Hospodářská soutěž v EU II. Dohody a dominance

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Veřejná podpora – smysl regulace jejího poskytování
Advertisements

Typologie vztahů podle nového občanského zákoníku Pavla Menšíková Jana Rychtaříková.
JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 13. května 2013.
Spotřebitelské smlouvy Základ soukromoprávní ochrany spotřebitele §(§51a) ObčZ Orgánem ochrany je soud Závazky vzniklé ze smluv Obecné typy smluv,
Svatomartinská konference Trendy a vývoje soutěžního práva 2009 Michal Petr Úřad pro ochranu hospodářské soutěže Ekonomická závislost Stálo 10 let čekání.
Tvorba mezinárodních podnikových sítí a strategických aliancí
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 12. května 2014.
Volný pohyb zboží.
Vybrané případy z oblasti výzkumu a vývoje v České republice
Co nového v oblasti kartelů od sv. Martina 2009 Igor Pospíšil Úřad pro ochranu hospodářské soutěže.
Veřejné podniky a státní monopoly
Úvod do práva na ochranu hospodářské soutěže Civilizace vznikají reakcí tvůrčích jedinců na výzvy, předkládané zvláště obtížnými situacemi.. Arnold Toynbee.
Svatomartinská konference Trendy a vývoje soutěžního práva 2009 Michal Petr Úřad pro ochranu hospodářské soutěže Novela OHS zákonem č. 155/2009 Sb.
Stlačování marží (odmítnutí dodávek) v telekomunikacích Daniel Donath 12. listopadu 2010 Svatomartinská konference – poslední trendy a vývoj soutěžního.
Distribuční strategie
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČESKÉ REPUBLIKY Veřejná podpora a projekty PPP 19. září 2007, Praha MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČESKÉ REPUBLIKY.
Co nového v hospodářské soutěži? Více ekonomický přístup
Tento studijní materil byl vytvořen jako výstup z projektu č. CZ.1.07/2.2.00/ Hospodářská soutěž v EU III. Dominantní postavení JUDr.
Poslední trendy a vývoje soutěžního práva Kartel jako trestný čin v České republice Michal Petr Úřad pro ochranu hospodářské soutěže 12. listopadu 2008,
Poslední trendy a vývoje soutěžního práva Ještě jedna novela OHS Michal Petr Úřad pro ochranu hospodářské soutěže 11. listopadu 2008, Brno.
Poslední trendy a vývoje soutěžního práva Judikatorní mezníky uplynulého roku Michal Petr Úřad pro ochranu hospodářské soutěže 11. listopadu 2008, Brno.
KONKURENCE, HOSPODÁŘSKÁ SOUTĚŽ
Soutěžní právo.
SVATOMARTINSKÁ KONFERENCE 11. – 12. LISTOPADU 2010 ODBOR VÝROBY A SLUŽEB.
Produkt Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na
Cíle přednášky Vymezení trhu z pohledu zákazníků a jejich poptávky
Distribuce a její politika. každá firma zvažuje, komu a kde bude své výrobky prodávat a jakým způsobem se jejich výrobek dostane ke konečnému spotřebiteli.
Přednáška: DISTRIBUCE Distribuce - soubor všech podniků a jednotlivců, kteří se stanou vlastníky nebo budou nápomocni při převodu vlastnictví produktů.
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže Soutěžní právo III. Dominantní postavení Michal Petr.
Ing.K.Šimeček Stav otvírání trhu s energií v ČR z pohledu SVSE Září 2002.
PROBLÉMY ČESKÉHO TRHU S ENERGIEMI Martin Pecina Předseda Úřad pro ochranu hospodářské soutěže.
Důvody vstupu na zahraniční trhy
Ekonomie 1 Bakaláři Devátá přednáška Trh statků a jeho fungování.
Výjimka pro malé a střední podnikatele Úprava je obsažena v Nařízení Komise č. 70/2001 V roce byla provedena novelizace Nařízením Komise 364/2004.
