Vývoj systému akreditace v evropském kontextu Jiří Smrčka tajemník Akreditační komise Praha.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
SYSTÉMY A SUBSYSTÉMY EKONOMICKÉHO VZDĚLÁVÁNÍ © Prof. ing
Advertisements

Ing. Hana Procházková (Úřad práce Pardubice)
Tvorba OP pro programovací období Kontext a vazby OP •EU jako ek. nejrozvinutější společenství na světě – charakterzované sociálním smírem.
Integrovaný systém kvality v dalším profesním vzdělávání KVALITA V DALŠÍM VZDĚLÁVÁNÍ Liberec,
MU začala budovat systém zajišťování kvality v roce 2006
Příprava, řízení a realizace programů a projektů ERDF a KF ÚVOD DO PROBLEMATIKY Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název.
Kurikulární projekty Učitelství praktického vyučování a odborného výcviku Bc. Studium kombinované 2010.
Sněm RVŠ, květen 05Projekt "Hodnocení kvality vysokých škol" 1 Projekt „Hodnocení kvality vysokých škol“ Sněm RVŠ Praha, květen 2005.
Praha, Seminář CSVŠ + MŠMT Akreditace programů nebo institucí ? Akreditace programů a vnitřní hodnocení kvality ? Diskuse nad náměty z doporučení.
Projekt: Analýza dalšího profesního vzdělávání v Pardubickém kraji Návrhy a doporučení Kolektiv autorů: Institut rozvoje evropských regionů,o.p.s. Univerzita.
Tento studijní materil byl vytvořen jako výstup z projektu č. CZ.1.07/2.2.00/ Vývoj regulace a dohledu nad finančním trhem Shrnutí poznatků Ing.
Rozvoj Národní soustavy kvalifikací podporující propojení počátečního a dalšího vzdělávání Systémový projekt (NSK – Národní Soustava Kvalifikací)
Evropská strategie zaměstnanosti a víceúrovňové vládnutí – sen nebo skutečnost? Milena Jabůrková, Ondřej Mátl a Gabriela Nováková Zpráva zpracována pro.
 Jeho principy začala uplatňovat M. Thatcherová v reakci na zvyšující se tlak veřejnosti na politiky v 70. letech 20. století ve Velké Británii.  Veřejnost.
Rámec kvalifikací VŠ vzdělávání Tomáš Fliegl, Odbor VŠ, MŠMT
W.P Výbor regionů Stanovisko ke sdělení Komise pro Radu, Evropský parlament, Ekonomický a sociální výbor a Výbor regionů „Posilování místní dimenze.
Mgr. Jana Brabcová jednatelka Grafia, s.r.o. Konference KONCEPCE DALŠÍHO VZDĚLÁVÁNÍ, 13. června 2012.
Další vývoj přiřazování kvalifikací k EQF v České republice Miroslav Kadlec, Praha,
Kvalita ve vzdělávání. Co je to kvalita? Kvalitou (vzdělávacích procesů, vzdělávacích institucí, vzdělávací soustavy) se rozumí žádoucí (optimální) úroveň.
Role škol v kariérovém poradenství z pohledu programu Euroguidance
Dům zahraničních služeb Vypracovala: Eva Jermanová.
Tato prezentace je spolufinancována Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Výstupy z učení a národní kvalifikační rámec terciárního.
Situace vysokých škol v České republice Panelová diskuse: „Je naše vysoké školství českým národním zájmem?“ Jana Mačáková Univerzita Palackého v Olomouci.
Diverzifikace vysokého školství – nové výzvy Michal Karpíšek Seminář „Hodnocení kvality vysokých škol“ Telč, 28. dubna 2011.
Šíření povědomí o Evropské strategii zaměstnanosti Národní vzdělávací fond PhDr. Miroslava Kopicová.
EURES – vaše práce v Evropě
Pomozme lidem učit se a uplatnit se PLUUS (OP RLZ 3.2) ( RNDr. Vladimír Krajčík, Ph.D. PaedDr. Jiří Mezuláník, CSc. Vysoká.
Dobrá škola ?. Co je produktem školy? Výstupy: výsledky dlouhodobé efekty.
Studentská PARDUBICE
Evropská dimenze odborného vzdělávání Helena Úlovcová Helena Úlovcová Otrokovice 6. – Konference projektu UNIV 2 KRAJE.
Zasedání výboru Lisabonské úmluvy Seminář NARIC, Š. Skuhrová.
Dokumenty Boloňského procesu
Strana 1 Projekt Reflex Flexibilní odborníci ve společnosti znalostí Nové požadavky na terciární vzdělávání v Evropě Jan Koucký Středisko vzdělávací politiky.
Zpráva o činnosti SK RVŠ 5. schůze P RVŠ Studentská komora Rady VŠ ve stálém zasedání Ján Říha.
