Právo hospodářské soutěže v EU ochrana jednotného vnitřního trhu EU ochrana národního trhu: vnitrostátní právo ochrana tržních subjektů: soutěžitel, spotřebitel.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Úloha státu v tržní ekonomice
Advertisements

Podnikání Podnikáním se rozumí soustavná činnost prováděná samostatně podnikatelem vlastním jménem a na vlastní odpovědnost za účelem dosažení zisku. Podnikatelem.
Veřejná podpora – smysl regulace jejího poskytování
JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 13. května 2013.
Svatomartinská konference Trendy a vývoje soutěžního práva 2009 Michal Petr Úřad pro ochranu hospodářské soutěže Ekonomická závislost Stálo 10 let čekání.
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 12. května 2014.
Vzájemné uznávání výrobků v neharmonizované sféře
Volný pohyb zboží.
Vybrané případy z oblasti výzkumu a vývoje v České republice
VY_32_INOVACE_ Politiky unie oblasti činnosti unie dělení podle resortu, kterých se týkají (doprava…), nebo podle toho, jak v nich rozhoduje Rada.
Co nového v oblasti kartelů od sv. Martina 2009 Igor Pospíšil Úřad pro ochranu hospodářské soutěže.
1 Seminář. 2 Veřejná podpora Obecná pravidla PRV.
Veřejné podniky a státní monopoly
Svatomartinská konference Trendy a vývoje soutěžního práva 2009 Michal Petr Úřad pro ochranu hospodářské soutěže Novela OHS zákonem č. 155/2009 Sb.
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČESKÉ REPUBLIKY Veřejná podpora a projekty PPP 19. září 2007, Praha MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČESKÉ REPUBLIKY.
Tento studijní materil byl vytvořen jako výstup z projektu č. CZ.1.07/2.2.00/ Hospodářská soutěž v EU III. Dominantní postavení JUDr.
Financování sociálních služeb vyrovnávací platbou
Evropské soutěžní právo Michal Částek
Zdaňovací období Novela DPH 2013
KONKURENCE, HOSPODÁŘSKÁ SOUTĚŽ
Rozpočty územních samosprávných celků
Soutěžní právo.
Reforma systému výzkumu, vývoje a inovací v ČR  změny v pravidlech pro podporu VaV v právu ES  reforma VaVaI v ČR Inovační potenciál ČR Praha,
SVATOMARTINSKÁ KONFERENCE 11. – 12. LISTOPADU 2010 ODBOR VÝROBY A SLUŽEB.
1 Společné politiky EU Mezinárodní ekonomická integrace VŠFS LS 2004/05 MS prezenční přednáška
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže Soutěžní právo III. Dominantní postavení Michal Petr.
Systém soukromého práva
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže S o u t ě ž n í p r á v o II. Dohody a dominance , PF MU Michal Petr.
Vnitřní trh ES Dr. Petr Kolář. Charakteristika vnitřního trhu n Cíl: konkurenceschopnost na světovém trhu n Definice (Smlouva ES, čl. 14) „vnitřní trh.
Právo hospodářské soutěže v EU ochrana jednotného vnitřního trhu EU ochrana národního trhu: vnitrostátní právo ochrana tržních subjektů: soutěžitel, spotřebitel.
Téma 5 Mikroekonomická hospodářská politika
Hospodářská soutěž v EU II. Dohody a dominance
Právo hospodářské soutěže
Právní regulace zahraničně obchodních vztahů ČR aspekt veřejnoprávní –obchod uvnitř EU (intrakomunitární) –obchod s nečlenskými státy aspekt soukromoprávní.