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže S o u t ě ž n í p r á v o II. Dohody a dominance , PF MU Michal Petr.
Vnitřní trh ES Dr. Petr Kolář. Charakteristika vnitřního trhu n Cíl: konkurenceschopnost na světovém trhu n Definice (Smlouva ES, čl. 14) „vnitřní trh.
Právo hospodářské soutěže v EU ochrana jednotného vnitřního trhu EU ochrana národního trhu: vnitrostátní právo ochrana tržních subjektů: soutěžitel, spotřebitel.
Svatomartinská konference Trendy a vývoje soutěžního práva 2010 Úřad a Vy Michal Petr Úřad pro ochranu hospodářské soutěže.
Svatomartinská konference Trendy a vývoje soutěžního práva 2010 Co nového v oblasti posuzování dopadů spojení soutěžitelů Martin Vitula Úřad pro ochranu.
Evropské environmentální právo Osnova Úvod: hlavní změny v EU po ratifikaci LS Ochrana ŽP jako cíl EU Pravomoci EU Prameny EP + legislativní.
RWE na trhu s plynem v ČR a Evropě
Právo hospodářské soutěže v EU ochrana jednotného vnitřního trhu EU ochrana národního trhu: vnitrostátní právo ochrana tržních subjektů: soutěžitel, spotřebitel.
Právo hospodářské soutěže
Monika Matysová.  1) existence trhu  2) existence nabídky/poptávky Hospodářská soutěž: soupeření dvou a více hospodářských subjektů na straně nabídky/poptávky.
Model strategie marketingového mixu
Interkulturní marketing Mgr. Evžen Staněk Interkulturní marketing a komunikace DISTRIBUCE V MEZINÁRODNÍM MARKETINGU.
Společná obchodní politika EU (CCP) – právní rámec VŠFS seminář 2015.
Právo hospodářské soutěže
Právo hospodářské soutěže v EU ochrana jednotného vnitřního trhu EU ochrana národního trhu: vnitrostátní právo ochrana tržních subjektů: soutěžitel, spotřebitel.
Základy koncernového práva MV608K Právo obchodních společností 1.
HOSPODÁŘSKÁ SOUTĚŽ A PRÁVO EU
Obsah Marketingový mix Marketingový mix obchodníka Nákupní marketing.
Připravované změny ve VaVaI. Obsah prezentace Posuzování výzkumných organizací Novela zákona č. 130/2002 Sb.
Veřejné služby a veřejná podpora Plzeň 4. května2012 JUDr. Hynek Brom 1. místopředseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže.
Advokátní kancelář Pokorný, Wagner & spol. Karolíny Světlé 301/8, Praha 1 tel.: , fax:
Distribuce. Vstup na zahraniční trhy Zda expandovat Na které trhy vstoupit Způsob vstupu na trh Marketingový program Organizace marketingu.
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže1 Ing. Martin Pecina, MBA předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Fungování energetických trhů v ČR a EU Budoucnost.
Ochrana hospodářské soutěže J. Bejček. Část I. Hospodářská soutěž a východiska její regulace Hospodářská soutěž a východiska její regulace.
MARKETING 4 Distribuce a Cena. Prodejní cesty spotřebního zboží Výrobce Spotřebitel agent velkoobcho dník maloobcho dník velkoobcho dník maloobcho dník.
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže S o u t ě ž n í p r á v o II. Dominantní postavení , ESF MU Michal Petr.
Úvod do práva existenční ochrany hospodářské soutěže
Vzdělávací oblast: Člověk a společnost
Narušení hospodářské soutěže – definiční znak veřejné podpory
Spojování podniků a funkce Komise na vnitřím trhu EU
Hospodářská soutěž v EU
Přednáška č. 10 Hodnocení veřejných zakázek - druhá část
DODACÍ A PLATEBNÍ PODMÍNKA
PRAVIDLA SOUTĚŽNÍHO PRÁVA EU PRO STÁTY – MONOPOLY A VEŘEJNÉ PODNIKY
KOLIZNÍ PROBLEMATIKA ZÁVAZKŮ ZE SMLUV
Vývoj trhu s elektřinou v ČR versus působení velkých hráčů
Transkript prezentace:

Hospodářská soutěž v EU II. Dohody a dominance Michal Petr Úřad pro ochranu hospodářské soutěže Úřad pro ochranu hospodářské soutěže

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže Struktura prezentace Dohody – základní pojmy Ujednání, která se za dohodu nepovažují Výjimky ze zákazu dohod Dominantní postavení Zneužívání dominantního postavení Úřad pro ochranu hospodářské soutěže

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže I. Zakázané dohody Jakákoliv forma koordinace jednání (dohoda, rozhodnutí sdružení podniků, jednání ve shodě) Předmětem nebo účinkem narušení hospodářské soutěže Úřad pro ochranu hospodářské soutěže

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže Druhy dohod Horizontální – dohody mezi konkurenty Vyšší typová závažnost Dopady na soutěž „mezi značkami“ (intrabrand) Vertikální – dohody v rámci distribuce Dopady na soutěž „uvnitř značky“ (interbrand) Úřad pro ochranu hospodářské soutěže

Obsah – demonstrativní výčet přímo nebo nepřímo určují nákupní nebo prodejní ceny anebo jiné obchodní podmínky omezují nebo kontrolují výrobu, odbyt, technický rozvoj nebo investice rozdělují trhy nebo zdroje zásobování uplatňují vůči obchodním partnerům rozdílné podmínky při plnění stejné povahy, čímž jsou někteří partneři znevýhodněni v hospodářské soutěži podmiňují uzavření smluv tím, že druhá strana přijme další plnění, která ani věcně, ani podle obchodních zvyklostí s předmětem těchto smluv nesouvisejí Úřad pro ochranu hospodářské soutěže

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže II. Co dohodou není „dohody“ uvnitř podniku (+ tzv. nepravé obchodní zastoupení) tzv. ancillary restrictions dohody bez komunitárního prvku – neposuzují se dle komunitárního práva Dohody se zanedbatelným dopadem na soutěž (de minimis) Úřad pro ochranu hospodářské soutěže

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže ad pravidlo de minimis oznámení EK 2001/C 368/07 zákaz se nevztahuje na jednání se zanedbatelným dopadem na soutěž, tj. tržní podíl 10 % u dohod horizontálních 15 % u dohod vertikálních nevztahuje se na „tvrdá“ omezení Úřad pro ochranu hospodářské soutěže

III. Výjimky ze zákazu dohod Dohody jsou zakázané a neplatné, není-li dána výjimka oblast zemědělství blokové výjimky výjimky ex lege posuzuje a prokazuje sám soutěžitel (zrušeno tzv. určovací řízení) dosavadní judikatura oznámení EK (2004/C 101/08) Úřad pro ochranu hospodářské soutěže

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (i) blokové výjimky Určité typizované kategorie dohod vyjmuty ze zákazu (eg. distribuční, výzkum a vývoj, pojišťovnictví) Nařízení EK (Rady) Stanoví obrat, tržní podíl, možná ujednání V ČR i na jednání bez komunitárního prvku Možnost v konkrétním případě výjimku odejmout Úřad pro ochranu hospodářské soutěže

Příklad blokové výjimky Nařízení Komise (ES) 330/2010 o aplikaci čl. 101(3) Smlouvy na některé kategorie vertikálních dohod vertikální dohody do 30 % u prodávajícího i kupujícího Úřad pro ochranu hospodářské soutěže

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže ad Nařízení 330/2010 Ujednání o ceně Zakázáno přímé nebo nepřímé určení ceny Zakázáno určení minimální ceny Možno cenu doporučit Možno stanovit cenu maximální Úřad pro ochranu hospodářské soutěže

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže ad Nařízení 330/2010 Výhradní distribuce (jeden distributor vůči určitému území / skupině zákazníků) možno alokovat území / zákazníky a zakázat aktivní prodeje možno zakázat velkoobchodníkům prodávat konečným zákazníkům možno závazek nekonkurovat (neprodávat konkurující / odebírat nejméně 80 %) max. na 5 let (nebo pokud prodává z prostor prodejce) Úřad pro ochranu hospodářské soutěže

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže ad Nařízení 330/2010 Selektivní distribuční systém (kvalitativní) (tj. prodávající prodává jen distributorům splňujícím určitá kvalitativní kriteria) členům SDS lze zakázat prodej distributorům mimo SDS prodej z jiné než schválené provozovny členům SDS nelze zakázat vzájemné dodávky aktivní ani pasivní prodeje konečným zákazníkům prodej zboží určité konkurenční značky Úřad pro ochranu hospodářské soutěže

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ii) výjimky ex lege Nahrazuje dřívější tzv. individuální výjimky Dohody ex lege a ab initio platné (§ 3/4 ZOHS, čl. 101/3 SFEU) zlepšení technologie, hospodářský rozvoj vyhrazuje spotřebitelům přiměřený podíl na výhodách obsahují jen nezbytná omezení neumožní vyloučit hospodářskou soutěž na relevantním trhu Úřad pro ochranu hospodářské soutěže