Konference ke II. kolu Iniciativy Společenství EQUAL Konference k vyhlášení druhého kola výzvy Iniciativy Společenství EQUAL v ČR Iniciativa Společenství.
Mezi Londýnem a Leuvenem – vybraná témata Věra Šťastná Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy.
1 Rozhodování o vysokých školách MVD023K Rozhodovací procesy na úrovni vysokých škol.
Londýnské ohlasy Londýnské ohlasy Boloňský proces ■ vyjádřena celková spokojenost ■ účastní se 49 zemí ■ strukturované studium Spokojenost.
BOLOŇSKÝ PROCES - INTERNACIONALIZACE INFORMACE Z KONFERENCE MINISTRŮ VYS. ŠKOLSTVÍ BERGEN Prezentace pro předsednictvo RVŠ, Pavel.
8. září 2004AEM Praha1 Regulace v EU a vliv vstupu ČR na činnost ERÚ Blahoslav Němeček místopředseda a ředitel sekce licencí a regulace.
Zajišťování kvality ve věcném záměru zákona o vysokých školách Jiří Nantl ředitel odboru vysokých škol Telč,
STAV VÝVOJE A VYBRANÉ SOUVISLOSTI NÁRODNÍ SOUSTAVA KVALIFIKACÍ STAV VÝVOJE A VYBRANÉ SOUVISLOSTI.
MU Brno Od Memoranda k Helsinskému komuniké Moravská zemská knihovna Mgr. Jana Nejezchlebová.
SPARC EUROPE V ČR Lenka Němečková Ústřední knihovna ČVUT.
Pojetí kvality vzdělávání ve vzdělávací politice České republiky Petr Černikovský 15. seminář Hodnocení kvality vysokých škol Podpora výuky a učení se.
1 Inovace vzdělávacího procesu založeného na získávání kompetencí prostřednictvím výstupů z učení ve studijních oborech PODNIKÁNÍ
Hodnocení kvality a bezpečí zdravotních služeb
Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách: posílení profesních kompetencí absolventů Opera č ní program Rozvoj lidských zdroj ů Evropský sociální fond.
Podpora vzdělávání na vysokých školách: Mezinárodní zkušenosti a doporučení Petr Pabian, Univerzita Pardubice, Telč, Podpora.
Rozšiřování přístupu k vysokoškolskému vzdělávání: Česká republika v kontextu zemí OECD Hodnocení kvality vysokých škol Telč,
6. Profesní kompetence jako pracovní způsobilost Dagmar Svobodová.
Personální politika na vysokých školách v České republice Jiří Nantl CEITEC Brno, 26. Bbřezna 2015.
NEZAMĚSTNANOST ABSOLVENTŮ A POTŘEBY ZAMĚSTNAVATELŮ NA PRACOVNÍM TRHU Mgr. Martin Úlovec.
Zákon o uznávání výsledků dalšího vzdělávání (179/2006 Sb.) Rozvoj Národní soustavy kvalifikací podporující propojení počátečního a dalšího vzdělávání.
Praha, prosinec 2009SPAV - diseminační seminář1 Strukturované studium Projekt „Spolupráce technických fakult veřejných vysokých škol s podniky a dalšími.
Universitas semper reformanda? České reformní pokusy v evropských souvislostech Hodnocení kvality vysokých škol Telč,
1 Nové registry a úpravy stávajících registrů pro oblast vysokého školství a další aktuální témata Hlavní změny v oblasti vykazování v souvislosti s přijetím.
Stabilizace sektoru vyššího odborného vzdělávání MŠMT Odbor vyššího odborného a dalšího vzdělávání.
Národní ústav odborného vzdělávání Aktuální úkoly v příštím období Jitka Pohanková Celostátní seminář ředitelů středních průmyslových škol Špindlerův Mlýn,
Indikátory naplňování Dlouhodobého záměru MŠMT na období 2011 – 2015 Praha, MŠMT, Brno, JAMU,
EUR-ACE Seminář ČSVTS – Svaz průmyslu a dopravy ČR Praha 14. prosince 2015 Doc. Ing. Daniel Hanus, CSc., EUR ING, AFAIAA Akreditace inženýrských programů.
Centrum pro studium vysokého školství, v.v.i.
Šetření uplatnění absolventů vysokých škol
Spolupráce organizací občanské společnosti na úrovni EU
Association of Knowledge transfer organizations and Professionals
A – FORUM CS A KVALITA Mgr. Bc. Jan Vojvodík A – FORUM CS
Role sektorových rad jako reprezentantů zaměstnavatelů v procesech NSK
Úvod, základní principy a cíle
Seminář z cyklu „Hodnocení kvality VŠ“
Kvalita a akční plánování rozvoje vzdělávání. kvalita a akční plánování rozvoje vzdělávání.
Transkript prezentace:

Vývoj systému akreditace v evropském kontextu Jiří Smrčka tajemník Akreditační komise Praha

2 Akreditace –známka kvality –oprávnění vydané na základě splnění kvalitativních požadavků –jeden z hlavních nástrojů vnějšího zajišťování kvality ve vysokém školství Udělení akreditace bývá nejčastěji podmínkou –existence vysokoškolské instituce nebo studijního programu –poskytování veřejných subvencí a státních stipendií –uznatelnosti výstupů (výsledků vzdělávání)

3 USA a 60. let 20. století -akreditace jako reakce na potřebu vytvořit autonomní mechanismy prokazování kvality v souvislosti s masifikací VŠ vzdělávání Západní Evropa -80. léta 20. století Východní Evropa léta 20. století

4 Modely vnějšího zajišťování kvality na národních úrovních -neexistence jediného ideálního modelu -každý přístup je determinován historickými zkušenostmi příslušné země a tradicí vysokého školství Rozdělení modelů podle přístupu: 1) Centralizované systémy 2) Spontánní systémy

5 1)Centralizované systémy -vznikají shora -akreditace jako regulační nástroj státu (je udělována státní autoritou) Hodnocení kvality : a) vykonává státní autorita b) je delegováno na nezávislou instituci (stát vychází z jejích doporučení)

6 2)Spontánní systémy -vznikají zdola (iniciativa je na straně vysokoškolských institucí) -akreditace jako nástroj prokázání vlastní kvality -pluralita akreditačních agentur (z hlediska regionálního zakotvení, oborových specializací, druhu poskytovaných služeb atd.) -typičtější pro západní Evropu Situace po roce národní státy hledají optimální model zajišťování kvality → dochází ke kontaminaci obou systémů

7 Evropská dimenze Spontánní vývoj sdružování akreditační agentur a dalších institucí do asociací (a v jejich rámci stanovování pravidel a kvalitativních standardů) Nejvýznamnější asociace: CEEN (Network of Central and Eastern European Quality Assurance Agencies in Higher Education) – vznik: 2001 – sdružuje 19 agentur ECA (European Consortium for Accreditation in Higher Education) – vznik: 2003 – sdružuje 17 agentur ENQA (European Association for Quality Assurance in Higher Education) – vznik: 2000 – sdružuje 43 agentur

8 Centralistický vývoj 1999 – Boloňská deklarace – vytvoření Evropského prostoru vysokoškolského vzdělávání (EHEA) – 29 signatářských zemí 2005 – Bergenské komuniké přijetí Standardů a směrnic pro zajišťování kvality v Evropském prostoru vysokoškolského vzdělávání (ESG) myšlenka evropského registru pro národní agentury 2007 – Londýnský sumit dohoda na vytvoření Evropského registru agentur zabezpečujících kvalitu ve vysokoškolském vzdělávání

9 Evropský registr agentur (EQAR) - založen v roce oficiálně jsou zakládajícími členy asociace tzv. E4: ENQA, EUA, EURASHE a ESU Princip dvojího „členství“: 1)plnohodnotné členství – národní vlády a sociální partneři 2)zapsání do registru („listing“) – akreditační agentury

10 1) EQAR jako politický prostředek : –oslabuje vliv akreditačních agentur (vytlačuje je z prostoru stanovování evropské politiky v oblasti zajišťování kvality vysokoškolského vzdělávání) –oslabuje vliv národních států na zajišťování kvality a garanci úrovně vysokoškolských diplomů (usiluje o to, aby národní státy uznávaly výstupy jakékoli akreditační agentury zapsané do EQAR) –legalizuje vstup mimoevropských akreditačních agentur na území Evropy –prosazuje politiku evropských struktur v oblasti vysokoškolského vzdělávání 2) EQAR jako ekonomický prostředek: –stimuluje pojetí akreditace jako způsobu podnikání (vysoké poplatky spojené se zapsáním do EQAR předpokládají, že činnost akreditačních agentury bude výdělečná) –staví akreditační agentury do vzájemného konkurenčního postavení –otevírá evropský trh mimoevropským hráčům

11 EQAR v roce členství 26 národních vlád -do registru zapsáno pouze 17 agentur Napětí mezi ENQA a EQAR ENQA – odborná asociace poskytující agenturám diskusní platformu a odborné zázemí EQAR – instituce poskytující agenturám kredibilitu (a oprávnění operovat v Evropském prostoru vysokoškolského vzdělávání) - otázka dlouhodobé udržitelnosti paralelních institucí - podmínky pro členství agentur jsou stejné (naplňování ESG) – přesto rozdílná rozhodnutí o přijetí

12 Společná témata agentur - zkušenosti s naplňováním ESG (především s vnějším hodnocením agentur; do současnosti vnějším hodnocením prošlo více než 35 agentur) - spolupráce při hodnocení kvality studijních programů (výměna expertů; spolupráce při akreditaci společných studijních programů) - zajišťování kvality v oblasti distančního a celoživotního vzdělávání V roce 2009 a 2010 přistupují další dvě témata: - hodnocení kvality v sektoru soukromých vysokých škol - hodnocení kvality studijních programů s ohledem na evropský rámec kvalifikací

13 Shrnutí hlavních trendů –vnější zabezpečování kvality jako významné téma národní i evropské vzdělávací politiky (souvisí i s pojetím vysokoškolského vzdělávání a hodnocení kvality jako formy podnikání) –standardizace hodnotících procesů a kritérií –důraz při hodnocení a akreditacích je kladen na výstupy –posilování významu profesních akreditací (zaručují uplatnitelnost absolventa v profesích, k jejichž výkonu příslušný studijní program připravuje)