Konec volného internetu? Aleš MUSIL právník na GŘ pro hospodářskou soutěž Evropská komise, Brusel Názory v této prezentaci jsou názory přednášejícího,
Monika Matysová.  1) existence trhu  2) existence nabídky/poptávky Hospodářská soutěž: soupeření dvou a více hospodářských subjektů na straně nabídky/poptávky.
Mezinárodní ochrana duševního vlastnictví
Daně Rizikem pro volný pohyb zboží může být i rozdílné zdanění Sjednocení daňových soustav - nereálné 1. Daňová diskriminace zakázána - (Případ „Whisky.
Volný pohyb služeb a kapitálu Evropské soutěžní právo Michal Částek.
Právní regulace zahraničně obchodních vztahů ČR aspekt veřejnoprávní –obchod uvnitř EU (intrakomunitární) –obchod s nečlenskými státy aspekt soukromoprávní.
Vznik mezinárodní smlouvy. Etapy vzniku platné mezinárodní smlouvy 1. Sjednání textu smlouvy 2. Schválení a autentifikace textu smlouvy 3. Souhlas se.
Společná obchodní politika EU (CCP) – právní rámec VŠFS seminář 2015.
Právo hospodářské soutěže
Právo hospodářské soutěže v EU ochrana jednotného vnitřního trhu EU ochrana národního trhu: vnitrostátní právo ochrana tržních subjektů: soutěžitel, spotřebitel.
Základy koncernového práva MV608K Právo obchodních společností 1.
TRH (tržní mechanismus)
HOSPODÁŘSKÁ SOUTĚŽ A PRÁVO EU
Veřejná podpora a financování sociálních služeb – Hotel STEP JUDr. Karel Zuska.
Připravované změny ve VaVaI. Obsah prezentace Posuzování výzkumných organizací Novela zákona č. 130/2002 Sb.
Magistrát města Mostu Radniční 1/ Most IČ: DIČ: CZ Seminář pro žadatele Dotační program 2016 úvod
Veřejné služby a veřejná podpora Plzeň 4. května2012 JUDr. Hynek Brom 1. místopředseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže.
Evropská integrace RNDr. Oldřich Hájek. Principy a kompetence  Politiky EU se liší v kompetencích členů a EU  Každá politika je řízena principy  Při.
Základní informace k veřejné podpoře v OP LZZ Seminář pro žadatele 5. února 2010 Praha.
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže1 Ing. Martin Pecina, MBA předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Fungování energetických trhů v ČR a EU Budoucnost.
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže S o u t ě ž n í p r á v o II. Dominantní postavení , ESF MU Michal Petr.
Východiska evropské úpravy
Kategorizace osob Dosavadní úprava Nová úprava Osoby Osoby člověk
Zákon 417/2009 Sb. Mgr. Pavel Herman.
Úvod do práva existenční ochrany hospodářské soutěže
Kontroly na místě a nesrovnalosti projektů realizovaných v OP LZZ
Vzdělávací oblast: Člověk a společnost
Vnitrostátní, mezinárodní a evropský rozměr práva
Narušení hospodářské soutěže – definiční znak veřejné podpory
Hospodářská soutěž v EU
Veřejné zakázky a „PPP“
PRAVIDLA SOUTĚŽNÍHO PRÁVA EU PRO STÁTY – MONOPOLY A VEŘEJNÉ PODNIKY
Volný pohyb služeb.
Státní účast v obchodních společnostech a podnicích a veřejná podpora
Zadávání veřejných zakázek na pomezí práva soukromého a veřejného
Veřejná podpora, veřejné zakázky (příklady z praxe)
Transkript prezentace:

Právo hospodářské soutěže v EU ochrana jednotného vnitřního trhu EU ochrana národního trhu: vnitrostátní právo ochrana tržních subjektů: soutěžitel, spotřebitel metoda právní úpravy: přímá - primární právo, nařízení

Hospodářská soutěž - úvod nejde o harmonizaci vnitrostátního soutěžního práva – na úrovni EU je úprava samostatná hranice mezi unijním a národním právem: – způsobilost ovlivnit obchod mezi členskými státy –narušení soutěže v unijním měřítku

Územní působnost (exteritorialita) princip následku uvnitř EU, i když jednání mimo EU není rozhodné sídlo narušitelů není rozhodné místo původu negativního působení Woodpulp 1985 exteritorialita v podání USA

1. Zákaz kartelových dohod čl. 101 (81) SFEU pojem – demonstrativní výčet –znaky: a) mohou ovlivnit obchod mezi čl. státy + b) účelem (cílem) nebo důsledkem je narušení soutěže dohoda – jednání ve vzájemné shodě pravidlo de minimis: do 5% podílu na trhu EU

Výjimky ze zákazu kartelových dohod čl. 101 (81) odst. 3 - důvody posuzují samy podniky individuálně blokové výjimky (nařízení Komise) –klasická struktura: klauzule bílé, černé, šedé –vertikální dohody (výhradní prodej aj.) dočasnost intrabrand competition – interbrand competition

Blokové výjimky Nařízení 330/2010 – vertikální dohody (do 2022) „vertikálními dohodami“ rozumí dohody, jež byly uzavřeny mezi dvěma nebo více podniky, z nichž každý pro účely dohody jedná na různé úrovni výrobního nebo distribučního řetězce, a které se týkají podmínek, za kterých mohou strany nakupovat, prodávat nebo dále prodávat určité zboží nebo služby použije se i na vertikální dohody týkající se nákupu, prodeje a dalšího prodeje nových motorových vozidel

dodavatel je výrobce a distributor zboží, zatímco kupující je distributor (pro maloobchod), který není na úrovni výroby soutěžícím podnikem = různá úroveň obou = vertikální charakter dohody tržní podíl dodavatele nepřesahuje 30 % relevantního trhu, na kterém prodává smluvní zboží nebo služby, a tržní podíl kupujícího nepřesahuje 30 % relevantního trhu, na kterém nakupuje smluvní zboží nebo služby

kupujícímu musí být zachována možnost stanovit cenu zboží teritoriální dělení trhů - lze pouze takto: –i) omezení aktivních prodejů na výhradním území nebo výhradní skupině zákazníků vyhrazené dodavateli nebo přidělené dodavatelem jinému kupujícímu tam, kde toto omezení neomezuje prodeje uskutečňované zákazníky kupujícího (tj. maloobchod), –ii) omezení prodejů konečným uživatelům ze strany kupujícího, jenž působí na velkoobchodní úrovni, –iii) omezení prodejů členy systému selektivní distribuce pro neschválené distributory na území, které je dodavatelem vyhrazeno pro provoz systému,

Vyloučená ustanovení dohody –a) jakýkoli přímý nebo nepřímý zákaz soutěžit, jehož trvání je neomezené nebo je delší než pět let; –b) jakýkoli přímý nebo nepřímý závazek zabraňující kupujícímu po uplynutí dohody vyrábět, nakupovat, prodávat nebo dále prodávat zboží nebo služby; –c) jakýkoli přímý nebo nepřímý závazek ukládající členům systému selektivní distribuce neprodávat značky určitých soutěžících dodavatelů –(řada výjimek)

Selektivní distribuce „systémem selektivní distribuce“ rozumí distribuční systém, ve kterém se dodavatel zavazuje přímo nebo nepřímo k prodeji smluvního zboží nebo služeb pouze distributorům vybraným na základě stanovených kritérií a ve kterém se tito distributoři zavazují, že nebudou prodávat toto zboží nebo tyto služby neschváleným distributorům na území, které je dodavatelem vyhrazeno pro provoz systému;

Kartelové dohody - důsledky absolutní neplatnost likvidace následků postih ze strany Komise nebo národního soutěžního úřadu pokuty do 10% ročního obratu

2. Zákaz zneužívání dominantního postavení zakazuje se zneužívání, ne existence –1. existence dominance (objektivní) –2. zneužívání (subjektivní) dominantní postavení: nezávislost –na jiných soutěžitelích –na spotřebitelích –Ekonomická síla schopná narušit soutěž na rozhodném trhu a umožňující chovat se nezávisle …

2. Zákaz zneužívání dominantního postavení Podmínky uplatnění čl. 102: –existence domin. postavení –zneužívání –možnost ovlivnění obchodu mezi čl. státy –dimenze: vnitřní trh nebo jeho „podstatná část“ určení rozhodného trhu –teritoriální (podstatná část vnitřního trhu z ek. hlediska) –komoditní (zastupitelnost – banány) postih: stejně jako kartelové dohody

Formy zneužívání viz čl. 102 SFEU dále: –excesivně vysoké ceny –nepřiměřené ceny (i nízké) –výlučné dodávky –odmítnutí dodávky

3. Kontrola fúzí týká se „unijních“ fúzí, tj. daného minimálního rozsahu nařízení 139/04 fúze: –potencionální dominantní postavení –zmenšení počtu soutěžitelů fúze povoluje Komise týká se i společností mimo EU? nedovolené fúze: postih