IV. Dominantní postavení Právní úprava: čl. 102 SFEU Podnik, který získá na trhu „nezávislé“ postavení se musí chovat, jako by tomu tak nebylo – nesmí toho zneužívat, má zvláštní povinnost vůči ostatním podnikům a spotřebitelům Úřad pro ochranu hospodářské soutěže

Pojem „dominantní postavení“ 85/76 Hoffmann – La Roche podnik je v situaci, kdy může bránit existenci účinné soutěže na relevantním trhu, tedy jestliže mu je dána možnost chovat se vůči svým konkurentům, svým odběratelům a konečně i vůči spotřebitelům ve významné míře nezávisle. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže Analýza tržní síly Dominantní postavení se odvozuje od tržní síly tržní podíl (viz) hospodářská a finanční síla překážky vstupu a překážky expanze stupeň vertikální integrace struktura trhu – tržní podíly ostatních soutěžitelů, relativní tržní podíly Úřad pro ochranu hospodářské soutěže

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže Tržní podíl Velikost podílu Nad 75 % - silná domněnka existence dominance Cca 60 – 65 % + výrazný odstup ostatních konkurentů – domněnka existence dominantního postavení 40 – 45 % - nutno důkladně šetřit ostatní kritéria Nutnost dynamického pohledu a sledování tržních podílů konkurentů a tendencí jejich vývoje Úřad pro ochranu hospodářské soutěže

V. Zneužívání dominance Zakázáno nikoliv dominantní postavení, ale jeho zneužívání koncept „zvláštní odpovědnosti“ dominanta – nesmí jednat způsobem, který je přípustný u ne-dominanta ordoliberální přístup – dominant má jednat způsobem, jako by jím nebyl Úřad pro ochranu hospodářské soutěže

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže Formy zneužívání vylučovací (exclusionary): omezování soutěže (konkurence), eg. odmítnutí obchodování predátorské ceny vykořisťovací (exploitative): těžení výhod ze závislosti ostatních podniků a spotřebitelů, eg. nepřiměřené ceny vázání Úřad pro ochranu hospodářské soutěže

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže Demonstrativní výčet přímé nebo nepřímé vynucování nepřiměřených nákupních nebo prodejních cen anebo jiných nerovných obchodních podmínek; omezování výroby, odbytu nebo technického vývoje na úkor spotřebitelů; uplatňování rozdílných podmínek vůči obchodním partnerům při plnění stejné povahy, čímž jsou někteří partneři znevýhodňováni v hospodářské soutěži; podmiňování uzavření smluv tím, že druhá strana přijme další plnění, která ani věcně, ani podle obchodních zvyklostí s předmětem těchto smluv nesouvisejí. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže

Další příklady „ze života“ Český TELECOM – „bundling“ RWE Transgas – rozdělení trhů Microsoft – informace o interoperabilitě (WG), vázání (WMP) Jednání „quite life“ (Škoda automobilová) Odmítnutí uzavřít smlouvu bez udání důvodu (Eurotel) Přístup na nádraží (ČSAD Liberec) Omezení dodávek závislému odběrateli (VPO) Úřad pro ochranu hospodářské soutěže

VI. Více ekonomický přístup Komise kritizována za příliš formalistický přístup Snaha umožnit i dominantům efektivně konkurovat a plnohodnotně se účastnit soutěže Úřad pro ochranu hospodářské soutěže

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže Diskusní materiál Vydán 2005, jen vylučovací praktiky Analytický přístup Komise k vylučovacím praktikám Ne ochrana slabších konkurentů, ale blaha spotřebitele … takže vyloučení méně efektivních podniků není zakázáno 2008: „priority“ Komise Úřad pro ochranu hospodářské soutěže

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže Příklad České dráhy Dominant na trhu železniční přepravy velkých objemů substrátů Selektivní snižování cen za účelem vyloučení konkurence ??? povoleno, protože není predátorské ani excesivní??? ??? zakázáno, protože brání rozvoji konkurence ??? ??? zakázáno, protože selektivně diskriminační ??? Úřad pro ochranu hospodářské soutěže

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže … a příště Aplikace soutěžního práva kontakt: michal.petr@compet.cz Úřad pro ochranu hospodářské soutěže