IPN Zajišťování a hodnocení kvality v systému terciárního vzdělávání Kvalita přípravy učitelů – podmínka pro udržení konkurenceschopnosti ČR Kašperské Hory listopadu 2012
Program semináře Úterý 20. listopadu –16.00 jednání v plénu Zahájenídoc. PaedDr. Jana Coufalová, CSc. Cíle projektu Kvalitadoc. Ing. Eva Münsterová, CSc. Výstupy klíčové aktivity KA1AMgr. Petr Pabian, Th.D –18.00 jednání v plénu Výstupy klíčové aktivity KA1B Průzkum problematiky fakult vzdělávajících učitelezástupce ACSA Problémy v kvalitě učitelů a návrhy jejich řešení – úvod do problematiky řešitelský tým KA1B 19.30–21.30 jednání v sekcích, diskuze 1.Požadavky praxe na kvalitu přípravy učitelůPhDr. Jana Vaňková 1.Kritéria hodnocení fakult vzdělávajících učitelePhDr. Eva Pasáčková, CSc. 1.Hodnocení kvality vzdělávací činnosti pomocí výstupů z učeníJUDr. Lenka Valová Středa 21. listopadu –8.30Dokončení jednání v sekcích, závěry sekcí 8.45–10.00Přednesení závěrů sekcí, pokračování diskuze 10.30–12.00Vystoupení hostů, závěry jednání 13.30–16.30Možnost dalšího jednání v sekcích, jednání expertního týmu IPN Kvalita
Závěrečná zpráva o realizaci zakázky Průzkum problematiky fakult vzdělávajících učitele Veřejná zakázka malého rozsahu VZ č. 46/11/30 Vypracovalo Akademické centrum studentských aktivit
VYBRANÉ PROBLÉMOVÉ OBLASTI PROBLÉMY NA VYŠŠÍ ÚROVNI Neexistence statistiky o struktuře učitelského sboru ve vztahu k vyučovaným předmětům Pojmy aprobovanost a kvalifikovanost Problematika definování studijních oborů připravujících na povolání učitele Pedagogické obory a boloňský proces Vliv transformačních kroků na chod MŠMT Průzkumy mezi studenty vysokých škol PŘÍPRAVA BUDOUCÍCH UČITELŮ Zájem o studium učitelství Kvalita výuky Hodnocení kvality Setkává se nabídka a poptávka? JAK SE POZNÁ KVALITNÍ UČITEL Chybějící standard SOUČASNÁ SITUACE NA ZŠ, SŠ A VOŠ Genderová nevyváženost Pozitivní trend snižování nekvalifikovanosti učitelů Stáří učitelského sboru Motivace pro práci učitele NEDOSTATEČNÁ SPOLUPRÁCE INSTITUCÍ
Návrh řešení problémů uvedených v materiálu Průzkum problematiky fakult vzdělávajících učitele Aktuální stav Vliv na kvalitu vzdělávání Možnosti řešení - MŠMT, - vedení krajů, - vedení ZŠ a SŠ, - VŠVU Kritéria hodnocení kvality vysokých škol vzdělávajících učitele
Účastníci semináře Zástupci pedagogických fakult, dalších fakult vzdělávajících učitele, dalších vysokých škol, asociací pedagogů, zaměstnavatelů, MŠMT, KÚ, ČŠI