Troubleshooting Hledání příčin poruch Metody pro určení proč něco nepracuje správně, nebo neposkytuje očekávané výsledky
Začíná zjištěním problému a potřeby jeho řešení Logicko-analytické rámce pro strukturované hledání příčin poruch –Specifické rámce –Obecný rámec Hledání příčin poruch
Sedmikroková procedura: 1.definice problému 2.získání informací o problému 3.analýza informací 4.informace jsou dostatečné? 5.návrh řešení 6.test navrženého řešení 7.oprava ne neúspěch ano úspěch obecný l-a rámec = strukturovaný přístup k hledání příčin poruch
1. Definice problému Nelze řešit problém, nevíme-li o jaký problém jde Definice problému komunikací s lidmi popisujícími problém –umění pozorně poslouchat –jasné a přesné otázky provozním jazykem –odfiltrování subjektivních prvků popisu –nutná znalost procesu, provozu, umístění přístrojů, místního technického jazyka –neužívat speciální termíny – „technoblábol“
2. Získání dodatečných informací o problému Symptomy – co je v systému špatně Rozhovory s lidmi Chování systému z regulátorů, trendů, přehledů, záznamů událostí a alarmů, self-diagnostiky, dokumentace a výkresy Inspekce na místě potenciálně vadné přístroje Historie údržby Testování bezpečně, minimální vliv na provoz, po jedné veličině
3. Analýza informací Přehled co již víme + odvozené (příčina- následek, aplikace „jestliže/pak“, eliminace, atd.) Případové usuzování (Case-Base Reasoning) minulá zkušenost Analýza podobnosti – srovnání s podobnými systémy, typy PLC mají podstatné podobnosti Vzory – komplexy symptomů v čase Základní fyzikální zákony k analýze dat, Kirchhoffovy zákony, hmotnostní a energetické bilance,
3. Analýza informací Manuál Analýza „co, kde, kdy” –Co pracuje? –Co nepracuje? –Co je příčinou jevu (symptomu) a co ne? –Co se změnilo? –Co se nezměnilo? –Kde se objevil problém a kde ne? –Kdy se objevil problém a kdy ne? Logické metody –lineární –„rozděl a panuj“
4. Informace jsou dostatečné? Jak poznáme dostatek informací? Když můžeme určit příčinu a navrhnout řešení problému!
5. Návrh řešení Když si myslíme, že jsme určili příčinu problému, navrhneme řešení (i několik): Často výměna či oprava vadné části Uspořádání řešení, např. podle obtížnosti či nákladů na testování
6. Test navrženého řešení Pozor na specifická řešení obecnějších problémů, Zde je třeba určit, zda problém nevyžaduje obecnější řešení, než je navržené Iterativní proces 7. Oprava
Ostatní metody substituční metoda náhrada potenciálně vadného modulu fungujícím metoda „odstraň a panuj“ pro volně spojené moduly, např. na sběrnici metoda „zakroužkování vagónů“ pro kontrolu možných vnějších příčin poruchy sytému metoda myšlení „Out-of-the-Box“
metoda „Out-of-the-Box“ Pro posun k jinému způsobu řešení problému z nové perspektivy : –Existuje jiný způsob pohledu na problém? –Může být problém rozdělen jiným způsobem? –Mohou být k analýze problému použity jiné principy? –Může analýza toho co pracuje spíše než toho co nepracuje pomoci řešit problém? –Může být k analýze problému použit jiný výchozí bod? –Nedíváme se na problém příliš podrobně nebo obecně? –Mohly by být informace použité k analýze chybné, nebo špatně pochopené?