Měrná tepelná kapacita © Petr Špína 2011 foto

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
EU peníze školám Základní škola a Mateřská škola Tábor, Helsinská 2732 Název projektu: Moderní škola – naše budoucnost Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Advertisements

TEPLO DALŠÍ FORMA ENERGIE.
Projekt teplo Na fyziku.
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
KALORIMETR.
Teplo jako fyzikální veličina
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
Měrná tepelná kapacita procvičení © Petr Špína 2011
Měrná tepelná kapacita látky
Termika příklady.
Teplota Termodynamická (absolutní) teplota, T
Změny skupenství Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Petr Jeřábek. Materiál zpracován v rámci projektu Implementace ICT techniky.
Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7
Molekulová fyzika a termika
ZŠ, ZUŠ a MŠ Kašperské Hory, Vimperská 230 Předmět: FYZIKA Ročník: 8.
Teplo jako fyzikální veličina
Teplo (Učebnice strana 53 – 55)
MĚRNÁ TEPELNÁ KAPACITA LÁTKY
zpracovaný v rámci projektu
Pokusné určení tepla.
Digitální učební materiál
Tání, tuhnutí a tepelná výměna
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Elektrické teplo - základy Teplo 1 Elektrické teplo - základy.
Název materiálu: TEPLO – výklad učiva.
Název školy: Základní škola Lanškroun, nám. A. Jiráska 140 Autor: Mgr. Jiří Vávra Datum: Název: VY_32_INOVACE_04_F8 Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/
Energie Sportovec posnídal pět 50g makových buchet. Vypočítejte kolikrát musí vzepřít činku o hmotnosti 20 kg, aby spálil veškerou přijatou energii. Délka.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Vodárenská 2115 Autor: Mgr. Karolína Hadrbolcová Materiál: VY_52_INOVACE_PV14.34 Téma: Teplo Číslo.
Výpočet přijatého a předaného tepla
Výpočet tepla při vypařování
Příklad tepelně izolované soustavy:
Práce, výkon Energie Teplo Poznej fyzika
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Vzdělávací oblast:Člověk a příroda Předmět:Fyzika Ročník:8. ročník Klíčová slova:Měření tepla Autor:Mgr. Lucie.
Měrná tepelná kapacita
Zpracováno v rámci projektu FM – Education CZ.1.07/1.1.07/ Statutární město Frýdek-Místek Zpracovatel: Mgr. Lada Kročková Základní škola národního.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Tento materiál byl vytvořen jako učební dokument projektu inovace výuky v rámci OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. VY_32_INOVACE_D2 – 12.
Teplo ZŠ Velké Březno.
Termodynamika (kapitola 6.1.) Rozhoduje pouze počáteční a konečný stav Nezávisí na mechanismu změny Předpověď směru, samovolnosti a rozsahu reakcí Nepočítá.
Tento materiál byl vytvořen jako učební dokument projektu inovace výuky v rámci OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost VY_32_INOVACE_C2 – 16.
Skupenské změny 1 © Petr Špína 2011 foto: Pavel Bohatý, Milan Vávrů VY_32_INOVACE_B
Tento materiál byl vytvořen jako učební dokument projektu inovace výuky v rámci OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost VY_32_INOVACE_C2 – 09.
Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Portál eVIM ZMĚNA VNITŘNÍ ENERGIE TĚLESA KONÁNÍM PRÁCE.
SKUPENSKÉ TEPLO TÁNÍ. = teplo, které přijme pevná látka při přechodu na kapalinu během tání. značka: L t jednotky: J; kJ vzorec: L t = m ∙ l t m = hmotnost.
AutorRNDr. Lenka Jarolímová Datum ověření ve výuce Ročník6. Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika TémaVeličiny a jejich měření.
T EPLO A TEPLOTA Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby.
Základní škola Emila Zátopka Zlín, příspěvková organizace, Štefánikova 2701, Zlín EU PENÍZE ŠKOLÁM OP VK Zlepšení podmínek pro vzdělávání.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Fyzika 8 Autor: Mgr. Zuzana Vimrová 1. Jaký druh energie předávají následující tělesa?
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Fyzika 8 Měrná tepelná kapacita látky. 3. Měrná tepelná kapacita látky Dvě tělesa z různých látek o stejné hmotnosti přijmou stejné teplo, ale jejich.
KALORIMETRICKÁ ROVNICE
FYZIKÁLNÍ VELIČINY A PŘEVODY JEDNOTEK
NÁZEV ŠKOLY: 2. ZÁKLADNÍ ŠKOLA, RAKOVNÍK, HUSOVO NÁMĚSTÍ 3
Datum: Název školy: Základní škola Městec Králové
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_13_TEPLO_TEST_VEDOMOSTI Název materiálu:
Autor: Mgr. M. Vejražková VY_32_INOVACE_45_Hraj
TEPLO.
Teplo Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_01_32.
Tání a tuhnutí - početní úlohy
Vytápění Teplo.
Teplo VY_32_INOVACE_19_Teplo Autor: Pavlína Čermáková
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Libor Zemánek NÁZEV: Měrná tepelná kapacita látky TÉMATICKÝ CELEK:
Měrná tepelná kapacita látky
MĚRNÁ TEPELNÁ KAPACITA
zpracovaný v rámci projektu
Třída 3.A 15. hodina.
Tání = děj, při kterém se pevná látka mění na kapalinu.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_24_04 Vnitřní.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
Transkript prezentace:

Měrná tepelná kapacita © Petr Špína 2011 foto www.111elektroobchod.cz VY_32_INOVACE_B2 - 06 Měrná tepelná kapacita © Petr Špína 2011 foto www.111elektroobchod.cz

Množství předaného tepla závisí na: Rozdílu teplot (před a po ohřevu) Hmotnosti tělesa Tepelné kapacitě tělesa

Tepelná kapacita = schopnost tělesa pojmout do sebe teplo (Kolik joulů je třeba na ohřátí tělesa o 1°C) Fyzikální veličina, ozn. C (capacity) Jednotka [C] = 1 J /°C (joule na Celsiův stupeň)

Měrná tepelná kapacita = tepelná kapacita 1 kg dané látky (kolik joulů je třeba na ohřátí 1 kg dané látky o 1°C) Fyzikální veličina, ozn. c Jednotka [c] = 1 J /kg.°C (joule na kilogram a Celsiův stupeň)

Měrná tepelná kapacita: materiálová konstanta popisuje vlastnost určité látky „specifické teplo“ (specific heat). → MFChT.

Látka J / kg.°C kJ / kg.°C voda olej železo hliník křemík

Teplo přijaté / odevzdané tělesem Příklad: Kolik tepla je třeba na ohřátí železného pekáče o hmotnosti 2 kg z teploty 20°C na teplotu 170°C? Q = c . m . Δt

Řešení: m = 2 kg Δt = 150°C (170°C – 20°C = 150°C) c = 450 J / kg.°C Q = c . m . Δt Q = 450 . 2 . 150 Q = 135 000 J = 135 kJ

Příklady: Kolik tepla uvolní 10 litrů vody při ochlazení z 80°C na 20°C? O kolik °C se ohřeje měděná deska o hmotnosti 0,5 kg, dodáme-li jí teplo o velikosti 2000 joulů? Jaká je měrná tepelná kapacita látky, která se při hmotnosti 5 kg ohřeje o 10°C dodáním 105 kJ tepla?

Řešení: c = 4200 J/kg.°C m = 10 kg t1 = 80 °C t2 = 20°C? Q = ? Q = c . m . Δt Q = 4200 . 10 . (80 – 20) Q = 4200 . 10 . 60 Q = 2 520 000 J = 2,52 MJ

2) c = 380 J/kg.°C, m = 0,5 kg, Q = 2000 J Δt = ? Q = c . m. Δt 2000 = 380 . 0,5 . Δt 2000 = 190 . Δt Δt = 10,5 °C

3) m = 5 kg, Δt = 10 °C, Q = 105 kJ = 105 000 J, c = ? Q = c . m . Δt 105 000 = c . 5 . 10 105 000 = c . 50 c = 105 000 : 50 c = 2 100 J/kg.°C