PRAVOMOCI KOMISE zjišťovat skutkový stav, provádět šetření bez souhlasu kontrolovaného (ČEZ) vynucovat si součinnost udělováním pořádkových pokut zveřejňovat výsledky šetření v případě zjištění porušení práva: pokuta lze žádat o přezkoumání Tribunál (může pokutu zrušit nebo snížit)

Státní podpory - pojem podpora poskytovaná v jakékoli formě –přímé –nepřímé státem nebo z veřejných prostředků (kraje) narušuje nebo může narušit soutěž zvýhodněním podniku nebo odvětví + ovlivňuje obchod mezi členskými státy je selektivní

Státní podpory - selektivnost není státní podporou v tomto smyslu: –podpora poskytovaná všem hospodářským subjektům („plošně“) –podpora poskytovaná ze soukromých prostředků (sponzorské dary)

Státní podpory - formy přímé (pozitivní) podpory: dotace, subvence, státní úvěry (bez protiplnění) nepřímé (= snížení nákladů – výdajů): –logistická nebo obchodní pomoc –zvýhodnění odbytu –daňové úlevy, prominutí platby –poskytnutí nebo výhodný pronájem budov státem apod.

Státní podpory – pojem - 2 Tři zásady subvenčního práva EU: 1. předchozí souhlas Komise 2. možnost napadnout rozhodnutí Komise o povolení podpory 3. detaily stanoví Komise (nařízení, sdělení) 4. neoprávněně poskytnutá podpora se vrací

Státní podpory – dovolenost - 1 čl. 107 SFEU (nemá přímý účinek) 1. dovolené bez dalšího (automaticky) 2. může povolit Komise 1. dovolené bez dalšího: –zvláštní podpory sociální povahy –přírodní pohromy –de minimis ( EUR po 3 roky jednomu subjektu)

Státní podpory – dovolenost může povolit Komise (ale nemusí): –hospodářský rozvoj zaostalých oblastí –významný projekt evropského zájmu –vážná porucha v hospodářství členského státu –rozvoj hospodářských činností nebo oblastí –kultura –další, které určí Rada dočasná protikrizová opatření - liberalizace

Státní podpory – zvláštní oblasti zemědělská politika dopravní politika (železniční doprava) = liberálnější přístup – zvláštní úprava

Státní podpory – krize zmírnění následků krize –podpory bankám, podpory podnikům nařízení 800/2008 – blokové povolení podpor (podpora malých a středních podniků, podpora zaměstnanosti) Dočasný komunitární rámec státních podpor (opatření zatím do konce r. 2010) –de minimis do EUR na dva roky –státní záruky na půjčky –dotované půjčky –rizikový kapitál – pomoc do 2,5 mil. EUR na malý (střední) podnik

Státní podpory – řízení žádost o souhlas Komise s poskytnutím podpory předem (kromě automaticky přípustných podpor a blokových výjimek) respektování rozhodnutí Komise jinak hrozí povinnost státu vymoci poskytnutou podporu zpět

Veřejné zakázky unijní úroveň (hodnotové vyjádření) vyhlášení v Úředním věstníku otevřenost všem v EHP objektivní výběr možnost soudního přezkoumání nevztahuje se na armádu

Veřejné zakázky C E N A K V A L I T A DODACÍ LHŮTA TAKE ANY TWO

Politiky EU Výlučná pravomoc EU a) měnová politika b) politika hospodářské soutěže (vč. státních podpor a veřejných zakázek) c) obchodní politika (navenek) 2. Nevýlučná pravomoc (koordinační politiky) a) ochrana spotřebitele b) sociální politika (pracovní právo, zaměstnanost) c) daňová politika d) průmyslová (podpora MSP, podpora výzkumu a vývoje) e) policejní a justiční spolupráce

Politiky EU Sektorové tradiční politiky v oblasti nevýlučné pravomoci (již od 1958) a) zemědělská politika b) rybolovná politika (moře) c) dopravní politika 4. "Územní" politiky a) regionální politika (soudržnost) ("evropské peníze") b) zahraniční politika a obrana c) rozvojová spolupráce