty Co strach způsobuje? Jaký má dopad na život/studium? Malá skupina (5-8 lidí), ale hloubkové zkoumání

Příklad: etnografický výzkum Etnografie – základ v antropologii Soustředění na detailní, přesný popis (spíše než vysvětlení) – realitu je potřeba pozorovat a popsat „taková, jaká je“ (naturalistická tradice) Extenzivní výzkum v terénu, zúčastněné pozorování, život v komunitě

Příklad: etnografický výzkum II Analýza – z perspektivy zkoumané populace (včetně jazyka) Spolupráce s „informátory“ – zvyšování validity před prezentací závěrů  je potřeba větší skupina (15-20), výzkum probíhá v přirozeném prostředí, interakce s dalšími skupinami (referenční knihovníci)

Příklad: zakotvená teorie Zakotvená teorie = propojení pozitivistické a interakcionistické tradice Glaser, Strauss, 1967 Strauss, Corbin, 1990 Pokus o vytvoření nové teorie na základě sběru dat o studovaném fenoménu – ale vysvětluje výzkumník, nikoliv aktér

Příklad: zakotvená teorie II 3 hlavní zásady: (Objektivní) odstup od problému (vstup do terénu bez prekoncepcí) – zeptej se: Co se tam dějě? Je má domněnka o tom, co se děje, ve shodě s daty? Skeptický duch: Vysvětlení pocházejí z literatury či zkušeností. Chápej všechna vysvětlení jako prozatimní. Neustále je konfrontuj s daty. Drž se výzkumných procedur

Příklad: zakotvená teorie III Teorie je vyvíjena přímo z existujících dat Theoretical sampling – současně probíhá sběr dat, analýza, výběr vzorku, až dojde k teoretické saturaci (nemůže být nikdy dosaženo jen v jedné skupině) Metoda konstatního srovnávání – metodologie není vytvořena předem, ale během výzkumu

Příklad: zakotvená teorie IV Popis sociálních a psychologických procesů, kterými respondenti procházejí v knihovně Opět větší skupina (15-20 lidí) složená nejen ze studentů, ale širší palety respondentů Poměrně striktně daná pravidla kódování a zpracování výzkumu

Designy kvalitativního výzkumu Rozhovory Pozorování Deníkové záznamy Focus groups Obsahová analýza Případová studie (nelze brát výlučně)

Rozhovory

Rozhovory Nestandardizované, polostandardizované, standardizované Typy rozhovorů: Neformální (komunikace, vztah s respondentem, otázka etiky, složitá analýza) Narativní (volné vyprávění respondenta, výzkumník spíše stimuluje) Fenomenologický (historie života, zkušenosti a reflexe zkušeností)

Vedení rozhovoru Úvod rozhovoru: objasnění účelu, etika, anonymita, neexistují dobré a špatné odpovědi Pořadí otázek: nejprve současnost, minulost bezproblémové, popisné otázky na úvod poté složitější otázky vyžadující interpretaci demografické otázky na konci, nenápadně v průběhu

Vedení rozhovoru Pozor na neverbální komunikaci Pozor na sociálně vhodné odpovědi Nahrávání rozhovoru Psané poznámky Rovnocenná komunikace

Transkripce, vyhodnocování Doslovná transkripce Redukce: Vypouštění podobných výpovědí Kódování Třídění, klasifikace Software: Atlas.ti, Trancriber, Transana, AnSWR, Etnograph, …

Pozorování

Typy pozorování Skryté zúčastněné pozorování Přirozené prostředí Účastníci nevědí o pozorování Pozor na etiku Otevřené zúčastněné pozorování Účastníci vědí, že jsou pozorováni Nezúčastněné pozorování

Typy pozorování Kompletní participant Participant jako pozorovatel Pozorovatel jako participant Kompletní pozorovatel

Focus group

Focus Group Obvykle 7-10 lidí Skupinová dynamika, interakce Vysoké nároky na moderátora Prakticky nemožnost generalizace Využitelné i pro plánování dalších metod

Případová studie

Případová studie N=1 Případ: osoba, instituce, skupina, rodina, knihovna… Komplexní popis a interpretace Zdroje dat: Autobiografie, deníky, životopis, korespondence, rozhovory, dokumentace, pozorování…

Obsahová analýza

Obsahová analýza

Obsahová analýza Kvalitativní Kvantitativní Narativní Diskurzivní Sémiotická (…) Kvantitativní Vysoká míra ověřitelnosti, strukturovanosti Sleduje výskyty jednotek (slov, slovních spojení atd.)

Děkuji za pozornost Dotazy?